Blog >> szerviz

>> SzervizSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2013-12-03

Ma elhoztam a szervizből a kocsit.
Egyfelől remek, hogy a kocsi óramű pontossággal jár (képzavarral élve :D), másrészt olyan elképesztő menetdinamikai adottságokkal rendelkezik, hogy minden alkalommal rácsodálkozom. Itt két kézzel kell fogni a kormányt gyorsításkor. :)

Ami viszont elszomorít, hogy milyen állapotúak voltak az állítólag gyári, újra cserélt hirdotőkék, illetve tömítések. Elhozhattam volna mindent, de nem akartam, így csak az egyébként hibátlan vezérműtengelyeimet (már korábban cserélve lett) mentettem meg, ha valakinek kell, szóljon, ha nem, tartaléknak vagy nehezéknek mindig jó lesz :D

Mit is mondjak, egyik szemem sír, másik nevet. Előbbi nyilván a korábban hiába beleölt idő, energia és főként az ezt övező csalódottság miatt... Node, öröm és boldogság, most hogy egészséges a kocsi, tele is tankoltam, mert szinte üres volt, először megijedtem, hogy mennyire sok ment bele, mert mindig az 56-ba toltam teltankot az elmúlt ~másfél évben, annak meg ugye kisebb a tankja :)

>> SzervizKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2013-09-29

A havi bontás folytatásaként szeptemberben az alábbi dolgokkal kellett foglalkozni az alfát illetően.
Szó volt már többször is róla a blogomban, hogy vajon mitől hallom az a fura hangot, tavaly nyár óta nagy melegben az első futómű környékéről. Ezt eddig több embernek sem sikerült megfejtenie. Szabolccsal beszélgettünk róla, ő a toronycsapágyra gyanakszik. Említettem ezt Német Misinek is, de azt mondja a nincs toronycsapágy csak toronyszilent, tehát nem adhat recsegő/ropogó hangot a kormány elfordításakor - nagy hőségben, mert alacsonyabb hőmérsékletnél továbbra sincs semmi hangja.
Az izzók kiégése továbbra is téma, úgy látszik most ezen túl kell esni. Utoljára a helyzetjelzőket (2db HELLA H6W) és a tompítottakat (2db HELLA H7) kellett cserélnem (0902). Ezeket most a UNIXban szereztem be, egy kis segítséggel.
Az augusztus 20-án tönkrement gumim helyett ma (0904) felkerült a HoZeetól kölcsönkapott enyhén ferdén kopott:) Falken Ziex ZE912, melyet apujától vettem át Szentendrén. A gumicserét Pesti Tamással vegeztettem Dunakeszin, ahol kiderült, hogy a gumi szerkezete nem sérült, „csak” a peremvédő vált le. Hát köszönöm szépen:) amikor már szinte látni a szálakat benne, akkor lehet ha inkább nem használnám tovább. km óra állás: 196.537. Aznap még gyorsan ki akartuk cserélni a nem rég beszerzett izzókat, kisebb-nagyobb sikerrel és küzdéssel sikerült is. Csak az egyik helyzetjelző izzó beesett a búrába.. de sikerült úgy becsúsznia a foncsor alá hátulról, hogy semmivel nem lehet hozzáférni, és még a mágnes sem fogja, mert nem mágneses.. :) Nincs túl nagy szerencsém az izzókkal.. sőt, most már elmondhatjuk, hogy semennyi. Viszont a két helyzetjelzőt sikerült kicserélni normálisan. km óra állás: 196.542.
Az Elaforgtól hosszas e-mailezés és telefonálgatás után sikerült megbeszélnünk egy időpontot amikor mindkettőnknek jó volt a házhozszállítás időpontja (0905) egy 2 literes Tutela ZC 75 SYNTH 75W-80 váltóolajjal kapcsolatban. Ingyenesen vállalták a házhoz szállítást és nem mellesleg náluk volt a legolcsóbb ez az olaj. Köszönet érte Ofinak!
Itt a kicsit hidegebb idő – reggelente, így a csomagtér ajtó telók elkezdtek nyikorogni, kaptak egy kis WD40-et, azóta csendben vannak:) (0910) Viszont valami nincs rendben velük, mert mióta felkerült a szárny, azóta ez már egy újabb szett és nem akarja megtartani az ajót. Vagy lecsapódik, vagy hátra az ablakra. Ha elengedem óvatosan az ablak előtt – végállásban, akkor a frász kerülget, hogy vajon mikor esik rá az ablakra. Nem tűnik valami biztosnak, inkább megállítom félúton függőleges helyzetben, de így meg jártam már úgy hogy egy nagyobb szélnél a hátamra csapódott, vagy végül az ablakra.. Ezzel kezdeni kell majd valamit, mert így nem túl komfortos:) A seprűnyelet meg csak nem tehetem oda..
Reggel 8-ra elvittem Német Misihez az autót szervizbe, ő a telókra így elsőre azt mondta, szinte látatlanba, hogy lehet hogy hosszú..? Lehet:) Ha odajutunk, majd utánajárunk ennek is. 8:45-kor eljöttem tőle, ő pedig nekikezdett a kézifékkötelek, a kuplung és a stabilizátor rúd szilentjeinek a cseréjéhez. Belekerült a nem rég vásárolt Tutela váltóolaj is, ill. nagyjából át lett nézve az autó, hiszen egy hónap múlva műszaki vizsgára megy. 15:35-kor már szólt a telefonom, hogy komplikációmentesen sikerült a műtét, mehetek az autóért. Elszaladtam érte és kiderült, amire nem számítottam, hogy minden a legnagyobb rendben volt az autóval, nem kell sem a futóművéhez, sem semmihez nyúlni. Így ahogy van át fog menni a vizsgán. Ennek nagyon örültem. Leszurkoltam 60db ezrest a műtétért és eljöttem vele. De mindenek előtt mentünk egy kört az autóval. A kuplung vaj puha. Kiderült, hogy a 2.0 TS tárcsáját kaptam meg anno Marektől, így egy nagyobb tárcsa került bele, ami azért jobb, mert nagyobb felületen tapad egymáshoz a két oldal, ezáltal jobban fog. Állítólag, más, aki komolyabban foglalkozik a tuninggal, kemény tízezreket fizet egy ilyenért.. :) hát nekem meg végülis ezzel csak szerencsém volt, de jobban jártam, az biztos. Szokni kell még, mert tényleg sokkal puhább lett a kuplung pedál, de nem az a beesős. Tetszik. A futómű felől mindenhol csend honol. Egy hangja sincs.. de rég ”hallottam” már ilyennek.. úgy suhan át a gödrökön, bukkanókon, mint talán még soha:) Nagyon tetszik. És mindez két gyári stabilizátor szilentnek köszönhető (mivel a Kareszkától kapott két Powerflex szilent belső átmérője nagyobb volt a kelleténél, így azt nem tudta beszerelni korrekten a helyére). Végül megbeszéltük, hogy műszaki előtt egy héttel jelezzem, hogy mikor szeretnék menni, aztán mindenki ment a dolgára. Köszönöm Német Misinek a korrekt munkát!
A hibás nyári gumit, meg a párját meghirdettem több helyen és egyszer csak jött egy telefon (0928), érdeklődtek, hogy megvan-e még a két gumi.. Hát elsőre nem örültem neki túlzottan, mert már este volt és a kettő közül az egyik még az autón volt a HoZeetól kapott Falken mellett elől.. A srácnak még aznap este, vagy legkésőbb másnap reggel fél 8kor, Pesten kellett volna átadnom. De hát a gumi még ráadásul felnin is volt.. Nem egyszerű eset, viszont ha most nem, akkor talán soha sem adom el a sérült gumit, egy db jó gumival meg mit kezdjek.. Persze nem árultam zsákbamacskát, fotókkal és leírással is alátámasztottam hogy bizony hibás gumit árulok. Többek között azért is annyi az ára. Viszont neki driftelni kellett, tehát ennyiért végül is ajándék volt. Megbeszéltük, hogy korán reggel találkozunk az éjjel-nappali gumisnál a Szentmihályi úton, aztán megoldjuk a leszerelést is egyben, ő pedig robog tovább a rendezvényre a Drivingcamp-be. De ahhoz hogy ez összejöjjön, nekem még aznap este le kellett cserélnem a kerekeket a téliekre.. Segítségül hívtam Zolit, aki készséggel jött és segített, így későn este is, úgyhogy másnap már csak fel kellett kelni és elvinni a gumikat a megbeszélt helyre.
A kerékcsere közben láttuk, hogy az alvázra már igencsak ráférne egy alvázvédelem, mielőtt nagyobb gond lesz. Ennek több jelével is találkoztunk, pl. az emelési pontok már nem az igaziak, a küszöbbel párhuzamosan futó perem már teljesen el van nyalva a sok kontár emelőtől (nem én:) ill. sajnos az egyik kipufugócső tartó konzol is elhagyta magát. Úgyhogy azt le is szedtem, viszont így azt mondta Német Misi, hogy a rezonátor cső veszi fel a mozgásokat, aminek végül is nem teljesen ez a feladata, a kelleténél gyorsabban megadhatja magát az is, úgyhogy ezt is orvosolni kellene mielőbb. Kaptam egy kipufogós szerviz kontaktot itt a közelben, már csak valamikor el kellene jutni.. km óra állás: 196.773. A nyári gumikba: 2779 km tettem idén nyáron, ezzel a korai kerékcserével. Ez egyáltalán nem mondható soknak, sőt! A kölcsön Falkenbe 236 km került:) Így erre se mondhatni, hogy szét tapostam HoZee gumiját:) Másnap reggel pedig átadtam a két Goodyear gumit. A sráctól kérdeztem, hogy esetleg nem érdekli-e még két db, ép, de kopottabb 215/45 R17-es nyári Dunlop Sportmaxx gumi? Amire végül is igent mondott, csak egy-két hét múlva lenne aktuális. Úgyhogy erre még visszatérünk:) Hazafelé a Metroban vettem két olcsó, univerzális ablaktörlő lapátot, mert úgy néz ki lassan itt az esős ősz és a tél is.. a mostani meg már eléggé pattog és csíkoz a szélvédőn..

>> SzervizSeriff // Alfa 156 2.4 Mjet 20V // 2013-11-11

Ha már a km állás kapcsán posztoltam, írok pár sort.

A kocsi remekül teszi a dolgát, koppkopp, egyedül a motorolaj szint visszajelző huncutkodik. Néha indításkor jelzi, hogy semmi olaj nincs a motorban, ha leveszem a gyújtást, majd újra fel, akkor már csodák-csodája van benne olaj rendesen.

Olajfogyás 0. Semmi, zéró - ennek örülök. Most legutóbb nem tudtam tartani a 10ezer km-es csereperiódust (ennyit szeretek ugyanis), amikor Magyarországon voltam még csak ~7ezer km volt az olajban, szinte csak autópályás menettel, így luxusnak tartottam cserélni. Mire legközelebb otthon jártam, már ~13 ezer km volt az olajban. Ezalatt egy csepp sem fogyott.

Olaj, olajszűrő, légszűrő és pollenszűrő csere volt most. Olajból Motul került bele, valami nagyon marketinges típusnevű, de nem jegyeztem meg. 5 liter viszont nem elég bele. Maxot jelzett a computer, de kellett még 3-4 deci a teljes, nívópálca szerinti felső értékhez. A múltkori olajcserénél is rácsodálkoztak a szervizben, most is. :) Őszintén megvallva, nem tudom mennyi a gyári előírt mennyiség, de a GTV-be sem pontosan annyit kellett tölteni, mint ami a kezelési könyvében szerepelt.

A fogyasztása nem teljesen volt következetes, amin csodálkoztam. Vagy egyes német gázolajjal eszik ~fél literrel többet, mint másikkal, vagy nem tudom. A téli gumi vs. nyári gumi különbséget tavasszal nem észleltem fogyasztásban. Most Bonnba menet elég dinamikusan jöttem, német sztrádán (GPS szerinti) 160 körüli tempót lehetett tartani a hétvégi forgalomban. Ilyenkor úgy 1 literrel szokott többet enni 100km-enként, mint ha 130-140 körül megyek, most viszont keveset kért az osztrák gázolajból. Majdnem pontosan 6.5l/100km volt a fogyasztás, amin meglepődtem. Tartós 140 feletti haladásnál (német autópályán, de tényleg) azért 7 liter felett szokott alakulni. Nem tudom a jelenséget magyarázni, eddig kb. mindig ugyanannyit evett hasonló tempónál. A téligumi 205mm széles, a nyári 215mm. A hőmérséklet és az esős felület nem indokolja az alacsonyabb fogyit (meleg volt a téliguminak és fele úton nedves/vízes úton mentünk).

Érdekességképp leírom, hogy tapasztalatom alapján az 1.9 8V SW-nkhez képest, melyet édesapám hajtott pár éven át, a 2.4 20V SW fogyasztása elenyészően magasabb. Itt most csak városon kívül, zömében autópályás haladásról tudok beszámolni. Fél liter lehet a többlet, maximum. Persze nem azonos körülmények között, terheléssel, sebességgel és azonos üzemanany tankolásával és nem is laboratóriumi környezetben történt a mérés, de nekem érdekes volt megállapítani így is. Nincs érdekemben valótlant állítani sem... Az 5 hengeres városban, illetve tudását és erejét alaposan kihasználva ehet jóval többet is gondolom, de ha tolom neki, akkor egy 1.4es Lupo is megeszi a 10et...

A német sztrádán nagyon szépen diktáltuk a tempót az utolsó 200km-en amikor szabad volt a pálya, teljesen elégedett vagyok a kocsival. Koppkopp. :)

>> SzervizSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2013-11-11

Nos... előrebocsátom, hogy csak a korrekt dokumentáció miatt írom le ide egy részét annak, amit az imént telefonon mondtak nekem a szervizből, ahol a GTV gyógyul.

Megbontották a motort, leszedték a hengerfejeket. A következőket látták:
- a hidrotőkék fényesre kopottak oldalt, némelyik teteje taralyosra verve
- a hengerfejtömítés darabokban mállott szét
- a motor valamelyik másik tömítés (bocs, nem értek hozzá) állapota miatt falsot szívott.

Volt még pár sokkoló komment, de már csak csendben bólogattam a telefonnal a fülemen, nem is figyeltem pontosan.

Minden kiszerelt és beszerelésre váró / beszerelt alkatrészt eltettek, lefényképeztek.

Amiért fájnak nekem a fenti megállapítások az, hogy elvileg 24 gyári, új hidrotőke került be a motorba max. 5-6 ezer km-nyi futással ezelőtt, illetve természetesen minden szükséges tömítés is cserélve lett tudomásom szerint... No comment.

Dobok fel egy képet, mert egy blogbejegyzés úgy mindig trendibb ;) Amíg még Magyarországon voltam, beugrottam némi pénzmaggal és akkor épp így állt a kocsi, mint a képen látható.

>> SzervizSomez // Alfa 147 1.6 TS Distinctive // 2013-09-12

165000 km

Olajcsere és műszakivizsga Csörinél

Már az autó megvételekor éreztük, hogy rángat. A Check-Engine (húsdaráló) égett a műszerfalon, néhány visszajelző ki volt égve és jobb elöl a futómű is kopogott picit.

A computert még ott a kereskedőnél kiolvastam, vezérmű tengely szenzor hiba, ami a leírás szerint akkor bukkan fel, ha 2 másodpecen keresztül nem kap jelet a szenzortól, de erről bővebben később.

Az egész vásárlás legnagyobb poénja talán a vezetőülés volt. Mikor hazafele feljebb szerettem volna állítani az ülést, kiderült, hogy a jobb oldali mechanika törött... na ilyet még nem láttam egy autón se. Vagy bálnák párzottak az ülésen, vagy jól ítéltem meg a javításkor, hogy a 3-as lemezt nem ponthegeszteni kellene a rudazatra... :)) Vicces...

Az első ugyebár az, hogy lecseréljük az olajat, olajszűrőt, légszűrőt, pollenszűrőt (ez nem is volt benne), fékolajat, átnézzük a fékeket és természetesen nem szabad elhagyni a vezérműszíj szett cserét sem.
Olaj 2011-ben volt a matrica szerint cserélve, állaga is ezt támasztotta alá, viszont abszolút a felső nívón állt, így vagy figyeltek rá és töltögették szorgalmasan, vagy nem eszi még az olajat. Mindkét eset jobb, mint mikor nincs benne... azt nincs mivel magyarázni. Nekem nem volt tapasztalatom a Selenia-val, így vettem bele olyan olajat, ami már az előző autóimon bevált (Eneos 10W40).
A vezérműszíj szett ROUVILLE-re lett cserélve, ez szintén bevált már korábban, ebben megbízok.

A vezérmű tengely szenzor hiba javításának ügyében először is kitakarítottuk a vezérlés módosító rendszer Solenoid-ját (mágnesszelep), ami erősen olajsáros volt. Ezt igen egyszerűen 2db. csavar kitekerésével ki lehet szedni, majd benzinbe lógatva 12V-ra meghúz és feszmentes környezetben ereszt. Ezt kapcsolgatva a tengely melletti kis furaton -amin úgy hiszem olajjal keni magát- szépen átmosta saját magát benzinnel.
Sok dzsuva jött ki belőle, utána látványosan könnyebben kapcsolt.
Ezután még párszor felugrott a hiba, amit szorgalmasan törölgettem, zavar a sárga fény :).
A probléma nem hagyott nyugodni, a ludas már csak a vezérlés módosító mechanika,
vagy ténylegesen a szenzor lehet. A szenzor kábelén feltűnt, hogy az egyik rögzítő bolha ki van ugorva és a kábel szabadon leng. Ez bár nem tűnik nagy problémának,
de munkámból kifolyólag tudom, hogy ha egy kábel mozogni tud, az számára a legveszélyesebb. Láttam már sor erű szuperflexibilis robotkábelt fél év alatt megszakadni (nem eltörni). Szóval szépen rögzítettem, azóta nincs hiba. Ha ez így marad huzamosabb ideig, akkor szedhetem szét, mert sajnos valahol tényleg kontaktos a kábel. De legalább nem a szenzor...

Ha már a motortérben turkálunk Édesapámmal, akkor már a gyertyákat is átnézzük.
Én ilyet még életemben nem láttam, de komolyan. Platina-iridium gyertyákat ennyire gatya állapotban... soha nem gondoltam volna. A gyertyapipából kettő törött, a gyertyák mindegyike kvázi kuka. Nincs mit tenni, a listára felkerült 8db. gyertya is.
A kisebbek még istenesek, de a dupla elektródás nagyok, hát... no mindegy.
Ilyenkor a jól bevált trükköket alkalmazuk, alaposan megtisztítottam őket benzinben,
a pipa csatlakozót polír papírral fémtisztára megpucoltam, az elektródákat alaposan ledrótkeféztem. Ezután a hézagot beállítottuk azokon, amelyeken már nagyon el voltak égve az elektródák. Láss csodát, motor egyenletesen jár, rángatás huszadjára csökkent, de sajnos a gyertyák ettől még sokat futottak, a pipák meg töröttek.
Sebaj, következő alkatrészcsomagban jönnek ezek is. Elvégre nem megy minden egyszerre.

A diagnosztikával szépen végignézegettem a szenzorokat is. Sajnos az egyik Lambda szondám halott, így ez is felkerült a szükséges alkatrészek listájára, viszont a légtömegmérő szépen funkcionál és a hőmérőkkel sincs baj.
Apropó hőmérő... a termosztátom is kuka. A hőgörbéből gyönyörűen látszik, hogy
valamilyen állásban nyitva van a termosztát, de nem szabályoz. Ugrál a hő +-10 fokot.
Ha ráindítok egy fűtést, leesik a hő. Drasztikusan.

A riasztó is néha pityorog valami hibakódot, fogalmam sincs mit, a legnagyobb baj,
hogy még nem tudtam beazonosítani a típusát. Addig meg akármit is jelenthet...

A két fényszóró mattsága miatt télen kénytelen leszek azokat is lecserélni, szerencsére
az állítómotorok működnek, így ezt utángyártottból viszonylag olcsón meg lehet oldani.

>> SzervizDiny // Alfa 156 1.9 JTD Executive // 2013-08-03

Akkor jártam utoljára szervízben, amikor az előző bejegyzést írtam:) lekopogom, nagyon jó is így, hogy nem megy szét Lia alattam:) Nyilván olajcsere megvolt.

Most viszont Zé kollégához elvittem, mert a bal hátsó csapágyam nagyon búgott, és mivel a 200ezer km-t lassan elérem, időszerű volt egy nagyobb szerelés.

Elhatároztam, hogy műszaki és esztétikai javítgatásokkal ajándékozom meg magamat.
Zé kollégánál az alábbi javítások voltak meg eddig:

- vezérműszíj, feszítőgörgők, és ami még ehhez tartozik
- olajcsere, szűrőcserék stb.
- kézifékkötelek cseréje
- hátsó féktárcsák, betétek,
- műszerfal háttérvilágításának cseréje, már volt pár, ami kiégett
- légzsák visszajelző kiüttetése

A lengőkarok rendben vannak, a lengéscsillapítók még jól bírják.

Ami még hátra van, az inkább már esztétikai javítgatás, szépségápolás:
- első embléma csere
- első szélvédő csere
- ablaktörlők cseréje
- kormány, sebváltó és kézifékkar újra bőrözése
- polírozás
- kárpittisztítás
- új szőnyegek, mert a meglévők már elszakadtak nagyon
- kavicsfelverődések eltüntetése
- és esetleg új felnik:)

a legfontosabb persze a műszaki rész volt. Az már rendben van, remélem, hogy újabb 80000 km-t tudok majd menni vele minden különösebb probléma nélkül:)

Újra Várpalotát vettük célba, ahol is Csöri ambulánsan műtéteket hajtott végre a Párducon.
Cserélve lett:
- Gázolajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
- Motorolaj
- Olajszűrő
- Vezérműszíj + görgők
- Vízpumpa
- Hosszbordás szíj

>> SzervizNociii // Alfa 147 1.6 TS // 2013-04-20

133.000 km: olajcsere (Selénia K20), olajszűrő csere, légszűrő csere.

>> SzervizGT Ɨ|ѯ // Alfa 155 Q4 2.0i 16V Turbo // 2013-04-19

Megvolt a nagyszervíz ( Bartos Motorsport, Nógrádkövesd )

Cserélve : komplett vezérlés szíjakkal, görgőkkel, balanszszíjak stb. ( Gates )
Összes folyadék fék - szervo ( Agip ) fagyálló ( Agip ) váltó ( Agip ) és e-hátsó diffiolaj ( Agip ) motorolaj - Agip Racing 10w60
Összes fékbetét : Ferrodo Premium
E.féktárcsák felszabályozva
Cserélve ( állítólag...) : klímakompresszornál tömítés ,és
motortömítések ( paszta nélkül!!! ) osztómű szimering, főtengely szimering
A Q4 alatt porszárazság, semmi pötty, semmi egyéb izzadás, stb. ezáltal már nincs.

Nagyon nagy dolog...Viszont: kértem, hogy mindent fotózzon és majd 1 CD-n átadja, na ezt még ma sem kaptam meg...(2013-10-10)
Határidőt nem ismeri, fél éve nem képes a kért CD-t átadni, állítólag nem találja....ha-ha.....nem ajánlom senkinek!!!!

A gyári rugókat visszatesszük ( majd ) még ezáltal feljebb kerül a gép mert sajnos ezen az utakon ez a kombó ami alatta van nem műx...