Blog
Már régóta akartam venni a kp zárhoz távirányítót. Már kezed rosszalkodni a baloldali dugózáram nehezen mükődik néha akad, ezért vettem hozzá egy modult 2 távirányítóval.
7500 ft volt EXAD márkáju elvileg riasztos modul van benne kereső, pánik, indításgátló, csomagtér nyitás funkció. Hát a csomagtérnyitás funkcióra nem történik semmi, de a többi funkciója működik. Én csak a zárás nyitás funkciót kötöttem be a többi nem kell nem szeretném ha kibaltázna velem. A bekötése nem nehéz sőt a sógór jelöltem segitségével ez gyorsan meg is volt. Neki egy Lancia Dedrája van és volt neki bennt valamikor gyári nyitó modulja és a panelje tök egyszerüen a kp zár relé alá csak be van helyezve és 4 vezetékkel be lehet köni gyorsan. Örültem neki mert igy megmentett egy csomó méregetéstől meg kötözésektől amugy ő is ilyen vezérlőt vett a kocsihoz és már régebbóta használja nincs vele gond. Nekem panelom nem volt de a vezetéket simán rákötöttem a relé lábára és kész. már jó is volt. Bekötöttem még az irányjelzőket is hogy villanjanak na ez egy kicsit hosszabb ideig tartott míg kimértem de sikerült. Majd még helyet kell találnom a dobozának a műszerfal alatt és teljesen kész is. Túl hideg volt ahhoz hogy szórakozzak vele igy csak bedugtam a szönyeg alá ha jó idő lesz megcsininálom normálisan felteszem valahova a dobozt. Ha kell valakinek esetleg segitség hogy hova kell kötni pontosan az szoljon szivesen elmondom. Itt egy kis segítség a második képen. A piros a modul pozitivja ( nemkötelező ide kötni a lényeg hogy állandó áram legyen) mellette szürke sárga a modulból nyitás kábel, mellette a barna modulbol kijövő test kábel-lek (ezt sem kötelező ide bekötni a lényeg hogy testre legyen kötve ) mellette piros szürke, zárás pozitiv kábelja a modulból. Egyszerü de vigyázz nem mindegy milyen távirányítós egységet veszel, mert általában az autók többségének a központizár motorjai pozitiv vezérlésüek, de az alfák ( fiat lancia ) Negativ vezérlésüek. Egyszerü kideriteni a kp zár motorból kijővő test vezetéket hozzá érínted a kasznihoz valahova akkor bezár. Ha rossz vezérlőt vettél akkor is be lehet kötni csak kicsit macerásabb ahhoz azért ajánlott már egy villamosság szerelő, mert könnyen tönkre teheted.


Vettem magamnak egy usb-s rádiot a kocsiba mert már untam a magyar utaknak köszönhető cd akadást meg a cd irási procedurákat. Volt Inter spar-os utalványom 7000 ft értékben hát elmentem megnézem mit lehet venni ennyiért, gyorsan rájöttem hogy semmit, de 9900 ft vot egy AKAI mp3 lejátszós egység, cd tár nélkül távirányítóval bár azt nem tudom minek de van, meg van rajt aux és usb és memoriakártya hely is. Ennyiért nem is sok meg hát ugyis utalványra veszem nagyrészét, ezért meg is vettem gondoltam mit veszthetek. Bekötöttem fél perc alatt . Tuti kék szinben világit vagyis vakit mert ugy világit hogy sötétben kisüti a szemedet. Erősitőt rákötöttem és jött a meglepetés, brutálisan jól szól az árához képest, meg persze a márkához képest oda vert az elötte benne lévő panasonic- nak. Nagyon szépen tisztánszól, nem akarom agyon dicsérni de nem rosszabb mit 20-30 ezres társai lehet rajt álitani hangszint első hátsó hangszóró intenzitást sub láda hangját stb. Egy hátrány van az pedig a rádiója kicsit gyenge a másikhoz képest de sebaj, viszont minden formátumot lejátszik szinte. Meg vagyok vele elégedve

Eljött az idő lejár hamarosan a műszakim. Elvittem itt győrben felméretni hogy mi a helyzet. Meglepődtem mert a kézifék és a fékcsövek kivételével minden tökéletesen jó volt. A kézifékre azt irta a gép a jobb oldala 7% gyenge a bal oldala meg rossz 0 %. Az első fékekre azt irta a gép hogy nagyon jó 96 % a jobb oldala 94 a bal fele. Lengéscsillapítók között elől 8 % eltérés volt 72 és 80% ezek szerintem nagyon jó értékek nem rég lehettek kicserélve, mert még néha az újak sem sokkal jobbak. A hátsók már rosszabb értékeket mutattak mert 52 és 68% volt de aztmonták rá ez még simán elmegy még 2 müszakit is. a hátsófékek nem voltak erejük tejében mert berohadtak a tipikus pontjukon, egy kis zsir meg csiszolo papir és már jó is lett. Megfelelő értéket adott rá a gép a kézi fék is jobb lett bár rá kellett álitani, de után a nagyábol elfogdható lett aztmonták hogy cseréljek betéteket mert valószinü megégtak mivel be voltak rohadva. de igy már átmegy majd műszakin. A lengőkarok tól elkezdve minden egyes kopó alkatrészig tökéletesek voltak, mondjuk azokat a kocsi megvásárláa elött cserélték ki nem sokkal erre fel is hivták akkor a figyelmem. Elmentem megrendeltem a fékcsöveket, ez nem is volt ojan egyszerü, mert mindenhol számomra horribilis összeget mondtak, 7ezer től felfele / db. Itt Győrben van egy bolt ahol jó áron lehet kapi cuccokat akármilyen kocsihoz. 1550 ft volt darabja az első fékcsőnek szerintem ez több mint jó és még olasz gyártmány is. Vettem még féltengej gumiharang szettet is, harang, bilincsek zsir, csavaroka belsőfeléhez a külső nagy anya 1Dobozba 2000 ft / doboz ez az ár igy készletben nagyomjó volt szerintem mert az unix nál ez a szett 3800-tól kezdődőt és nem volt hozzá anya sem. vettem még 2 l fékolajat mert akkor már le is cserélem gondoltam én kitudja mikor volt utoljára cserélve, de bárcsak ne tettem volna mert odalett a főfékhenger , mint ilyenkor az várható az eset 80 % ban a régebbi kocsiknál tönkre megy a föfék henger fékolaj cserekor ez van. Igy kapott aztis egy másikat. azt ennyi. 25000 ft volt a műszaki. a gumiharangok nem lettek csrélve mert még nem voltak olyan vészesek jó lesz késöbb majd (már azóta felkerültek egy disel dedrára). Igy nagyon olcson megusztam a müszakit össz 35000 ft de ebben benne van az is hogy nem én vittem hanem szerviz ( Mihok KFT zalaegerszeg) Megvagyok a kocsival elégedve ahhoz képest milyen szarnak mondta mindenki, nevegyél alfát mert a gatyádat ráköltöd szinte mindenhonnan ezt hallotam ahoz képest a suzukimra kétszer ennyit költöttem mikor müszakira ment aztán volt benne 115000 km ( valos). Ebben meg kitudja Óra szerint 180000 de biztos hogy nem annyi vann benne.
Egyszer már szét lett szedve, és hirtelen kéznél levő szénkefével orvosolva volt a Selespeed nagynyomású szivattyúja, de az csak ideiglenes megoldás volt eleve, mostanra megérett az idő rezes szénkefe cserére, mert volt oylan, hogy nem lehetett váltani fokozatot, amikor kellett volna. Az pedig szívás.
Na szóval, a szivattyúhoz a takaró műanyag eltávolítása után viszonylag kényelmesen el lehet jutni (1. kép). Mielőtt lebontjuk az egészet, egy fogóval érdemes elszorítani a tartály csövét, mert így nem kell újra tölteni, légteleníteni a rendszert! (2.)
Egy fékkulcsra szükség lesz, anélkül elképzelhetetlen, hogy a szivattyúról leszereljük a fém csöveket.
Ha ezeket leoldottuk, utána a kerékdob műanyag lemezének elhajlítása után a kerék felől le lehet oldani a szivattyút (3.). Figyelni kell, mert egy csavar a teste mögött található, elsőre talán nem is látszik. Hosszú dugókulcs elkel a művelethez. (3.)
A szivattyúnál figyelni kell, hogy a szivattyúsházat nehogy megbontsuk! (5.) Egyébként is felesleges, de utána az életben nem fog jól működni! Elég lebontani a villany motor körmöcskéit (4.), de nagyon óvatosan, hiszen ezekre szükségünk lesz még.
A szénkefék cseréjekor forrasztani kell (7.), annál a fázisnál a rézvezeték elhelyezkedését kell figyelni. A szénport mindenképp érdemes kitakarítani a házból (6.), különben olyan tüneteket produkálhat, hogy nem forog a villanymotor, aminek következtében nem vált a Selespeed, de nem gyullad ki a hibajelző lámpa.
Ha a szénkefe csere és a pucolás is megvolt, kalapáccsal vissza lehet ütni a körmöcskéket, a szivattyút a kerék felől vissza helyezni, becsavarni mindent a helyére, összekötni a csöveket és ellenőrizni a TUTELA CS Selespeed folyadék szintjét.
Ismét rendben működik, remélhetőleg még sok évig! :)







Tél közeledtével, valamint "A" szervek fokozott ellenőrzésének hála, téliesítve lett a 156-os. Lekerültek a kristály hátsólámpák, előlről kiugrottak a xenon-trafók izzókkal, felugrottak a Michelin téli kerekek lemezfelnivel, és a régebben zsákmányolt gyári dísztárcsákkal.

Bevezetésként a fékeket lealapoztam, holnap pirosak lesznek.
Aztán felmértem a gumiharang készletemet. Csak hármat vettem, mert amit tavaly Csöri felrakott újra hasznosítom. Érdekes zsírokat kaptam hozzájuk, ha jó kedvem lesz megnézem őket. A külső haranghoz viszont nem is adtak.
Először nagyon soknak tűnt egy tubus zsír egy csuklóba, de aztán simán belefért. Egész jó játék becsempészni az összes rejtett helyre. Szerencsére a tubus vége nagyon jól van kiképezve, úgy sikerült megkenni a két csuklót, hogy a kezemre semmi sem jutott. A külső harangba került az All Star, ami egy fekete színű, valószínűleg MoS2 tartalmú zsír. A belsőbe ment a Star 700, ami egy sárgás színű, érdekes tapintású zsír. (Lítium?)
A gumiharangok elég "passzosak" a tengelyen, ezért trükkhöz folyamodtam. Egy műanyag lapot hajtottam a tengely köré, és azzal együtt már könnyen csúszott. (7.kép)
A rottyantós bilincsekkel, mivel volt pár darab próbálkoztam. (utolsó kép) Nem kell hozzá spéci fogó. Mezei homlokcsípőfogó bőven megfelelő, csak vigyázni kell, hogy mind a két oldalát egyformán nyomja az ember. A fogót 180 fokkal forgatva 4 lépcsőben szorítottam össze a véglegesre.
A kész féltengelyt - nem kis küzdelem árán - beraktam a helyére. A küzdelem megint a stabszilent miatt alakult ki, mert nem hagyta a lengőkart mozogni. A gólyaláb miatt meg nem ártott volna erősen lenyomni. Negyed óra elég volt, hogy taktikát váltsak. Kutyacsont ki, és már meg is volt a megoldás.
A lényeg, hogy alakul a dolog, már lassan látni a fényt az alagút végén.












Mint korábban irtam az önindító csere napján a kuplung munkahenger is feladta a harcot. Mivel úgy is ki kellet szednem az akksi tartóját, igy nem is volt nagy gond hozzáférni a munkahengerhez. A munkahenger tiszta volt feltünően és nem is folyt belőle olaj, a tetején még rajta volt az öntési dátuma a házának 2009, ugyhogy nemsokkal azelött cserélhették mielött megvettem a kocsit. Mivel kivülröl tiszta volt és nem volt olajfojás és nem is hiányzott a tartályból sem, ezért a főhengerre gyanakodtam, hogy átengedte a karmantyuk melett az olajat. Van klima és ABS is a kocsiba igy marhafasza lesz kicserélni, hozzá sem lehetett férni a hátsó részéhez ahol bevan csatlakoztatva a fém cső. Sem ídőm sem kedvem nem volt ahhoz, hogy még szopjak vele egy napig mire kiveszem inkább elmentem és rendeltem hozzá karmantyúkat, mert ahhoz nem kell kiszedni, a helyén is szét lehet szedni és ki lehet cserélni könnyen. 1890ft az ára a főhenger karmantyújinak. Nem vészes főleg ha azt nézzük, hogy egy utángyártott kuplungfőhenger legolcsobb ára is 11700ft tól kezdődik. Abból azért elég sok karmantyu kijön és nincs is vele annyi szopás. Kb 5 perc és ki is lett cserélve. Rá is fért a két karmantyubol az egyik úgy el kopott, hogy kissebb volt mint a tengety amire rá volt rakva a másik pedig éppen, hogy el nem szakadt már. Feltöltöttem olajal és elkezdtük légteleniteni a sógór jelötemmel. nyomkodom a pedált de olyan furcsa szürcsögő hangja volt az alsó munkahengernek. 10 perc nyomkodás után még mindig levegős volt a pedál és be is esett ha vártam vele egy kicsit. Kicsréltem az alsó munkahengeren a légtelenítő csavart mert furán lógott a helyén ha egy picit meglazítottam. a hiba nem szünt meg, ezért levettem róla a gumiharangot és lás csodát ömlött az olaj. Annyira erős volt a gumiharangja, hogy nem birt rajt kifojni az olaj. Leszedtem az alkatrész kocsiról a munkahengert. Azt akartam feltenni de az meg beragadt meg sem mozdult kb 1.5 éve nem is nyultam hozzá igy nem is csoda. Találtam hozzá felújító szettet zsir újat otthon nagyon megörültem neki. Ami rajta volt a kocsimon elvileg nem is olyan régi volt azt újítottam fel mert a belseje szép tiszta és fényes volt. de a dugattyuja az szarvolt mert egyszer, aluminimból készült ráadásul el is volt rontva mert kúposvolt egyikfele 5 tized miniméterrel kissebb volt mint a másikfele. A másik kocsin még a gyári volt, annak a belseje krómózott acélból van és még ráadásul pártizeddel nagyobb is volt mint az alu dugó. Ezért azzal lett össze rakva, és össze rakás után egyből le is lehetett lételeníteni. Fasza lett. Mindenki azt mondta, hogy ne karmantyúzzak mert felesleges úgy is szar lesz vegyek inkább újat. Ha tönkre megy megirom ugy is mennyit bir. Remélem sokáig jó lesz.

Ma volt egy kis időm úgyhogy nekiálltam rendbe rakni az ültetőrugókat. Lemarattam róla a gyári bevonatot, ami jó néhány helyen sérült volt. Utána rozsdaátalakítóval kezeltem, majd kapott egy réteg cink bevonatot. Tavasszal fényezés után megy a helyére :-)




Azért igy közel két év után, csak meghalt az önindítom, már amikor negvettem is csúnyán nyekergett. Sajna Győrben panelban lakom tehát itt nem igazán lehet autót javítani a parkólóban ezért is halogattam mindig, mert amikor hazamentem akkor is mindig más dolgom akadt igy elmaradt állandóan.Természetesen volt már előjele, hogy cserére szorul. Kb egy honapja csinált olyant, hogy meg sem mozdult de még nemis kattant a behúzó tekercs, megmozgattam a kocsit sebességben és utána elindult, de olyan hanja lett hogy az emberek fére ugráltak a parkolóban mikor indítottam, aztán egyszerre meg is javult. decemberben az utólsó munkanapom végén elindultam vele haza Győrből), de elötte beugrottam egy kollégámhoz valamiért, és kész ott már megintcsak nem indított. 2 óra hosszas piszkálódás kalapálás stb és elindult. Mondanom sem kell Győr egyik legforgalmasabb utszakaszán áltam meg vele, ráadásul még az eső is eleredt, ugyhogy volt szívás renedesen. Nagynehezen elidult egyből haza indutam Zalaegerszegre simán minden gond nélkül haza értem. Karácsony másnapjáig nem is volt vele gond, aztán meguntam egyre rosszabb lett a hangja meg egyre bizonytalanabb lett. A két ünnep közt megakartam amúgy is csinálni. eljött a nap, hogy kicseréljem beültem gondoltam bejárok vele aknára és megcsinálom. Indítok pöccre indul, még hangja sem volt az önindítónak, benyomtam a kuplungot és beesett a pedál, éppen anyira, hogy már nem vette be a sebességet. Örültem neki nagyon. bekinoztam az aknára mert betolni nembirtam. És neki lódultam szétszedésnek. Remélem végig csuklott az anyukája annak az illetőnek aki meghuzkodta a csavarjait az öninditónak mert nagy krova szár + félméter toldás hozzá és a csavar nem lazult az egész kocsit huzkodtam vele, vagy 2 gyötrelmes óra után sikerült kiszedni ugy megvoltak tépve a csavarok, hogy megcsavarodott a hatlap és a szára között. Csoda, hogy nem szakadtak meg. Másik öninditó az alkatrész kocsiból lett kiszedve kb 10 perc alatt nem bivaj állat szerelte :). Természetesen mielött az enyémbe belettem előte fel lett újítva. Új behuzótekercset, bendixet, és műanyag belsőrészt kapott. A többirésze jó volt legalább is azt mondták az önindítós boltban. a berakás sem volt egyszerü természetesen a kibaltázott sok hely miatt de azért sikerült vagy háromszor is ki kellet vennem mire megtaláltam a helyes szöget hogy a helyére menjen. Most nagyon jól műkődik semmi hangaja egy kicsit lassabban hajt de ez nem gond lényeg hogy nagyon jól működik. A kuplung másik blog lesz.