Blog >> felni

>> SzervizHalesz // Alfa GT 1,9 mJTD // 2009-04-10

Ismét felkerültek a nyárigumik, újra durván látványos az autóm :)

A felniket a Larivánál rakattam rendbe, mind a négy keréken peremjavítás volt. (lecsiszolták, feltöltötték, fényezték) Kettőt egy kicsit görgőztetni is kellett.

A téligumik most a megszokottnál kicsit később kerültek le, ezen a télen 6.175 km-t futottak. Vicces, gyakorlatilag pont annyit, mint tavaly, mindössze 98 kilométerrel többet :)

>> Tuning és extraGábor80 // Alfa 156 TS Distinctive // 2009-03-24

Tavaly nyár végén új felnikkel leptem meg Alfinyót, amik a hétvégén egy alapos féknyereg csinosítás után -Motip, kétkomponensű féknyereg festék- végre felkerültek a gépre! 17" -os GTA felni lett az új nyári szett, rajta P. Zero Nero gummákkal. Nagyon dögös lett tőle a gép, mintha rá öntötték volna! :-)

>> EgyébBazsa72 // Alfa 145 1.4 Twin Spark 16V // 2009-02-16

Úgy látom, nagyon sok félreértést okoz, a felnik paraméterei. A feliknek a lyukosztása nem az egyetlen paraméter.
Vegyünk egy példát:
Alfa Romeo 145 1.4 TS: 5,5Jx14, 4x98, ET 43
A felni 5,5 coll széles és 14 coll átmérőjű, vagy is 14-es kerék megy rá. 4 csavar fogja a kereket és ezek a csavarok egy 98 mm átmérõjû körön helyezkednek el.
A felni függõleges közép síkjától ( ami 2,75 collnál van, mert 5,5 coll széles) a felfogatás síkja 38 mm- re helyezkedik el. Ez az ET szám(a német Einpresstief rövídítése). A szám minnél kisebb, a kerék annál jobban "kilóg" az autó alól. Ez az érték akár a nulláig, sőt a negatív előjelig csökkenhet, bizonyos autóknál. Ezt a számot néha KSE-nek, azaz középsík eltolásnak is nevezzük.
Ugyanennek az autónak viszont van 15 és 16, colos gyári és egyesek bátorságából kifolyólag 17 collos szerelése is. A gumik amik a felnikre gyárilag szerelve vannak: pld: 185/60 R14. Ennek a váltómérete lehet: 195/55R15-205/50R16-225/40R17 (ha jól tudom, de erre vannak kalkulátorok a neten).
Ha a megfelelő gyárilag előírt átmérőjű váltóméretet használod, akkor az autó sebességmérője, ABS, ASR, stb.. nem fognak csalni, tévedni.
Ha ettől eltérünk, akkor ez már korántsem olyan biztos. Új autónál még olyat is tapasztaltak több esetben, hogy a forgalmazó megvonta az autó garanciáját, mert egy mérettel eltérő téli gumit rakatott fel az ügyfél, mert az volt olcsón... Ez viszont megint nehéz kérdés. Sok autón egy méret ugrás felfelé még jó is lehet. Ehhez kell néhány év tapasztalat. Arra mindenképp figyelj, hogy a nem helyesen megválasztott kerékméret, legfőképp az ET szám eltérés esetén, a felni útban lesz a fékrendszernek vagy a kaszninak.
váltóméret kalkulátor
ET kalkulátor

És ha már itt tartunk, pár szót a gumikról (hogy végképp kimerítsük ezt a témát:)

Tehát mit is jelent a gumin a méretjelzés a valóságban.
Pld: 185/60 R14.
Az első szám a gumi szélessége, miliméterben megadva. Eddig mindig rendben van minden, ezt általában mindenki érti.
Most jön a neheze:
A per jelzés utáni szám a következőt jelenti:
Az első szám mekkora százalékát teszi ki az oldalfal magassága!
Tehát: Pl.:185 mm-nek a 60 százaléka az oldalfal magassága.( esetünkben ez 111mm, nem pedíg 70 mm!)
Ebből az következik, hogy ha az első szám növekszik, akkor vele együtt nő a gumi átmérője is, nem csak a szélessége!
Tehát például egy 185/60R14-es guminál egy 195/60R14-es nem csak szélesebb, de magasabb is.
Az "R" betű utáni rész annak a felninek az átmérőjét jelöli (coll-ban vagy inch-ben) amire az adott abroncs szerelhető (1 inch = 2.54 cm).
Az “R” rövidítés az abroncs szerkezetére, a karkasz kordszálainak elrendezésére utal. Ebben a kontextusban két eltérő rövidítés létezik: “R" azt jelenti, hogy “Radiál”; a „D” azt, hogy „Diagonál”. A radiál abroncsok esetében a karkasz kordszálai a menetiránnyal 90°-os szöget bezáróan azaz oldalnézetben sugárirányban futnak. Ennek előnye, hogy nagyobb sebesség, jobb tapadás és sokkal kényelmesebb utazás érhető el, mint diagonál abroncsokkal. Mára már a diagonál abroncsok teljesen kiszorultak a személyautó piacról.

Két fontos jelzés van még a gumikon, sok más jelzés mellett.
A terhelhetőségi index (Load Index = LI, mindíg számmal jelzik) és a sebesség, más néven gyorsasági index (GSY, "Speedindex"-nek is nevezik, melyet betűvel jeleznek).

Terhelhetőségi index (pld: Li 82 = 475kg):
Az ismertetõszám a gumi terhelhetõségérõl ad felvilágosítást. Minden LI-érték melett megtalálható a táblázatban a megfelelõ terhelhetõség egy bizonyos légnyomásnál. Például "85" = 515 kg. A felszerelt guminak meg kell felelnie legalább a gépkocsi irataiban feltüntetett LI-nek, de magasabb LI értékû is lehet.

Gyorsasági index (pld: T = 190km/h):
Ismertető betűjelzés, amely a gumi maximálisan megengedett sebességét adja meg. A betűkkel jelezve gyorsasági tartományokra vannak felosztva.

>> SzervizHalesz // Alfa GT 1,9 mJTD // 2008-11-21

Felkerültek az úszógumi vastagságú, ballonos téligumik az autóra. 16-os felniken 205/55-ös gumák. Ilyenkor mindig meg kell, hogy állapítsam, milyen simák is télen az utak :)

És sajna azt is, hogy a 16-os méretű felni nagyon kevés optikailag egy GT-re :) De valahogy kibírom majd tavaszig :)

És egy kis infó a globális felmelegedésről: Halesz blogja segítségével kiderül, hogy egy hetet késik a tél! :):) Tavaly november 11-én raktam fel a téligumikat, miután leesett az első hó. Most meg már ugye november 21-e van, és még nem esett Budapesten! (A Kékestetőn viszont már leesett az első hó! :)

>> Tuning és extraBeeGee // Alfa GT Q2 1.9 JTD // 2008-11-19

Ma beszereztem a téli felnit, használtan, karcmentes 16" Selespeed típusú. Nemtom hogy fog állni, de jó áron volt :)

>> Tuning és extrasüsnye // Alfa 155 ASPIRATO 1.8 TS SUPER'93 8V // 2008-11-15

Ma, végre felkerültek az alufelnik és a téligumák.

2008.10.29.: megérkeztek a felniháztól a GTA replika felnijeim 17- es méretben, és rászerelve a Pirelli PZero Nero 225/45 ZR 17-es gumik. Feltettük a Katus gumiszervízben rögtön, és mentem is vele haza.
Azóta kb. 1000 km-t mentem vele. Tapasztalataim nagyon jók voltak. Ezen a gumin menni egy álom. Az autóm halkan, egyenesen megy, ha elengedem picit a kormányt. Kanyarsebesség is nagyobb, hát, elég sokkal. Esténként az autóm mellett ülök, és nézegetem, gyönyörködöm a szépségében. Nagyon örülök ennek a szép felninek és ennek a szuper gumikészletnek. Örülök, hogy teljesült ez az álmom.

Még idén szeretnék új rekordot futni gyorsulásban, ezért kihasználtam pár adodó lehetőséget. Vettem két Yokohama advan a048-as utcai slick gumit, két tojástartós felnit, és K&N betétszürőt. Mivel a yokokat nem akartam állandóra feltenni(kissé csapadékos skóciai éghajlaton ez veszélyes lehet:((( ) ezért kellett a két extra felni.
Mivel nem nagyon szeretem az ezüst felniket, igy áldozatúl estek festésnek. De hogy poén is legyen belöle, az utcai fekete felnik mellé ezeket fehérre festettem homemade:)
Igy legalább nem keverem össze öket. A szürőt már beraktam, a gumik a jövőhéten lesznek felszerelve a felnikre. ÉS jövő hétvégén kiprobáljuk beférek-e még idén 16 mp alá. Jó lenne, mert erőt adhatna átvészelni a telet:)
Ha minden kötél szakad 3 hét múlva az utolsó gyorsulási napon újra próba.

>> SzervizFerke // Alfa Alfasud Sprint narancssárga :) // 2008-10-02

Felnik festve, felgumizva, felszerelve. Fura lett ez a fekete szín, lehet, hogy Whiteskull-nak volt igaza és ezüstre kellett volna, de már mindegy.:)

>> Egyébystuc // Alfa 146 ti Super Produzione // 2008-09-16

Nem örülök... Éjjel a szakadó esőben valaminek nekimentem a felnivel. Fogalmam sincs, hogy mi volt az, de ütött. Vizes volt az út, tócsák, stb, nem láttam semmit. Dia ült mellettem, Ő is az utat nézte, de Ő sem látott semmit. Lehetett egy rossz csatornafedél, vagy ki tudja...? A jobb első felnim sérült meg, de szerencsére a gumi nem. Pár centi hosszan lejött a színterezés. Nem szép... :-(