Piritu - 1.000.000 - főkép
>> EgyébAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-28

Másodszorra keressünk műszaki alapon!
Keressünk konkrétumokat!
"Először is a féltengelycsukló kenőzsír egy speciális zsír, melyet kifejezetten a féltengelycsuklókhoz fejlesztettek ki, és semmilyen körülmények között sem váltható ki egyéb típusú kenőzsírral. A féltengelycsukló kenőzsír molibdén-diszulfidot (MOS2) tartalmaz és fekete színű. A féltengelycsukló kenőzsír erősen tapad, következésképpen könnyen bevonja a csukló és a golyók felületét. Ez döntő fontosságú, mivel a féltengelycsuklókban – ellentétben a csapágyakkal – a golyókat körülvevő részt nem védi tömítés vagy lemez. A féltengelycsukló esetében a gumiharang biztosítja azt, hogy a kenőzsír ne folyjon ki az alkatrészből, de a gumiharang jelentősen nagyobb mint a csukló, így biztosítva helyet a kenőzsírnak. Továbbá a féltengelycsukló kenőzsír egy olyan kémiai anyagot tartalmaz, mely a gumiharang anyagát sokkal lágyabbá és rugalmasabbá teszi."

Elsőként az merült fel bennem, hogy miért NEM javasolja senki a zsírok cseréjét a kocsiban? Nem nagyon van olyan vegyi anyag, ami idővel nem bomlik fel. A zsírok adatlapjait böngészve "örök" életűnek írja őket mindenki. Aztán egy német gyártó oldalán végre le volt írva a lényeg:
"Die Alterung von Schmierfetten beruht im Wesentlichen auf Oxidationsprozessen, d. h. auf Reaktionen mit Sauerstoff. Hierbei ist der Temperaturbereich, in dem die Schmierfette eingesetzt werden, von entscheidender Bedeutung. Die Alterung wird durch höhere Temperaturen begünstigt und beschleunigt." - röviden a magasabb hőmérséklet felgyorsítja az öregedést. Mégiscsak "megdöglik"? Aztán le is írta a gyártó:
"...mindestens folgende Zeiträume in ungeöffneten Originalgebinden unter Beachtung der ordnungsgemäßen Lagerbedingungen anzusetzen:
• Schmierfette auf Rapsölbasis: 2 Jahre
• Schmierfette auf Mineral- und Syntheseölbasis: 3 Jahre"
röviden - eredeti nyitatlan dobozba 2-3 évig használható.
Aha, és kinyitva, a csuklóba kenve?

Végül belinkelem az eredeti szöveget is. Korrekt (vagy legalább is annak tűnő) leírás a zsírok tulajdonságairól: Dötsch GmbH
A szabványokat látva (rákeresve) adtam fel végleg a szent Grál keresését.
Az egész dolog nem ér annyit, amennyit eddig is foglalkoztam vele. Megcsinálták már mindezt helyettem a gyárban. Ha gyári cucc 150 ezer alatt nem okozott látható kopást, jó lesz még ennyire. 300 ezernél meg legfeljebb veszek két felújítottat. Arra már úgyis esedékes lesz pár dolog cseréje...
Megrendeltem amit a gyár ajánl.

 
>> EgyébAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-27

Mielőtt az ember komolyabb keresésbe keres a neten, megpróbál tanácsot kérni. Így is tettem. Megkérdeztem a Cartársakat a fórumban:
"Féltengelycsukló kenésére milyen zsírt ajánlatok? A Spiderhez kellene....
Az autószerelő ismerős szerint bármilyen zsírt tehetek bele. Szóval, ki mit használ?"
Innentől a válaszokat/idézeteket névtelenül írnám, mert ez a blog a netes információkeresésről szól. Mi alapján tud dönteni az ember.
1.bármilyen grafitos zsír jó hozzá, pl ha veszel féltengely csukló készletet biztos nem Tutela lesz benne :)))
2. igaza van az autószerelő ismerősnek,nekem most metabond van polcon :D mikor mit tudok beszerezni,ami minőségben és árban is jó
3. Ha tudsz rendelni, akkor szerintem nagyon jó a Swepco 101 Moly, de itthon Xadonak van pl. kimondottan CV jointra való zsírja. Nem mindegy, milyen a zsír. Ezek min. 150 fokot bírnak és nagy terhelhetőségűek. Tipikusan MoS2 tartalmúak.
4. "Nem mindegy, milyen a zsír. Ezek min. 150 fokot bírnak és nagy terhelhetőségűek.
Tipikusan MoS2 tartalmúak." osztom.. teljesen mindegy a minimum elvárásokat teljesítők feletti körből..
5. Agip
6. Én valószínűleg felületnemesítőt tartalmazó zsírt vennék.
7. Én ha nem is Tutelát, de annak megfelelő paraméterű, jobb kiszerelés/ár arányú zsírt tennék a csuklókba.
8. szerintem bármilyen zsírral elmegy, nekem 30ezer óta van benne,sima hőálló zsír, ugyanúgy roppan hátramenet után,egyesbe kapcsolva mint eddig.szóval harmincat minden bizonnyal elmegy bármivel
Aha, szóval gyűlnek az információk, de nézzünk csak körül a világhálón is:
9. Én azt mondom, hogy valamilyen grafitos zsírt használj, mert annak nagyon jó a kenő képessége és elég sűrű is.
10. Nem szabad túl sűrűnek lennie mert akkor a csukló kikeni a harang belső oldalára és utána nincs kenés.Ha nem tudsz szerezni féltengely csukló zsírt (tubusban szokták árulni)kb.0,5 kg.A lényeg,hogy a grafitos zsírt keverd össze olajjal amíg tejföl szerű sűrűségű nem lesz.
11. A belső csukló esetében jobb ha sűrűbb a zsír, mert a motor hője a váltón és a kipufogón keresztül kisugárzik. Ha túl "folyós" akkor meg ki fog folyni és akkor ugyan ott van. Én inkább mennyiséget tennék bele...A grafitos zsír állaga általában pont megfelelő erre a célra.
12. A kerék oldaliban molibdén szulfidos, lítium bázisú kell, A belsőbe elég a sima lítium bázisú, A lítiumos kibír 150 fokot.
13. und das noch nicht mal mit dem Spezialfett, sondern mit billigerem Wälz- und Lagerfett). Als ich den Wagen mehr als 100.000km später verkauft habe, war das Gelenk immer noch in Ordnung - röviden a legolcsóbbal kente és 100.000-el később még jó volt.
14. Ich hab da schon immer "normales" Graphitfett reingemacht in die Gelenke und das hat immer bestens gefunzt. Gut, es sollte schon ein gutes Fett sein - röviden, egy jó grafitos zsír.
15. Ein Graphitfett hat in den Gelenken nichts zu suchen, auch wenn sich Graphit und MoS2 im Gefüge ähneln, da diese Fette u.a. für einen anderen Temperaturbereich ausgelegt sind. - röviden grafitos és MoS2 tartalmú zsírnak semmi keresni valója a csuklókban.

No, itt adtam fel a tanácskeresést :-(

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-27

A jobbos fék nem akarja megadni magát. Megint elszabtam egy porvédőt, pontosabban a tömítő élét sikerült elnyomni a dugattyúval...
A fékeket bámulva felmerült, hogy mi lenne kompletten cserélni?
A neten körülnéztem, elvileg létezik. Sőt, elvileg 50-ből meg lehetne úszni a mutatványt. Azt hiszem, hogy futok egy kört. Mégiscsak egy profin felújítottra bíznám az életünket.
Ja, mellesleg lefestettem kékre a jobb kerékagyat is. A csapágycsere miatt le volt szedve, így meleg helyre tudtam vinni. A másik fele a hétvégére marad, akkor befűtök a garázsban. A szokásos kék Hemmerite ment rá.
Cefet jól néz ki, főleg ha mellé teszem a sárgászöld árnyalatú gólyalábat.
Kép nincs, kimerült az akku.

 
>> EgyébAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2013-01-23

Hamarosan ki lesz cserélve a szélvédő, mert Berlinből hazafelé kaptunk egy jégdarabot egy teherautó tetejéről. Lássuk, mi minden díszíti!
1. kép - Tájkép csata előtt.
2. kép - szlovák matrica (Berlin túra)
3. kép - osztrák matricák (No. és Lienz túra)
4. kép - bolgár matrica és a repedés (Plovdiv túra)
5. kép - cseh matrica és a német "Feinstaub" matrica (Berlin túra és No.)
6. kép - Az üveg jelzései
kép nélkül - magyar regisztrációs matrica
Kárfelvétel holnap.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-20

A festés után ma áttértem a tartalomra. Kicseréltem a tömítéseket a munkahengerben. Mivel emlékeimben még mindig él, hogy anno a hátsó is milyen türelemjáték volt, a délutáni szieszta után álltam neki.
Először a dugattyú kiszedése volt a kihívás. A manual szerint sürített levegővel lehet kifújatni, de itthon nincs. Maradt a kihúzás. A belső tömítés cseréje nem nehéz, ellenben a külsőé! A belső perem a házba kapaszkodik, az első a dugattyúba. Először a belsőt tettem a helyére, majd a dugattyút áttolva mindkét tömítésen a külső szinte a helyre ugrik. A feladat azért bonyolult, mert a házba beakasztott gumi nem akar a helyén maradni.
Az balost kb. egy óra alatt sikerült is. A másodiknál egy szerencsétlen mozdulattal sikerült elszabnom a gumiharmonikát, így félkész maradt a mai projekt...

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-19

Reggelre a hó szorítása engedett, elállt a szél. Ki tudtam magam ásni a garázsig, így folytatódhat a projekt. Mára a féltengelyek tisztítása volt a menü.
A jobb oldali gumiharangokat már cserélte Csöri, ezért a bal oldalival kezdtem. Itt még minden eredeti volt. A régi gumiharangokat nemes egyszerűséggel levágtam.
Éppen ideje volt a zsírral foglalkozni. A második képen látható, hogy a gyári zsír már elkezdett kiszáradni, kristályosodni.
A csuklókat nagyjából gázolajban kimostam, így már lehet szemlélődni. A manual (pdf - 100MB !) szerint a legegyszerűbb szétszedési mód a belső csuklót tartó zéger eltávolítása. Utána az egész lejön a tengelyről.
FIGYELEM! A csukló könnyen szétesik! Nem egyszerű lego-játék az összerakás. Szerencsére ott volt a másik féltengely, ami alapján sikerült.
A gázolaj után zsíroldó jött, így fémesen tisztára sikerült takarítani mindent.
A futófelületeken látni a golyók mozgási helyét, de ennyi. Nincs kopás, váll, sorja. Ez jó hír, még tud egy darabig szolgálni.
Amíg megjön a zsír ideiglenesen WD40-el fújtam le a csuklókat.
Zsírból a manual a következőket írja:
- Optimol PU035
- Berutox GKN HTB
Mivel ilyet nem nagyon találtam még gondolkodom, hogy mi kellene bele. A harangokhoz adtak zsírt, de nincs rajta semmi. A csuklókhoz meg 120-120 gramm kellene.
A 159-hez a következők valók:
Belső: Tutela Star 700
Külső: Tutela All Star
- ezek 125 ml-es csomagolásban vannak, tehát minden csuklóba egy tubus kell. Az meg kb. 7e Ft lenne.
Az autószerelő ismerős szerint bármilyen zsírt tehetek bele.
No, most mi legyen??

 
>> EgyébAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2013-01-18

Miután végeztünk a dolgunkkal, először elmentem meglátogatni az egykori "építőtábort". 1982 nyarán 3 hetet töltöttem itt el. A helybeliek kisegítettek a megtalálásában. A második képen az egykori ablakunkra mutatok, ahol vagy 15-20-an aludtunk emeletes ágyakon.
Aztán kicsit körbenéztünk a nagyvárosban, többek közt áthajtottunk a Checkpoint Charlie-n is vagy kétszer.
Hazafelé Prágától kemény hóviharban utaztunk egy jó darabon. Volt szerencsénk másfél órát araszolni is a hóban (kb. 4 km-t), mivel egy vérprofi kamionsofőr elzárta a háromnegyed pályát.
Győrtől igazi tél fogadott, erős széllel, hófúvással. A Mersevát-Celldömölk szakasz már néhol fél méteres hótorlasszal. A Párduc vaddisznóként rontott a halmokra és így hazaértünk.
Hogy teljes legyen a téli élmény, a teherautókról érkező jégdarabok egyike megrepesztette a jobb oldalon a szélvédőt...

 
>> EgyébAlfa 159 Fekete Párduc 2,0 170CV E5 // 2013-01-18

A meló rövid időre Berlinbe szólított.
Utoljára 30 éve jártam arra, akkor is vonattal.
A navi és a gugli egyértelműen a szlovák/cseh útvonalat javasolta. A topikban érdeklődtem a cartársaktól, hogy milyen az út. Sajna nem járt arra mostanában senki, mert érdemi infót nem kaptam. A bulgáriai út után már meglepetés nem érhet felkiáltással elindultunk.
Röviden a tapasztaltak:
- a két országra az autópálya matrica elég húzós. A négy napos szlovák 3.400 Ft, a cseh 4.420 Ft (a magyar egy hétre 2.975 Ft)
- A szlovák pálya nagyon jó, szinte hibamentes.
- A cseh már más tészta. A belső sávban haladva simán tempomattal utazható, a 130-at tartva nem is nagyon előznek meg. A lassabban haladók illő módon lehúzódnak. (Emlékeimben sokkal rosszabb élt.)
- Prága körgyűrű simán járható, talán 3 lámpa volt, abból egynél kellett megállni. Az út jó. A forgalom nagy (beleszaladtunk a délutáni csúcsba), de halad.
- Németek felé épül az autópálya, jó. Kb. 15 km-en nincs meg, ott széles országút van, kapaszkodó sávval. 70 feletti átlag itt is tartható.
- A volt keletnémet autópályák felújítva, hibátlan burkolattal. 200 közeli utazó tartható, ha a poroszkálók engedik. (Pár helyen van 120-130-as korlátozás, de ilyen mindenhol van a németeknél.)
- A pályát mindenhol intenzíven sózzák. Másfél töltésnyi mosófolyadék fogyott, mégis mindig fehér volt az ablak. Rendszeresen találkoztunk a sárga takarító autókkal.
- A berlini közlekedés jól megoldott, gyorsforgalmik szelik keresztül-kasul a várost.
A 870 km 8 óra és 40 perc alatt megjárható. Tankolással, matricavásárlással, felragasztással, kajálással, kávézással, berlini városi közlekedéssel együtt.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-15

Elérkeztünk egy olyan ponthoz, amikor segítséget kellett kérnem. A jobb első kerékcsapágyra kimondtam az ítéletet, de kicserélni nem tudtam, így a helyi autószerelő ismerőshöz fordultam. A fórumban történt eszmecserék után FAG gyártmányú csapágyat rendeltem. Topiék kicserélték, sajnos nem tudtam ott lenni, így kép nincs róla. (Tényleg nem lehetett valami kerek a régivel, mert kiszerelés közben szét is esett. Erősen rozsdás volt a fedél, gondolom belül is dolgozott a korrózió.)
Ja, a csapágy mellé hozattam gumiharangokat is. Elvileg minden készen áll a hétvégi féltengely projektre.
Emellett elgondolkodtam a másik csapágy cseréjén is, most, hogy szét van szedve a Pók nem nagy ügy. Még alszom rá párat.

 
>> SzervizAlfa Spider / GTV 2,0 TS "Pók" // 2013-01-13

Délelőtt befejeztem a festési munkálatokat.
Még egy réteg sárga a gólyalábakra, majd a féktárcsát takaró lemezre. Végül az első féktárcsák középső része kapott egy hőálló ezüstöt.
Egyenlőre ennyi.
Miután ez megvolt végre nekiállhattam az eredeti projektnek, a féltengelyeknek (60812765 - 46307010).
A 36-os fej birtokában jóízűt birkóztam a kerékagy csavarral. Alig találtam itthon megfelelő hosszú toldót a szárat, aztán egy méteres zártszelvény darab segített.
A belső imbusz (60800076) csavarok kihajtása után (a másik oldalon önzáró anyák vannak, 13-as kulccsal meg kell fogni) kijön. Mivel a gólyalábak nincsenek fenn a kerékagyat ki lehetett hajtani, hogy a kerékcsapágyból kicsusszanjon a vége.
A két felét összehasonlítva nagyon egyformának tűnnek. Az ePER szerint is, tehát nincs külön jobbos, meg balos, mint sok online oldalon írják.
A kiszerelt darabokat megvizsgálva semmi rendellenességet nem tapasztalok. Nincs kotyogás, holtjáték, lazán mozog minden irányban.
A kerékagy festése mégis felújításra szorul, most hogy látni a hátulját, nem árt egy kis drótkorong és festék.
A kerékcsapágyakat megvizsgálva a bal oldali zajtalanul fut, pontosabban a zsír cuppog benne, mintha új lenne. A jobb ellenben érdekes hangokat ad, szerintem kukás. Mondjuk menet közben a jobb elejének volt is néha hangja.