Blog >> kerékcsapágy
Már régóta kergetjük a futóműből jövő morgás, csapágyhang okát. Jobbos kanyarban erősebb a hang. Szombaton meglátogattam Vincééket Móváron. Mentünk egy kört, majd felemelve vizsgálták. A bal első kerékcsapágy morog.
Hamarosan ki lesz cserélve
Nem tervezett csapágy csere.
Hirtelen rohadt hangos lett, kapott tökéletes bontottat, ez kihúzza még jóideig, kompletten csonkállvánnyal cseréltettem, sajnos a rossz hír,hogy az ABS jeladóm tönkrement, így azt is kell vennem.
Az összeg munkadíjjal értendő.
Már egy ideje húztam halasztottam, de most végre sort kerítettem a bal első kerékcsapágy cseréjére. Szörnyen búgott már tél óta. A jobb elsőt még 28 ezer kilométernél cserélték, a stabilizátor rúddal együtt (ezeket még garanciálisan).
Nagyon kopogott a futóművem is, a diagnózis: stabilizátor rúd... szerencsére elég volt csak a szilenteket cserélni rajta, így ezt választottam. A jó hír, hogy a lengőkaroknak semmi bajuk. Kapott egy futóműbeállítást is, ismét kifogástalan futóművel állok neki a nyári szezonnak.
Íme az összesített lista:
- bal első kerékcsapágy cseréje
- stabilizátor rúd szilentek cseréje
- futóműbeállítás
- helyzetjelző izzó csere
- jobb első ülésfűtés kapcsoló cseréje (megint...)
Ki lett cserélve a jobb hátsó kerékcsapágy, végre nem búg. Valamint cserélve lett a váltó feletti kuplungmunkahenger.
Jobbkanyarban hallani lehet zakatoló hangot, megnéztük a kerékcsapágyat, volt egy kis hangja. Előbb viszont ki kellett akasztani a kéziféket, mert fogta a kereket annyira hogy csak komolyan belekapaszkodva lehetett elforgatni felemelve. Így cserélve lettek a kézifékbowden "kerekekhez menő" részei, és a bal hátsó kerékcsapágy, ami persze komplett egység aggyal együtt.
Ezenkívül a szerelő kiegyengette és meghegesztette a kardánbox kereszttartóját, amire a DPF is rögzítve van, és készített hozzá egy védőlemezt, hogy a jövőben ne lehessen olyan könnyen odavágni.
Múlt héten vettem észre hogy fékezéskor szokatlan súrlódó hangot hallani bal hátulról. Alábújtam, ekkor láttam hogy a bal hátsó belső fékbetétem levált a vasról. Telefon Erhard-nak, ő postafordultával küldte is az alkatrészeket amit ezúton is köszönök neki. Vettem egy hátsó kerékcsapágyat is, mert már annak is kezdtem hallani a hangját (ha már úgy is féktárcsát cserélek). Legalább nem kell rövid idő múlva még egyszer leszednem a féket. Kaptam kölcsön egy racsnis Facom fékdugattyú visszatekerő szerszámot, ami nélkül igencsak nehézkes lett volna a csere. Lecseréltem a fékfolyadékot is, Ferodo racing high performance 5.1-es került bele. A múltkor gyári csapágyat vettem, most úgymond "utángyártottat" ami ugyanaz a gyártmány mint a gyári, csak nagyságrenddel olcsóbb. Ja és ehhez adtak új csavarokat is amik be voltak kenve menet rögzítővel. Nos ezek a gyárihoz nem jártak. No komment :-) A kerékagy felfogató csavarjai belülről kifelé állnak és a végei kilógnak, ezért megrozsdásodtak. Kitekerés előtt jól ledrótkorongoztam a kilógó végeit, majd fél fordulat után a másik felét is + kapott egy kis csavarlazítót. Így könnyedén kijött mind. Találtam egy szálszakadásos gumit is :-( úgyhogy nagyhirtelen feltettem a téli kerekeket is. A következő javítás a féltengely csukló csere lesz. Sajnos már érzem:-( A felújítás 30ezer km-ig bírta. 4guma+csuklók hhmm - no majd spórolok :-)
Akkor jártam utoljára szervízben, amikor az előző bejegyzést írtam:) lekopogom, nagyon jó is így, hogy nem megy szét Lia alattam:) Nyilván olajcsere megvolt.
Most viszont Zé kollégához elvittem, mert a bal hátsó csapágyam nagyon búgott, és mivel a 200ezer km-t lassan elérem, időszerű volt egy nagyobb szerelés.
Elhatároztam, hogy műszaki és esztétikai javítgatásokkal ajándékozom meg magamat.
Zé kollégánál az alábbi javítások voltak meg eddig:
- vezérműszíj, feszítőgörgők, és ami még ehhez tartozik
- olajcsere, szűrőcserék stb.
- kézifékkötelek cseréje
- hátsó féktárcsák, betétek,
- műszerfal háttérvilágításának cseréje, már volt pár, ami kiégett
- légzsák visszajelző kiüttetése
A lengőkarok rendben vannak, a lengéscsillapítók még jól bírják.
Ami még hátra van, az inkább már esztétikai javítgatás, szépségápolás:
- első embléma csere
- első szélvédő csere
- ablaktörlők cseréje
- kormány, sebváltó és kézifékkar újra bőrözése
- polírozás
- kárpittisztítás
- új szőnyegek, mert a meglévők már elszakadtak nagyon
- kavicsfelverődések eltüntetése
- és esetleg új felnik:)
a legfontosabb persze a műszaki rész volt. Az már rendben van, remélem, hogy újabb 80000 km-t tudok majd menni vele minden különösebb probléma nélkül:)
Ma délelőtt nekifogtam és kicseréltem a jobb oldali hátsó kerékcsapágyat. Újra a csend uralkodik a fedélzeten. Csak a motor halk duruzsolását hallani. Nagyon élveztem a próbautat, igazi öröm autózás volt.
Menete: kerék le, féknyereg le, nyeregállvány le, féktárcsa le, majd kerékagy kiszerelés és mindezek fordított sorrendben vissza. A nyeregállvány és a kerékagy csavarjai be voltak ragasztva, ezért végig tekertették magukat. Kiszerelésükhöz E12+E14-es torx dugó kellett. A kerékagy könnyen kijött a helyéről, épp csak meg kellett koccintani. A kerékagy fészkét alaposan kitakarítottam a rozsda lerakódástól, a ragasztott csavarokat loctite243-al rögzítettem. Vigyázni kell az ABS jeladóra, mert belóg a vége a kerékagyhoz. Most hogy láttam az agyat már értem miért nem lehet benne csapágyat cserélni, mert bele van integrálva az ABS pólus kereke is, és megfelelő célszerszám nélkül ez szerelhetetlen. A csapágy francia gyártmány (amit kiszedtem az is). A fékbetétek és a tárcsa egyenlőre marad, még van hátra neki sok-sok km. A belső betét 6 a külső 7mm-es. Így hogy ez is a kezembe került és láttam az állapotát, csak azért nem fogom kicserélni mert meguntam :-). Majd ha elkopnak ezek is cserélve lesznek. A féktárcsa nem fékező felületét cink spray-vel fújtam be, mert volt rajta egy-két rozsda pötty. A teljes hátsó fékszerkezet TRW gyártmány (az utolsó elötti képen jól látszik), érdekes mert az első pedig ATE. A következő tervezett karbantartás az az olajcsere lesz, remélem nem jön közbe semmi váratlan.
Olaj és szűrő cseréje. 179.560 km (Selenia 20K 10W40)
Jobb első kerékcsapágy is ki lett cserélve.
A belső ventilátorom is működik. Valami gond van a csatlakozóval. Most megint jó. Át kell nézni. Majd jó időben átnézem az ülésfűtéssel és a zenével együtt.
Amit keresni kell a kesztyűtartó alatt!
Két 5,5-es (7/32) 6 lap fejű csavar tartja. Kurva nehéz hozzáférni!
ePer 4-es szám
Csapágy 15.900 HUF
Többit már nem tudom.
60.000 km van a felső lengőkben. Csere érett. Kopog is.
Elvittem átnézetni a gépet. Történt ugyanis, hogy az ABS önálló életet kezdett élni. Ha kell ha nem működésbe lépett.
Rá lett kötve gépre, fékpad stb.
Az ABS elvileg azért játszik mert a jobb oldali kerékcsapágy elhalálozott.
Közben fény derült még pár dologra(hála a magyar utaknak)
-bal első felső és alsó lengőkar is csere....
Alkatrészek megrendelve Erhard 242 (Dark Side) nál.