Blog >> selénia

>> SzervizRuuk // Alfa 156 1.9 JTD 16V // 2013-10-03

Végre jutott rá idő, hogy lecseréltessem a szűrőket. Új pollen, levegő, olaj, és üzemanyagszűrő került a régiek helyére. MANN Filter a pollent kivéve mindegyik. Sajna a pollenből rosszat kaptam, így kellett egy újat venni, olyat ami 2 darabból áll. A képen lévő a rossz. Csabától vettem Selénia WR 5W40-et, de azt mondta, hogy a részecskeszűrős autókba lehet 5W30-at is tenni. Lehet a következő cserekor kipróbálom. A klíma is át lett fújva habbal, ha már a pollenszűrő ki lett szedve. Most citromillatú az autó...túlságosan is. Köszönet érte Pistinek from Pellérd :)!

Szűrők: 16k
Olaj: 13k
Szerelés: 10k

KM: 183800

>> SzervizAbarai // Alfa 156 2.0 JTS Selespeed // 2013-08-08

Csörinél új olajat kapott a digó plusz egy litert a csomagtartóba utántöltögetésre.
Volt egy idegesítő kattogás is a bal elejéből szűk balkanyarokban, de Palotán az istennek se akarta produkálni. Azóta egyszer sem hallottam, még a kontroll-körforgalomban sem, ahol eddig rendszeresen csinálta. Csöri újra szemmel verte a hibát. :)

Óraállás: 183.698

>> EgyébAbarai // Alfa 156 2.0 JTS Selespeed // 2013-07-11

Mostanában kissé hanyagolom a blogírást. Ahogy nézem, az utolsó bejegyzés a vezérléscseréről szólt, de nem valami bőven. Nem írtam le azt sem, hogy az előző cserekor sikerült a kipufogóoldali vezérműtengelyt egy foggal mellérakni. Amióta Csörinél jártam, szinte teljesen megszűnt az alapjárati "puffogás", és fordulaton is lelkesebben húz a szekér. Azelőtt betudtam annak, hogy a JTS nem annyira hegyes jószág, mint a Twin Spark, mert hát menni ment, csak nem akart megőrülni 5000 fölött. Na most már megőrül. :)

Pár nappal a vezérléscsere után Selénia Rally is volt. Az alapos felkészülés jegyében apámnak csak Diósjenő előtt pár kilométerrel mondtam meg, hogy hová is megyünk és hogy itinert fog olvasni. Egészen könnyen megemésztette a dolgot, és profi navigátor vált belőle úgy 2 perc alatt. A rajt előtt többször is végignyálaztuk az Alfákat a placcon. Azt hiszem, most értette meg az öregem, miért is kellett nekem olasz autó. A vak szlalom óriási volt, az útvonal gyönyörű, a feladatokon is jókat vigyorogtunk, csak kicsit sok volt az olyan, aminél csak le kellett olvasgatni valahonnan a megoldásokat. Ha idetéved véletlenül egy szervező, üzenem neki, hogy korábban azért rafkósabbak voltak ám. Rossz azért nem volt így se, de most csak ötös alá. A célban megkaptam a tavalyi fair play díjat. Köszönöm még egyszer! Vettem az akkor másfél hónapos kisfiamnak egy alfás sapkát. Kell még neki egy-két év, hogy belenőjön, de az ilyesmit nem lehet túl korán kezdeni. Jóatyámtól pedig kaptam egy lóherés kulcstartót - amit nem tudok a kulcsra akasztani, mert hiányzik róla az a kis fül. Egyelőre fogalmam sincs, mit kezdjek vele, a végén még kénytelen leszek újítani egy 4C-t, hogy legyen alkalmas kulcsom is. :)

Az is újság, hogy leszoktam a mosóról, ahová jártam, mert úgy adták vissza szegény Alfát, hogy a tetején éktelenkedő gólyaf0st (Komolyan mondom, a Dunántúl összes nagytestű madara az én autómra jár anyagcserélni...) csak szétkenték, de nem tűntették el. Érdekes módon a Tesco melletti mosóban egy perc alatt le tudtam szedni. Azóta oda járok és inkább a két szép kezemmel mosom a vasat.

Bénázás is akadt az elmúlt időben, konkrétan tegnapelőtt este. Azzal indítottam, hogy megtaláltam a munkahelyi parkoló bejáratánál egy vasoszlopot. Törni nem törött semmi, éppen csak a fényezést b@sztam össze a lökhárító sarkán. Szerencsére a rendszám megúszta. A fényezésen esett sebet talán egy polír is el tudja fedni, az önbecsülésem viszont már sose lesz a régi. (Dehogynem, csak legyen már hétvége. :))

Miután az Alfa orrát elintéztem, eszembe jutott, hogy a tükörtartó háromszögek fényezése is elég rusnya, szóval kezdenem kéne vele valamit. Késő este a dolgozónál, mindenféle szerszám nélkül csak addig jutottam, hogy a belső borítást leszedtem róla, és megszakértettem a csavarjait. Nem sok, de hiba ebbe is csúszott, ugyanis a borítás két tartó pöcke közül az egyik szublimált, sőt, nemlétezővé vált. Ezt is pótolni kell. Ja, a háromszöggel azt tervezem, hogy leszedem róla a festéket, alapozom, aztán matt feketére festem, amilyen eredetileg is volt. Ha nem sikerül elég jól, akkor is matt fekete lesz, csak festék helyett fóliából.

Kilométerállás: 182 229

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-02-08

Mint minden autós fórumon, az Amorén is örökzöld téma, hogy melyik a jó olaj. Nem szándékozom a szenvedélyes részbe belefolyni, röviden szólok csak hozzá. A többit leírom itt. Ez a poszt nem (sem) szentírás, csak az én véleményemet tükrözi. Persze nem kevés időt és erőt fektettem az információk megszerzésébe.

A viszkozitás
Az olajok viszkozitását két számmal jelölik. Az első azt mutatja meg, hogy az olaj mennyire folyékony hidegben, a második pedig melegben (durva közelítéssel nevezzük üzemi hőmérsékletnek). Minél kisebb a szám, annál hígabb.
Ma már remélhetőleg senki nem használ 15W-s olajat. Ez télen nagyon nehezen szivattyúzható. A következő lépcső, a 10W már használhatóbb, bár télen ez sem nyerő... A Selénia "csúcsolaja" a Racing 10W60-as. Vagyis hidegen nem valami hígfolyós, cserébe melegben sem. Ez az oka annak, hogy én a benzinesembe (ahol ilyet használok) télre 5W-s olajat töltök. Aki ismeri a Racing-et, tudja: Már betöltéskor is látszik, mennyire nem híg. Amiért mégis van létjogosulsága az ilyen olajoknak, az a stabil védelem. Még ha cserébe nagyobb is "az ellenállás", amit a motornak le kell küzdenie: ez a gyakorlatban enyhén kisebb pörgősségben és magasabb fogyasztásban jeletkezik. A dízelembe 5W40-es WR Dieselt használok. Véleményem szerint a 10W40-es Selénia Turbo Diesel nem jó választás egy JTD-be, a WRD megéri a pár ezer forint különbözetet.

Szintetikust?
Hogy mit nevezhetünk szintetikusnak az definíció kérdése. A német példa: Korábban 70% fölött kellett, hogy legyen a szintetikus összetevők aránya, ekkor lehetett szintetikusnak nevezni egy olajat. Ma törvényileg 100%-ot írnak elő. Ezért van, hogy sok olajon SHC Formula, synthetic technology, stb. olvasható. (Szintetikus technológia nem egyenlő szintetikus.) A kérdés már csak az, hogy ami tegnap jó minőségű szint. olajnak számított és ma már változatlan összetétel mellett már hivatalosan "nem szintetikus", az ettől rosszabb lett-e. A válasz egyértelmű: nem. Az ún HC (hidrokrakk), ásványi összetevőkön alapuló, ám erősen módosított olajok fejlesztése javában folyik. Mivel ezek előállítása jóval olcsóbb ÉS emellett jó tulajdonságokat is el lehet érni, kijelenthető: Nem mindig szükséges a full-synth. Nem csak ettől jó egy olaj. És megérkezünk az olajok minőségét jelölő osztályokhoz. Ma az API osztály "SN"-nél jár. 25 évvel ezelőtt, a 15W40-es olajok még csak "SF" jóváhagyással rendelkeztek. Egy SM v. SN olaj már nagyon modernnek és kiválóan teljesítőnek számít - a kenés szempontjából. Az, hogy mennyi lerakódást és olajsarat eredményez egy másik kérdés. (E téren a Castrolról több cartárs is negatívan nyilatkozott.)

A HTSS-érték
Lefordítva magas hőmérsékletű vágási stabilitást jelent. Gyakorlatilag ez az egyes olajok egyik legfontosabb minőségi jellemzője, ami megmutatja, határhelyzetben mennyire stabil az olajfilm. Sok gyártó - talán nem véletlenül - nem is hozza nyílvánosságra az értéket.
Nehány példa:
- Selénia Racing: min. 3,7
- Mobil 1 Peak Life 5W50 4,4
- Castrol TWS 5,7
(Utóbbi egy speciális, zöldre színezett versenyolaj, amit csak kiválasztott kereskedőknél lehet beszerezni.)

A JTS
A TS és JTS motorokhoz eredetileg 5W40-es vagy sportosabb vezetési stílus mellett 10W60 (Racing) olajat ajánlott a gyár. Időközben ezt kizárólag a 10W60-asra korlátozták. Valószínűleg a közismert hajtókarcsapágyas tapasztalatok miatt. Ám mivel a 10W-s olajok szivattyúzhatósága nagy hidegben nem valami jó, valószínűleg nem rossz választás egy minőségi 5W50-es olaj sem. (Pl. a fentebb említett Mobil 1 Peak Life, ami a Mobil1 csúcsolaja, sportautógyártók ajánlásával.)
(Ha már TS: Az ominózus hajtókarkikönyöklés két további ismert okra vezethető vissza. Az egyik a korai hajtókarcsapágyak rossz minősége, a másik pedig az - állítólag - alulméretezett olajszivattyú, amit a JTS-nél nagyobbra cseréltek. Hogy ez így van-e, nem biztos. Ennek nem jártam utána. Mindenesetre ha TS-em lenne, biztos megtenném és - ha tényleg így van - beszereznék egy javított változatú olajszivattyút.)
Ha már más olaj, akkor szerintem 10W60.
Az imént téma volt az olajválasztás egy TS-motorba. Eddig 5W40 volt benne, amit evett. Melyik olaj lenne bele jobb? A 10W40-nek én spec. nem látom értelmét. Az hidegen és melegen sem kimagasló. Cserébe gyakran ásványi, vagy magas ásványi olaj tartalmú. Hidegben a 10W amúgyis kerülendő, akkor is, ha valamennyit eszik belőle. Tovább megyek: Lehet, hogy a TS-ek korral emelkedő olajfogyasztásának egyik kiváltója, a 10W-s olajok hidegbeli viselkedése (0 fok alatt). Pontosabban az alacsonyabb szivattyúzhatóságból adódó kezdeti kopás. (Gondolom a vezérlésmódosító sem örül neki nagyon.) Én egy 1.6-os TS esetén vagy 5W40-et, vagy 5W50-et használnék télen.

A 159
A 159 is egy speciális eset. Ez volt ui. az Alfa első DPF-es típusa. Annak rendje és módja szerint a jól bevált és kismértékben módosított JTD-motorokhoz 5W40-es olajat ajánlott a gyár. Minden rendben is lett volna, ha nem kezdtek volna elromlani a részecskeszűrők. Nem meglepetés: részben az ajánlott olaj miatt. A gyár reagált is és a Selénia által kifejlesztett DPF-barát olajat kezdte ajánlani. Igenám... de a DPF-kompatibilitást 5W30-as viszkozitással érték el, a motorhoz pedig eredetileg (a konstrukció miatt 5W40-et ajánlottak. Ez egy apró (ám annál fontosabb - üzemi hőmérsékletre vonatkozó) különbség... Hozzá jön még az a - hivatalosan nem megerősített - információ, hogy a turbógyártók eredetileg nem számoltak ilyen híg olajjal. Az eredmény: az ember vagy a DPF-nek kedvez, vagy a motor többi részének (beleértve a turbót is). Az 5W30-as olajokat szokás "mit abgesenkter HTSS-Wert" címkével is illetni, ami azt jelenti, hogy csökkentett HTSS-értékűek. Vagyis nagy terhelésnél kevésbé stabil az olajfilm. Ez nem jó... Az ős 1.9 és 2.4-en alapuló motorok nagy valószínűséggel a W40-et szeretik. Én a magam részéről maximum W50-felé nyitnék, nagy igénybevétel esetén. Persze a kérdés, az is, hogy van-e az autóban DPF. (Node ez egy másik, nem kevésbé érdekes téma.)

Melyik a legjobb 5W40-es olaj?
Konkrétan egy erősen felhúzott 1.9-es motorba kérdezte egy cartárs. Álljon itt a válaszom, hátha mást is érdekel.
Kitűnő 5W40-es olaj pl. ez, de a Mobil 3000-es is jó, továbbá a Motul 8100 X-cess. (Az X-clean nem a védelemre hanem a DPF megóvására van optimalizálva.) A Xado olajokat is sok szaki dícséri. (Persze csak aki próbálta...)
A HTSS-értékeket is érdekes lenne kideríteni. (De nem hiszem, hogy egy 1.9-es motornál azon olyan rendkívül sok múlna. Feltételezem, hogy nincs padlógázon használva.)
Hozzátenném, a LM-nél külön kiemelik a magas olajfilmstabilitást.

Puskapor a topicban - avagy az olajhoz tölthető adalékok szerek
Szöveg jön...
Addig is: A Xado oldalán van egy (számomra) érdekes lábjegyzet a konkurrens termékek fő összetevőiről. "Treatments or additives such as Extralube ZX1, Kalimex K-Tek are extreme pressure treatments. STP and Duralube contain zinc and phosphorous, Molyslip and Liquid Moly contain Molybdenum. Motor Silk contains boron which is in some Wynns products. Slick 50, Tufoil, Cyclo, Nulon and Greased Lightning all contain PTFE. Activ8 uses Chlorinated Hydrocarbon. Lambda and Forté are cleaning products so contain solvents and detergents. RVS. Nanoprotec, Suprotec, Ceremizer, Retol, Practex, RiMet, and Rewitec use serpentinite or asbestos. These engine treatment or fuel treatment change the composition of the oil. Xado engine oil additives and fuel treatments do not change the oil they only uses the oil as a carrier."

A részletekre még várni kell, addig is: Tapasztalatból mondom, hogy azon kevesek akik nyitottak és igényük van "valami jobbra", ők fektetnek annyi energiát az utánanézésbe, hogy rájöjjenek, nem minden ugyanaz, ami első látásra annak tűnik... A szkeptikus szerelő barátom pl. nem hitt benne (a Rimetben) de több kompressziómérés és "motorelhalkulás" meggyőzte. Ő örül ennek. Van aki pedig annak, hogy "gyári" és le van tudva a dolog. Nincs vívódás, nincs komplikáció. Így van ez. Mindkét megközelítésben van ráció. Én az első iskolát követem. A barátom - akinek adok a szavára - meggyőzőtt engem. Bár a meggyőzött nem a helyes kifejezés, mert egyáltalán nem győzködött. Nekem elég volt néhány mondat a részéről.

Linkek
Az olajokról

Utószó
Észrevételekre, tapasztalatokra mindenképpen nyitott vagyok. Ha esetleg volt értékes információ a leírtakban egy Köszönöm miatt sem haragudnék meg. :)
Utóbbi általánosságban vonatkozik minden olyan esetre, amikor valakinek más a saját idejét rááldozva segít. Legyen az blogírás, vagy egy fórumban feltett kérdésre érkező válaszok. Sajnos mostanában is láttam rá elég példát, hogy valaki kérdez, többen válaszolnak kimerítően, az illető pedig még egy "kösz"-t sem dob oda.

És még valami: Mivel szerencsére van egy külön "Olajtopic" az Amorén, szerintem az olajokkal kapcsolatos kérdéseket ott beszéljük meg.

Aki más - értsd: az enyémtől különböző - véleményekre is kíváncsi, az alábbi hozzászólások környékén talál némi párbeszédet. Én e témát tekintve is kifejezetten pozitívnak tartom az érveléssel egybekötött eszmecserét. Sokat lehet tanulni belőle.

Olajtopic
5136 (2013.06.24)

Szerelőműhely
(2013.06.24)

>> EseményEdyboy // Alfa 155 1.7TS 8V // 2013-05-26

Idén sem hagyhattuk ki a Selénia Rallyt. Nyolcadik alkalommal vettük részt az eseményen. Ezúttal ismerős helyszíneken voltunk,tekintve,hogy jól ismerem a Börzsönyt.
Ez persze nem jelentett előnyt,ami meg is nyílvánult az eredményben,mivel - 18 pontunk lett. Ezúttal nem találtuk el a szintidőt. Ettől még természetesen jól éreztük magunkat.

>> SzervizGTPeti // Alfa Spider / GTV 2.0 JTS // 2014-04-05

1. Az első csere - Selénia Racing

Lecseréltük az olajat az Ékben. Racing-re, ahogy egyhangúlag ajánlottátok.

Teljesen más lett az autó. Egyrészt halkabb, másrészt érezni, hogy védelemre van kihegyezve az olaj (vagy, hogy kevésbé híg). Mintha nem lenne annyira pörgős a motor, mint az előző 5W40-es Aral High Tronic-kal (25 euró/5liter). Ebben elvileg 3ekm volt és meg is akartam menteni, de a sötét színe és benzinszaga miatt letettem róla. Kíváncsi leszek az olajfogyasztásra. Az Aral-nál bizony 3ekm után 0,5 litert utána kellett töltenem. (J)TS-es mércével ez kevésnek számít, nekem a JTD után az utántöltés persze szokatlan.

Az olaj-kérdéssel kapcsolatban sokkal több infót találsz a "nagy" olajposztomban. A JTS-sel is külön foglalkoztam, elvégre érdekelt vagyok. :)


2. A második csere - Mobil 1 Peak Life

Másodszorra Mobil 1 Peak Life 5W50-t töltöttem bele. Ez télen mindenképpen jobb (lett volna...).
A sok rövid út 6ekm alatt egy kicsit megviselte az előző Racing-et. Néha indításkor hallottam a vezérlésmódosítót. Ez az alkatrész szinte "olajminőség" detektornak is beillik. Nem szabad elfelejteni, hogy a hidegindítások és főleg a közvetlen befecskendezés az olaj hígulását, vagyis kenőképességének csökkenését eredményezi. Ami nem jó.
Szűrőből ezúttal nem gyári (0073500506), hanem MANN W75/3 került be.

(A megadott összeg az említett olajcserék árát mutatja szűrőkkel.)

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2013-05-08

Egy ideje húzódik az olajcsere, Sanyi, akihez hordom az autót nem tudta beütemezni, gondolom van munkája bőven. A Selénia Rallyra már nem akartam majd 1 éves és 13e-t futott olajjal nekiindulni, főleg hogy hajtósnak ígérkezik az oda és vissza út is. Úgyhogy öcsémék aknáján lecseréltem. Igazán nem egy említésre méltó esemény, csak nekem volt szokatlan így pár év után megint magamnak cserélni az olajat. A Wartburgon cseréltem utoljára, akna és emelő nélkül a füvön. Majdcsak cseppmentesen. Hát ennél ez nem megy, a kezem se fér alá, úgyhogy akna kellett. Hagytam vagy két órát kicsepegni, bele is ment szépen a névleges mennyiség. Végülis a zsebemben maradt egy olajcsere ára, majd elköltöm lengőkarra vagy kuplungra :-)

>> SzervizChrisVaughn // Alfa GT 2.0 JTS Distinctive // 2013-04-20

Megcsináltattam a kötelező, vásárlás utáni nagy szervit (még kicsit többet is). A következőket kapta az autó:

-vezérműszíj (Dayco szett)
-hosszbordás szíj (Continental szett)
-vezető és feszítő görgők (Dayco szett)
-vízpumpa (Continental szett)
-olaj (Selenia Racing 10W60)
-olaj és levegőszűrő (Knecht)
-pollenszűrő
-vezérlésmódosító
-hengerfejek felújítása (sikoltatás, szelepek, hidrotőkék, szimreingek cseréje)
-új hengerfejtömítés, szívósortömítés, hengerfejcsavar garnitúra
-olajteknő kitisztíttatása


137.100km volt az autóban vásárláskor.
138.000-nél nagy szerviz.
Össz. költségem 271.000HuF
Eredmény: gyakorlatilag új motor, 7literes fogyasztás (vidéken, nem országút!), jobb teljesítmény. :)

Új gazda, ezért úgy gondoltam ezeket mindenképp érdemes megcsináltatni.

>> EgyébMEO // Alfa 156 1.6 ts // 2013-02-12

Az normális jelenség, hogy 25 30 km-es távon is csak alig 70 fokra megy fel a hűtővíz hőmérséklete és ingadozik 50-70 fok között?
Út egyenletlenségeken áthaladva az első futómű felől kopogást hallok? Ez Alfás jelenség és szokjak hozzá vagy futómű hiba?
Illetve van némi világítási hiányosság tompított jobb első és bal oldali helyzetjelző nem világít, de erremég van 1-2 ötletem.
Korábbi autóm egy Punto volt. Azon az évek múlásával már rutinszerűen cseréltem motorolajat és levegő szűrőt, fékbetéteket és különböző bowdeneket,; vízpumpát; termosztátot és vízhűtő tartályt. Ja és izzót. 
Az Alfát sem kel minden kis aprósággal szerelőhöz vinnem, ugye?
(Igaz ez már nem a Punto)

Tudja valaki, hogy az Alfának a számozott típusai mi alapján kapják a számaikat? Pl. a 156 az miért lett 156 ; a 155 az miért lett 155 illetve annak idején a 33-as, miért lett 33? Vagy ebben nincs logika?

Köszönettel:MEO

Tulajdonképpen nem is kötelező csak 60 ezernél lenne esedékes de én jobbnak láttam ha 30 helyett 20 ezrenként kap friss olajat meg szűrőt a verda! Mivel a gari lejárt ezért saját magam fogtam neki a műveletnek ami így bő két óra alatt megvolt! Kapott még egy garnitúra NGK gyertyát, gyári olajszűrőt no meg Selénia Star P.E. olajat! Az ablaktörlők is csere érettek voltak elöl-hátul így ez már a harmadik garnitúra a bő két év alatt! Az előző Valeo volt nem sokáig bírta most SWF került fel kíváncsi vagyok meddig bírja! December végén megtörtént a kétévente esedékes fékolajcsere is Bosch HP Dot4 került bele ezt egy cimbi csinálta mert nekik van spec. túlnyomásos berendezésük ehhez a művelethez!
Km óra állás: 40000