Mutasd

>> Tuning és extra2017-12-20

Egy év és 19e km használat alatt összeállt a kép, kiismertem, megszoktam, hozzám nőtt. Szinte pont egy éve írtam egy blogban, hogy ha még jóban leszünk, írok neki egy egyedi programot.

Föckös barátom indította el a lavinát. Átküldte a kiolvasott programom memóriacímeit. Nekem valahogy nem akaródzott átugorni ezt az akadályt, ott volt a kiolvasott program és csak nézegettem. Hanem amint a hiányzó térkép címek ott voltak előttem, rákattantam. Minden nap egy fél órát, egy órát ráfordítottam. A 146-nál bevált módszerrel elkezdtem apránként mindent átdolgozni excel táblákba és grafikonokba.Nem siettem, a cél az volt, hogy lássam magam előtt a gép működését. Egy-két hétbe telt, mire minden ott volt előttem excelben.

Aztán kezdődött a szobrászat. Aki dolgozik grafikonokkal, az tudhatja, hogy sokszor a számokat hiába nézi az ember. De ha feldob egy grafikont, már látszik is, hogy mit kell tenni. Ezt hívom szobrászatnak. Amikor látszik, hogy mi az alap görbe, mi az alapvető fizikai viselkedés, de... de ott van rajta egy púp. Egy "EU norma" púp, aminek nagyon nem kellene ott lenni (kép 1). Az ilyen eltéréseket számolva a legnehezebb jól kivenni. Csak szobrászkodva megy, szemre elő kell állítani az alap görbét.
Sok sok helyen felfedezhető a programban 2000-3000 fordulatszám tartományban a "csúnyaság".

Persze számolni is kell sokat. Saccolni is egy keveset. Sokan írták, hogy a Borg Warner (KKK) turbó kevés, nem jó. Nekem az excel pedig azt mondta, hogy jó lesz az (kép 2.). Igaz, hogy egy nagyon hasonló Garrett adataiból dolgoztam, mert az volt. De látszott, hogy van elég levegő, ha meg lehet emelni a nyomást. Nekem nem kellett 250 ló, nem hajtok a számokra.

Az Aisin AF40-6 váltó névlegesen 440Nm-re van méretezve, ezt nem akartam nagyon túl lépni. Egy kicsit lehet, belefér, de szó nem lehetett 480Nm-es dízeles nyomatékhegyekről. A szokásos mániámat húztam elő, legyen a nyomatékgörbe lapos. És itt a 159-nek van nyomaték kalibrációja, tehát nem az üzemanyag lesz állandó, hanem tényleg a nyomaték (lásd kép 3.).

Szóval osztottam, szoroztam, átírtam szinte mindent. Kicsit több dolgot is mint kellett volna, ez volt a tanulópénz. Az első programverziómmal, miután gondosan kikötöttem a tuning boxot, az autó be sem indult! :-S
Ákost (Manky) hívtam, hogy segítsen. 5-10 perc alatt megtalálta a hibát. Mivel sosem írtam még 159-et, kb esélyem sem volt elkerülni. Egy tábla utolsó értékét nem szabad átírni. Ez van, a rutin ehhez is nagyon kell.

A második próbálkozás egy kazal hibakódot eredményezett. Spórolni akartam a számolással, és a nyomaték kalibrációba belematattam. Nem kellett volna. Az ECU, a váltó, a VDC, minden kiakadt rajta. Pedig jó ötletnek tűnt, mert nem valós nyomatékokkal számol a program. Gondoltam átszámolom, hogy a programban valós nyomatékokat lássak. Rosszul gondoltam. Itt is Ákos nézett bele, hogy mit műveltem már megint :-) Gyorsan lebeszélt erről a trükkről, valószínűleg a váltó nem tud mit kezdeni vele, ha a kalibrációba belemászok.

Hát jó, nekiálltam hát eredeti kalibrációval kiszámolgatni a nyomatékokat. A görbén 512Nm a csúcsnyomaték. Igen, 3000-nél! Ez valós 450Nm-nek felel meg.
Végül sokadik nekifutásra (már pont kezdtem kicsit feladni) beindult, nem adott hibakódokat. Csak kattogott csendben az 5 henger.

És ez milyen jó érzés, amikor beindul és minden jó! Kinyitottam a kaput, menjünk. Már az alapjárat is jobban tetszett a fülemnek, és kevésbé facsarta az orromat a katalizátoros dízel bűze. Egyszerűen kevésbé büdös most. Aztán D-be húztam, szokatlanul puhán elkezdett gurulni. Tetszett. Kikanyarodtam a főútra és gurultunk. Semmi sportolás, hideg is volt a motor még és amúgy sem tiprással tesztelünk egy teljesen átírt programot.

Követtem a forgalom tempóját. Nem lett izgága, szép kényelmesen haladtunk a forgalommal. 40-nel, 60-nal, 100-zal. Mindenhol finom átmenetek, nincs semmi zavaró, vagy természetellenes. A turbónyomás mérő is ott járt mindig, ahol kellett lennie. Vagy 15km autózás után jött el a pillanat, előzzünk. Még ne padló gázzal, de lendületesen. Alsó fordulatról gyönyörűen jön meg a nyomaték, és a váltó nem is érzi szükségét visszakapcsolni! Csendes kényelemben, fölénnyel suhanunk. Érződik, ahogy a konverter rátol egy kis nyomatékot, zár a lock-up és "turbóból" tol tovább. Ezt most nagyon kellemesen adta elő, nem volt csúszó kuplung érzés ahogy a lock-up dolgozott. A tolás is elég határozott lett. Ez is tetszik.

Megfordultam, jöttem haza. Próbáljunk egy padlót. Ez ilyenkor (nekem) mindig izgalmas. Be fog e tiltani? Hullámozni fog e a nyomás, ahogy másoknak? Elégedett leszek, vagy vánszorgunk? Elfogy majd 3500-nál? Volt izgalom most is.

Letalpaltam, visszadobta egyel, előszedte az énekhangját a motor és úúúúááááá...
Amennyire aggyal bírtam követni az eseményeket, néztem a nyomásmérőt. Igen, igen, megvan a nyomás, nem hullámzik, sőt olyan határozottan mozdul oda ahova kell, hogy öröm nézni. Hátul nincs füst a mögöttem lévő fényszórójának fényében sem. Te jó ég, 3000-nél tényleg rátol még, és nem fogy el. Ijesztő.

228Le, 450Nm

A célt elértem: írtam egy olyan programot, ami részterhelésen jobb hatásfokra van hangolva, de nem gyengült az autó. Sőt, lényegesen erősebb, könnyedebb lett és finomabban működik. A fogyasztás majd kiderül. Ha az nem változik, akkor sem leszek már elégedetlen.

>> Autóápolás2017-11-28

Régóta tervezem, hogy építek valahova egy beállót az autómnak. Még a 146-nak szerettem volna, de mostanra jutottam el a megvalósításig. A terv eredetileg egy külön kocsibeálló volt, de megmérve a 159 méreteit kicsit módosult.

Nyáron amolyan hirtelen félmegoldásként beálltam a két épület közé, napvitorlát feszítettem ki és ott hűsölt az autó.

Aztán rájöttem, hogy alapvetően ez nem is rossz ötlet. Mármint itt parkolni a két épület között. Amúgy is a munkámban is segítség, ha ott a két épület közt van egy hasznos fedett tér. Mellesleg pont megfelelő méretű, kényelmesen be tudok állni az autóval.

Nekiláttam, megrajzoltam az elképzelést, megmutattam egy "mesterúrnak", aki hümmögött, mondott hajmeresztő összeget, meg egy távoli időpontot. És próbált lebeszélni a "lapos tetőről" és a polikarbonátról.

Nos én nem tágítottam, nekem a laposnak álcázott kis lejtésű tető és a polikarbonát által beengedett fény kellett és kész. Úgyhogy hetekig gyűjtöttem az információt a polikarbonát lapok típusairól, terhelhetőségéről. Aztán megterveztem magamnak. Aztán vagy 4 hét alatt szabad óráimban meg is építettem. Van benne sok szokásostól eltérő megoldás biztosan, de ez így biztosan olyan, ami nekem tetszik. Biztosan olyan, ami gondosan lett lekezelve, kimérve, felépítve. A két épület természetesen se nem egyforma hosszú, se nem párhuzamos. Kellett kattogtatni a lézeres mérőt, és számolgatni, precízen levágni a hosszakat, hogy szépen el lehessen csalni. Sok munka volt, de így volt igazán öröm először beparkolni alá :-)

És picit több mint harmad, jóval kevesebb, mint féláron épült meg az árajánlathoz képest úgy, hogy az anyagminőségen nem spóroltam. Borovi fenyő gerendák, Tikkurilla faolaj, Clima Control-os Makrolon polikarbonát lemezek, aluprofilok.

2017.12.20. A világítás is végleges formát öltött. Maradék gerenda darab, egy használaton kívüli inox lekvár tölcsér és egy Xiaomi Yeelight izzó kompozíciója :-)
Az utóbbi izzó jó móka, sőt itt még haszna is van.

>> Egyéb2017-11-22

A gumis végre adott időpontot. Másfél órát fagyoskodtam ott, mire sikerült átszerelniük a téli kerekeket. Nem volt gyors. Ellenben lassú. Ketten vannak, foglalkoztak ott mindennel egyszerre. Nagyon nem irigyeltem őket sem. Viszont lemosva, újra centírozva tették fel, ami mindenképpen plusz pont. Egy fűtött várójuk mondjuk lehetne..

A nyári kerekeket otthagytam tárolásra, egyszerűen túl nagyok, nincs hova eltennem.

>> Szerviz2017-11-08

Eljött az olajcsere ideje. Igen hamar beleszaladt 15e km. Sőt, igazából 17e lett mire sorra került a szerelőnél. Lecseréltük az olajat, immár nem Selénia WR P. E. - re, hanem egy eredeti specifikációnak megfelelő 5w40-es olajra, ami DPF barát is, vagyis alacsony hamutartalmú. Motul 8100 X-Clean 5w40.
Egyúttal a jobb felső lengőkart is kicseréltettem, így megszűnt a hetek óta tartó nyiszorgás, ropogás. A kiszerelt lengőkart megtartottam, átszilentezve még simán visszaszerelhetō.

>> Egyéb2017-10-02

Tavaly novemberben elhoztam. Örültem és rettegtem egyszerre. A fórum másról sem szól, mint szerelésről. Szétszedett műszerfalak, felújított porlasztók, tréleres hazautak, elkopott turbók. Nem túl biztató. De úgy kell nekem, prémium. Aztán jött a rángatás, kénytelen voltam ismerkedni a motortérrel én is. Forrasztgattam, injektor csatlakozót tisztogattam, egr-t pucoltam, lemezeltem.

Igen...és ha belegondolok, csak időmbe került. És egy fillérembe sem. Azóta nyoma sincs rántásnak, minden finoman, tökéletesen működik. Ahogy még soha egyik autómon sem.

Ha visszagondolok az elmúlt 12e km-re, ez az autó semmi extrát nem kért. A vételkor fennálló dolgait rendbe tettem (szélvédő, olajcserék) és ennyi. Műszakira fékbetétet cseréltünk. Fékbetétet, amit kaptam hozzá.

Hogy is volt ez 2007-ben? Akkor félelmek nélkül ültem be a 146 jtd-be. Nem volt rossz autó, mégis első évben 250e Ft maradt ott szervizre. Akkor fel se tűnt. Fékgenerál, vezérlés csere, termosztát, apróságok.
A 159-cel most járunk 210e Ft környékén, 10 évvel későbbi Ft értéken. Tényleg kell ettől félni? Majd az idő és a km-ek megmondják.

Most mit gondolok? Örülök, hogy ilyen autóm lett. Mást ad, mint az az előző autóm. Olyat, amit nem lehet elmesélni, fórumon átadni. A 146 az egyedi élménye mellett határtalan szabadságot adott. Alig fogyasztott, a sarki fűszeresig se érte meg gyalog menni.
A 159 más. A sarki fűszeresig gyalog megyek. Viszont nincsenek távolságok. Sosem gondoltam, hogy egy 16 órás repülőút után bevállalom, hogy autóval Budapestről Csengerbe "leugrok". Vagy hogy egyáltalán autóba ülök. Most meg azon kapom magam, hogy bevállalom, és mire ott vagyok, egész kipihenem magam. Hogy? Miért?

És amikor ránézek az órára, simán csak nem értem, hogy miért vagyok már itt?
Nem jöttem gyorsan, nem vadultam, csak úgy jöttem. Zenét hallgattam, eszegettem. És csak utólag ért le, hogy sötétben esőben máskor mintha Mátészalkáról nem lenne ilyen vidám, laza az út. Pár autó elenged, nem hajtok. Szerintem...
A xenon szépen bevilágítja a máskor matt fekete utat, a nehéz kaszniban nem érződik soknak a sebesség, nem tűnik csúszósnak a nedves út. Csend van, szól a zene, váltogat az automata, néha hallani, ahogy purrog az 5 henger.
És kiszállok kipihenten, azzal az érzéssel, hogy igazából tökmindegy, hogy hova el bírnék még menni ezzel a döggel.
Más szemszögből szabadság :-)

>> Szerviz2017-07-27

Friss műszaki pipa :-)
Előműszakiról hazaküldtek, hogy a fékbetét vékony. Mondjuk ezt tudtam, már meg volt az időpontom a szerelőhöz. Ehhez képest 224%-os fékhatást mértek. Rápróbáltam azért, hogy mondják meg, ha ezen kívül van valami, plusz reménykedtem, hogy hátha nem kell futni még egy kört. Kellett.

Apum szerelője vállalta, hogy kicseréli hamar a betéteket. Vigyem oda este, másnap intézi. Aztán ebből az lett, hogy még aznap este ki is cserélte elöl a betéteket és a saját autómmal jöttem haza. Örök hálám Neki, sok bonyodalomtól mentett meg.
Az autóm előző gazdijának Enká-nak hála volt egy gyári fékbetét készletem, kaptam az autóval, így alkatrészért sem kellett rohangálni. Még egy pár tárcsa várja majd a beépítést úgy 30-40e km múlva. Most nem volt még rá szükség.

Másnap a gyerekekkel a fedélzeten elmentünk vizsgázni. Természetesen így már rendben volt minden. Sétáltunk egyet, megnéztük az autós újságokat az ügyfélváróban, és már mehettünk is.

>> Autóápolás2017-06-28

Mivel tudom, hogy a bőr műszerfal nagyon kényes a tűző napsütésre, és úgy egyáltalán jobb védeni a tűző naptól amennyire lehet, készítettem egy ideiglenes "hűsölőt" az autónak.
Két épület között pont van annyi helyem, hogy kényelmesen be tudok állni. Az orra pont Észak felé néz, tehát a déli nap fentről/hátulról éri.
Elszaladtam a Jyskbe, pont akcióban fillérekért mérték a háromszögletű napvitorlát. Gondoltam ennyit megér, kipróbálom mire jó. Rögtön vettem kettőt.

Aztán a barkács boltban vettem dübeleket és csavaranyára hegesztett karikákat. Eltartott egy ideig, mire bejátszottam, hogy feszes is legyen, átlapolás is legyen a két vitorla közt, de végül nagyjából sikerült.
A csomagoláson lévő reklámfotón csúnyábban van kifeszítve, úgyhogy gondolom ez ennyit tud.
A mester urak őszre vállalták a normális kocsibeálló megépítését, úgyhogy addig itt fog lapulni az autó. Hacsak meg nem csinálom magamnak a beállót. Nincs szakember, mindere várni kell, aztán vagy szép lesz, vagy nem...

>> Tuning és extra2017-06-12

Ilyen blogom is volt már 7 és fél éve. Akkor egy csövet kellett lehúzni és egy csavart belenyomni a végébe. Fejlődik a technika, most ez már nem volt elég.

Első lépésben letöltöttem az autó programját, módosítottam a megfelelő táblákat, majd visszatöltöttem. Mivel a 159-cen ez az első ilyen beavatkozásom, jobb is, hogy egy ilyen egyszerűbbel kezdtem.
Az MPPS adapterrel 45 perc alatt jön le a program, viszont meglepő módon 8 perc alatt felszalad a módosított.
Még fizikailag is blokkoltam a korom útját, természetesen ideiglenes próba jelleggel..

A tapasztalatok: simább indulás, simább alapjárat, végre normális gázreakció, mintha kipakoltam volna a csomagtartóból egy zsák ólmot. Az automata váltó is meghálálta, az eddig főleg hidegen érezhető enyhe "dobás" eltűnt. Lehet lehelet finom gázzal gyorsítani, úgy sem "dob" a váltó, nem rángat be a motor, nincs hezitálás. A 146-nál is érezhető különbség volt, de ennél inkább drasztikusnak mondanám.

Update 500km után: a fogyasztás autópályán elég határozottan csökkent. Egyelőre csak a computer szerinti adatokat látom, de a 9.7-9.9l-es pillanatnyi fogyasztás adatok helyett sokkal megnyugtatóbb 8.5 körüli értékeket látok bekapcsolt klíma mellett, tempomat 147km/h sebességnél. A városi fogyasztás a fedélzeti adatok alapján nem tűnik kevesebbnek.

MES-el kiolvasva a regenerálási ciklus is hosszabb lett, vagyis lényegesen kevesebb kormot termel az autó, mint eddig.

 
>> Egyéb2017-05-23

Másfél éve fotóztam a 146-omat ugyanitt, akkor született a Koszosan is szép. Most itt a párja. Ez is szép, és most még épp egész tiszta.

>> Szerviz2017-05-17

A klímát bekapcsoltam, és megcsapott az ismerős bűz. Ki is kapcsoltam gyorsan, majd felhívtam a Fékcentrumot, a múltkor kifigyeltem, hogy akciós náluk az ultrahangos, infrafényes, mikrohullámú atomtisztítás :-)

Na jó, szóval ózonnal fertőtlenítik az utasteret, majd ultrahanggal porlasztott fertőtlenítőszerrel a klíma hőcserélőt és a szellőző járatokat. Gondoltam most eltekintek a DIY befújós spray megoldástól (ami amúgy a 146-nál bevált), nézzük mit tud a kifinomult "Wynns" technika. Villogott kéken, az biztos, figyeltem az ablakon keresztül. Jó sokáig ketyegett alapjáraton az autó, mire egyszer kiírta, hogy ready.

Beszereltek egy új pollenszűrőt és ennyi. Sok melójuk nem volt vele, viszont úgy tűnik tényleg eltűnt a büdös mocsárszag.

Az utastér ózonos fertőtlenítését azért is kértem, mert az előző gazdinál volt kiskutyáknak is bejárása az autóba, én meg inkább gyerkőcöket fuvarozok. Legyen csak kipucolva minden.