Blog >> fék
Október hónapban is történt pár apróság. Pl. megérkezett (1004) a vaterán vásárolt keréktartó állvány, amit másnap össze is szereltem. Rég óta szerettem volna ilyet, de eddig nem tudtam volna hová tenni. Mivel a nyári gumikat múlt hónapban eladtam, így egyelőre csak a 17” alufelnik kerültek rá.
Kuplung csere óta úgy vettem észre valami folyik a motortérből, azaz csak cseppen a kartervédő lemezről, de egy kisebb folt már összegyűlt az autó alatt. Én olajra gyanakodtam.. (de később kiderült, hogy ”csak” hűtővíz volt..)
Elérkezettnek láttam az időt, hogy a fent lévő ablaktörlő lapátokat lecseréljem (1006). Télire nem vásároltam meg a legdrágábbat, úgyis odafagy meg a jég megeszi a gumit. A Metroban találtam pár száz forintért univerzálisat, azok kerültek fel. Km óra állás: 196.855. Egyúttal ellenőriztem -a tél beállta előtt- a folyadékszinteket is, a hűtővízre rá kellett töltenem egy minimálisat a csöpögés miatt. A közeledő műszaki vizsga miatt a hátsó in.pro lámpasort visszacseréltem ideiglenesen a gyárira. Múlt alkalommal is nagyon -közelről- körbefotózták – gondolom a benne lévő E jelzés miatt, hogy bevédjék a seggüket egy ellenőrzés alkalmával, mert ők sem gondolták volna, hogy E-s. :) Ezúttal a jobb féklámpa izzó szívatott meg, lámpacsere előtt jó volt, az új búra felhelyezése után nem ég.. vissza leszed, izzó ki, mindkét szál tökéletes, próba, semmi.. még jó, hogy volt egy tartalék ebből a típusból, csere, próba, ok, búra vissza, ok.. Hihetetlen..
Épp ráfért már az autóra egy alaposabb takarítás is (1008), elvittem egy kézi mosóba, majd fújtam a gumikba is, mert csak 1,8 bar-on voltak. 2,0-ra emeltem a nyomást a téli gumikban, viszont ezután elkezdett pattogni az autó, műszaki előtt meg nem túl jó, pl. lengéscsillapító mérésnél valószínűleg rosszabb értéket mutatna, így másnap (1009) kipakoltam a csomagtartóból a ládát, visszamentem a kútra és leeresztettem kicsit a nyomásból, majd a pótkereket is kiszereltem és felfújtam. Még úgyse volt sosem, mióta nálam van az autó. Meglepően jó állapotban találtam, azaz nem volt megrepedezve a gumi és még szőrös. De ne legyen rá sohasem szükségem :) Amin mégjobban meglepődtem, hogy az volt ráírva, hogy: 4,2 bar.. Ezután (reggel 7:20-kor) az autót leadtam Német Misinek műszaki vizsga előtti átvizsgálásra egy listával, hogy miket nézzenek meg még rajta. 12:45-kor már hívott is, hogy mehetek a gépért, készen áll a holnapi megmérettetésre. Szerinte rendben lesz minden. Bár egy orvosolatlan hibája azért maradt; nem vittem el a kipufogóshoz, hogy a leszakadt kipufogócső rögzítést visszahegessze.. ami végülis nem tragédia, de így a rezonátor cső több terhelést kap, ami hosszútávon nem tesz jót neki. Azt mondta, hogy még a fóliával lehet gond, ami az első szélvédőn van telibe’, hiába van róla műbizonylat.. :/ Rámért a fagyálló szintre, -22 fokot jelzett a műszer, ez talán elég lesz idén télre, ha nem kell sokat rátöltenem a csöpögés miatt. Ellenőrizte a kézzel meghúzott kerékcsavarokat, próbálta ő is kiszedni a búrába beesett helyzetjelző izzót.. :) sikertelenül. (Az izzók nem a barátaim..) A fékre azt mondta azért ad olyan hangot mintha vason’ lenne már, mert Meyle.. pedig még alig kopott és a betétek is jók még bőven.. az ’olaj’folyás okát ő sem találta, viszont inkább a hűtővízre gyanakodott, mert rozsdás a vízhűtő sarka. (Később kiderült valóban az volt az, tettem alá egy fehér kartont és látszott a színén.) A hátsó ablakemelőkre azt mondta csere – azt gondolom azért, mert az egyszerűbb művelet, mint megnézni mi baja lehet.. A csomagtér telónál meg kiderült, azért nem tudja megtartani és csapódik le (a szárny miatt), mert a 370N-os van bent, nem a 460-as. Elképzelhető. Utánakérdez az árnak. Az autót ezek ellenére nagyon dícsérte, állítása szerint nem sok ilyen állapotú 156-ossal találkozott. Tetszett neki a Cadamuro szárny is. :) Még egyszer elhangzott, hogy sima ügy lesz a műszaki és elkért az átnézésért egy rezsióradíjat. A dicséret mellett megjegyezte, hogy itt-ott bizony ráférne egy alvázvédelem is lassan.. Sajnos erről én is tudtam.
Másnap (1010) reggel 7:30, az autó átadva műszaki viszgáztatásra Német Misinek, elvileg 13h körül készen lesz. Km óra állás: 196.932. Pesten a Reitter Ferenc utcában vizsgázott, 2 óra felé hívott, hogy elkészült, de nem voltam a közelben, így csak késő du. tudtam értemenni. A vizsgáztató szerint is kiváló állapotban van az autó, nem találtak rajta semmi kifogásolni valót (ez azért túlzás, mert én azért fel tudnék sorolni egy párat..: olajcsere, gyertyacsere, alvázvédelem, fényezés itt-ott, kipufogócső tartó, stb.) Kerek 30ezer forintomba’ fájt, hogy nem én intéztem idén.
A műszaki vizsga alkalmával kiderült, hogy a valósághoz képest rosszabb környezetvédelmi osztályba van sorolva az autó, mint amibe kellene, ami valahol jó hír, de megint egy újabb ügyintézés, ami nem miattam történt így, mégis én szívok vele.. Foglaltam időpontot a Dunakeszi Okmányirodába (1024), reggel 8:40-re kaptam is, kiderült, hogy nem csak nekem, hanem jópár autós társamnak elírták, amikor bevezették az új környezetvédelmi osztályokat. A műszakin nem kaptam meg a matricát, csak egy adatlapot, hogy sikeresen részt vettünk. Így egy leszerelt hátsó rendszámmal kellett megjelennem az Okmányirodában. Kemény 585Ft-ért meg is kaptam rá az ügyintézés után a matricát és az új forgalmit, már csak vissza kellett pattintanom a keretbe a rendszámot és kész. A szépséghibája a dolognak összesen annyi, hogy ennek a díja a műszaki vizsga árában elvileg benne van, mégis kifizettetik mindenkivel.. Még jó, hogy nem több ezer Ft-ról volt szó.
A hó végére (1031) egy egész szép mennyiségű (kb. tenyérnyi) hűtővíz folt gyűlt össze a garázs padlón, hétvégén muszáj lesz beszereznem megint egy hűtő tömítő folyadékot, ami két éve bevált, remélem idén is be fog. Se kedv, se idő nincs most egy vízhűtő cserére..
[Költségeim: keréktartó állvány, postával 2500+1000, műszaki előtti átvizsgálás 7000, műszaki vizsgáztatás 30000, műszaki matrica 585]




10-én lejár a két év..fene gondolta, hamar elrepült, nem is tűnt fel hogy ilyen régóta nálunk van a vas. Felhívtam Sanyit, a szerelőt, hogy elvinném nézzük át. Ő meg felhívta a vizsgabázist, időpontot kért "előminősítésre". Na jó, annyit megtett, hogy a hátsó kipufogóról leválló és rondán lógó, zörgő külső palástot lemezollóval gyorsan eltávolította, ez volt a felkészítés. Illetve...előtte egész nap a zölddel voltam mindenhol, eleinte borzalmas kormot nyomott maga mögött és ahogy próbálgattam húzott a fék balra.
A kormoláson úgy segítettem, hogy kicsit pörgősre vettem a figurát, 2200 felett tartva, el-el tologattam. Nagyon égbe nem forgattam, csak jó nagy gázzal felépült turbonyomásnál gyorsítgattam. Jópár km dinamikus autózás után, a vasúti felüljárón felfelé kíváncsiságból 1500-nál "ökör" mód letalpaltam 3-masban. Épphogy valami korom jött, teljesen normális szintre csökkent a füst. Már csak a fék volt hátra, úgyhogy a kis utcákon azt játszottam, hogy kettesben gyorsít, vasal..gyorsít, vasal. 2-3 utca alatt egyenesbe jött ez is, egyszerűen attól volt rossz (és gyenge is) hogy nincs rendesen használva. Nagyot ezzel 2 év alatt most, én fékeztem először.
Szóval a vizsgabázison átnézték, majd kihozták a papírokat, írjam alá, kész, tökéletes az autó. Leműszakizott. Így kell ezt :-)
Múlt héten vettem észre hogy fékezéskor szokatlan súrlódó hangot hallani bal hátulról. Alábújtam, ekkor láttam hogy a bal hátsó belső fékbetétem levált a vasról. Telefon Erhard-nak, ő postafordultával küldte is az alkatrészeket amit ezúton is köszönök neki. Vettem egy hátsó kerékcsapágyat is, mert már annak is kezdtem hallani a hangját (ha már úgy is féktárcsát cserélek). Legalább nem kell rövid idő múlva még egyszer leszednem a féket. Kaptam kölcsön egy racsnis Facom fékdugattyú visszatekerő szerszámot, ami nélkül igencsak nehézkes lett volna a csere. Lecseréltem a fékfolyadékot is, Ferodo racing high performance 5.1-es került bele. A múltkor gyári csapágyat vettem, most úgymond "utángyártottat" ami ugyanaz a gyártmány mint a gyári, csak nagyságrenddel olcsóbb. Ja és ehhez adtak új csavarokat is amik be voltak kenve menet rögzítővel. Nos ezek a gyárihoz nem jártak. No komment :-) A kerékagy felfogató csavarjai belülről kifelé állnak és a végei kilógnak, ezért megrozsdásodtak. Kitekerés előtt jól ledrótkorongoztam a kilógó végeit, majd fél fordulat után a másik felét is + kapott egy kis csavarlazítót. Így könnyedén kijött mind. Találtam egy szálszakadásos gumit is :-( úgyhogy nagyhirtelen feltettem a téli kerekeket is. A következő javítás a féltengely csukló csere lesz. Sajnos már érzem:-( A felújítás 30ezer km-ig bírta. 4guma+csuklók hhmm - no majd spórolok :-)








Összeszítettem h mikor mi volt cserélve olajok terén. a helyzet a következő:
Motorolaj - Xado 10w60 4.6l - 100.895km-nél volt ->110.000km-nél kell
Fékolaj - Ate Super Blue DOT4 0.5l - 81.000km-nél volt ->110.000km-nél kell
Szervo olaj - Tutela GI/A 1.2l - 100.000km-nél volt ->140.000km-nél kell
Váltó olaj - Tutela ZC75 2l - 81.000km-nél volt ->140.000km-nél kell
Ma volt klímatöltés, mert nem volt olyan hatásos - 11 év alatt 300g maradt a rendszerbe, most már teljes mennyiség van benne 650g. :D jéghideg klíma.
Az olajokra elméletben ezek a szabályok lézetnek(vagy ekkor tennél jot az autónak):
motorolaj 10,000km vagy 1 év
váltó olaj 60,000km vagy 6 év
szervo olaj 40,000km vagy 4 év
félolaj 2 év -> növelt foráspontu fékolaj esetén 3év
klímatöltés 10 év
vezérlés 60,000km vagy 6 év
Nem biztos, hogy csak a karikás/patkós felnivel Alfa egy Alfa. Szerintem a sokküllős is van olyan dögös, és erre van bizonyítékom is:
(ma a kerékcserén kívül fékfolyadék csere és szervóolaj csere is volt, utóbbi csak a tartályban, de ott kétszer)



Miután beszereltem az új betéteket és közlekedtem kb. 500km-ert azóta,bal előlről cicergésre lettem figyelmes,újra zsíroztam kb egy hete a csúszkákat betét éleket,aztán tovább folytatta,mai nap egy alaposabb szemrevételezés következett,és a hiba amit eddig sikerült nem észrevennem az bizony,az hogy elgörbült a féknyerget tartó felső fékcsúszka,csere egy Cromából kimentett darabra,némi átalakítással.Betétről a feltükrösödést durva papírral lecsiszoltam,a hiba megszünt.
Költségek:egy sör a szerelőnek:D jahh az én vagyok,és nem is iszom,szóval akkor semmi:D
A hátsó féktárcsa már régen megérett a cserére, ugyanis 7mm-re kopott a gyárilag engedélyezett 9mm helyett. Mivel elől már 330-as tárcsák lassítanak, kicsit ehhez alkalmazkodva, kicseréltem a hátsó nyergeket is a 2002 utáni évjáratokba épített darabokra, amikhez már 276mm-es tárcsák tartoznak. Brembo tárcsák kerültek fel Mintex betétekkel. A jobb hátsó hosszkitámasztó kar szilentjét is kicseréltem, ha már lebontottam a hátsó futóművet, mert elég rossz állapotban volt.
Végül felkerültek a 215/45R17 nyári gumik is a GTV felniken.



Update4 (05.10.)
Minden összekopott, a fék tökéletes...
Update3 (04.20.):
Most megint nem vagyok benne biztos, hogy a kézifék olyan módon történő beállítása miszerint "előfeszítem" vele az üzemi féket, az rossz elgondolás lenne... :-D
Első-hátsó féknyereg felújítás, fékcső csere, főfékhenger csere és fékolaj csere SEM oldotta meg a problémámat!
De ha ráhúzok a kézifékre akkor tökéletes!!!!!!!! Az angol leírás szerint kiengedett KF esetén szabadon forogjon a kerék, egy kattanásnál már fékezze a kerekeket és 5-6 kattanás legyen a vége ahol rögzítsen. Így beállítva hátul a nyergeken nincs teljesen koppanásig nyugalmiba visszatérve a kar.
Tehát elő van feszítve!!!
Nem mellesleg van egy használt, de hibátlan ATE 24.2125-1733.3 főfékhengerem eladó!!!! Az a fajta amin a sofőr felé eső csőcsatlakozás M10X1 a kocsi orra felé eső pedig M12X1. Alfa száma: 77363612
http://seekpart24.com/ate/master-cylinder-brakes-24212517333?c=100026
Update2:
Mindent amit alant írtam egy baromság. Az üzemi féket ugyan lehet "előfeszíteni" a kézifékkel eredményesen, ideiglenesen, de attól még szar a féknyergem :-)
Következő taszk a hátsó féknyergek felújítása, fékcső és főfékhenger csere.
Utána vezérlés csere házilag :-)
Jó pap is holtáig tanul...
Update1:
Belemásztam a hátsó féknyereg működésébe és arra jöttem rá, hogy igenis a kézifék adja az "előhézagot" az üzemi féknek, tehát fontos a kézifék helyes beállítása. És a tévhittel ellenében a kézifékkar nem jön feljebb a betétek kopásával, mert azt a racsnis önbeállás megakadályozza. :-)
Visszatettem a Zimmermann betéteket elől-hátul próbából, persze szar volt, gondoltam beállítom a kéziféket, ha már amúgy is megemelem a kocsit a nyárikerék cseréhez. Elolvastam hozzá az oda vonatkozó eLearn passzust, miszerint kieresztett állapotban forogjon a kerék, 1 kattanásra kezdje fogni a kereket, 5-6 kattanásnál ne legyen több és fogja teljesen a kereket. Kb. ennyi a fordítás. Így tettem és feljött a pedál, fog rendesen a fék. Basszuskulcs ez normális? A kézifék adja a megfelelő hézagot a hátsó nyergeknél? Nem a karmantyú? Eddig azt hittem mindent tudok, de nem így van...
Hivatalos módszer angolul:
The adjustment of the parking brake should only be carried out after having replaced: the rear brake pads - the handbrake control cables - the rear brake calilpers because the recovery of the clearance due to wear is automatic.
- Position the vehicle on a lift.
1. Lift up the cover for the front armrest with oddments pocket.
- Remove the lower trim for the oddments compartment.
2. Loosen the adjustment nut for the handbrake control cable by at least two or three turns in order to ensure that the cable is completely loosened.
Before loosening the nut, mark its original position.
- Start the engine and with the engine idling, press the brake pedal forcefully at least ten or fifteen times.
- Retighten the handbrake control cable adjustment nut to the original position marked previously.
- Check that the rear wheels are free to turn with the handbrake lever at rest.
- Check that the handbrake braking action begins from the first click.
- At the end of the adjustment, check that the handbrake lever engages between five and six notches of the toothed sector.
- Switch off the engine.
- Place the lower trim for the oddments compartment in its housing and lower the front armrest.
- Remove the vehicle from the lift.






Az első és hátsó fékbetétek, féktárcsák valamint a kézifékkötelek cserére kerültek. A fékhatás brutális módon javult.
Egyszer csak eltűnt a fékem, szerencsére nem nyom nélkül, így életben maradtam. Egy fékcsövecske adta meg magát. Azt nem tudom, hogy maradhatott benne még régi, mikor majdnem 3 éve elvileg az összeset kicseréltettem. Mégsem az összeset...
Egyúttal megigazíttattam a kormányt, kipufogót, vezérműláncot.
Az autó nem fiatalodik, de még mindig imádok beleülni!