Blog >> alfa
Ha semmi nem jön közbe, az öreglány lesz idén a versenyautónk. Kicsit fájó szívvel hagyom itthon a gyönyörűséges 159-et, de ez a verseny így lesz az igazi.
Holnap indulunk a Selénia Rallyra. Rengeteg munkám, tennivalóm volt, így ma késő délutánra maradt a felkészítés. Tegnap megejtettük az olajcserét, szűrők cseréjét, folyadékszintek ellenőrzését. Ma kipucoltuk kívül, belül, guminyomások beállítva, minden alaposan átnézve. Nem a mienk lesz a Rally legszebb autója, de remélem mienk lesz a legjobb kaland.. és talán a győzelem is :-)
Ekkora utat még soha nem tettünk meg ezzel az autóval, nagyjából 1000km lesz.
A munkámhoz kellett egy tapi képernyős PC, hogy majdan érintő képernyőre is tudjunk fejleszteni. Gondolkoztam, hogy és mint legyen, végül beszereztem egy Win 8.1-et futtató tabletet. Felújított darab, így elérhető árban került, normális hardvere van és ami kritérium volt, full size USB csatlakozása van. No mindegy, ez a munka része, de igazán azért is döntöttem a tab mellett, mert kigondoltam, hogy mennyi mindenre fogom én ezt még használni. Az androidos tabik nem nyűgöztek le sosem, de ez..
Naná hogy első dolgom volt ezzel kipróbálni, hogy a múltkor rendelt Bluetoothos ELM-327 működik e. Mivel lényegében egy picire összezsúfolt (10.8") billentyűzet nélküli PC-ről van szó, nyilván simán fut rajta a MES. Nagyon egyszerű volt csatlakoztatni az interfészhez, semmit nem kellett telepíteni (kábelnél kell USB serial illesztő driver). Pár perc és már olvastam is ki vidáman az autóm paramétereit.
Kicsit próbálgattam, stabilnak tűnik, nem találtam hátrányát az USB kapcsolathoz képest. Sőt. Egyszerűen óriási, hogy beülök, és szabadon pakolászhatom a kis képernyőt, miközben szaladnak a görbék a grafikonon. Ha kell, kiszállok vele, nincs kábel, és hamarosan kinyitott diagnosztika fedél sem.
Ugyanis a projekt úgy lesz teljes, ha a Bluetooth adaptert beépítem a fedél alá, hogy ne kelljen többé csavarhúzózni, fedelet nyitogatni, fedéltől normálisan nem elférni, szitkozódni, hogy ki volt az a.... szóval aki oda tette. Úgyhogy rendeltem eBay-ről egy kis OBD hosszabbító kábelt, amivel reményeim szerint be tudom úgy fordítani az interfészt, hogy efér a fedél alatt. Persze gondolkoztam ám...
A Bluetooth-t mivel más is láthatja, és nem kell doktori disszertáció kitalálni a párosító kódot, megpróbálkozok egy kapcsolható OBD hosszabbítóval. Készíteni akartam, de felesleges. Ugyanis van ilyen készen, és nem drága. Ha megérkezik, frissítek.
Update: megérkezett a kapcsolható hosszabbító. Szépen beépíthető vele a Bluetooth adapter. Legnagyobb hibája, hogy nincs jelölve a be és kikapcsolt állapot. Ideiglenesen (ami aztán úgyis úgy marad) felcimkéztem. A kormányoszlop mellett kandikál ki a kapcsoló. Kicsit ügyeskedni kell a ki-be kapcsoláshoz, de használható. Így most végre nagyon egyszerű bármikor bármilyen adatot kiolvasni.
Visszajött a rángatás...
Nem durván, indítás után 1 percig csinálta és kísértetiesen csak 15 fok körüli hőmérsékletnél (?). Gondoltam ránézek a korrekciókra. Na már ott nem stimmelt valami. MIndenképp végére akartam járni, mert nem szeretnék vészmódban hazavánszorogni valami messzi messzi galaxisból...
Lehúztam a boxot, hátha az a gond. Hát nem. Beindítottam box nélkül és azonnal vészüzembe vágta magát. Kivételesen 3-mas henger no signal.
A vezetéken itt is van egy kis törés, de a múltkor meghámoztam az 5-öst, az erek belül jók. Valószínűleg a késes csatlakozóknak van valami típushibája.
A lusta énem felülkerekedett, nem hoztam csatlakozót a bontóból, és nem csináltam nagy ügyet az egészből. Egy pici csavarhúzót két oldalt a késes csatlakozó alá és fölé benyomkodtam. Ezzel összébb nyomtam a csatlakozót. Szépen visszadugtam mindent a helyére, és kipróbáltam.
És megjavult. A korrekciók helyre jöttek, a rángatáskori -5 (!) és 5-ös hideg motornál mért korrekciók 1.5 alá lementek minden hengernél. Melegen pedig simán 1 alá. A motor szebben, simábban jár, és D-ben fékkel tartva feltűnően kellemesebb, nem rezeg úgy az autó. A gázpedál kisebb mozdításokra is normálisan reagál, nincs az a fura bizonytalan érzet, ami néha előfordult. Azóta sem rángatás, sem fehér füst nem volt egyáltalán.
Viszont lett egy érzetre finomabb autóm. A hangja is szebb, tényleg. És valahogy jobb érzéssel is ülök bele, megvan az a minden OK élmény. :-)
Lyukas volt már egy ideje a flexibilis cső a kipufogómban, amitől fura visszhangot kapott az 1.9 Mjet. Külön, univerzális flexi csövet is lehet kapni, de azt el kell vinni kipufogóshoz, aki vagy húzza a száját vagy nem, vagy megégeti az alvázvédőmet vagy sem, de hogy em ingyen vágja ki és varrja a régi helyére, az biztos! Akkor inkább megvettem az egész darabot egyben (1. kép), a munkadíjat megspóroltam, meg a rettegést és beszereltem saját maga. Igazából az egész munka megvolt egy fél óra alatt, sőt még cink spary-vel körbe is fújtam az utángyártottat (2. kép), hogy a hegesztéseknél se kezdje ki hamar a rozsda, miután hallomásból rémtörténetekkel álmodtam :D Kapott előre / hátra új tömítéseket is.
Ezzel a darabbal most kifejezetten jobb lett a (ki)"nézése, meg a járása" is halkabb! ;)
(3. kép)
Ki lett cserélve a légszűrőházam. Az enyém el volt törve a csavarozási pontoknál, ahol a tetejét csavarozom rá a házra. Sajnos újat már nem lehet kapni, így maradt a bontott. Elég sok dolgot le kellett szerelnem, hogy fentről ki tudjam bújtatni, de sikerült. Kapott új légszűrőt is, gyárit.
Km: 172.004
Ahogy jönnek a melegek, a TD füstös. 5 éve ilyen, mégis valahogy most jött rám, hogy zavarjon. Gondoltam nem nagy ügy, tekerek a füst csavaron. Na igen. Azt tudom melyik, de nem értettem, hogy mi teker mit.
A képen ott a csavar. Van egy csavarhúzóval tekerhető része, egy 13-mas kulccsal tekerhető és egy fura bilincs.
A csavarhúzó meg sem moccantotta. No akkor legyen 13-mas dugókulcs. Rátettem, kilazítottam és a 13-mas anyánál fogva tekeredett kifele az egész szelep. A csavarhúzóval is jött az egész szelep, de a 13-as anyához képest a csavarhúzós rész nem mozdult...
Őszintén nem értettem, hogy akkor itt minek mihez képest kellene mozdulni.
Kitekertem az egész mindenséget, amikor egyszer csak megindult a gázolaj. Na észbe kaptam, basszus, nem kéne beleszaladni egy adagoló légtelenítős sztoriba.
Visszatekertem az egészet a 13-mas anyánál fogva és úgy döntöttem, hogy nem piszkálom.
Vasárnap mentünk volna ebédelni. A TD nem indul. Na fene.. Levegős lett? Vagy eltekertem valamit mégis?
Átszaladtam Józsibához, pont a műhelyében sertepertélt. Adagoló guru, kértem, hogy mutasson már nekem egy ilyen adagolót, és magyarázza el, hogy hogy kell légtelenítetni. Mutatott. És rájöttem mi van...
A 13-mas anya egy kontra anya. A csavarhúzóval az egész szelepet lehet ki-be tekerni és a 13-mas anya fixálja a beállított pozícióban. Csak nekem valamiért felragadt az anya, és együtt tekeredett minden. Kivéve amikor visszahúztam :-)
Amikor erővel meghúztam a kontra anyánál fogva, végül elengedte és már csak az anya tekeredett, a szelep nem. A dugókulcs takarásában pont nem látszott. Így jól kitekerve maradt a füstcsavar, ami azt jelenti, hogy elvettem az anyagot tőle. De nagyon. Nem kapott gázolajat. Szóval nem kellett légtelenítenem szerencsére.
A kis bilincs valamiféle jelzés lehet, ha a bilincsig betekerem, akkor vagyok a jó beállítás környékén. Szóval visszatekertem teljesen. Na így beindult az autó, és füstölt mint korábban.
Csaptam egy kört a környéken, autóztam is egy jót... Néha megálltam és hangyányi piciket kifelé tekertem a csavaron, míg el nem ment a füstje, épp csak padlógázra dobott egy kis pamacsot, mint régen a jtd.
Azt hiszem most jó. Nem füstöl, erőben semmivel nem érzem kevesebbnek, meglepően jól húz az öreg gép.
Mire ezzel készen lettem, megnyugodam, meglepett egy kerek ezressel a műszerfalon :-)
Yani jóvoltából szert tettem gégecsőre és rendbe tettem kicsit a motor közeli vezetékek borítását. Elporladtak, nem bírták a hőt :-( Pár patentot is pótoltam, ill. cseréltem.