A első szériás 1750 105-ösök Bendix főfékhengert és Lockheed fékszervót kaptak. Ha jól tudom a korábbi autókat és a Juniorokat Benditalia egységekkel szerelték. A fékrendszer egykörös, ráadásul álló fékpedálos. A főfékhenger az autó alján foglal helyet, a szervó a motortérben. Az egység bemenete a főfékhengerből jövő nyomásjel az oldalsó csatlakozón keresztül, az erősítést vákuum végzi, a kimenete a hengeres rész végén lévő fékcső csatlakozás.
A bejövő nyomásjel egy kis dugattyún keresztül a félig határolt löketű vákuumszint szabályzó szelepet működteti egy kis membrán segítségével, ami a légköri nyomás és a szívócsőben kialakult alacsonyabb nyomás közötti nyomásszintet állít be a bementeti nyomásjellel arányosan. Ez a nyomásszint hat a főmembrán egyik oldalára, a másik oldalára pedig a szívócső nyomásszintje. Ez a főmembrán egy tolórúd segítségével a kimeneti térre ható dugattyút működteti. Ily módon a fékpedál lenyomásakor megnő a nyomás a kimeneti térben a bemeneti jelhez képest. A pedál elengedése során a szabályzó szelepnél új egyensúlyi állapot jön létre, ez csökkenti a nagy membránra ható nyomáskülönbség mértékét, a rúd kevésbé nyomja a kimeneti dugattyút, ami csökkenti a kimeneti tér nyomását. Nagy vonalakban ennyi. Ügyes mérnöki alkotás a 60-as évekből. Tetszettek még a Rubery Owen feliratú csavarok is.
Szétszerelés után a fém alkatrészeket konzerváltam. Hátha egyszer...









Még október elején beérkezett az új komplett Lockheed fékrásegítő. A szerelvény mellett döntöttem, jobb, ha lesz egy tartalék egységem. Még 2004 környékén újítottam fel a fékrásegítőt, ez elég régen volt már és az üzembiztonság miatt jobbnak láttam most lecserélni. Ezzel a művelettel befejeződött a fékrendszer teljes felfrissítése, minden gumi izé új lett.
A bal első keréknél leengedtem a fékfolyadékot a tartályból, majd pár csavar után kint is volt a régi. A beszerelés macerásabb volt, mert először a pánt csavarja ütközött a légszűrővel, majd újra a pántot fel kellett lazítanom és egy picit fordítottam a dob két része között. A dob egyik felén vannak a rögzítő pontok, a másikon pedig a fékcsövek bevezetése. Ezeket kellett egymáshoz belőni.
Jó lenne kipróbálni, hogy a légtelenítés jól sikerült-e.



Kecskemét-Kiskunfélegyháza-Tiszaalpár-Kiskunfélegyháza-Kecskemét
99km
33229km
Míg a 159 rekreációs szabadságon volt, a jobb sorsra érdemes 156-ot fogtam be napi használatra. Megérdemelten a hétvégi-túrázós autó kategóriában van már pár éve, de valamivel járni kell. Eső, gyakori hidegindítás, só, nyári sportgumi. Sajnáltam. Szerencsére pár éve mindenre kiterjedő waxolást és üregvédelmet kapott, így nyugodtabb voltam emiatt. Alapos alsómosás után bekerült a garázsba.
550km
203126km
Történt, hogy lefutotta az autó a magáét.
A kettőstömegű hirtelen elkezdett zörögni félig benyomott kuplungpedál mellett. Pár száz km alatt rohamosan romlott. Kaptam is gyorsan időpontot a következő hétre. Közben az alkatrészek beszerzésébe kezdtem. Ahogy belemerültem, egyre rázósabb ügynek tűnt a DMF az F40-es váltóhoz. Visszaigazolták, számlát küldtek, de nem jön az alkatrész, majd egy másik helyről sikerült mégis szerezni, de az egy beépített volt, vissza kellett küldeni, két napra rá lett egy jónak mondott új LUK cucc. Valahogy nincs belőle vagy alig van már.
Ezzel egy hét kiesett, majd eszünkbe jutott a szerelővel, hogy a 20 ezret futott kinyomót nem néztük meg (műhiba). Bizony odavan az is, nem is értem miért, de tény, hogy zörgős és a kinyomó felülete égett lett. Talán a torziós lengésektől? Kicsit nehezen tudom magyarázni a dolgot…Egy másik helyről egy másik márkát, Valeot kértem, de csak a doboza volt az, visszacserélték egy Luk-ra, ezzel is végül kiesett egy hét, mert a szerelőnél már logisztikai zavart jelentettem az autómmal.
Ha már ekkora a műtét, nézzünk rá a jobbra teljesen alászedett kerék melletti pici kormánymű kottyanásra is. Elküldtük kormánymű felújításra.
A TMK listámon szereplő kormányszervó nyomócsőből is kapott egy gyárit, mert úgy hallottam azok sem bírják örökké. Nem akartam kísérletezésbe fogni az újrakrimpelt megoldással. A szerelőm figyelmeztetett, hogy ez nem szokott jól elsülni. Logikusnak tartottam, mert ha nem pontosan olyan paraméterű (rugalmassága, átmérője) a gumicső, akkor bizony érthető, hogy előfordulhat a pulzáló kormány esete.
A három éve felrakott (márkásnak látszó) alsó lengőkarok nagy gumiszilentjei is szakadtak voltak már. Nyaralás közben egy meredek emelkedőn tolattam fel, majd indultam előre és koppant valami. Később leszedtem a kereket, nem láttam mást mint ezt, úgyhogy erre fogom. Kicseréltettem mind a két oldalon.
Közben nem tudtam megállni és az első futóműkeretet lefestettem. Előjött belőlem a veterános őrület. Előszőr homokfúvatásban gondolkodtam, aztán rájöttem azzal igaz kevesebb a (rozsdapor) szívás, de nem olyan tartós megoldás (az örökkévalóságra készítem fel?!). Ezek úgyis belülről rohadnak ki, ha a homokkal még az üregbe is befújnak, akkor ott is elkezdődhet a rozsda. Drótkorong, rozsdaátalakító, epoxi, fényes fekete. A 105-ös és a kisfityó ponyvája vörös lett a rozsdaportól, moshatom ki őket. Mindenesetre a futóműkeret vállalható lett. Felfrissítettem az üregvédelmét is.
Nem is számoltam, de vagy 3 hét lett az egész műveletsor.
Másnap felkerültek a téli gumik is.
Kapott egy balos napellenzőt, ami még a nyáron a defekt utáni napokban tört el, hogy jobban érezzem magam. Most, hogy már nincs napsütés ide is eljutottam. Igaz nem lenne baj, ha egy szebbet találnék, mert a fóliás rész kicsit bevörösödött már rajta.
Újra egyben lévőnek érzem, futómű pazar, váltó pompás lett, szépen megy. Egy hónapja az injektorokat is tisztítottam adalékkal, mindegyik fájin lett (nem hittem, hogy működni fog). Kíváncsi vagyok meddig szalad még a kis fehér 159.
285280km




Egy éve van már, hogy a rugó darabjait megtaláltam porszívózás közben. Most végre a felvidéki túra előtt beszereltem a bontott cuccot. Közben felfedeztem, hogy az olajtartályból jövő csövet cseszegeti a kuplungpedál minden benyomáskor, már hiányzott is belőle, ezt is orvosoltam. Kapott még egy kis teflonspray kezelést, ne csikorogjon visszaengedéskor. És persze a típushibás kinyomórúd szilentet is rendbe szedtem. Találtam a garázsban 9-es belső átmérőjű PE csövet, azzal vettem ki a rémisztően nagy holtjátékot. Jó lett, hajrá, mehet kanyarvadászatra.
