Tagok >> V.Tomi.145-146 🍀 >> Blog
Már régóta elfolyt a fék folyadék, de csak akkor ha nem volt használatban az autó. Egyszer keresgéltem is hogy hol ereszthet, de nem volt nyoma sehol. Most szintúgy elengedte, de mindig csak egy bizonyos szintig ürült le a tartály.
Mivel a tartályban fentebbről táplálja a kuplung részét a fék olaj mint maga a féket, ezért csak is a kuplungra lehetett gyanakodni.
Most legutóbb is szerelés közben, már láttam hogy a kézifék lámpa nem aludt ki, tudtam hogy megint elengedte. Úgy voltam majd később után töltöm, de amikor nyitottam le a biztosíték táblát, ahhoz be kellett nyomni a kuplung pedált hogy teljesen le lehessen nyitni. Akkor még egyből nem, de később feltűnt hogy az bent is maradt, és csak segítéssel jött vissza, amit már a rugó végzett.
Kivettem az aksi tartót hátha felbukkan a hiba, meg hát amúgy is ha nem, ki kell légteleníteni, de végre meglett a ludas, mert nyoma is volt, a váltón lévő kuplung munkahenger volt a hibás.
Még a múltkorokban hoztam egy bontott munkahengert, az került bele, remélem sokáig jó lesz.
Bekötésre került a klímához kapcsolódóan a hőfok szabályzó relé, ami 5°C alatt kikapcsol, és 15°C felett vissza kapcsol. Ennek eredetileg a fehér csati ellenkező darabja vinné tovább a kompresszorhoz, de mivel nekem ilyenem nincsen, ezért a pozitív kábelre forrasztóttam egy másik kábelt, ami megy bele a hőfok szabályzó relébe, és onnan ki a motortérbe, ahol lesz egy sima relé, és így kapcsolja ki-be a kompresszort.
Az ülésfűtés kábelek is bent vannak, már csak rá kell dugni a csatlakozót ha bent lesznek a fűtő lapok az ülésben.
És végül, a műszerfal tetején, a szélvédőre fújó műanyag elem kis lába el volt már egy ideje törve. Ez két verzióban létezett, a sima műanyag tüskés, és a fém. Nekem műanyag volt, de ki pattintottam belőle és egy törött, de fém tüskés verzióból átraktam bele a kis tüskét. Már csak vissza kell tenni a helyére..
A kormány vissza került mindenestül, és a kereszt merevítő mögé a szivacsok is.
Közben a motorhaztető nyitó kiakadt a helyéről szerelés közben, bár nem tudom hogy sikerült mivel vissza rakni nem sikerült a helyén. Ekkor az ellen darabját, amiből kiakadt, gondoltam ki szedem és majd kívül könnyebb lesz. Ezt két csavar fogja, addig okes, de még 4 db kis fül is, ami szinte hozzá férhetetlen helyen van. Ezt amíg szét nem sikerült törni, addig nem volt tisztán látható. Akkor cseréltem egy bontottra, mivel már tudtam csukott szemmel is hogy mi a helyzet. Azt egy 10 perc játszás után véletlenül sikerült ki pattintani a helyéről. Fotóztam az ép darabot. Ha már kint volt akkor gondoltam vissza akasztóm a nyitó kart, de nem jött össze. Éreztem hogy ha nagyon erőltetem akkor ez is törni fog. Így hát a felső álláshoz nézve, kicsit le faragtam belőle, hogy be csússzon a helyére. Ki nem tud akadni, mivel a bowden nem engedi olyan magasra fel, ahol ez ki akadjon. Így sikerült össze rakni.
Utána vissza került a műszerfal felső része.
A hátsó lábtérnél az eredeti szőnyeg kicsit oda volt, de bent hagytam. Alatta minden rendben van a padlóval. Kapott rá még egy szigetelőt, így a kettő ér egy másfelet alapon. Ha a szőnyeg nem viseli el, akkor kikerül a csúnyábbik. Aztán egy kis takarítás és jött előre a hangszigetelő. Majd a sebváltónál szintúgy, és bekerültek a szellőző csövek hátra felé.
+ a közép box tartója ki lett cserélve fl verziósra, mert majd fl box megy középre.
Cserés volt a kereszt merevítő legfelső pontján található menetek, ezek rögzítik a műszerfal felső részét 1.-2. Kép
A légzsák tartó és a műszerfal alsó részét rögzítő menetek csak egy frissítést kaptak. 3.-4.-5. Kép
Aztán a fő feladat, a kereszt merevítő felső rögzítési pontjai. Mivel én eddig soha nem szedtem ki, ezért most kiderült hogy előttem már igen, mivel eredetileg 6os csavar fogja mind két oldalt ezt a merevítőt, de a bal oldalon átesett rajta a csavar, a jobb oldalon meg nem lehetett meghúzni. Ezt úgy orvosolták hogy átmenő csavar, és a levél rács alatt pedig anya. Korábbi blog, ahol még a kesztyű is oda volt csavarozva.
Én a múltkor már ezt össze raktam a levélrácsot beázás elkerülése végett, és nem akartam újra így megoldani, inkább szenvedtem egy órát a két menettel.
Így a kis helynek köszönhetően menetvágó segítségével 8as csavaroknak lett a menet megcsinálva.
4 db menetvágó, lépésről lépésre és végül tökéletes lett. Kézzel behajtható a csavarok, és meg lehetett húzni mindegyiket. 6-10. Kép
A 11.nél még látszik, sok a dolog. :/
Állító motor keresgélés közben egy két emberrel beszélgettem, hogy minél előbb találjak az autóhoz alkatrészt. Így hát volt másnál is, ezért azt is meg vettem, ma jött meg.
Ezek csak tartalekba lesznek, ha már nem volt egyszerű szerezni. Ebben benne van a klíma vezérlő panel, a tekerő panellal együtt, + kábelok és a 3 kábelos motor. Meg van egy kettő kábelos motor, ez volt a meglepetés ajándék.
Az állító motort most még ki tudnám cserélni erre a fajtára, de marad az ami már bent van, mivel halkan és jól működik.
Vettem bontottan egy állító motort, csak történt vele a postán egy kis gond. Letört egy darabka belőle. Először cserélni akartam, de ilyen méretű fogaskerekem nem volt, úgy hogy javítva lett. Majd próba. A próba alatt kiderült hogy hangos a motor, így hát vissza került az fl verziós motor, ami annyit takar hogy az két kábelos, az fl előtti viszont három kábelos. A három kábel egy pici vezérlőre megy, és utána megy a motorra. Újra szétszedtem a motort, ezt a vezérlőt kivettem, majd szigeteltem és így került rá az fl verziós motorra. Így most halk, és működik, csak elég maszek, de nem nézegetni lesz. Most már tudom folytatni az összerakást...
A fűtés box hátulja következett. A párologtatóhoz került egy hőfok mérő, amit magam állítottam be. 5 C°-nál kapcsoljon ki, majd 15 C°-nál kapcsoljon vissza. A fekete csatlakozó a külső belső levegő állító motor csatija, a fehér pedig a klímájé, amit ez a hőfok szabályzó szakít meg. Ez kimegy majd a motortérbe, és ott egy relét fog működtetni, ami pedig a kompresszort.
A fűtés box behelyezése előtt, a klíma cső vége kapott új tömítést. Később a többi helyen is új tömítések lesznek.
A motor vezérlő burkolatából hiányzott egy kis darabka, cserélve egy ép állapotúra.
Be került a box.
És végül..., a két küszöb belseje kapott üregvédelmet.
Első körben a régi, még nem klímás vezérlő táblát kicseréltem egy klímásra.
Utána a fűtés csapnál látszódott némi szivárgás, ott újra lett pasztázva.
Harmadikként pedig, a klímás verzióba közepén a box alatt megy egy + szellőző cső, ami az utastér hátsó felét hűti.
Vettem még egy klímás fl verziós fűtés boxot, és arról kezdtem átrakni a dolgokat.
Volt ami nem egyezett, így hát magam oldottam meg. Sok kedvem nem volt most keresgélni, hátha valaki leszedi a sajátjáról amit bont. A 6.-7. Kép a FL verziós, gyári megoldás.
Én levágtam az alsó cső végét, majd hőfovóztam kör alakúvá hogy egy vízcsővet rá tudjak rakni. Majd ennek a másik vége csatlakozik a fűtés boxhoz.
A fűtés boxon is ki lett olvasztva az eredeti helye, majd meghagyva a kis darabot belőle és hőfuvóval befelére meghajtottam, hogy jobb legyen a levegő áramlás, mivel a FL verziósokon azt vettem észre hogy kevésbé megy a levegő hátra. Ezen a csövön csak hideg levegő tud áramlani, mivel a fűtés rakapcsoláskor elzárja ezt az utat.
Belső világítás :
Mikor még 2012.ben vettem az autót, akkor már nem működött a belső világítás, gyújtás ráadássával sem, még az olvasó lámpa sem volt használható. Akkor rá lett kötve egy gyújtás +, úgy már jó volt, de télen sötétben mikor épp nyitottam az ajtót nem volt a legjobb hogy semmit sem látni, csak ha direktbe kapcsolóm. Úgy működött gyújtás nélkül. Na most neki álltam ki keresni a baját, mert azóta megtudtam hogy a hátsó ülés alatt van a vezérlője, az a kék kis dobozka. Mindent vissza tettem az eredetivel megegyezően, cseréltem vezérlőt hátha, de nem történt semmi. Akkor ki akartam mérni hogy hol lehet a gond, de beleuntam, mivel fogalmam sincs mit és hol csináltak vele előttem. Biztosíték az összes jó, ellenőrízve.
Így hát vittem neki fix gyújtás nélküli + az első lámpa kábelére, persze biztosíték előtte. A hátsó lámpa kábele más körön van, mivel ha nyitóm az ajtót elől akkor be csukás után még 15mp-ig világít a lámpa, a hátsó ajtóknál viszont egyből kialszik.
Az eredeti nem működő képes vezetékről lekötve, és húztam a tető kárpit alá a hátsó lámpához át vezetéket az első lámpáról. Így mindig együtt működnek, és a hátsó ajtó be csukása után is világít még gyújtás nélkül 15mp-ig. Ajtó nyitvahagyáskor körülbelül 2 és fél percig világít. Gyújtással és gyújtás nélkül is egyformán működik, annyi különbséggel hogy ha gyújtáson van az autó akkor egyből ki alszanak a lámpák, ha az összes ajtó csukva van. Nem kell várni 15mp-et.
Így sikerült helyre rakni a lámpa kábelezését, és működik a vezérlő is, mivel időzítve van minden.
Üzemanyag fűtés :
Múltkorokban bele raktam a gyári üzemanyag elő fűtést, csak nem kapott sosem áramot. Sem hideg indításnál se máshogy.
Vissza felé ki kerestem a reléjét, és a relét egy + vezérli, a vékony fekete kábel. Kerestem tovább vissza felé hogy az hova lyukad ki, de hagytam mert más terveim vannak. A sarut ki cseréltem, és majd gyújtás + kap, és negatívval lesz vezérelve a relé. Kapcsolón lesz.
Hideginditáshoz dúsító kar használata:
Eddig egy kábel darabbal húztam fel a dúsítót télen, csak ahhoz mindig egy motorháztető nyitással kellett kezdeni.
Gondolkodtam hogy a bowden helye meg van az adagolón, gondolom a Tipo végett, de eredetileg elektromosan állítaná a 146. Ez nem működik, és nem is akarok vele játszani. Emlékeim szerint volt aki próbálta javítani, de nem lett siker.
Én egy fényszóró magasság állítót be szereltem, saját kis egyszerű készítésű tartóval. A kábelezése egy bontott autóból vásárolt kábel köteg, amiből ki fűztem a fényszóró magasság állító kötegét.
A fényszóró állítás, ha ég minimum a helyzetjelző és le húzod a tekerő kapcsolót, akkor automatikusan leviszi maga elé a világítást, még a 3as fokozaton túl. Ezt akkor csinálja, hogy ha a motor egyik kábele ami erre van, kap egy testet.
Ezt kihasználva, szintúgy a kapcsoló nullás fokozaton lesz, ez lesz az alapjárat, és ha vezérelve lesz rá egy negatív, akkor fel húzza az alapjáratot.
Ez ugyan azon a kapcsolón lesz mint az üzemanyag elő fűtés.
Az adagoló és a motor között egy bowden lesz. Így lett le próbálva és sikeresen működik oda vissza.
Gondolkodtam hogy ezt a FL előtti, általában boxereken lévő hátsó szárnyat egyszer színre fújni, és felrakni, de még kétséges. Aludni kell rá még addig sokat... :)
Mérő órák bekötési rajza elkerült, úgy hogy neki álltam össze rakni hogy működjön.
Testet vinni kellett a sensorhoz, mivel ott a tömítés és a felület kezelt olaj pogácsa végett nem kapott testet a motorról. Ezt égővel teszteltem, akkor derült ki.
Közben nem olyan régen eltört a hátsó ablakra vezető vízcsővem, úgy hogy toldással javítva lett. Így hosszabb, már talán nem szakad ketté.