Blog >> motor

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-01-15

Január elején be lett kötve az előfűtő szerkezet. Pár nap kísérletezéssel telt. Először 20 percre, félórára, aztán egy órára dugtam be, rendszeresen jártam ellenőrizni, hogy mi történik. Meglepően jól dolgozik. Érezhető, hogy a szerkezet teteje forró, az alsó csövénél pedig csak langyos.
Egy óra fűtés után már meleg a szívócső, és a blokkon is érezni, hogy nem hideg már. Érzetre olyan, mintha fél órája állítottam volna le az autót.

A múltheti külföldi utam előtt beprogramoztam a kapcsoló órát hozzá, minden reggel 2 óra előfűtést adott az autónak. Mondtam Kingámnak, hogy este csak dugja rá, reggel húzza ki, legalább egy nap próbálja ki, hogy milyen. Aztán ha felesleges, akkor hagyja.. Minden nap használta, szóval hasznos :-)

Most a -5 fok körüli reggelekhez még plusz félórát adtam neki. Reggel végre én is kipróbáltam. Tényleg olyan indítani az autót, mintha langyos motorral indulna. A hőfok éppen picit elhagyja a 40-es osztást, könnyen indul, nincs az a hideg motor csattogás, és azonnal letolja a párát a szélvédőről. Hamar stabilizálódik az alapjárat, az utcából kiérve pedig már a következő osztás fele lendül a hőfok mutató, és egész hamar fűt. Nagyon jó!

Napi 50-60Ft üzemelési költsége van a szerkezetnek, meggyőződésem, hogy fogyasztásban, szervizben többet fogunk spórolni vele. Városi ingázós, állandóan hideg üzemben használós autókhoz ez egy tuti megoldás!

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2017-12-16

Két dolog motivált, mikor belefogtam:
1. Családilag fázósak vagyunk, és ez a régi dízel nem túl gyorsan melegszik be reggelente. Valami megoldás kellene, hogy hamarabb fűtsön.
2. Ha már belekukkantottunk a motorba és kiderült, hogy mennyire újszerű a blokk, illene meg is óvni. Köztudottan a hidegindítás okozza a legnagyobb kopásokat.

Már a jtd-nél felmerült, hogy be kéne építeni egy elektromos motor előmelegítőt, mert nagyon hasznos, a fenti két problémán hatékonyan segít. Valahogy mégsem valósítottam meg. Most került elő a téma újra, végre bele is fogtam. Remélem sikerül...

Az alap felállás az volt, hogy beszéltem a Defa (és Calix) forgalmazóval és kiderült, hogy az Alfa Romeo 146 TD-hez nincs egyik gyártónak sem szettje. Univerzális szett van, aminek a bekötését magamnak kell kitalálni. A fűtő egység 63e Ft, hozzá a kábel közel 20e. Nos ezt átgondoltam kicsit.

Felhívtam Hetényi Lászlót (http://dieselelomelegito.hu/), kicsit tájékozódtam, majd rendeltem tőle egy általa gyártott vízmelegítőt. 600W-osat kértem, a TD vízkör térfogatához elvileg elegendő. Miután megérkezett, elkezdtem összeállítani egy szettet.

Kezdtem a kozollal és a melegítő egység helyének kitalálásával. A kis kék bojler az akkumulátor alá fog kerülni, a fűtőradiátor szintje alá. A fűtőradiátorból a hengerfejbe menő 16mm-es csőszakasz lesz megszakítva. Ehhez gyári csövet sem kell vágni, mert a hengerfej mellett egy fémcső jön előre, aminek a végén egy 10cm-es gumicső kanyarodik vissza a hengerfejbe. Ezt a csövet leveszem és a két felszabaduló csonk közé kerül a fűtőegység.

A konzol összerakása után elsétáltam a közeli bontóba. Kértem 16-os vízcsövet. Mutattak egy Ducato-t, aminek a hátulja dugig volt mindenféle csővel. Tessék, válassz. Turkáltam kicsit, aztán ami a kezembe akadt két megfelelő átmérőjű cső, azt elhoztam. Nem sokat gondolkoztam a formájukon, gondoltam legyen benne kanyar, aztán majd kiadja. Ahogy szokott lenni, a megfelelő alkatrészek bújtak elő, tökéletesen megoldható velük a bekötés, szépen kikerüli az előremenő cső az intercooler csöveket. És még gumi távtartó is volt rajtuk, ami szintén jól jön.

Bepróbálás után jött az elektromos csatlakozás kigondolása. Két dolgot nem akartam. Konnektor dugót a motortérbe (és minden reggel nyitogatni a géptetőt) és szétfúrkálni a lökhárítót. 1-2 órahossza elment vele, mire kitaláltam a megoldást. Terveztem egy "ördöglakatot", amit az első vonószemre lehet ráfordítani. Pont olyan méretű, hogy csak bizonyos szögben lehet bebújtatni a vonószembe, majd elfordítva masszívan rögzül. Ezt is bepróbáltam, tökéletesen működik az elgondolás :-)

Emiatt a megoldás miatt a motortérben is oldhatónak kell lenni a 230-as kábelnek, úgyhogy gyártottam egy kábel szettet. Közben szépen kialakult a színkód is. Az előfűtőhöz tartozó alkatrészek a kék színnel jelölik, hogy mihez tartoznak. Maga a fűtő kék, így a vezetéket is kék védőcsőbe húztam, kéken jelölt bilincseket kaptak a csövek, és a vízmentes Weipu csatlakozók is fekete-kék színűek. Ez csak azért, mert így elegáns :-)

Előkerült a fiókomból egy 10 éve nem használt időkapcsoló is. Kipróbáltam, működik. Így mára elkészült a szett. Úgy gondolom ér annyit, mint a Defa-féle univerzális, és harmadába se került az egész.

A konzol már pár napja állja a mechanikai próbát az autóban, a többi alkatrész pedig a beépítésre vár. Elvileg innen már nem nagy munka, csak a helyére kell illeszteni, feltölteni vízzel és lelégteleníteni. Végeredmény, tapasztalatok hamarosan!

UPDATE 2017.12.16.
Ma beépítettem a helyére úgy, hogy a vízcsövek még nincsenek bekötve. Az aknán, hűtővíz leengedés után fog menni, mert az egyik bilincshez nem lehet hozzáférni, kicsit bontani kell hozzá. Szóval egyelőre mechanika tesztelés, ha valami meg akar lazulni, most szóljon, míg nincs víz a rendszerben.

>> EgyébShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-06-23

Soha sem volt ilyen finom és halk hangja ezelőtt a jószágnak, minden apró rezgés, vibráció megszűnt. Jó érzés menni vele.

Sebváltó olaj csere is volt, ezzel kapcsolatban nem érzek sok változást, előtte sem volt rossz. Féltengelyek zsírozva kívül-belül, hajtáslánc "lógása" lényegesen csökkent. Lehet, hogy megpróbálkozom 75w-90-es olajjal.

...

>> AutóápolásRomeoOne // Alfa 159 2.0 JTDm 16V 170 LE // 2017-03-12

Elég koszos volt, néhol olajos a motortér. Valószínűleg 5 év mocskát hordozta, nem hiszem, hogy volt már valaha mosva. Jött az ötlet, hogy meg kéne csinálni. Droberto javasolta, hogy elég beállni az autómosóba, felnyitni a gépháztetőt és kicsapatni. Én nem mertem volna így magamtól nekivágni ennek, lévén ott az akksi, egy csomó elektronika, stekkerek stb. De semmi problémát nem okozott a dolog. Most csillog-villog a motortér, alig hittem a szememnek. Ha esetleg olaj vagy egyéb szennyeződés megjelenne, az is sokkal hamarabb kiszúrható így.

>> SzervizRicoe156 // Alfa 156 1.6 TS 16V Progression // 2017-02-18

Fűtés hol van, hol nincs.
A képen a bűnős. Neve: fűtés terelő lapát állító motor.

Átgurultam Várpalotára a Csörgő Autószervizbe.
Maximálisan elégedett voltam.

Amint megvan a cseredarab berakják.

Plusz: Szelepfedél tömítés is cserés.

>> SzervizKazes☻ // Alfa 146 1.6 Ts, SE, Döme // 2017-02-12

Úgy tűnik eddig tartott a felhőtlenség... :( Ma de. elmentünk a kb. 5 km-re lévő bótba... szépen indult, mint eddig mindig és tette a dolgát. Visszafelé is szépen indult, de egyszer csak boxer hangra váltott... próbáltam megpörgetni, hátha csak beköpte a gyertyát, de semmi... és kicsit rázkódik (mintha egy henger nem menne) a moci alapjáraton és már nehezebben indul... ez mitől lehet?
folyt.köv.

02.24. Eddig ellenőrizve: gyertyák, gyújtótrafó, befecskendező... mind jó... szikra van, benzin van... és 2. henger nincs... Mi lehet...?!
folyt.köv.

>> Szervizptom // Alfa 159 Progression 1.9 JTDM 16V SW // 2017-01-15

2016. októberben új Taurus 225/50 R17 téligumikat kapott az autó, valamint a hátsó ablaktörlő motorját kellet cserélni.

2017-et az esedékes olajcserével (Selénia), váltóolaj, valamint fékolaj cserével kezdtük. A jobb első kerékcsapágy és stabilizátor rúd cseréje is megtörtént. Km óra állása: 201.000.

>> AutóápolásHpeDave // Alfa 156 SportWagon // 2016-10-29

Sikerült ma kicserélnem a korábban beszerzett hátsó ablaktörlő motort, előtte szétszedtem és jól bezsíroztam a mechanikáját, hogy azon ne múljon a működése és megkapta a bőrápolást is. A feni csavarokra pedig szereztem védő kupakokat,elég jól passzol a felni színéhez.

>> SzervizHpeDave // Alfa 156 SportWagon // 2016-09-27

Mivel már nagyon zavart az, hogy a cooler csövön és a pillangó szelepnél is olajpárás volt minden,és amúgy is amit már ki sza..tam újból nem eszem meg én sem alapon rendeltem egy kartergáz lecsapatót ami tegnap meg is jött, így beszereltük a kollégámmal.Teljesen ki iktattuk, hogy nem tolja vissza még azt a gőzt se ami már elvileg tisztább, csak a tartájon keresztül keringjen ne a levegőbe meg a kocsi alá tolja ki a gázt.Az EGR-t meg hamár szétszedtük semmiből nem tartott le falazni én mind a két ágánál megcsináltam, hogy a szelepbe se tolja bele, mert semmi baja nem volt és nem akartam, hogy teljesen elkormolja. Aztán munka közben arra lettem figyelmes, hogy a felső motor támasztó alsó szilentje teljesen kiszakadt, így gyorsan rendeltem egyet amivel orvosoltam a hibát.

>> SzervizKORYY // Alfa 159 3.2 jts q4 // 2016-09-21

elég sok hiányossága van a motornak, mondhatnám kuka. de innen szép a győzelem