Blog >> jtd
Pár hete nem nyílik az anyós oldali ajtó. Ferko annak idején leírta a kárpit eltávolítását a blogjában, ezt nem részletezem :-)
Hanem a hiba nem oldódott meg spray fújkálással, ugyanis az 1-es képen lévő fehér műanyag valami ki-be mozgott. A kilincs emelésekor nem elfordult a zárszerkezet, hanem keresztben mozdult el.
MInt kiderült, a zár műanyag fedelén van kiképezve egy pöcök, ami ezt a fehér stiftet a helyén tartja. Ja...de mi van, ha a zárszerkezet fedele állandóan lepattan?
Próbáltam én kiszerelni, hogy majd kézben könnyebb lesz.... de semmi sehogy nem akart lejönni. A mozgató rudak nem engedtek, úgyhogy nem feszegettem, nehogy nagyobb szerelés legyen a vége.
Szóval ami innen jön, az sufni a köbön:
az eltávolított műanyag fedelet (2.kép) kell módosítani, hogy ne essen le. Power Tape és WD-40 ide nem jó, valami más kell. Azt sejtettem, hogy nem biztos, hogy az illeszkedés lesz olyan passzentos mint gyárilag. Így elsőként a problémás fehér bizbaszt leszorító kidudorodást upgradeltem, állíthatóra. Lásd 3. 4. 5. képek.
Ezután forrasztópákávan visszaolvasztottam az alsó letört fület. Merthogy letört, ez volt az egyik oka, hogy nem állt meg a fedél a helyén (6. kép).
A másik ok, hogy a 2-es képen felül lévő fül, ami valójában szorítana a fehér stiftre, az nem állt meg a helyén, állandóan kipattant. Fogóval letörtem hát, úgyse jó az ilyen rögzítőfül semmire. A fül helyett egy lyuk keletkezett, majd pici gyorskötözővel jól összehuzattam.
Szépen visszament a helyére, a gyorskötöző miatt elég fixen áll. Az ajtó azonban NEM NYÍLT :-S
És ezért kell az első lépés. Az beépített kis imbusz csavarral szépen még lehetett kicsit tolni a fehér pöckön. Lekontrázva remélhetőleg úgy marad egy darabig.
Az ajtó így végül nyílik! Nem gyári finomsággal, kicsit "fent fog" a kilincs, de 20 nyitást már kibírt, látszólag a probléma megoldódott.
Bónuszból kifoltoztam a sokat látott belső takaró szivacsot, kicseréltem a hibás patentokat, és összeraktam.
Elég idegesítő egy munka volt, remélem nem romlik el egyhamar, mert akkor ÚGY HAGYOM! :-)
Bent van a motor, néhány dolgot még be kellett szereznem hozzá ( LMM, magasnyomású szivattyú szeleppel együtt, légszűrőház, légcső, motortakaró fedél ), de INDUL, szépen jár és gyönyörű a hangja - már amennyire egy négy hengeres kerregőnél beszélhetünk ilyenről. ;) Cserélve/felújítva lettek egyébként előzetesen: turbó, olajhűtő és EGR, vezérlés.
A háromszög dob a JTD-n és a TD-n. Hasonlít, szerintem fel is megy egyiké a másikra, de nem egyforma.
1. kép JTD
2. kép TD
Egyben kiderült, hogy egy függesztő gumi hiányzik a TD-ről. Majd pótoljuk :-)
Már jó ideje foglalkoztatott a gondolat, hogy fiatalítani kellene. A Gt és a 159 között vacilláltam sokáig. Hónapokon keresztül csak a használt autót bújtam. Március 21-én azonban útra keltünk. Ez volt az első amit megnéztük. Apró hibái vannak, de egyben van...de sok a nyűg vele mire magyar papírja lesz(gondoltam). Aznap még 2-t megnéztünk itthon...egyik sem volt jobb mint az első. Aztán a rá következő héten még 2-t....és még mindig az első volt a nyerő. Így március 27-én reggel ismét útra keltünk, pénzzel a zsebben. Hatalmas élmény volt róni vele a km-eket hazáig. Ha igaz kedden már friss ropogós rendszámmal birtokba is vehetem. Remélem ez is egy gyönyörű szerelem lesz. Folyt. köv. :)
Lengyelországba kellett mennem, ez pont megtette hosszútávú tesztnek. A programom utolsó verzióját cserélt turbócsővel még csak városban próbálgattam. Összesen 1100km, végig országút, változatos körülmények. Falvak, kanyargó utak, hosszú egyenesek, hegyek, völgyek, napsütés, zuhogó eső, hó, üres út, városi dugó, minden volt, de tényleg minden.
A tapasztalat: az autó nagyon nagyon jó lett! Kapcsolgatni még kevesebbet kell mint eddig, nagyon kényelmesen használható 1500-1600-as fordulaton is. Ahogy megy..az pont teljesen elég. Normális közlekedésben az érződik, hogy mindig van kellő ereje és nagyon kényelmes vezetni. 2200-nál még most is van egy kis morgása, de már nem olyan zavaró (mondjuk úgy, rajtam kívül senkit se zavar :-)). Egyébként csendes is, és nagyon szép a motorhang. A fogyasztása pedig simán 5.5 alatt marad, ami tekintve a körülményeket, nagyon jó!
A program így elmegy gyárinak is. Sehol nem éreztem hibát, bizonytalanságot, vagy bármi hátrányt. Könnyen indul el az autó, nem rángat, jó a motorfék, lényegesen jobb a váltás érzet, könnyebben viszi alacsony fordulaton, bizonytalanság nélkül gyorsít bármilyen fordulatról.
Ültem anyósülésen is, ott pedig az élmény feledhetetlen. Nem gondoltam, hogy ez így megy. Előzésnél az utas azért jobban érzékeli a gyorsulást...hát nagyon rendben van :-)
Levettem az EGR-t áttisztítani. A terv az volt, hogy szétszedem, kifúrom a műanyag burkolatot a csatlakozónál, majd alaposan áttisztítom.
Miután szétszedtem, észrevettem, hogy valaki előttem már elvégezte ezt a feladatot, kifúrta a burkolatot, tehát volt már szétszedve. Miután kihajtottam a 4 csavart, csodálatos látvány fogadott... masszív korom-lerakódás mindkét oldalon. Benyomtam a pöcköt, ami a szelepet működteti és ahelyett, hogy visszarúgott volna, úgy maradt, benyomva. Király, lehetséges, hogy megvan a hiba okozója. Mivel jelenleg nincs kéz alatt olyan valaki, aki ki tudná írni az EGR-t az ECU-ból, így a teljes tisztítás mellett döntöttem, később kiíratom.
A tisztításhoz használt eszközök:
- Sgrassatore
- fogkefe
- csiszolópapír (vizes 120 & 400)
- finom kézmosó
- mini ultrahangos tisztító
A kamra részt pár órára beáztattam Sgrassatore-s vízbe. Ez a tisztítószer igazából más használatra volt kitalálva, de mióta felfedeztük a környéken mindenre használjuk :) (a felnikről a fékport úgy viszi le, mintha sár lenne). Ez a cucc olyan erős, hogy a keményítős festéket leette az edény faláról, amiben áztattam az EGR-t. A korom 85%-át így eltüntettem simán öblítéssel. Következő lépésben vizet tettem a mini ultrahangos tisztítóba, majd 10 percig úgy tisztítottam. Aztán fogkefe, minden apró részt átsúroltam. Aztán vissza az ultrahangos tisztítóba 5 percre, majd megfordítottam, megint 10 perc és ezt megismételtem párszor. Az elektromágnesben található pöcköt átpucoltam benzinnel, majd azt is beáztattam ebbe a tisztítószeres vízbe. Miután leöblítettem, átcsiszoltam 120-as majd 400-as vizes csiszolópapírral. Ezek az alkatrészek fél órát töltöttek el az ultrahangos tisztítóban. A pöcök felületén valamilyen feketés elszíneződések vannak, se csiszolópapírral nem tudtam leszedni se tisztítószerrel. Próbaként összeraktam az elektromágneses részt, most szépen jár a pöcök.
2014.12.21.
A ragasztás nem hogy egy pesti utat nem bírt ki, de lényegében az autópálya felhajtón már láttam hogy füstöl a gép. Itthon megnéztem: kiköpte a ragasztót és tovább repedt. Úgyhogy az ideiglenes megoldás nem jött be.
Viszont a végleges megoldás már végre elérhető közelségben van. Hónapok óta próbálok gyári csövet szerezni, végül feladtam. 4 helyen ígérték, végül senki nem tudott hozni. Úgyhogy nem gyári alkatrész lesz. Rendeletem szilikon könyököt és elkészült a toldó idom is egy 54-es kipufogócső darabból.
2014.12.23.
Olyan szépen sütött a nap, nekiálltam. Vagy 20 perc kellett a dolognak, jó passzosan csúsztak a csövek a helyükre, de végre kész. Annyira nem is ronda végülis. Jónak biztos jó, arra nincs időm hogy most kocsikázzak, majd kiderül. Remélem a füstölés is elmúlik ezzel.
A hasadás a gyári csövön...hát nem kicsi volt, sokat nem foghatott az az alu bélés úgy önmagában.
Alább írtam, hogy picit füstöl az új programmal. Pontosítok. Néha füstöl, néha nem. Elég szűkre van véve a légfelesleg, lehet hogy igazításra szorul majd egy kicsit. Úgy vagyok vele, hogy a jó tuning füst mentes. Viszont mielőtt belenyúlnék az amúgy sok számolgatás eredményeként megírt AFR tábláztba, egy ismert hibát illett megszüntetni. Nevezetesen lyukas a turbocsövem...még mindig. Belül már van benne egy alu bélés pár hónapja, de láthatóan olajos mögötte a cső. Tehát kifúj, ha nem is nagyon. Gyors javításként olajtalanítottam a felületet és egy kis 2k ragasztóval kitöltöttem a hasadást. Belül az alu cső feszül rá, kívülről a ragasztó. Remélem "ideiglenesen" megteszi. Aztán remélem találok valahol egy ilyen csövet.
"Ez az utolsó esélyed. Aztán már nem fordulhatsz vissza. Ha a kéket veszed be a játéknak vége, felébredsz az ágyadban, azt hiszed amit hinni akarsz. De ha a pirosat és itt maradsz Csodaországban, és én megmutatom neked, milyen mély a nyúl ürege. Ne feledd, minden, amit kínálok, csak igazság, semmi több ..."
A pirosat választottam, beleláttam, ez tényleg mátrix. Mátrixok a szó matematikai értelmében. És elkezdtem látni a számokban a nyomásokat, gázolaj mennyiségeket, lóerőket, fordulatszámokat. És megtudtam mi az igazság a programomról. Arról amit használhatnék boldogan tovább, amiért fizettem és elégedett is voltam vele.
A jó program illúziója volt, tele alapvető tévedésekkel. Kicsit halízű csirke volt. VOLT.
Hosszú idő volt míg megírtam a saját programomat, számtalanszor módosítottam, és még ez se a végső verzió. Ma pár perc tépelődés után (merjem, ne merjem?) letöröltem az ECU tartalmát, és felírtam.
Abban a pillanatban mikor az autó beindult, végtelen elégedettséget éreztem. Ez már az én mátrixaimtól megy. Szó szerint mindent átírtam amit lehetett, alig maradt érintetlen terület a programban. És így ahogy van, működik.
És hát a próbaút...Nem tiltott le, nem állt meg, nem lett gyengébb, sőt semmi problémának nyoma sincs. El se hiszem. Nagyon picit füstöl, de nem gond. A "beavatás" megvolt, mostmár bátran mondom, majd visszább veszek rajta.
És hogy milyen lett? Jó :-)
-A múlté a "traktorból mozdony", az a hirtelen átbillenés a 105 lovas jtd és a felhergelt harciszekér közt. Eleinte szerettem ezt, a saját programomat már szándékosan nem ilyenre írtam.
-A gázreakció sokkal élénkebb. Nem az "érzékenyebbre programozott" gázpedál miatt, hanem mert végig megírtam a táblákat, nincs gyári-átírt átmenet sehol, semmilyen paraméterben.
-Erősebb. Nem sokkal. Vagy nem tudom hogy mennyivel, teljesen más érzés. Alul nem hoztam ki a maximumot, felül kifacsartam amit lehetett. A 155 Busso V6 ihlette a nyomatékgörbét (LILA görbe). Sajnos ennek még csak az elejét tudja (zöld görbe), a végtelen vágtázás még a jövő zenéje. Turbo csere kell hozzá, és akkor a zöld átmegy pirosba...A gyári a kék.
-Halkabb. Már eddig is sokat halkult a javítgatások során, de most valahogy 2200-nál is nagyobb csend volt, mint szokott.