Hosszúra nyúlt a tél, és így sem sikerült eltalálni a végét. Múlt csütörtökre lőttük be az időpontot az ünnepélyes szezonnyitó túránkra aranytl és alfista78rg kartársakkal. Szerdán hó hullott a Bükkben, így kénytelenek voltunk egy napot csúsztatni, hogy biztosan elkerüljük a nedves, csúszós utakat. Az útvonal terv is módosult, hogy minél több idő legyen a száradásra és a melegebb aszfaltra.
Kmét-Eger-Balaton-Ózd-Serényfalva-Ragály-Imola-Perkupa-Aggtelek 2x-Ózd-Balaton-Bükk2x-Eger-Kmét. ~770km.
A Bükkben volt pár nyirkos folt az aszfalton, különben teljesen száraz utak vártak mindenütt. Felhőmentes napsütés, 7-10 fok. Imola-Kánó szakaszon volt poros rész, ott jobban kellett figyelni.
A Bükk vitt most nekem mindent, forgalommentes, jól belátható volt az út. Hereg-rét és a bükkszentkereszti elágazó között mentem két oda-visszát. Jót autóztam, autóztunk. A gumin is igencsak meglátszik.
Aggteleken a barlangnál (kép1). Borsodnádasd előtt a 25-ösön (kép2).


Hetedikén megérkeztek a fék cuccok. Szombat reggel nekiugrottam. Lockheed szervót csak a 1750 Mk1-ben használták, az alap 105-ökhöz Benditaliat. Kivettem, elkezdtem szétszedni, a kis membrán feletti vezérlő dugattyú persze nekem a régi fajta, amihez nem volt a készletben tömítés. Minden rendben lévőnek tűnt, megtiszítottam és kapott egy kis szilikon zsírt a leírás szerint és ment vissza. Kell egy ilyet szereznem, addig nem szedem szét tovább. Úgy döntöttem, hogy a főfékhenger cserével ideiglenesen megelégszem.
A gondot egyébként a főfékhenger gumi harmonika renyhülése okozta, beázott, berozsdált, ropogott, a bizalmam meg megrendült benne. Talán megúsztam volna az egész macerát, ha figyelek rá és kiszárítom az egynapos esőben használat után még az ősszel, de ez elmaradt. Mai szemmel már vicces konstrukciós megoldások ezek.
Még 2004-ben Bonaldi-féle főfékhengert raktam bele, ezek 1962-1970-ig mentek az alap 105-ös Alfákba, de a 1750-ben Bendix-féle való. Most olyat kapott, kicsit drágábban. Akkor nem foglalkoztam vele, csak az árát néztem, de most leesett, hogy ez egy prémium konstrukció a másikhoz képest. Ez nem fenékszeleppel dolgozik, hanem a dugattyú tömítés a tartályból jövő betáp furaton áthaladós fajta, mint a mai napig hasznát megoldás. Így csak két mozgó tömítés van benne, ami tönkre mehet. A Bonaldi megoldásban három ilyen van.
A fékolaj tartályból kivezető flexi csövekből kapott újat, sok éve szereztem be a 7x13-as EPDM csövet, így a kuplungot is légteleníteni kellett.
Légtelenítés után kb. 50x megnyomtam a pedált kis és nagy erővel hosszan, röviden. Nincs csöpögés puhulás, ki lehet menni az utcára.
Ma a próbakör megvolt. Kmét-Ágasegyháza-Kmét. Egyformán, jól adagolhatóan fog. Remélem jó is marad.





Kmét-Páhi-Kiskőrös-Páhi 2x-Kmét
130km
Repült.
Jobb első fék csikorgott 60-nál. Vasúti átjáró rendbe tette. Remélem ez csak egy rossz tréfa volt. Minden új, ami az lehet, még a dugattyú tömítés is. Megint nem vittem az infrás hőmérőt, de úgy tűnt hátul is bekopott már a betét.
5 éve az első rozsda jeleknél javíttattam ezt a részt, de nem volt precíz munka, megrepedt, berozsdált, szégyenfoltja lett a fehér autónak. Két éve egy másik alkalommal mikor fényezőnél járt, elegánsan átugrották a feladatot.
Ilyen aprósággal nem lehet odamenni sehova, ezért nem tudnak pénzt kérni, meg az idő, logisztikai macera elvinni-elhozni az autót, úgyhogy nekiálltam. Alapanyagok a garázsban, hajrá. Szeretem az ilyen feladatokat, jobban mint a fékszerelést pl.
Szétfeszítettem a lemezeket, kitisztítottam, rozsdaátalakító, varrattömítővel kikentem, összekalapáltam, varrattömítővel rücsit utánoztam, 2x filler, vizesen becsiszoltam, festettem, készítettem gyári sablon alapján matricát. Vállalható lett. Kb. 2.5 óra nettó. Egy hangyányi polír pár hét múlva és késssz.



A diagnosztika kihozta, hogy az EGR nem találja a stabil munkapontot. Biztos eljárt volna még az autó így, de nem akartam a pusztulás lejtőjére taszítani. Kicseréltettem. Kapott egy Dellorto szelepet és csőpucolást. Remélem a regenerálás visszatér a normál gyakoriságra. Bízom benne, hogy pár évig még stabilan szolgál majd az autó. Vagy szélmalomharc?
274820km
Motoron TMK eddig a szíjakon (2016, 2020) és évi olajcseréken kívül:
209ekm izzító gyertyák,
250.5ekm szívósor tisztítás, átvizsgálás, EGR hűtő fedél csere, turbó felújítás, olajszivattyú tömítés csere, vákuum szivattyú tömítés csere
265.5ekm generátor felújítás, főtengely szimering (ez hibaként jelentkezett), kuplung munkahenger/kinyomócsapágy csere
Átvizsgáltam az aknán. A motorból és a váltóból megszűntnek tekinthető az olajfolyás, ez ilyen jó még nem volt mióta nálam van az autó. A tavalyi nagy műtét ezen része sikeres. Nagyon tetszik.
A főfékhengernél találtam kicsit gyanús dolgokat. Úgy döntöttem, hogy ez eddig ment, a fékrendszer összes elasztomerét cserélem. 2004-ben szereltem bele mindenből újat. Itt a vége. Egykörös a fék, itt nincs de meg ha.
Ugyancsak a hűtőrendszer összes elasztomerét cserélem, ezeket már be is szereztem, de a fék a fontosabb.
Még a futóműben vannak elasztomerek, azok közül csak a hátsó stabilizátorrúd szilentjei koptak el, azokat cserélem, kormányösszekötők gumiharangjai jók.
Kuplung munkahenger pipa, tavaly kapott újat, a kuplung adóhengert lenne még jó kicserélni, meg a munkahenger flexi csövét.
Abroncsok újak, remélem így már kiirtok minden kockázati forrást.
Segédkormánymű kottyan egy hangyányit, már beszereztem a felújító készletet, hamarosan az is időszerű. Ebből a harmadikat igényli 30ekm alatt, nem az erős pontja az autónak, vagy eddig mind vacak minőségben készült el.
Differenciálmű behajtás szimeringje is jelzi, hogy csereérett, ezt is halogatom már egy ideje (a cucc a polcomon), a kihajtások megvoltak 2004-en, lehet azokat nem piszkálom, bár a fékrendszer megbontása kell a cseréjéhez (nem rugalmas fékvezeték csatlakozik a féknyereghez), így lehet, hogy az is elkészül egyúttal.
Elindult a lavina. Márciusban nem lesz még túra.
A harmadik elfáradt elasztomer ciklusát is megéli az autó. Most februárban 54 éves!
(Fiat a sor végere került, futómű már kész)


A vasárnapi szép idő és a száraz út hatására úgy éreztem ki kell ásni a garázsból az autót. Majd keréknyomás ellenőrzés, a három hónapnyi por lemosása és a szárítás Izsák felé. Ágasegyházán megfordultam, visszafelé már az olaj is meleg volt, repült. A gyári hangolású motor mint ebben, nem kimondottan pörgős, 3000-nél van a nyomatékcsúcs és 5500-nál a teljesítménycsúcs, a piros 6000-nél kezdődik, párszor elküldem oda, nem tudtam finomkodni vele. Szenzációs ahogy szúrtam a négyet, milllyen hangja van. Nem komoly dolog már az alig 120 lóerő, de ebben a járgányban valahogy van hatása. Itt sokkal több köze van az embernek az úttal meg a géppel, minden felerősödik. A másik kedvencem az ötből egy fickós gázfröccsel vissza négybe ahogy ráközelítek az előttem haladgatóra, az is páratlan. Örület.
Beiktattam még pár sodrós kanyart a helyi parkolóból kifelé.
Egy félreeső helyen megálltam karburátort hangolni és kipróbáltam egy új ötletet. A túl erős hengereken -ez esetben az egyes és négyes- szándékosan rontok a sima járás érdekében. Bejött, ezt kell itt csinálni. Ez ugyanis még a régi Weber DCOE, itt még nincs hengerenkénti alapjárati levegő by-pass. Még ezen el kell tűnődjek, de valószínűleg a hígítás felé érdemes menni, nem a dúsítás felé. Tavasszal a melegebb levegőhöz majd rendesen beállítom, de így is elég jó lett. Lehet előbb-utóbb ehhez is konyítok majd egy kicsit, fülre, mint az öregek. A négypólusú Bosch szépen dolgozik, egyelőre maradhat.
Kb.45km
Elkészültek a hátsó tengely fékjei is. Szerencsére valaki már cserélt hátul fékcsövet, így itt csak betétcsere volt. A nyerget nem újítottam fel mint elöl. A jobb elsőben volt egy pici bubi, azért nem volt tökeletes, újra légtelenítve.
Motorolaj, váltóolaj, fékfolyadék cserélve.
Az ismeretlen eredetű váltóolaj teljesen tiszta, arany színű volt, de mégis kicseréltem, mert sajnos engem is utolért a v6 betegség. Az üzemmeleg váltó alapjáraton kicsit zörög. A szakemberek szerint vagy már zörög vagy zörögni fog. A tuti megoldás a csapágyak cseréje, de ezt a kuplung cserével fogom majd megcsinálni. Első lépésben, megnézem, hogy a gyári speckós olajjal is jelentkezik-e a zörgés, ha igen még egy dobás van: GL5 75W-90 váltóolaj (a 75W-80 helyett).
Kormányszervó olajat is cseréltem. Becsapós, mert a nívópálcán szép tiszta, de egy pohárban már látszik, hogy elhasználódott.
Gondolom, nem találtam fel a kereket újra, de hátha valakinek jól jön az infó, hogy milyen egyszerű is a szervó olajat kicserélni ezen a típuson: felbakoltam az autó elejét, hogy könnyedén el tudjam forgatni a kormányt. A tartály bejövő csövét (jobb oldali, vékonyabb) nem tudtam/mertem leszedni, mert a R-click bilincs nem volt hozzásférhető, még a tartály leszerelése és elforgatása után sem a V6 motor miatt. A visszaszerelése sikerében meg egyáltalán nem bíztam. Szerencsére jött az ötlet, hogy a kimenő ágba, a tartályon keresztül egy 11mm-es PE csövet (d8x1.5) pásszintottam, ami pont tömítve beleilleszkedett a tartály kimenő furatába. Ennek végére egy tölcsért helyeztem. Itt töltöttem bele a friss olajat, majd a kormány forgatásával a régit a tartályba pumpáltam, ahonnan kiszívtam egy erre alkalmas eszközzel. Ha nagyobb tölcsérem lett volna, 10 perc alatt elkészültem volna, így beletelt 20 percbe is. Amikor megjelent a friss olaj a tartályban, akkor abbahagytam. 1.3 Ltr anyaggal a teljes, tökéletes csere meg is volt bontás nélkül. Közben rájöttem kár a tartályt is kivenni eltakarításra, mert a lerakódások nem csak ott vannak jelen, hanem az egész rendszer belső falán, azt meg nehéz eltakarítani... Miután gyors az olajcsere, pár ezer km után egy újabb cserével a friss olajjal lemosott lerakódást is el tudom távolítani.
A motorteret alulról átnézve sem találtam semmi rendelleneset, így ezzel akár már szezonra felkészítettenek minősíthető a járgány, de még egy törött kuplungpedál rugó cseréjét azért megejteném
