Blog
Blogajánló
Tudtad, hogy a Giulia kardántengelye karbonból készült? WarbiRunner alaposan szemügyre vette új autója alját. Tovább
Egy kisebb Alfa Giulia különítmény vett részt a Balaton Park Circuit avatásán! Tovább
Anno a 2024.07.31. Porvédő csere során felmerült hogy mi lenne ha ki kellene cserélni a toronycsapágyat. (1.kép)
Sokáig a "nem létezik" kategória volt (cikkszám: DS 60651125/60585428; SN 60629998/60585427), már itt-ott szemmel jól látható összegért beszerezhető. 180 Euró körül találtam a legolcsóbban, ehhez jött volna 35 Euro postaköltség.
Sok-sok fórum és komment szólt arról is hogy létezik belőle jobbos és balos is (DS/SN). Csak jobbost lehet kapni, vagy párban 450 Euróért (+posta). Gyakorlatilag a kettő azonos csak a jelölésben térnek el. Hogy miért fut két cikkszámon csak Giovanni tudhatja.
Kicsit körülnéztem hogy nem lehet-e másképp megoldani.
Röviden: NEM
Hosszabban:
- csak a belső csapágy cseréje. Néhány onlineshop találatot dob a 19832-FEB támcsapágyra. Rendeltem egyet (2.kép), a három csavar pont stimmel a támcsapágy szegecseire, de ennyi. Ez egy szilent, nem forog. A másik találat a volt RUVILLE 866000 volt. Találtam egy videót is ahol az eredetit szedik szét, kár hogy csak félig. Szóval nehezen tudom elképzelni hogy hogyan passzol bele. A hab a tortán hogy egyes fórumok szerint nem is lehet szétszedni a gyári támcsapágyat, mert a belső gumi utólag van beleöntve és az tartja össze az egészet. Valószínűleg a videó készítője is ezért állt mer a szétszedéssel. - NINCS megoldás
- Alternatív toronycsapágy - több tipp szólt a 145/146 páros (3-5. kép) toronycsapágya mellett. (DS 46414183 / SN 46414184 - a csapágy maga: 7601502/60806398) A felső rész tökéletesen illik a toronyba (4.kép), csak az alsó ténylegesen forgó rész kicsi a Spider rugójába. Ide 100 mm-es belső átmérő kellene. - NINCS megoldás
- Ránézésre jónak tűnik a FIAT Bravo támcsapágy is. A gond hogy ehhez is a 145/146 alsó csapágya tartozik, ami kicsi a Spider rugójához...
- A 145/146 páros rugója a neten lévő adatok alapján bemenne a gólyalábba, de pár mm hosszkülönbség lenne. A rugóállandókról nem is beszélve. - számomra NEM megoldás, nem keresgéltem tovább.
- A 145/146 komplett gólyalába (6.kép) a neten fellelhető adatok alapján egy az egyben bemenne, de akkor megint más rugóállandók és csillapítás.- számomra NEM megoldás, nem keresgéltem tovább.
A kiszedett toronycsapágy jónak tűnik (kopp-kopp), egy tisztítás azért ráfér. Érdekes lenne valahogy megkenni benne a csapágyat, a benne lévő kenőanyag már 22 éves...
Az új TRW teleszkópok már megvannak, egyformának tűnnek a benne lévővel. (Eredetileg ezeket akartam cserélni mert a jobbos nagyon könnyen járt.) A rugó és a gumi alkatrészek jónak tűnnek, csak a rugó végén lévő "csövet" kell valamivel pótolni.
07.12
Mekkora marhaság hőségriadó idején egésznapos autóstúrába fogni egy klíma nélküli járművel!
De akit ez a műfaj egyszer beszippantott, valahogy megtalálja a módját a nem túl kedvező körülmények ellenére. A csillagok kezdtek jó helyen állni, nem volt türelmem kivárni egy jelentősebb lehűlést. Attól vált meggyőzőve a terv, hogy a kedvenc útvonalaktól nem messze van egy nagyobbacska tó, ott biztosan lehet egyet-kettőt fürödni.
Igazából a Szomolnok-Stósz részen éreztem, hogy igen, újra belejöttem. Minden öt-nyolc másodpercben váltani kell, 3-4-3-4-3-2 stb. Fékezős gázfröccs, duplakuplung, motorhörgés, kormányba kapaszodás, azannnyát, de nagy móka... mentem is vagy ötször.
07.28
Ahogy legutóbb is írtam, lehet - sőt kell is – a pedálokon lépkedni a sűrű váltások miatt. Marhára tetszik a pedáljáték, fékesgázfröccs, duplakuplung, ballábfék, mikor mi jön. Ezt az autót ilyen használatra gondolták annak idején a megalkotói. Van annyi ereje és fékje, hogy bőven élvezetes ilyen utakon menni vele. Kicsike, ügyes az úton, kezelni öröm, minden kézre áll, a hangja állati jó, a vékony gumik is adnak néha feladatot. Egyszóval a benzinvérűeknek készült.
A járgány egy őrület, nem lehet megunni. Autózós autó, ennyi.
08.24
Fél nyolckor már a balatoni kanyarokon mentem párat, tényleg csúszott nagyon, talán a reggeli pára miatt. Végre felébresztett az egyhangú, álmosító alföldi utazás után.
Éppen ahogy a felújított 533-ra kanyarodtam, elengedtem egy gyönyörű, fekete, széleskerekű Z3-at. Elhagyott, majd mentem a tempómban fel a hegyre, élveztem a kanyarokat a tükör aszfalton. Meglepett, hogy a 100m-t jócskán lefaragtam, majd érzékelte ezt ő is. Megindult. Láttam, hogy sokat megtett azért hogy meglépjen, de nem ment, sőt! Ez meg hogy??! Fel lehet úgy menni a hegyre egy széria 56 éves virsli gumis GTV-vel mint egy Z3-mal? Azóta is csak mosolygok ezen, ha eszembe jut.
Nagyot ment a kis Alfa, őrület ez a járgány, megunhatatlan! Meleg van benne, hangos a szélzaj a letekert ablak miatt, elég büdös a kipufogó is néha, de nem számít. Messze felülírja a tiszta gépészkedős autózás élménye, a fürgesége, viselkedése az úton, a gáz és a fék adagolhatósága, a pedáljáték, a kezelhetősége, a hangja. Egyszerűen nagyszerű autózós autó.
08.30-31
Aztán hajrá. Rozsnyón teletank, majd fel a hegyre két körben. Ekkor már 31 fok volt az erdei út alján. Nagyszerű kis kanyargós rész, a hágó 1000 méteren van, ott gyorsan megfordultam, aztán még egyszer felszlalomoztam a hágóra, figyelni kell a szűk jobbosokban, a bójákat épp csak nem érintve érdemes menni még ezzel a kicsike autóval is. A túloldal a 18%-os lejtővel elég kemény terep a hajtűkanyarok előtt. De hát veszi a gép, vennie kell.
A hágón pár fánkot köröztem a finom kis zúzalékos parkolócskában, aztán otthagytam a porfelhőt, irány a tó.
Visszafelé Ragály és Imola között párszor mentem a csúszóson, szépen átlendítve befordult a lenti éles kanyarban. Ezzel ünnepélyesen le is zártam a túra érdemi részét.
10.16-17
Ózdon tankoltam, aztán irány Imola és Kánó a remek kis belátható kanyarokhoz egy kis kanyarodástechnikai gépészkedésre. Három ilyen kiemelt állatorvosi visszaketteses kanyarom van. Oda-vissza hat féle eset. Lehet tanulmányozni az ingamozgást.
Nagy nyugalom volt Szepesremetéig, utána fel a hegyre, majd beugrottam Imrikfalva felé egy darabig, ahol a legjobb a hullámvasút, nem lehet kihagyni, van gyorsulás minden irányban. Hehh, naggyon kemény, ilyet még. Kettőt kellett mennem.
10.23-24
Engem most egy kanyarodási technika foglalkoztatott, ezért a Ragály feletti jól belátható, csúszós aszfaltú kanyarhoz mentem. Aztán van még kettő ilyen Kánó mellett, ott is töltöttem egy kis időt. Fel-le ez összesen hat alapeset. Közben újra összefutottunk Lacival, ő már leautózta a teljes Ragály-Perkupa-Ragály kört míg én itt szöszöltem a kanyarvétellel.
Én maradtam még besötétedésig, vagy három-négyszer végigkanyarogtam a távot, pazar gépészkedés, pont az autónak való útszakasz. Gördülékeny, sima haladás, semmi felesleges gépnyúzás, jól ment, vigyorogtam. Persze ekkor már a madár sem járt a hegyen.
A másnap megint fagyosan kezdődött, jeges ablakok vártak az autón, így azt eszeltem ki, hogy a reggelt csavargással töltöm míg felszáradnak a hegyi utak. Szádvár, Torna vára, Dernő, Lucska, Krasznahorkaváralja. Jól elment az idő ezzel, egyik ámulatból a másikba estem. Gyönyörű vidék.
Szép az idő, előző nap az eső lemosta a sót az útakról. Naná, hogy megyünk egy kört öt hét kihagyás után.
46248km
Béna voltam. Sikerült egy parkolás közben az autó jobb oldalával megtalálni egy beton virágládát, ami az ajtó alján és a köszöbön is pár karcolást eredményezett. Lehet, hogy páran ezzel a sérüléssel nem is törődtek volna, de engem marhára zavart. Nem maradhatott így.
Többen ajánlották már a Spot Color System nevű céget, így hozzájuk vittem el az autót. A képek magukért beszélnek. Az ajtót nem kellett telibe fényezni, csak az övvonal alatt, viszont a küszöböt teljesen telibe fújták. Ajándékba kaptam pár apróbb karcolás polírozását.
Itt tudjátok megnézni Kollár Sándor további munkáit:
https://www.tiktok.com/@spotcolorsystem
https://www.instagram.com/spotcolorsystem
Címe: 1107 Budapest, Gép utca 2.
A kerékjáratokon kívül még a tank körül is volt 1-2 felületi rozsdafolt, amit szerettem volna lekezelni mielőtt súlyosbodik (A kerékjárathoz hasonlóan itt is gyárilag nincs rücsizve a karosszéria, csak alapozva.) Mivel a tanktól nem lehetne hozzáférni drótkoronggal, ezért a tankot leszereltem (szerencsére pont majdnem tele volt, hogy még nehezebb legyen :)) Illetve a hátsó fékvezetékeket kiakasztottam a vezetőkből és ideiglenesen lejebb engedtem, hogy hozzáférjek a rozsdához. Szintén közel 1 napi drótkorongozás után passziváltam, alapoztam, illetve itt már bitumenes alvázvédőt használtam jó vastagon utolsó védőrétegnek. Egy jó ideig szerintem nem lesz vele gond.
Az utolsó pillanatban szerencsére otthon kiszúrtam, hogy az egyik hátsó gátlóról a rugótányér félig le van szakadva. Megrendeltem az új pár Kayaba gátlót bele. Egyúttal cseréltem a toronyszilenteket is, mivel szét volt rohadva a gumiban lévő fém (mint mindenkinek). Illetve a kerékjáratban volt már 1-2 helyen rozsdafolt (szerencsére csak felületi), ezért kb. fél napig tartó alapos drótkorongozás, passziválás, korróziógátló alapozás után rücsiztem.
Sajnos nagyon rég írtam a V6-projectről, pedig idő közben dolgoztam rajta. Sikerült addig eljutnom hogy elindult a 3.2-es motor és önerőből kiállt a garázsból, majd vissza.
Összefoglalva az utóbbi idők munkáját és a módosításokat:
Beépítettem az új hűtőt. A 2db jó nehéz gyári ventilátort lecseréltem 1 db nagy és könnyűre, csináltam neki 0.8-as takarólemezt. Az olajhűtő ugyanaz maradt, de átkerült oda ahol a GTA-n van gyárilag. Vettem hozzá a levegő rávezetéshez egy gyűjtődobozt, ami majd a lökhárítóból fogja kapni a menetszelet.
Természetesen vettem és beletöltöttem új Motul 10W-60-as motorolajat, Tutela váltó- és szervóolajat és fagyállót.
A Spider "nagy" akkujáról indítottam egy bikakábellel. Először az üzemanyagpumpa relé nélkül az olajat felpumpáltattam, majd mikor a figyelmeztetőjel elaludt raktam vissza a relét.
Mivel a váltó le volt szedve és a munkahengerről le volt kötve a kuplungcső, ezért itt is csináltam egy kis átalakítást. A korábbi pályanapokon néha 7000 rpm-es váltásoknál megragadt a pedál akár 1-2 másodpercekre is benyomott állapotban, ezért korábban cseréltem mindkét munkahengert, a kinyomócsapágy új volt, többször át is mostam a rendszert, de ez sem segített. Fórumokat olvasgatva találtam hasonlót ahol a nyomástároló okozta a problémát. Ezt úgy tudom kiküszöbölni, hogy rendeltem új egyéb típusra való mindkét oldalon M12x1-es kuplungcsövet. Ezzel átkötöttem úgy hogy a nyomástároló ne legyen a rendszerben. Ezután a szokásos RBF660-as feltöltöttem, légtelenítettem, majd a féknyergeket is átmostam vele. Mivel még nem mentem vele hogy ki tudjam próbálni csak annyit tudok, hogy a garázsból kiállásnál hibátlanul működött.
Az új hűtő miatt a légszűrőház nem fért be a helyére, a tartófülekhez kellett nyomtatnom PETG-ből egy adaptert.
A duda le van szedve, ennek még nem találtam meg hol lesz a helye. Az eredeti pozíciójában most az olajhűtő van.
A szervóolaj hűtője is az olajhűtő helyén lenne, ezért ezt is át kellett helyeznem. Most a bal oldali lökhárítótartóra került át, így a hűtő mögötti csövezés kiesett. Amennyiben kevés lesz így a szervóolaj hűtése, akkor ezt valamilyen módon visszakötöm.
A forgattyúház szellőztetése most csak egy olajálló gumicsővel át van kötve a frontrend oldali szelepfedéltől a levegőgyűjtő PCV-jére, ide később be szeretném építeni a lecsapató tartályt.
Ezen a télen kicsit többet szeretném használni az autót mint korábban, ezért kerestem hozzá 4 db használt de 6-7 mm-es Hankook 2020as évjáratú téligumit. Újat nem feltétlenül akartam, mert nálam a kevés km miatt inkább elöregszik mint elkopik.
Ezen a felni szetten egy teljesen lekopott nyári garnitúra volt, ezt leszedettem, fel az "újat" és centríroztattam. Mindez 19ezer HUF-ba került mivel a régi gumikat nem hoztam el.