Blog >> kuplung
1-2 hete elkezdett rakoncátlankodni a kuplungom. Hiába nyomtam be tövig, nem sikerült egyesbe rakni, máskor meg jól működött, megint máskor meg össze-vissza
volt a fogáspontja. Fogyott a fékfolyadékból is, muszáj volt megnézetni. Mint kiderült a kuplungpedálnál lévő még gyári(!) munkahenger mondta be az unalmast. Ezt a váltónál lévővel együtt felújították, ha már szervizben volt az autó.
A szervizelés apropóján kiderült az is, hogy hova tűnik a szervóolajam. A szervószivattyú gumicsövén volt egy gombostűnyi lyuk. Ez is cserélve lett. Probléma úgy tűnik megoldva itt is.
Hosszas keresgélés után sikerült találnom egy balos kilincset. Igaz, hogy járt mellé egy komplett ajtó, de az meg jó lesz tartalékba. (A beszerelés utáni képen kicsit úgy tűnik, mintha elütne az autótól annak ellenére hogy színre fújtam, de ez csak a kosz miatt van, amit azóta természetesen eltüntettem.)
A kilincset magam tettem fel, a többit szerszám és tapasztalathiány végett az Alfa Veloce szervíznél csináltattam.
Km óra: 225710
Tavaly februárban cseréltettem kuplung munkahengert, mert a pedál nem jött fel teljesen. Később kiderült, hogy nem a munkahenger volt a rossz, hanem a rugó volt törött. Aztán később a pedál ugyanúgy nem jött fel, mint előtte, új rugóval, új munkahengerrel.
Tegnap lecsekkoltam egy másik 156-ost, összehasonlítva az abban lévő rugó elhelyezkedését. Teljesen máshol, teljesen máshogy. Aztán kipattintva látszott a valódi helye. Befeszegettem a helyére, így most teljesen feltolja a pedált. Elég idióta egy megoldás ez.
Kinyitottam ma délután az autó ajtaját, és mit látok? Egy ketté tört rugó fekszik a szőnyegen. Néztem a pedálokat, mindegyik működött. Hát, akkor honnan jött? Nem messze jártam Zé.-től, be is ugrottam hozzá, hogy tekintse meg. Megnézte, azt mondta nem kell aggódni, nagy baj nincs, csak drága. Ez a rugó a kuplung pedál valami visszahúzója, igazából sok funkciója nincs alapvetően. Én viszont úgy gondoltam, hogy nem baj az, ha a helyén van. Meg is kaptam az összeget, kb 17000 Ft az új. Ez nem hangzott túl jól. Viszont gyorsan kikaptak egyet egy bontás alatt lévő 166-osból, amit megkaptam 5000-ért. Rugó gond letudva.
Update:
Kiderült menet közben, hogy ez a rugótörés a tempomat működésére is hatással volt, méghozzá negatívan. Hiába kapcsoltam be, nem tartotta a sebességet. Visszatértem hát a műhelybe, ahol sikerült megoldani ezt a problémát is.
Kanyarodás le főútról, kuplung kinyomás, visszaváltás 5-ből 3-ba, kuplung felengedés ... várjunk csak, hol van a pedál? Lent maradt.
Aztán kiderült, ki sincs nyomva a kuplung. Gondoltam, hogy biztos valamelyik munkahenger fosta össze magát. Vezetés két napig kuplung nélkül, akksi, önindító bírta, a szinkrongyűrűk fogait néhányszor megszámoltam ... a járókelők is :D
Aztán kiderült, hogy az alsó és a felső munkahenger közötti cső engedte ki az olajat.
Első szervizes közölte, hogy csak gyári mehet bele 23 rugóért. Illedelmesen elköszöntem. Aztán megismerkedtem 2 szervizessel is (hatalmas Alfa rajongók), szereztem 1000 forintért (!) alkalmas csövet, csak az egyik vége nem passzolt, esztergáltattam 4500 forintért másik menetet. 5500 forint barátibb, mint a 23 ezer...
A vicc, hogy az előző gazdája egy vízcsap telepek alatt használatos flexibilis csövet rakott be hidraulika cső gyanánt, amit megzabált belülről szerintem a fékolaj. Elég szomorú, hogy a legtöbb szervízben kiröhögtek, hogy Alfám van, meg így az olaszok, úgy az olaszok, szar őket szerelni, stb. süket duma.
A lényeg, hogy most ismerek két nagyon jó szerelőt, akik szeretik az Alfákat vezetni, szerelni, mindent szeretnek bennük, és szeretnek, mert Alfás vagyok.
Kis utána járással olcsóbban megúsztam.
Elég kókány munkát csinált(atott) az előző gazdája, dehát használt autó, zsákbamacska. Egyik munkatársam Golfjának a karbijában, egy szelep (?) helyett találtak egy 20 forintost egy félbevágott százasszöggel összehegesztve :DDDD
A kuplungozás elkészült, beépítettük a Nándi autójából származó gyári Valeo lendkereket az új, Luk dobozban érkezett Valeo kuplungszettet és a gyári új kuplung kiemelő villát.
A lendkerék jó döntés volt, ezúton is köszönöm Nándi a korrekt állapotot és árat!
Itthon kimértem, a Luk gyári táblázata alapján kb belőttem az állapotát, egy 50%-os lendkerékről van szó. 100e km-t ki kell bírnia, főleg hogy chippelve is kevesebb nyomatékkal kell elbírnia mint az m-jetben gyárilag.
A váltások most érezhetően csillapítottak. Eddig semmi nem utalt arra, hogy egy rugós szerkezet csillapítja a kuplungolást. Most nagyon finoman, könnyen megy a váltás, elmúlt a zakkanás, zakatolás is. A pedál puhán, könnyen jár. Nagyon jó lett, ahogy vártam.
És igen, "csak" ennyi különbség van egy felújított és egy használt de gyári lendkerék közt: nem remeg, nem csúszik el padlógázra. Agyatlanul lepadlózva sem, 4-esben 1500-ról sem.
Lassan teljes felújításba csúszik ez a "jó állapot" mánia, de nem bánom. A porlasztó cserével a motor hangja lett gyönyörű, a kuplungozással nagyon kultúrált lett a váltás, és harapósak a kigyorsítások.
Egy bánatom van még....pont az eredeti, kiinduló probléma nem oldódott meg teljesen. Már nem morog a motor, nem dobol a kuplungpedál és nem ropog kinyomáskor, nem csúszik a kuplung ...de a boxerhang csak ott maradt. Mostmár felhangoktól, zörejektől mentesen, simán csak vibrál a beltér.
Vannak sejtéseim...a motorháztetőt kinyitva semmi nyoma ennek a hangnak, a motor szépen jár, semmi darabosság, semmi egyenetlenség nem érződik rajta. Fordulaton meg már-már szépnek mondanám a hangját, olyan kis finoman forog fel.
Bent meg gyorsításkor rezonál a középkonzol, rezeg a kormány, alapjáraton épp érezhetően maszíroz az űlés. Pont annyira, hogy idegesítsen. És szerintem még mindíg hangosabb mint kéne, nagyon "jelen van" a motorhang.
És ma próbálgattam álló helyben. Hirtelen gázadásra a motor nem bólint nagyot, sőt normálisnak tűnik. De az a kis bólintás észlelhető a gázpedálon lábbal. 2000-res fordulaton nincs cicergés és rezgés, de szintén a gázpedálon azt érezni mintha valami ütne, vagy az egész motor billegne. Nem is tudom hogy fogalmazzam, de közben meg a motort nézve az meg sem mozdul.
Alánézve a hátsó bak is rezzenéstelenül áll a helyén. Aztán beugrott valami...lehet pont EZ a baj?
Tuti biztos vagyok benne, hogy pár éve a hátsó tartóbak az alapjáraton rezgett mint a nyárfalevél, emlékszem hogy nézegettem, hogy normális e az úgy. És ugye minden bak cserélve volt ugyan, de egyik sem gyárira. Pont hidegben rezeg idegesítően és ahogy átmelegszik a motortér alábbhagy. Az utolsó hőmérséklet függő szivatás lenne?
Az u.gy. kínai bakok 3 év alatt felkeményedtek volna annyira, hogy már nem szigetelik el a motor rezgését? Aztán átmelegedve visszalágyulnak valamennyire. Erős a gyanúm. Ezért lehet kánikulában kis hajtás után tökéletesen halk az autó..
Chippelés óta megvan a boxerhang, de eleinte szép, kellemes tónusban, távolról jött. Aztán kezdett hangosodni a boxerség, mindíg hidegben jött elő. Aztán ráköltözött még az a ronda morgás amit autópályán csinált tipikusan esti hűvös időkben. Aztán még megtetézte az irgalmatlan motorháztető remegéssel, és érezhető kuplungdobolással.
A tipp: az alap probléma a felkeményedett motortartók. Ennek "köszönhetően" vált hallhatóvá az injektor miatti morgás, lehet enélkül sosem veszem észre annak az egy porlasztónak a könnyezését. Plusz emiatt volt érezhető annyira a lendkerék kiegyensúlyozatlan dobolása.
Utolsó tipp, ha ez se jön be, én adom fel és marad aboxerdízel...
Egy ideje melegen a bal keréknél csapágyas hang volt hallható, ami a kuplung kinyomásával jelentősen csökkent. Emellett a 155-höz képest már vásárlás óta nagyon lent fogott a kuplung, ezért nem akartam tovább halogatni a cserét. Zé végezte a cserét, új valeo szett került bele. Hát.. az első kilométereken újra kellett tanulnom az autót vezetni, párszor majdnem le is fulladtam vele :) Jól fog végre a kuplung és ott ahol kell neki.
Kapott friss 75W-90 váltóolajat is.
Óraállás: 113e km
A havi bontás folytatásaként szeptemberben az alábbi dolgokkal kellett foglalkozni az alfát illetően.
Szó volt már többször is róla a blogomban, hogy vajon mitől hallom az a fura hangot, tavaly nyár óta nagy melegben az első futómű környékéről. Ezt eddig több embernek sem sikerült megfejtenie. Szabolccsal beszélgettünk róla, ő a toronycsapágyra gyanakszik. Említettem ezt Német Misinek is, de azt mondja a nincs toronycsapágy csak toronyszilent, tehát nem adhat recsegő/ropogó hangot a kormány elfordításakor - nagy hőségben, mert alacsonyabb hőmérsékletnél továbbra sincs semmi hangja.
Az izzók kiégése továbbra is téma, úgy látszik most ezen túl kell esni. Utoljára a helyzetjelzőket (2db HELLA H6W) és a tompítottakat (2db HELLA H7) kellett cserélnem (0902). Ezeket most a UNIXban szereztem be, egy kis segítséggel.
Az augusztus 20-án tönkrement gumim helyett ma (0904) felkerült a HoZeetól kölcsönkapott enyhén ferdén kopott:) Falken Ziex ZE912, melyet apujától vettem át Szentendrén. A gumicserét Pesti Tamással vegeztettem Dunakeszin, ahol kiderült, hogy a gumi szerkezete nem sérült, „csak” a peremvédő vált le. Hát köszönöm szépen:) amikor már szinte látni a szálakat benne, akkor lehet ha inkább nem használnám tovább. km óra állás: 196.537. Aznap még gyorsan ki akartuk cserélni a nem rég beszerzett izzókat, kisebb-nagyobb sikerrel és küzdéssel sikerült is. Csak az egyik helyzetjelző izzó beesett a búrába.. de sikerült úgy becsúsznia a foncsor alá hátulról, hogy semmivel nem lehet hozzáférni, és még a mágnes sem fogja, mert nem mágneses.. :) Nincs túl nagy szerencsém az izzókkal.. sőt, most már elmondhatjuk, hogy semennyi. Viszont a két helyzetjelzőt sikerült kicserélni normálisan. km óra állás: 196.542.
Az Elaforgtól hosszas e-mailezés és telefonálgatás után sikerült megbeszélnünk egy időpontot amikor mindkettőnknek jó volt a házhozszállítás időpontja (0905) egy 2 literes Tutela ZC 75 SYNTH 75W-80 váltóolajjal kapcsolatban. Ingyenesen vállalták a házhoz szállítást és nem mellesleg náluk volt a legolcsóbb ez az olaj. Köszönet érte Ofinak!
Itt a kicsit hidegebb idő – reggelente, így a csomagtér ajtó telók elkezdtek nyikorogni, kaptak egy kis WD40-et, azóta csendben vannak:) (0910) Viszont valami nincs rendben velük, mert mióta felkerült a szárny, azóta ez már egy újabb szett és nem akarja megtartani az ajót. Vagy lecsapódik, vagy hátra az ablakra. Ha elengedem óvatosan az ablak előtt – végállásban, akkor a frász kerülget, hogy vajon mikor esik rá az ablakra. Nem tűnik valami biztosnak, inkább megállítom félúton függőleges helyzetben, de így meg jártam már úgy hogy egy nagyobb szélnél a hátamra csapódott, vagy végül az ablakra.. Ezzel kezdeni kell majd valamit, mert így nem túl komfortos:) A seprűnyelet meg csak nem tehetem oda..
Reggel 8-ra elvittem Német Misihez az autót szervizbe, ő a telókra így elsőre azt mondta, szinte látatlanba, hogy lehet hogy hosszú..? Lehet:) Ha odajutunk, majd utánajárunk ennek is. 8:45-kor eljöttem tőle, ő pedig nekikezdett a kézifékkötelek, a kuplung és a stabilizátor rúd szilentjeinek a cseréjéhez. Belekerült a nem rég vásárolt Tutela váltóolaj is, ill. nagyjából át lett nézve az autó, hiszen egy hónap múlva műszaki vizsgára megy. 15:35-kor már szólt a telefonom, hogy komplikációmentesen sikerült a műtét, mehetek az autóért. Elszaladtam érte és kiderült, amire nem számítottam, hogy minden a legnagyobb rendben volt az autóval, nem kell sem a futóművéhez, sem semmihez nyúlni. Így ahogy van át fog menni a vizsgán. Ennek nagyon örültem. Leszurkoltam 60db ezrest a műtétért és eljöttem vele. De mindenek előtt mentünk egy kört az autóval. A kuplung vaj puha. Kiderült, hogy a 2.0 TS tárcsáját kaptam meg anno Marektől, így egy nagyobb tárcsa került bele, ami azért jobb, mert nagyobb felületen tapad egymáshoz a két oldal, ezáltal jobban fog. Állítólag, más, aki komolyabban foglalkozik a tuninggal, kemény tízezreket fizet egy ilyenért.. :) hát nekem meg végülis ezzel csak szerencsém volt, de jobban jártam, az biztos. Szokni kell még, mert tényleg sokkal puhább lett a kuplung pedál, de nem az a beesős. Tetszik. A futómű felől mindenhol csend honol. Egy hangja sincs.. de rég ”hallottam” már ilyennek.. úgy suhan át a gödrökön, bukkanókon, mint talán még soha:) Nagyon tetszik. És mindez két gyári stabilizátor szilentnek köszönhető (mivel a Kareszkától kapott két Powerflex szilent belső átmérője nagyobb volt a kelleténél, így azt nem tudta beszerelni korrekten a helyére). Végül megbeszéltük, hogy műszaki előtt egy héttel jelezzem, hogy mikor szeretnék menni, aztán mindenki ment a dolgára. Köszönöm Német Misinek a korrekt munkát!
A hibás nyári gumit, meg a párját meghirdettem több helyen és egyszer csak jött egy telefon (0928), érdeklődtek, hogy megvan-e még a két gumi.. Hát elsőre nem örültem neki túlzottan, mert már este volt és a kettő közül az egyik még az autón volt a HoZeetól kapott Falken mellett elől.. A srácnak még aznap este, vagy legkésőbb másnap reggel fél 8kor, Pesten kellett volna átadnom. De hát a gumi még ráadásul felnin is volt.. Nem egyszerű eset, viszont ha most nem, akkor talán soha sem adom el a sérült gumit, egy db jó gumival meg mit kezdjek.. Persze nem árultam zsákbamacskát, fotókkal és leírással is alátámasztottam hogy bizony hibás gumit árulok. Többek között azért is annyi az ára. Viszont neki driftelni kellett, tehát ennyiért végül is ajándék volt. Megbeszéltük, hogy korán reggel találkozunk az éjjel-nappali gumisnál a Szentmihályi úton, aztán megoldjuk a leszerelést is egyben, ő pedig robog tovább a rendezvényre a Drivingcamp-be. De ahhoz hogy ez összejöjjön, nekem még aznap este le kellett cserélnem a kerekeket a téliekre.. Segítségül hívtam Zolit, aki készséggel jött és segített, így későn este is, úgyhogy másnap már csak fel kellett kelni és elvinni a gumikat a megbeszélt helyre.
A kerékcsere közben láttuk, hogy az alvázra már igencsak ráférne egy alvázvédelem, mielőtt nagyobb gond lesz. Ennek több jelével is találkoztunk, pl. az emelési pontok már nem az igaziak, a küszöbbel párhuzamosan futó perem már teljesen el van nyalva a sok kontár emelőtől (nem én:) ill. sajnos az egyik kipufugócső tartó konzol is elhagyta magát. Úgyhogy azt le is szedtem, viszont így azt mondta Német Misi, hogy a rezonátor cső veszi fel a mozgásokat, aminek végül is nem teljesen ez a feladata, a kelleténél gyorsabban megadhatja magát az is, úgyhogy ezt is orvosolni kellene mielőbb. Kaptam egy kipufogós szerviz kontaktot itt a közelben, már csak valamikor el kellene jutni.. km óra állás: 196.773. A nyári gumikba: 2779 km tettem idén nyáron, ezzel a korai kerékcserével. Ez egyáltalán nem mondható soknak, sőt! A kölcsön Falkenbe 236 km került:) Így erre se mondhatni, hogy szét tapostam HoZee gumiját:) Másnap reggel pedig átadtam a két Goodyear gumit. A sráctól kérdeztem, hogy esetleg nem érdekli-e még két db, ép, de kopottabb 215/45 R17-es nyári Dunlop Sportmaxx gumi? Amire végül is igent mondott, csak egy-két hét múlva lenne aktuális. Úgyhogy erre még visszatérünk:) Hazafelé a Metroban vettem két olcsó, univerzális ablaktörlő lapátot, mert úgy néz ki lassan itt az esős ősz és a tél is.. a mostani meg már eléggé pattog és csíkoz a szélvédőn..
Kezdett kellemetlenül keménnyé válni a kuplungpedál... megelőzésképp kapott a vas egy új valeo kuplungszettet.
A rettentő ketőstömegű lendkerék szerencsére jó állapotnak örvend.
Egyúttal a váltóolaj cseréje is megesett.
Még a hűtőradiátor visszaszerelésekor derült ki, hogy a kuplung munkahenger porvédője szét van szakadva és a dugattyúnyomó rúd is korrodált, ráadásul picikét szivárog is a folyadék, ezért cserélve lett egy Ferodo márkájúra. A csere viszonylag egyszerű volt. :)
Eljött az ideje a kuplungcserének. Augusztus 28-án került bele az új Valeo szett (kinyomócsapágy is cserélve lett természetesen).
A régi szerkezetnél elfáradhattak a rugók, emiatt mindig, kb olyan 10 km megtétele után (amikor rendesen átmelegedett az egész kuplung) eltűnt a kuplung pedál felső 1/4-e. Ilyenkor a pedál bár visszajött teljesen, de a felső 5-6 cm puha lett és a padlótól néhány mm-re már kezdett összekapcsolni. Pár óra alatt aztán, ha visszahűlt újra, akkor megint meggyógyult.
Bár problémát ez nem okozott, de nem akartam vele így mászkálni mert még mindig olcsóbb kuplungot cserélni, mintha a váltóban a szinkron gyűrűket tenné tönkre...