Blog

>> Eseményaranytl // Alfa Giulia Q // 2025-06-07

Idén jóformán nem is használtam még az autót. Nem mondhatom, hogy a tavalyi benzin van még benne, de ritkán látott benzinkutat és kanyart az biztos. Szolnokon és Békéscsabán voltam vele, meg pár km-t gurultam helyben.

Június 7. egy ideje be volt karikázva a naptárban. Szlovák kör Ferivel, csupa izgalmas utakon.
Találkozó Egerben stílusosan benzinkúton. Nehezen megy a nafta a forró autóba. A csepegtetéstől beáll a jobb kezem.

A 25-ön indultunk. Jó az új aszfalt. Sajnos forgalmas ilyen időtájt, előzni kevés helyen lehet, hagyom. Ózdra Farkaslyuk felől megyünk, közben kis kitérővel Borsodnádasdra. A fehér aszfalton még gázt sem kell nyomni farcsóváláshoz. Nem szeretem, nem érzem az autót, közel a korlát.

Serényfalva után elpárolog a forgalom, nyomás, Szinig meg sem állunk. A bukkanó kötelező elem, utána mehetünk vissza Aggtelekre, onnan át a határon.
Pelsőc, Csetnek, Lubény, Szirk. Itt elvesztettem Ferit, mert rossz instrukciót adtam a szirki fordulót illetően. Én megszokásból Szirk után elmentem az 526 elágazásig. Kedvenc szakasz. A buszmegállóban várakoztam, amíg Feri ideér csinálok pár képet. De csak nem jön. Telefonon elértem, már elindult visszafelé, találkozzunk a Nagyrőcén a kúton.

Szirk felett kicsit lehet gyakorolni a fordulást, megyeget.

Nagyrőcén csepegtetés. Jó időbe telik így 50 litert beletenni a tankba. Tovább Veszverés, Nyilas. Hegyre fel zseniális. Szendvicsezni megálltunk Nyilason a templommal szemben. Éppen esküvő zajlott, épp elfértünk.

Kis pihenő után 533-ason fel a hegyre. Ott egy gyors fotózásra megálltunk, majd irány 546. Jó kanyarok vannak a völgyben is, de az izgalmas rész utána jön az 549-esen be az erdőbe. Szomolnok után az 548 hab a tortán. Kedvenc szakasz a templomtól Stószig meg vissza, többször is.

Ebben az egész autózásban a kanyarok és a domborzat változatossága és összhangja adja az élményt. Ezt kevés útvonal adja, zárt pálya meg még annál is kevesebb. Szerencsések vagyunk, hogy ezt megélhetjük. Ha társaság is van hozzá, még jobb.

Hazafelé ismét Aggtelek felé tértünk vissza. Ózd után Egercsehi felé vettük az irányt. A 25-ösön kivárásra autóztam. Pl. Szarvaskőnél megálltam, vártam, hogy eltávolodjanak az előttem haladók és csak akkor indultam, amikor jöttek mögöttem. Ez egész jól sikerült, Eger előtt csak 3 kanyar maradt ki. Eger után még egy mátrai kanyart beiktattunk.

A 24-es út fénypontja a parádsasvári felfutó. A visszafordító kanyarba érkezéssel hangolódok rá, 5-ből fékezve 2-be tartott gázon fordulok, kijárathoz közeledve gyorsítás, far elindul. Jó móka.
Ez esetben ez elmaradt, mert egy csapat motoros még Parádfürdő után lassításra intett, mérnek?

Egy-egy kanyart sikerült kiélveznem, de jórészt a megbújó trafit kerestem. 60-as, 40-es táblák, rossz vicc. Aztán az egyik visszafordítóban egy fickó integetett. Olaj az úton, motor a szalagkorlát alatt fekve, hát ez volt. Utána kicsit megeresztettem, berértem egy MX5-öt, kivárás, már jönnek is hátulról, 3-as BMW. Nem úgy sikerült, ahogy gondoltam, majd máskor, gyerünk haza.

Gyöngyösön elköszöntünk egymástól, ki-ki ment a maga útján. Jövünk még!

1144 km
47709 km

 
>> Szervizaranytl // Alfa Giulia Q // 2025-05-23

Tavaly ősszel fedeztem fel a motortér takarítása közben, hogy a légszűrőház gumibakjai kiszakadtak. Emiatt a műanyag ház hozzáért a motor tetejéhez.
Egy korábbi szervizalkalom során olyan zsírral kenték be, ami megette a gumit. Mivel a szerviz magasról tojt a promblémára, ezért magam foglalkoztam vele.

Külön cikkszáma nincs, házzal együtt adják, felejtős.
Amerikából lehetne venni, 24 usd / db + posta + vám, hagyjuk.

Nézegettem, méregettem. Végül készítettem alátétet gumilapból. Lecsúszni már nem tud a motorra, a szakad gumi meg éppen rácuppan.

Amikor már raktam össze, akkor tűnt fel, hogy a dísz fedélben is ilyen gumibakok vannak. Azokat nem kenték meg, nem is voltak kiszakadva. Kicserélhetném, de jó lesz így.

 
>> EseményZselé // Alfa 159 SW 2.0JTDm 136LE Progression // 2025-06-24

Hosszas hirdetés után teljesen véletlenül szóba elegyedtem egy munkamegbeszélésen valakivel, aki a fiának pont ilyen autót keresett. Ma megalkudtunk, elköszöntem tőle! Úgy érzem, jó helyre került :)

Ciao PAY!

 
>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2024-12-05

Csak hogy ne unatkozzak, néha szerelem az autó. Szerelem!?
Még a túra előtt láttam, hogy a hátsó fékbetét a határon van. Bár érdekes módon csak a bal oldalon. Szorul a nyereg, gondoltam. Majd megnézem.

Az új EBC Yellow már megvan. Amikor a téli szett megy fel, megcsinálom a féket meg a klímát is.

Közben a kompresszor is megérkezett. Az először Autodoc-ról rendelt példány nem volt jó méretileg, hiába stimmelt fénykép szerint. Ennek csak a cső nem megy a nagyobbik furatába, azt már megoldom. Végül ez volt a legkisebb gond.

A bal nyereg szorulós elméletem okán rendeltem egy bal nyerget előre. de a bal nyeregnek semmi baja nem volt. Nem úgy, mint a jobbnak. Ami jobb létére rosszabb volt. Konkrétan nem jött ki a dugattyú visszanyomás után és nem szorította a betétet a tárcsának. Nem csoda, hogy kevesebbet kopott. Hogy nem vettem észre?

A szuper fémszövetes hollanderes fékcsőnek esze ágában nem volt engednie és szépen beletört a nyeregbe. Sebaj, a shop alfisti mindig tart készleten több garnitúrát. Rendeltem hát egy GTA-hoz valót arra az esetre, ha egyszer megcsinálnám a nagy féket előre. A hátsók megegyeznek.

Rendeltem egy jobb nyerget is. Meg egy gumi fékcsövet, mert a fémszövetes majd egyszer ideér. A kocsit meg használni kellene.

Ja és a főfékhenger. Párszor tapasztaltam fékpedál beljebb esést forszírozott haladásnál. Ez kb. 1-2 cm-es beljebb mozdulást jelent változatlan fékhatás mellett. Fékfolyadék emelt forráspontú már régóta, légtelenítve van, volt. Főfékhenger vagy abs modul okozhatja ez szerintem. Vagy a devander szivat. Most főfékhenger cserélve, rendszer légtelenítve. Próbálni kell.

Klíma hűt, fék fog. Jó lesz. Szerelem!

277100 / 3896 km

 
>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2024-12-20

A check engine lámpa felgyulladása mindig gyomorgörcsöt okoz, különösen ha a motor rángatásával jár együtt.

Kiolvasva jó pár hibakód előjött. Gyújtáskimaradás, rossz keverék, lambda hiba. Fú de jó. Trafók használtak, injektorok újak, lambdák újak.

Olvastam a neten efféle tapasztalatokról. Ezen hibák együttes megjelenésénél a lambda hibája az, ami a többit okozza. Így hát kezdtem a szondával.
A régivel nem volt panasz, csak a sok km miatt cseréltem. Visszatettem azt. A motor járása kisimult, hibáknak nyoma sem volt már.

Szemrevételezve a szondát jócskán kormos volt. Az olaj tönkre teheti a kristályt. Szerintem a múltkori túrán elfogyasztott 0,8 liter olajnak köze lehet a szonda halálához.
Francba. Az 1-es mikor adja meg magát?

 
>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2024-12-31

A lambda 1 már elesett, a lambda 2 dobálta a hibát. Valószínűleg az olaj ártott meg ennek is. Mielőtt végleg eltávozna visszaraktam a használt jót, nehogy a kiránduláson álljon meg az autó. Szenvedés volt kifejteni a vezetékét a tűzfalnál. Mikor máskor, mint Szilveszter napján.

278339 / 5135 km

 
>> Eseményaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2025-01-03

Rég volt már, amikor családi kirándulásra használtuk a 156-ot. A nejem szerint büdös, a gyerekek szerint zajos, de választás híján elfogadták ezt a kis áldozatot a téli élményekért cserébe.

Téli szünet hó nélkül. Szeged térségében évek óta így van. 2013-ban még lehetett szánkózni a töltésen, de azóta csak elvétve esik, az sem marad meg egy napnál tovább. Menjünk hát oda, ahol van hó. Szlovákia, Murányalja. Talán szerencsénk lesz.

Az oda vezető út tartogat némi izgalmat még családdal utazva is. Salgótarjánig monoton az utazás, utána dombokon át haladunk. A 21-es 71-esként folytatódik Szlovákiában. Fülek után jobbra Bozita felé, majd 16-os Rimaszombatig, ott balra a 72-re. Nyusta után jó kanyarok jönnek Tiszolcig, ahol ráfordulunk az 531-re. Na az már döfi. Sötétben és családdal is élvezetes szakasz, milyen lehet nappal egyedül?

A következő napokban felfedeztem az 531 folytatását is Vereskő felé, na és a 66-os utat Szepesvéghelyig. Frankó, bár forgalmas, no meg hó is volt. Nyáron is meg kell nézni.

279324 / 6120 km

 
>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2025-05-30

A nyekergés nyomába indultam. Felső lengőkarra gyanakodtam, hiszen a stabilizátor szilentjeit nem olyan rég cseréltem lila műanyagra.

Emelőre fel. Kerék le, stabpálca leköt. Na megvan a forrás. Mégis a rúd a ludas. Visszanézve a képeket, a nem is olyan rég 4 év 2 hónappal és 40 ekm-rel ezelőtt volt.

Szóval ez a lila műanyag sem bírja tovább a gyári szilentnél, de legalább a rudat nem ette meg. Később vissza tudom tenni a gyári gumit újabb 40 ekm-re. De most egy komplett új rudat kap. Még jó, hogy annak idején 2 GTA stabilizátort vettem.

Pár meglepetés azért még adódott ezen kívül. Jobb belső féltengely gumiharangról a bilincs eltűnt. A vezérlés műanyag fedelének egy csavarja szintén. Az alsó hűtő cső már tűréshatáron kívül eresztette a fagyállót. Nem halogathatom már tovább a javítását.

Kornél felajánlotta, hogy üregvédelemben, fényezés javításban számíthatok Rá. Most, hogy emelőre került az autó el tudott jönni ezzel foglalkozni. Lebontottuk a dobbetéteket és kiszedtük a gumidugókat. A kasztni jó álapotnak örvend. Nagy beavatkozás sehol sem szükséges. Érdekes, hogy a bal küszöbben egy cső húzódik. Először tákolásra gondoltunk, de gyári megoldásnak tűnik. Talán az oldal ütközés elleni védelmet hivatott erősíteni.

Amíg Ő a vegyszerekkel ügyködött, én nekiestem az elejének. A bölcső leengedése már rutinfeladat. Kipufogóhoz tömítés mindig van bekészítve. Más nem is kell. A felsorolt teendőkhöz az alkatrészek korábbról megvannak. Felső lengőkarokból gyárit vettem még anno. A gömbfej kopása miatt cserélem azokat is. Az előző szintén gyárit 110 ekm-rel korábban kapta talán 2012-ben.

Egy hidraulikus váltóemelő viszont jól jönne a meglévő mellé. Kényelmesebb lenne a motort tartani vele.

A leömlőkbe benézve látszanak a lambda szondák. Tiszták, már nem kormosak, mint korábban. Látszik is a csökkenő olajfogyasztás.

A végére hagytam a kényes részét. A háromágú vízcső már minden végén eresztette a fagyállót. A termosztát ház csonkja tele volt rózsaszín lerakódással és csekély kráterekkel. A kiegyenlítő tartály csonkja sorjás volt. A hűtőnél pedig a műanyag idom és a cső között szivárgott.
Az alu házat a helyén 500-as papírral felcsiszoltam, a műanyag sorját eltávolítottam és egy új Impergom csövet raktam fel, bízva abban, hogy gyári bilincses műanyag idomnál nem fog ereszteni.

Az előző 2 cső Malo volt (egyszer már cseréltem, szart szarra) azon az idom is máshogy volt öntve. Legyen jó végre.

A kerekeket a két tengelyen megcseréltem. Az elsőknél a belső fele láthatóan jobban kopott. Mentek hátra.

Az autó pöpec lett. A pöttyözés sokat dobott a megjelenésén, köszi Kornél!
282588 / 9384 km

 
>> Eseményaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2025-04-04

Nehezen indult be az idény, már márciusban menni szoktunk. Az autó már rég készen állt. Indulás előtt csak az olajszintet ellenőriztem újra. A múltkori nagy étvágya miatt egy flakon selenia be lett készítve a csomagtartóba. Most sűrűbben fogom nézni a szintet.

Szokásos útvonal Egerig autópályán, Balatonon keresztül Ózdra. Találka Kornéllal, tankolás, olaj rendben. Irány Aggtelek térsége. Ragálynál különváltunk. Kornél Kánó felé a kis úton, én Jósvafő felé a nagy úton kerülve Kánót a másik irányból közelítettem. Jó ez a kis út, amikor nincs forgalom.

Kánó előtti dombon futottunk össze újra, mentünk is egy oda-visszát a találkozás örömére. Innen Aggteleknél mentünk át Szlovákiába. Pelsőc, Csetnek, Rozsnyó, Dénes, Szomolnok, Stósz. Stósz és hegytető közötti szakasz megunhatalan.
Vissza Rozsnyóra tankolni. Olajszint ellenőrzés, látszólag rendben, de töltöttem rá 4 dl-t, mert nem bíztam a parkoló vízszintjében.

Tele tankkal vágtattunk Nyilas felé, a hegytetőig Pazar élményben volt részem, jó ez az autó. Lefelé már nem nyomtam, a fék is kezdett nyúlni. Kornél utolért és fáradhatatlanul tapadt rám, biztosan jobban gazdálkodott a fékkel.

Megpihentünk, ettünk, beszélgettünk. Jól jött, már kezdtem fáradni.
Újult erővel mentünk tovább az 533-ason fel az emlékműig, vissza az 535-ön Hollópatak felé egy darabon. Jó kis hullámvasút.

Turcsok, Szirk sem maradhatott ki. Hazafelé még kerültünk egyet Kövi felé. Pelsőc, Aggtelek, Ózd, Farkaslyuk, Eger.

Házunkhoz közel a fekvőrendőrön jellegzetes nyekergés előlről. Megvan a köveztkező feladat.

1185 km, olajból kb. 2,5 dl fogyott, egész jól alakul.
282295 / 9091 km

 

Giulietta egyik gyári betegsége, hogy a jobb első légzsák burkolat a melegtől elkezd felpufisodni, majd egy idő után ki is szakad a műszerfal. Nálam is elkezdett felpuffadni a műanyag. A műszerfal felszakadását szeretném megelőzni, úgyhogy kellett rá valami megoldás. Sajnos a gyártónak a komplett műszerfalcserén kívül nincs rá más megoldása, pedig a kezdetek óta ismerik ezt a hibát.

Az ötlet olaszoktól származik, a De Nigro Racing csapata gyártja. E-bayen lehet megrendelni. A légzsák működését nem befolyásolja.