Blog >> légszűrő
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia 20K for Alfa Romeo olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Km. : 133 718
És nem a szó "fizikai munkát" jelentő értelmében. Számomra is hatalmas meglepetés, de így az első közös 10 000km-en túl azt a konklúziót kell levonjam az Alfáról, hogy nagyságrendekkel kevesebb munkát ad, mint eddig bármelyik BMW-m. Az persze árnyalja a képet, hogy míg a bajorok amolyan hobbyjármű státuszban voltak nálam, addig a 156-os abszolút használati eszközként kezdte pályafutását. S ez pont amiatt, hogy mindezt a lehető legkevesebb törődést kérve tette ezidáig, megváltozni látszik. Kezdettől fogva szerettem, de ennyire "hálás" tényleg csak egy ilyen "menhelyi kutya" tud lenni, így előbb utóbb nekem is foglalkoznom kell vele a kötelező menetbiztonságon felüli dolgokon kívül is, mert egyszerűen megérdemli. Májusban sikeres műszaki vizsgát tett, minden probléma nélkül ment a dolog, de ez nem is volt kérdés. Ekkor került rá egy utángyártott motorburkolat a szanaszét törött gyári helyett, mely sokszor már menet közben is leért az aszfaltra. Ellentétben az E39-hez vásárolt darabbal, ez meglepően jól passzol, minden csavar helye meg, és hellyel közzel ott is van rajta, ahol lennie kell. A legidegesítőbb jelenség a tetőablak beázása volt, melynek a vége az lett, hogy amolyan igazi falusi mód "körbeszilóztuk" az üveget, és kivettem a biztosítékát, hogy még véletlen se nyomkodhassa senki a jövőben. Aki ismer tudja, hogy távol áll tőlem az effajta igénytelenség, s erre már csak amiatt kellett ráfanyalodjak, mert figyelembe véve az autó vételárát, egyáltalán nem volt gazdaságosan javítható a hiba. Mentségemre legyen mondva amit tudtam, azért megtettem, hogy maradhasson a tetőablak, mint működő extra - első körben a tetőkárpitot folyton átázó részen lebontva lokalizáltam (legalábbis ekkor még úgy gondoltam) a víz forrását. Úgy tűnt, hogy a bal "A-oszlopban" lefutó vízelvezető cső tetőablakhoz csatlakozó részénél szivárog a víz, melyre egy awab bilincset téve sikerült egy pofont adnom a szarnak - mondanom sem kell, ugyanúgy beázott. Ekkor felmerült, hogy mi van, ha a túloldalon a szélvédő alatti esővályúban nem tud elfolyni a víz, melytől megtelik a cső, s emiatt csepeg felül a tetőkárpit mögé. Mint az alábbi képeken jól látszik, az elmélet megállta volna a helyét, mert egy zsák virágföldet sikerült eltávolítanom innen, de azon felül, hogy végre tiszta lett a csatorna, s le tudott folyni az esővíz, mindösszesen annyi haszna volt a dolognak, hogy megtudtam, az átmeneti szérián már a kesztyűtartó mögött van a pollenszűrő, és nem itt. Ha már megvolt a helye cseréltem pollenszűrőt, és kifertőtlenítettem a klímát, de a beázás maradt. Elkezdtünk állítgatni a mechanikán, hogy jobban álljon az üveg, melynek annyi gyakorlati haszna lett, hogy sikerült szintbe hozni a tetőlemezzel, s ezzel minimalizáltuk az addig elég jól észrevehető szélzajt, de az első eső alkalmával jobban beázott, mint eddig bármikor. Ekkor vált világossá, hogy új gumitömítés nélkül a régi napszítta kemény vacakkal sosem lesz ez jó, de annak az autó vételárának 15-20%-át is meghaladó értéke miatt egyszerűen nem éri meg tovább küzdeni, s meg kellett lépjük a fentiekben már említett legköltséghatékonyabb megoldást. Üvegtető természetesen maradt, napsütéses téli napokon jól fog jönni, de a nyithatóságot feláldoztuk az inkontinencia megszüntetésének oltárán... Apránként a nagyszerviz is megtörtént az autón, kapott új levegő és üzemanyagszűrőt, s egy új levegőcsövet a régi toldozott-foldozott szar helyett az intercooler és a szívósor közé. Evvel megszűnt a hosszabb menet után álló helyzetben érezhető égett olajszag az utastérben, ugyanakkor sikerült előidéznünk egy eddig meg nem levő - s talán az első valódi hibát a 10 000km alatt - az autón. Történt ugyanis, hogy egyszer csak hibalámpát gyújtott az autó, s teljesen elerőtlenedett. Másnap kiolvasva a turbónyomás (MAP - szívócsőnyomás) érzékelő szakadásával összefüggő hibakód volt a befecskendező számítógép hibamemóriájában. Ezt egy utángyártott ERA gyártmányúra cserélve (tudom nem a legjobb, de szombat délelőtt csak az volt helyben polcon) meg is oldódott a probléma. Végül megtörtént a vásárlás óta halogatott olajcsere is (Mobil 5W-40 Super 3000), melynek keretében kicseréltük a turbó és az intercooler közti gumicsövet is - legyen már új az is címszóval. Ugyanekkor megejtettük a már szintén kezdetek óta esedékes kárpittisztítást is - ég és föld a különbség, szinte másik autó lett belülről. Jelenlegi élethelyzetemből fakadóan szerintem maradni fog egy darabig az Alfa, s emiatt ha továbbra is ilyen hűséges társam lesz, megérdemel egy kis kényeztetést is. Az első futómű még mindig kopog egy kicsit, melyhez megvan minden alkatrész a csomagtartóban, de a bölcső leszereléséhez még hiányzik a kellő elszántság, de előbb utóbb meg kell ejtsük. Tél előtt kapni fog egy alvázvédelmet, s ha esetleg van valami probléma az alján, az javítva lesz. Jövőre mindenképp vezérlést kell rajta cserélni, valamint szeretném a lehetőségekhez képest vállalhatóvá tenni a külsejét is - tetőt, motorháztetőt, s a két lökhárítót ha meg tudom oldani jó áron, akkor újrafényztetem - s akkor kéne rá négy alufelni. Aztán ha tart a lendület ki kéne javíttatni a vezetőülés oldaltámaszának megrogyott töméseit is, hogy ismét úgy tartson, mint újkorában. Na majd meglátjuk...
Kicseréltem levegőszűrőt, de valami nem kerek.
A légszőrőház felső illeszkedésénél kilátszik kb 2mm szélesen a szűrő gumija.
Kezd meginogni a hitem...
Nem morgóban, magamban.
Egy óra alatt megvolt a művelet... ami nagyon jó részidő, igaz aknás garázsom van így elvileg nem lenne szívás, de ugye nem keveset kell pakolni. Helyet csinálni, hogy félig garázsban levő kocsi mellett beférjek előre ajtó nyíljon hasonló nyalánkságok.
Viszont szűrő harmadszori ki bepakolása után is kilátszik narancs gumi, agyvérzést kapok, elvileg, ha véletlen rosszul raktam be...de háromszor?
Illeszkedése ugyanolyan minden alkalommal, cuppan helyére ahogy kell, fedél teljesen szintben van.
Én meg csuklom. Nagyon.
Titkon reménykedem, azért lóg ki, hogy színén látszon, mikor kell cserélni, de szerintem csak áltatom magam. Délután újabb kör..
Ha ez így megy tovább kidobom szekrénykét, kompresszort, ne kelljen rámolni :)
Van az az érzés, hogy morgó mármár vallásos áhitat tárgya: igen komoly a mosolygásfaktora..
Kocsiknak többnyire elejét szoktam nézni tükörben. Ami elémkerül megelőzöm, pedig nem vagyok hajtós.
Szóval ezen mosolyfaktor miatt nem vastagon van hely motortértben. Le is nyúztam kezem tegnap, szűrőházban katattam, hogy mi lehet a gond, minden ok, csak nem jó.
Bezzeg citroen vagy hat csavar bontogatása anyázás, leesik kiesik, aztán már játék a szűrőcsere. Utáltam mint a bűnt.
Lada...hát igen, ahogy szoktam mondani égőcserekor is, de szűrőcsere is: 5 perc.
Burkolat le szűrő ki, be, burkolat vissza. Ez két perc, maradék három a sör elfogyasztásához szükséges.
Mégis, szívtam termosztáttal is, levegőszűrővel is, már röhögög, pollenszűrő is cserés...
Mégis én csak simogatom morgót tekintetemmel, lenyűgöz minden mozzanata.
...
Délutáni kör megvolt.
Mit mondjak, végeredmény ugyanaz, bár ravasz voltam, már nem raktam vissza helyére filterdobozt.
Tök béna vagyok.
Maradt a hátulról mellbe, kivettem filtert, összeraktam, futkosás aknába fel le, feszegetés, pankráció, épp fejen nem álltam. Becsattintottam alul két reteszt, fent fél milliméter hézag így is.
Itt sajnos kicsit magasztaló szavakkal illettem kedves tervező felmenőit.
Következtetés: vélhetőleg valami utángyártott filter, esetleg anyagfáradás következtében ennyit nyúlott zsanér vagy mi ami fent van, meg vetemedhetett is estleg.
Tömegsport eredménye: most 1,2mm látszik narancsból. Mégiscsak jó szűrődő napvilággal besegíteni keresőlámpa fényének...szeretem azt a portékát, ahova világít ott megvakulok, mellette öt centivel már nem átok semmit, viszont elcsapat vagy száz méterre...szóval nem az amivel ezt csinálni kellene.
Hirtelen felindulásból rendeltem is akkus led reflektort, feszengve várom postást, mi lehet ez 3400ft ért? Igaz legutóbbi led es fényvető sem okozott csalódást, kicsit gyengébb fénye, mint vártam, viszont benéztem, nem egy, hanem két darab volt.
Aksis cucc lesz valamilyen. Nopara szép sárga fekete, max vitrinbe jól mutat,
Egy szó mint száz, két napi topázás után a rögtönítélő bíróság megállapította:elsőre is jó volt légszűrő. Megérte, most tudom, hogy ilyen. Méltatlan eme autócsodához.
Cserélni cserélném, de minek, filter helyén, szorítja, kizárt, hogy falsot szív. Funkcionálisan hibátlan. Újat venni értelmetlennek látom esztétika miatt, bontott lehet ugyanilyen lenne. Azért bakancslistára felvettem.
Kép megen nem, pedig kitettem telót is, köszöni jól van. Sok létrázásban totál kiment fejemből.
Pollenszűrő fekszik, szakad az eső. Finom ez a kis hűvös.
Ki lett cserélve a légszűrőházam. Az enyém el volt törve a csavarozási pontoknál, ahol a tetejét csavarozom rá a házra. Sajnos újat már nem lehet kapni, így maradt a bontott. Elég sok dolgot le kellett szerelnem, hogy fentről ki tudjam bújtatni, de sikerült. Kapott új légszűrőt is, gyárit.
Km: 172.004
Eljött ismét a kötelező szerviz ideje. Már 14.-én illő lett volna megejtenem akkor volt pont egy évvel ezelőtt az előző, a kilométer állás is majdnem 20 ezerrel lett több.
A cumót HpeDave kolléga szerezte be nekem, innen is köszönet érte ;)
Ami lett:
olaj: Selenia WR
olajszűrő: Champion
Üzemanyagszűrő: Champion
Légszűrő: Sofima
Pollenszűrő: Kristal (aktív szénnel)
Egy balos kézifékkötél: Cofle
Egy ködlámpa: Depo
Egy kuplung oldali főtengely szimering: Corteco
Egy vezérlés oldali szimering: Corteco
És amit már ki is cseréltem az az olaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő, légszűrő és a ködlámpa. A pollenszűrőre és a kézifékkötélre még alszom egyet. A főtengely szimering meg majd ha sor kerül a kettős tömegű cseréjére.
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia 20K for Alfa Romeo olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Km. : 120 178
A vásárlás és sikeres átírás után eljött a kötelező kör, avagy az olajcsere. Elugrottam hát Ofihoz az Elaforgba és vettem tőlük olajszettet (olaj+szűrő, légszűrő és pollenszűrő), illetve, ha már itt jártam, akkor vettem egy hátsó jelvényt is, mert az eredeti követ kapott és megfakult. De most már szép és jó. Idővel majd talán elgondolkodom az új logo felrakásán, de ahhoz új kormány is dukálna. Meglátjuk mit hoz a jövő :)
A vezérlés cseréje egyelőre jegelve van a gyertyák cseréjével együtt, mivel 80 ezernél mindent cseréltek benne.
Szerviz: Autóház Budaörs
Km: 88.600
Szervizkönybe pecsételve
Régen volt az autó nagy szervizen, pár dolog kijött rajta, volt mit csinálni. Először is olajcsere történt, természetesen szűrővel. Eddig Selénia volt benne, de rábeszéltek, hogy próbáljak ki másik olajat. Sok jót hallottam róla, remélem nekem is beválik, így Motul X-Clean 5W40 olaj került a helyére. Az utóbbi időben kb 1 literrel felment a fogyasztás, ennek az okát is meg kellett keresni. Főleg termosztátra gyanakodtam, mert meg sem közelítette a 90 fokot a hűtővíz. Még a gyári volt benne, kapott új Behr termosztátot. A légszűrő csövénél is volt némi probléma, illetve a katalizátor és turbo találkozásánál is kifújt a rendszer, ezek is rendbe lettek téve, valamint új légszűrő is került az autóba. Cserélve lett még 2 db hosszbordás szíj és a főtengely szíjtárcsa, mert iszonyatosan csörömpölt már. Az izzítógyertya visszajelzője évek óta villogott, és nem segített rajta az sem, amikor ki lettek cserélve a gyertyák. Kábel probléma volt, ez is rendben van most már. A műtét Zé. műhelyében lett végrehajtva. Nagyjából ennyi történt, viszont jövő hónapban folytatás következik, mert a klímakompresszornak is csúnya hangja van, és úgy tűnik, hogy engem is utolér a kettőstömegű lendkerék cseréje. Eddig megúsztam, de tudtam, hogy lassan várható.
Valamint ma elvitték az airride maradék részeit. A 4 gátló volt már csak nálam, egy másik 156 SW-be fog kerülni. Jó áron jutottam az egész szetthez és sikerült is eladni úgy, hogy szinte nullszaldósan szálltam ki belőle. Bár nem egyben ment el, hanem megbontva, lényeg, hogy kipróbáltam, és elmondhatom, hogy Magyarországon az első levegős 156-os az enyém volt. :-)
Ma megkapta a NGK bp6es gyertyákat, a Kugler Károly által készített gyújtáskábel szettet ami nem csak fantasztikus még esztétikus is, szép meggy piros.
A levegőszűrőházból kimenő gumicsővégeket kiiktattam, így "direktszűrő" szerű lett a dolog. Hangja is lett egy pici és talán levegőből sincs most már hiány. Kapott bele egy PIPERCROSS sportlégszűrőt.
2 hete bekábeleztük Flórával az erősítőt. Nem kókányoltunk, minden szépen a helyén megy hátra, közvetlen az aksitól az áram, külön oldalon az RCA és a 12V. 500 Watt RMS ládát kapott, amit a hölgy édesapja készített, PVC csőből ami szépen kiszámolva, kibélelve. Fantasztikusan szól.
Marklartól kapott jobb első ablakemelő motort is kicseréltem, kitakarítottam újrazsíroztam, igaz kis hanga van de jobb mint újkorában, fel, le.
Csomgatér világítás egy ideje vagy volt vagy nem, egy vastag WD-40 a zárba, a kapcsolóra megtette hatását, azóta perfekt.
Végül pedig egykis szakmai segítség kérés után bekötöttem a csomagtartó nyitó funkcióját a riasztónak. Relézni kellet, dióda hogy gombról is működjön, nem utolsó sorban a kábelezés ami fontos. Miután láttam hogy még az előző tulaj vagy az általa megkért "mesterek" akkora kokány munkát hagytak maguk után a riasztóval, hogy újra kábeleztem az egész riasztót, és minden hozzá kapcsolódó kábelt a műszerfal alatt. Minden szépen elvezetve, felkötve.
A héten pedig karosszériás. :)