Blog

>> Szervizsztane // Alfa 156 SW 2,4 jtd 20V M-Jet // 2018-01-10

se index se vészvillogó, a relére gyanakodtam
a szerelő kicserélte, az eléggé eldugott helyén a relét, igaz marea relé került bele s nem fekete színű hanem kék , de tökéletesen működik

 
>> Szervizsztane // Alfa 156 SW 2,4 jtd 20V M-Jet // 2017-12-21

Mióta nem én használom nap, mint nap az autót egy kicsit később kerültek fel a téli kerekek

 
>> EgyébKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2017-12-20

Bal első kerék defektet kapott. Reggel még elmentem vele dolgozni, műszak végére teljesen lapos lett a kerék. A hazafelé utat egy kerékcserével kezdtem és egy úttal a gumishoz. Ott kiderült, egy csavar volt bele állva a futó felület majdnem közepére. A javítás gyorsan ment.

 
>> EseményGT Ɨ|ѯ // Alfa Brera/Spider 2.2 JTS // 2017-12-20

Ma este leköltözött délre a szépség:-)
Jó kezekbe került ez a lényeg.

>> EseményRicsi 147 // Alfa 159 2.4 TI 209 LE // 2017-12-20

Ma elértük a 80.000 km-t remelem meg 80.000-et velem lesz 😀

 
>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 159 2.4 Jtd Elegante 4x2 TI // 2017-12-20

Egy év és 19e km használat alatt összeállt a kép, kiismertem, megszoktam, hozzám nőtt. Szinte pont egy éve írtam egy blogban, hogy ha még jóban leszünk, írok neki egy egyedi programot.

Föckös barátom indította el a lavinát. Átküldte a kiolvasott programom memóriacímeit. Nekem valahogy nem akaródzott átugorni ezt az akadályt, ott volt a kiolvasott program és csak nézegettem. Hanem amint a hiányzó térkép címek ott voltak előttem, rákattantam. Minden nap egy fél órát, egy órát ráfordítottam. A 146-nál bevált módszerrel elkezdtem apránként mindent átdolgozni excel táblákba és grafikonokba.Nem siettem, a cél az volt, hogy lássam magam előtt a gép működését. Egy-két hétbe telt, mire minden ott volt előttem excelben.

Aztán kezdődött a szobrászat. Aki dolgozik grafikonokkal, az tudhatja, hogy sokszor a számokat hiába nézi az ember. De ha feldob egy grafikont, már látszik is, hogy mit kell tenni. Ezt hívom szobrászatnak. Amikor látszik, hogy mi az alap görbe, mi az alapvető fizikai viselkedés, de... de ott van rajta egy púp. Egy "EU norma" púp, aminek nagyon nem kellene ott lenni (kép 1). Az ilyen eltéréseket számolva a legnehezebb jól kivenni. Csak szobrászkodva megy, szemre elő kell állítani az alap görbét.
Sok sok helyen felfedezhető a programban 2000-3000 fordulatszám tartományban a "csúnyaság".

Persze számolni is kell sokat. Saccolni is egy keveset. Sokan írták, hogy a Borg Warner (KKK) turbó kevés, nem jó. Nekem az excel pedig azt mondta, hogy jó lesz az (kép 2.). Igaz, hogy egy nagyon hasonló Garrett adataiból dolgoztam, mert az volt. De látszott, hogy van elég levegő, ha meg lehet emelni a nyomást. Nekem nem kellett 250 ló, nem hajtok a számokra.

Az Aisin AF40-6 váltó névlegesen 440Nm-re van méretezve, ezt nem akartam nagyon túl lépni. Egy kicsit lehet, belefér, de szó nem lehetett 480Nm-es dízeles nyomatékhegyekről. A szokásos mániámat húztam elő, legyen a nyomatékgörbe lapos. És itt a 159-nek van nyomaték kalibrációja, tehát nem az üzemanyag lesz állandó, hanem tényleg a nyomaték (lásd kép 3.).

Szóval osztottam, szoroztam, átírtam szinte mindent. Kicsit több dolgot is mint kellett volna, ez volt a tanulópénz. Az első programverziómmal, miután gondosan kikötöttem a tuning boxot, az autó be sem indult! :-S
Ákost (Manky) hívtam, hogy segítsen. 5-10 perc alatt megtalálta a hibát. Mivel sosem írtam még 159-et, kb esélyem sem volt elkerülni. Egy tábla utolsó értékét nem szabad átírni. Ez van, a rutin ehhez is nagyon kell.

A második próbálkozás egy kazal hibakódot eredményezett. Spórolni akartam a számolással, és a nyomaték kalibrációba belematattam. Nem kellett volna. Az ECU, a váltó, a VDC, minden kiakadt rajta. Pedig jó ötletnek tűnt, mert nem valós nyomatékokkal számol a program. Gondoltam átszámolom, hogy a programban valós nyomatékokat lássak. Rosszul gondoltam. Itt is Ákos nézett bele, hogy mit műveltem már megint :-) Gyorsan lebeszélt erről a trükkről, valószínűleg a váltó nem tud mit kezdeni vele, ha a kalibrációba belemászok.

Hát jó, nekiálltam hát eredeti kalibrációval kiszámolgatni a nyomatékokat. A görbén 512Nm a csúcsnyomaték. Igen, 3000-nél! Ez valós 450Nm-nek felel meg.
Végül sokadik nekifutásra (már pont kezdtem kicsit feladni) beindult, nem adott hibakódokat. Csak kattogott csendben az 5 henger.

És ez milyen jó érzés, amikor beindul és minden jó! Kinyitottam a kaput, menjünk. Már az alapjárat is jobban tetszett a fülemnek, és kevésbé facsarta az orromat a katalizátoros dízel bűze. Egyszerűen kevésbé büdös most. Aztán D-be húztam, szokatlanul puhán elkezdett gurulni. Tetszett. Kikanyarodtam a főútra és gurultunk. Semmi sportolás, hideg is volt a motor még és amúgy sem tiprással tesztelünk egy teljesen átírt programot.

Követtem a forgalom tempóját. Nem lett izgága, szép kényelmesen haladtunk a forgalommal. 40-nel, 60-nal, 100-zal. Mindenhol finom átmenetek, nincs semmi zavaró, vagy természetellenes. A turbónyomás mérő is ott járt mindig, ahol kellett lennie. Vagy 15km autózás után jött el a pillanat, előzzünk. Még ne padló gázzal, de lendületesen. Alsó fordulatról gyönyörűen jön meg a nyomaték, és a váltó nem is érzi szükségét visszakapcsolni! Csendes kényelemben, fölénnyel suhanunk. Érződik, ahogy a konverter rátol egy kis nyomatékot, zár a lock-up és "turbóból" tol tovább. Ezt most nagyon kellemesen adta elő, nem volt csúszó kuplung érzés ahogy a lock-up dolgozott. A tolás is elég határozott lett. Ez is tetszik.

Megfordultam, jöttem haza. Próbáljunk egy padlót. Ez ilyenkor (nekem) mindig izgalmas. Be fog e tiltani? Hullámozni fog e a nyomás, ahogy másoknak? Elégedett leszek, vagy vánszorgunk? Elfogy majd 3500-nál? Volt izgalom most is.

Letalpaltam, visszadobta egyel, előszedte az énekhangját a motor és úúúúááááá...
Amennyire aggyal bírtam követni az eseményeket, néztem a nyomásmérőt. Igen, igen, megvan a nyomás, nem hullámzik, sőt olyan határozottan mozdul oda ahova kell, hogy öröm nézni. Hátul nincs füst a mögöttem lévő fényszórójának fényében sem. Te jó ég, 3000-nél tényleg rátol még, és nem fogy el. Ijesztő.

228Le, 450Nm

A célt elértem: írtam egy olyan programot, ami részterhelésen jobb hatásfokra van hangolva, de nem gyengült az autó. Sőt, lényegesen erősebb, könnyedebb lett és finomabban működik. A fogyasztás majd kiderül. Ha az nem változik, akkor sem leszek már elégedetlen.

Szóval hát az elmúlt évben nem nagyon volt se időm, se kedvem blogolni Sportwagonkáról, mert a meló minden időmet elvette, azok után meg pláne nem akartam beleszaladni egy kárörvendő megjegyzésbe sem, miután egy közkedveltségnek örvendő "cartárs" azt bírta rá mondani látatlanban, hogy a 156-osok "legalja".

Szerencsére amúgy ez kicsit sem bizonyosodott be, ugyan kellett rá költeni és még kell is, de az elmúlt egy év és 3 hónap bizonyította, hogy igencsak rendben van ez az autó ebben a konfigurációban.

Ami gond volt, és foglalkozni kellett vele (hiszen nem alfásé volt és nem szeretgetve dédelgetett autó volt):
1)
Az úgy volt, hogy túl magas turbónyomás miatt betiltott nagy gáznál. Erről az eladó nem tájékoztatott és mivel sajnos ki volt kormolva amikor elhoztam, nem látszott a lyukas turbócső sem. Mivel azonban elment a lyukon a túlnyomás, nem is tiltott be az autó... csak a felső turbócső kicserélése után (Erhardtól jött). Oké, hiba volt, amin az otthon végezhető műveletek egyike sem oldott meg.

Mielőtt ezt sikerült volna elintézni, volt még egy olajcsere és egy termosztátcsere is, szűrőkkel.

Ezt követően lettem figyelmes arra, hogy levett zajcsillapítóval igencsak csattog szegény. Meglett a ludas is, az egyik csúcs alatt lévő réz tömítés fáradt el. Na de ha ez ilyen egyszerű lenne :)
Csörihez vittem, mert Veszprémbe költöztem és ő a kézenfekvő megoldás. Kicserélte a tömítéseket. Ez is milyen lazán hangzik... pedig nagyon nem volt az, napokat ázott spéci tisztítóanyagban, nem akart mozdulni a csúcs, már majdnem le kellett szedni a hengerfejet. De szerencsére nem :) Ezúton is köszi

Utána jött még egy olajcsere (5w40 liqui moly természetesen), aztán pedig újabb kör Csöri mesternél, ezúttal a turbóhiba miatt.

2)

Teljesen össze volt gyógyulva a geometria, de nem lekormolódva volt, hanem kb. összerohadva. Mint minden csavar. Volt már piszkálva az autó arrafelé, de aztán összevissza csavarokkal, alátétekkel lett összerakva. Mindent rendbe tett Csörgő Úr, az utolsó estén 11-ig dolgozott az autón. Nagyon hálásan köszi!
Kapott még egy jobb első felső lengőkart, kézifékköteleket (az pont előző nap hányta el magát), meg egy vezérlést vízpumpával, az előzőben benne volt a 60 ezer km, nem szabad kockáztatni. A km óra ekkor 265.000-nél állt (csak, hogy tudjam 320-nál :)).

Ezen kívül elfogyasztott egy megmaradt szett téligumit, egy nyári szettet is, amit tavaszra pótolni is kell, idén télre pedig kapott vadonatúj, 5.000 km-t futott Hankook téliket gyári új lemezfelnin, ami szerintem elég jó vétel volt.

Az előző gazdi rakott bele féket. Nem tudom, ki engedi piacra a "TOP" márkájú első betéteket, de statáriális kivégzésre kellene küldeni. 1, azaz 1 nagyobb fékezés kellett hozzá, hogy leszakadjon az amúgy még vastag ferodol réteg a betétekről. A többes szám nem véletlen, ugyanis mindkét oldalon elengedte magát 1-1. Mondjuk 50%, az nem is olyan rossz...
Nagy mák, hogy a nagyobb fékezést követően haza tudtam érni vele. Kapott Textar betéteket, ami nem csak nem szakad le, de fog is, mint a zöld festék :)

Valahogy így állunk most.

Ja és egy aliexpresses embléma leesett elölről a mosóban... :(

És felpolíroztattam az első pilácsokat.

Hogy a legalja-e? Szerintem nem.

Hogy hibátlan-e? Közel...

Hogy bírja-e a napi 100 km melóba járkálást? Simán.

Hogy mennyit eszik? 6 és 6.5 közt, lábtól függően. Hogy sok-e? Nem. A 155 anno ugyanennyi lóerőt közel 35-40%-kkal több üzemanyagból csalt elő.

Hogy kéne-e bele még 20 ló a fenti tartományban? Nem ártana :)

Ja, vettem még egy szett gyári dísztárcsát is Tackrytól.

És bebőröztettem Kecskeméten a kormányt meg a váltógombot.

És utálom a kikapcsolhatatlan VDC-t... :)

Per pillanat itt tartunk, az összeg szerintem az élmény tükrében nem sok, és tisztességesen meg van végre csinálva.
Szeretem, mert csendes és kényelmes. Nem szeretem, mert 100-ig 2x is kell váltani :)

Vételárral együtt most van egymillióban, ami szerintem tudásához mérten nem sok pénz.

Mondjuk pont ma hányt bele a kutya hátra, úgyhogy megyek is kitisztítani :))))

(És olyan se volt még, hogy egy év alatt egyetlen alfatalira se menjek el. De hát... most lett.)

>> Tuning és extraPiritu - 1.000.000 // Alfa Spider / GTV 2.0 TS PHuBi // 2017-12-20

Tegnap vettem kábelt és biztosítékot a sub-hoz. Elsőre nem lett jó a saru forrasztása, mert a tartó csipesz nyomott hagyott a szigetelésen. Szerencsére volt még kettő itthon.
Ma délelőtt sikerült találnom kábelátvezető gumidugót, így egy 22-es furatot fúrtam és az átvezetés meg lett oldva. A test a két lemez közti résen jött át, nincs veszély ha netán sérül a szigetelése.
A kábelek közt turkálva több helyen is betekertem őket bandázsszalaggal. Biztos, ami biztos.(pl. 5-ös kép, nyíl melletti poros vezetékek)
A hangerő szabályozónak a műszerfal alatt találtam helyet. A küszöb alatt elfért a vezetése.
A jelkábelt már korábban befűztem.
Már csak a távtartó lemezt kell megvárni és mehet a helyére.

 
>> Egyébαλφα // Alfa 159 2.2 JTS // 2017-12-19

- Téligumi beszerzés (55 ezer)
- DOTZ Mugello 17" alufelni vásárlás (120 ezer)
- Akksi csere (30 ezer)
- Féktárcsa és fékbetét csere (30 ezer)
- Szűrők cseréje, olajcsere (20 ezer)
- Gyári navigáció cseréje Zeepin 7003 GPS-es fejegységre (37 ezer ÁFA-val)
- Lyudmila Wireless tolatókamera beépítése (7 ezer)
- Carbon fólia (5500)
- Tartalék szőnyeg garnitúra beszerzése

>> AutóápolásHpeDave // Alfa 156 SportWagon // 2017-11-12

Egy/két dolgok sikerült orvosolni.Először eltörött a pedálnál lévő visszanyomórugó,utána a belső kilincset visszahúzó rugó, és ez mellé még lett egy bal első A oszlopnál lévő beázásom is. Zoltán cartársnak köszönhetően sikerült egy kilincset és egy rugót szereznem és mind két oldali tető menti kéder gumit.Igaz a beázás még nem szűnt meg.Lehet az ajtó kéder lesz a ludas valahol be szivárog nagyobb esőbe a víz és az oszlop takaró szövet mindig nedves lesz, le vettem azóta úgy járok vele de nem látom hol juthat be a víz.