Blog
Ez is megtörtént....ledöglött a gép...de rendes volt mert hazahozott és csak utána adta meg magát:)
kuplung munkahenger csere+szelepfedél tömítés csere
+10000km-es szerviz:Olaj szűrők(gázolaj is)csere
+kuplung gondokvannak:S
182000km
Sajnos a kitámasztórúd szilentek,nem megfelelő méretűek.Elvittem az esztergályoshoz majd megoldja a problémát.


Meg volt az autó első időszakos műszaki vizsgája. Igaz csak február végén kellett volna elvinnem, de most volt időm rá. Viszont a jogszabályi változásoknak köszönhetően azzal a dátummal kapott két évre műszakit, mint amivel anno forgalomba helyezték. Mondanom sem kell, hogy simán vette az autó az akadályt.
km.: 44.291


Másodszorra keressünk műszaki alapon!
Keressünk konkrétumokat!
"Először is a féltengelycsukló kenőzsír egy speciális zsír, melyet kifejezetten a féltengelycsuklókhoz fejlesztettek ki, és semmilyen körülmények között sem váltható ki egyéb típusú kenőzsírral. A féltengelycsukló kenőzsír molibdén-diszulfidot (MOS2) tartalmaz és fekete színű. A féltengelycsukló kenőzsír erősen tapad, következésképpen könnyen bevonja a csukló és a golyók felületét. Ez döntő fontosságú, mivel a féltengelycsuklókban – ellentétben a csapágyakkal – a golyókat körülvevő részt nem védi tömítés vagy lemez. A féltengelycsukló esetében a gumiharang biztosítja azt, hogy a kenőzsír ne folyjon ki az alkatrészből, de a gumiharang jelentősen nagyobb mint a csukló, így biztosítva helyet a kenőzsírnak. Továbbá a féltengelycsukló kenőzsír egy olyan kémiai anyagot tartalmaz, mely a gumiharang anyagát sokkal lágyabbá és rugalmasabbá teszi."
Elsőként az merült fel bennem, hogy miért NEM javasolja senki a zsírok cseréjét a kocsiban? Nem nagyon van olyan vegyi anyag, ami idővel nem bomlik fel. A zsírok adatlapjait böngészve "örök" életűnek írja őket mindenki. Aztán egy német gyártó oldalán végre le volt írva a lényeg:
"Die Alterung von Schmierfetten beruht im Wesentlichen auf Oxidationsprozessen, d. h. auf Reaktionen mit Sauerstoff. Hierbei ist der Temperaturbereich, in dem die Schmierfette eingesetzt werden, von entscheidender Bedeutung. Die Alterung wird durch höhere Temperaturen begünstigt und beschleunigt." - röviden a magasabb hőmérséklet felgyorsítja az öregedést. Mégiscsak "megdöglik"? Aztán le is írta a gyártó:
"...mindestens folgende Zeiträume in ungeöffneten Originalgebinden unter Beachtung der ordnungsgemäßen Lagerbedingungen anzusetzen:
• Schmierfette auf Rapsölbasis: 2 Jahre
• Schmierfette auf Mineral- und Syntheseölbasis: 3 Jahre"
röviden - eredeti nyitatlan dobozba 2-3 évig használható.
Aha, és kinyitva, a csuklóba kenve?
Végül belinkelem az eredeti szöveget is. Korrekt (vagy legalább is annak tűnő) leírás a zsírok tulajdonságairól: Dötsch GmbH
A szabványokat látva (rákeresve) adtam fel végleg a szent Grál keresését.
Az egész dolog nem ér annyit, amennyit eddig is foglalkoztam vele. Megcsinálták már mindezt helyettem a gyárban. Ha gyári cucc 150 ezer alatt nem okozott látható kopást, jó lesz még ennyire. 300 ezernél meg legfeljebb veszek két felújítottat. Arra már úgyis esedékes lesz pár dolog cseréje...
Megrendeltem amit a gyár ajánl.


KÉSZ A FEJEGYSÉGEM!!!
Ma beszereltük. Tökéletesen működik, olvas minden mp3 számot, shuffle funkcióban rögtön rálép a számokra, azonnal beolvassa őket, nem nyüszög, nem küszködik, nem ír ki formátumhibát.
A telefon is jó lett - tegnap még nem működött - sajna a szerelő kisöccse, aki megjavította/tisztította tegnap elfelejtett egy csatlakozót visszadugni. Most tökéletes.
Azért majd még tesztelem a következő napokban.
Mielőtt az ember komolyabb keresésbe keres a neten, megpróbál tanácsot kérni. Így is tettem. Megkérdeztem a Cartársakat a fórumban:
"Féltengelycsukló kenésére milyen zsírt ajánlatok? A Spiderhez kellene....
Az autószerelő ismerős szerint bármilyen zsírt tehetek bele. Szóval, ki mit használ?"
Innentől a válaszokat/idézeteket névtelenül írnám, mert ez a blog a netes információkeresésről szól. Mi alapján tud dönteni az ember.
1.bármilyen grafitos zsír jó hozzá, pl ha veszel féltengely csukló készletet biztos nem Tutela lesz benne :)))
2. igaza van az autószerelő ismerősnek,nekem most metabond van polcon :D mikor mit tudok beszerezni,ami minőségben és árban is jó
3. Ha tudsz rendelni, akkor szerintem nagyon jó a Swepco 101 Moly, de itthon Xadonak van pl. kimondottan CV jointra való zsírja. Nem mindegy, milyen a zsír. Ezek min. 150 fokot bírnak és nagy terhelhetőségűek. Tipikusan MoS2 tartalmúak.
4. "Nem mindegy, milyen a zsír. Ezek min. 150 fokot bírnak és nagy terhelhetőségűek.
Tipikusan MoS2 tartalmúak." osztom.. teljesen mindegy a minimum elvárásokat teljesítők feletti körből..
5. Agip
6. Én valószínűleg felületnemesítőt tartalmazó zsírt vennék.
7. Én ha nem is Tutelát, de annak megfelelő paraméterű, jobb kiszerelés/ár arányú zsírt tennék a csuklókba.
8. szerintem bármilyen zsírral elmegy, nekem 30ezer óta van benne,sima hőálló zsír, ugyanúgy roppan hátramenet után,egyesbe kapcsolva mint eddig.szóval harmincat minden bizonnyal elmegy bármivel
Aha, szóval gyűlnek az információk, de nézzünk csak körül a világhálón is:
9. Én azt mondom, hogy valamilyen grafitos zsírt használj, mert annak nagyon jó a kenő képessége és elég sűrű is.
10. Nem szabad túl sűrűnek lennie mert akkor a csukló kikeni a harang belső oldalára és utána nincs kenés.Ha nem tudsz szerezni féltengely csukló zsírt (tubusban szokták árulni)kb.0,5 kg.A lényeg,hogy a grafitos zsírt keverd össze olajjal amíg tejföl szerű sűrűségű nem lesz.
11. A belső csukló esetében jobb ha sűrűbb a zsír, mert a motor hője a váltón és a kipufogón keresztül kisugárzik. Ha túl "folyós" akkor meg ki fog folyni és akkor ugyan ott van. Én inkább mennyiséget tennék bele...A grafitos zsír állaga általában pont megfelelő erre a célra.
12. A kerék oldaliban molibdén szulfidos, lítium bázisú kell, A belsőbe elég a sima lítium bázisú, A lítiumos kibír 150 fokot.
13. und das noch nicht mal mit dem Spezialfett, sondern mit billigerem Wälz- und Lagerfett). Als ich den Wagen mehr als 100.000km später verkauft habe, war das Gelenk immer noch in Ordnung - röviden a legolcsóbbal kente és 100.000-el később még jó volt.
14. Ich hab da schon immer "normales" Graphitfett reingemacht in die Gelenke und das hat immer bestens gefunzt. Gut, es sollte schon ein gutes Fett sein - röviden, egy jó grafitos zsír.
15. Ein Graphitfett hat in den Gelenken nichts zu suchen, auch wenn sich Graphit und MoS2 im Gefüge ähneln, da diese Fette u.a. für einen anderen Temperaturbereich ausgelegt sind. - röviden grafitos és MoS2 tartalmú zsírnak semmi keresni valója a csuklókban.
No, itt adtam fel a tanácskeresést :-(
Ma lefestettem a másik kerékagyat is. Meg visszaraktam a gólyalábakat. Ez utóbbi izgalmas lett, mert a gumiharmonika alsó vége a festés közben leugrott a tartó gyűrűről. Egy megfelelő szerszám legyártása után (meghajlított végű drótdarab) sikerült visszarakni.
Ja, a fék projektet leállítottam. Rendeltem Csörinél két felújított cuccot. A hét végére elvileg itt van :-)



Úgy január közepén kezdődtek a furcsa dolgok. Az autó először rettenetes zajjal "lepett" meg, majd jöttek az olyan problémák, hogy nem indult az autó, nehezen forgott az önindító, majd egy szép napon teljesen kiütötte valami az aksit.... sajnos egyértelművé vált, hogy az önindító megadta magát, s mivel könnyen szerelhető helyen van, nagyon örültem is neki. :))))) 4 órás szerelés után sikerült kivarázsolni a régi önindítót, és biztos vagyok abban, hogy egy nőgyógyász képességeinek dupláját adtam bele a munkába. mreni cartársnak köszönhetően beszereztem 2 használt önindítót, az egyik egy ugyabolyan BOSCH, mint az enyém volt, a másik viszont Denso/Magneti Marelli gyártmány, ami picit erősebb is volt a gyárinál. Persze a jobbiknál maradtam, s be is szereltük a D/MM önindítót.... Első próbára tökéletesnek tűnt a dolog, így gondoltuk, hogy jöhet az összeszerelés. Miután az utolsó csavart is beraktuk a helyére, újra indítottam a hintót, megint minden probléma nélkül ment.... kisebb járatás után szerettem volna még 1x beindítani, de az önindító már csak forgott, a fogaskerék nem ugrott ki, hogy meghajtsa a lendkereket. Így fülig érő mosollyal a szánkon ismét hozzákezdhetünk a kiszedésnek, szerelésnek, visszarakásnak, s remélhetőleg már sikerrel fogunk járni.
Ui. A régi önindító szétszedése után ez a látvány fogadott:



