Blog
Hibakód olvasás után megállapították, hogy koszos az EGR. Két hét múlva nekiállunk EGR, Légtömegmérö + Turbo tisztitás, Olajfolyás megszüntetése, mert ugye újra nekiállt folyni (de most nem ott ahol a múltkor) + futómü felújítás, börözés, esetleges CHIPTUNING...
Idén sem mentem Kaposújlakra,meg máshova sem,viszont az Alfa elcsavargott.
Kedves ecsém kölcsön kérte és ez alkalommal lépte át a 60000. kilómétert Székesfehérvárott :)

Nehéz volt neki állni ennek a blognak, mert egyfelől hosszú lesz, másfelől olyan sok gondolat kavarog a fejemben, hogy nehéz őket világos és érthető szöveggé rendezni.
Mindegy elkezdem valahogy majd alakul. :-)
Szeretnék visszakanyarodni kicsit, úgy egy évet, amikor első ízben látogattunk el a Hungaroringre autós nyílt nap alkalmából. Mondanom sem kell, hogy nagyon megfogott a légkör és a pályaversenyzés hangulata. Ezt követően tervszerűen készültem a 2011 pályaszezonra, de ezt ékesen bizonyítják korábbi blog bejegyzéseim is.
Azt hogy mi is az igazán izgalmas benne nehéz megfogalmazni, sok összetevője van. A sebesség persze, meg a fizikai erőhatások természetesen nagyon izgalmasak, de egészen a mostani pályanapig nem tudatosult bennem igazán mi is a legvonzóbb számomra. Valahogy úgy lehetne megfogalmazni, mint autó és a vezető egyé válása, amikor az autó minden rezdülése olyan, mintha a saját érzékszerveid által küldött jel volna, minden zajt, minden fizikai ingert, mintha közvetlenül a fejedben a bőrödön érzékelnél, mintha a tenyereddel érintenéd a pálya aszfaltját, ilyenkor mintha az idő is kicsit lelassulna. Egyszerre önkívületi és meditatív állapot ez számomra ilyenkor nincs semmi csak a pálya az autó és én.
Ezen a napon, ebben a felemelő állapotban, az utolsó etapon 7 kört teljesítetem, mindegyik 0,8 másodpercen belül volt, forgalomban. A legjobb 2.22.4 a legrosszabb 2.23.2 de az első négy kör 2.22.4-2.22.7 között volt! Életem legélvezetesebb 7 köre volt, minden stimmelt az autó, a pálya, és én is teljes mértékben rendben, és jelenvoltunk, csak az adott kör számított és semmi más.
Na ezért járok pályanapokra……… meg a társaság miatt. :-)
Szeretném elmondani, hogy a legfontosabb, és legörömtelibb számomra az, hogy kialakult egy kis csoport, akik hasonlóan gondolkodnak a pályázásról mint én, és szívesen kipróbálják magukat és a technikájukat versenykörülmények között is.
Megragadnám az alkalmat, hogy ez úton is megköszönjem nekik a sok bátorítást és segítséget mellyel az év során támogattak engem és egymást is: Köszönöm Srácok!
Szóval ez a kis csapat nagy lelkesedéssel indult neki az évnek, mely rendkívül eseménydúsnak ígérkezett, és amelyben nem is kellett csalódnunk. :-)
Nézzük mit sikerült megvalósítani ebben az esztendőben:
Mint említettem 2010 októberében voltam elsőként nyílt napon, és ekkor még teljesen alap (úgy értem, amilyen állapotban vettem) utcára felkészített autóval mentem 2.34 körüli időket. Körülnéztem, beszélgettem, majd amint hazaértem elkezdtem túrni a netet információk után.
Hamar kiderült, mely területeken kell fejleszteni ahhoz, hogy javuljanak a köridők. A sorrend nagyon fontos, más sorrendben fejlesztve előbb törhetjük össze az autót és magunkat mint sem hogy megéreznénk a pályázás igazi ízét:
1. Fékek. Az utcai berendezések nem megfelelőek pályára alkalmatlanok huzamosabb igénybevételre és balesetveszélyesek is, ha túlmelegszenek. Azonban némi odafigyeléssel és körültekintő alkatrészválasztással jelentősen javítható a teljesítményük. Illetve használt alkatrészként viszonylag olcsón lehet nagyobb teljesítményű fékeket beszerezni, beépíteni.
2. Gumik. Sajnos az utcai gumik szintén nem pályázásra valók. Ezek esetében is a melegedés a legnagyobb ellenség, továbbá a tapadásuk is lényegesen rosszabb, mint a slick vagy szemi slick gumiké. Érdemes körülnézni, mert viszonylag olcsón (akár használtan is) lehet pályázásra alkalmas gumikat szerezni és így nem kell a drága utcai gumit tönkretenni.
3. Felnik. Ha már van pályagumink érdemes azt külön felnire szerelni, így könnyebben kezelhető és szintén megóvható az utcai szettünk.
Alapnak ezek elegendőek is, így már élvezhető a pályázás és viszonylag pénztárca- és technika-kímélő a felszerelésünk.
Természetesen tovább léphetünk, ha kedvünk és pénzünk is van rá :-)
4. Futómű. Amennyiben az előbbi fejlesztéseket megtettük akkor jöhetnek a költségesebb tételek, amennyiben lehetőségeink engedik. Wéber Gábor szerint a futómű az autó legfontosabb része, ezen áll vagy bukik a siker, ennek a megfelelő megválasztása és beállítása hozhatja a legtöbbet a konyhára, mármint a köridők tekintetében.
5. Ülések, Biztonsági öv Kormány, Beltér. A megnövekedett kanyarterhelés és erőhatások miatt érdemes egy kicsit az ergonómiával is foglalkozni. Nem lehet igazán gyorsan menni, ha közben kapaszkodni kell a kormányba. Például a megfelelő oldaltartású ülések fontos másodperceket jelenthetnek a pályán.
6. Könnyítés. Ez már elég durva beavatkozás, de a legolcsóbb teljesítmény növelés, mert minden autóból könnyedén ki lehet rámolni 150-200 kg mely jelentősen javíthatja a tömeg – teljesítmény arányt Pl.: egy 250 le 1500kg autó teljesítménye megegyezik egy 200le 1200kg autóéval. Viszont a mindennapi használhatóságot ez a beavatkozás jelentősen rontja, nem javasolt azoknak, akik napi használatban, vagy időnként családi autóként használják az autójukat, mint például én is.
7. Motor-tuning és hajtáslánc-tuning. A legköltségesebb fejlesztés, mert a motort és hajtásláncot kompletten érdemes fejleszteni, különben állandó meghibásodások és törések kísérik a pályafutásunkat, ami nem túl felemelő érzés. Ebből következően csak profi megoldásokat érdemes választani, és azok mindig igen drágák. Talán amit érdemes megfontolni egy sperdifi beépítése (mi Q2-t használunk), mely még viszonylag elérhető áru és jelentősen javíthatja a kanyarvételt.
Az én esetemben az utolsó két pont mint írtam nem valósult meg (kivéve a Q2-t), és valószínűleg nem is fog megvalósulni mert sem anyagilag sem erkölcsileg :-) nem engedhetem meg magamnak.
Végül lássuk, hogy a fejlesztések hatására milyen jelentős javulást értem el a hungaroringi köridők tekintetében:
2.34.900 (2010.10.10)
2.21.344 (2011.10.02)
Ez mintegy 13.5 másodperces javulást jelent!
Meg kell jegyeznem, hogy a fejlesztéseken túlmenően a pályaismeret javulása és a Wéber Gáborral eltöltött tréning is jelentősen hozzájárul a fejlődéshez, de ezeket a tényezőket nem lehet szétválasztani utólag.
Mindenkinek kellemes és élvezetes felkészülést kívánok a következő pálya szezonra! Remélem a kis csapatunk száma is gyarapodni fog mert talán egyre többen ráéreznek majd a pályázás ízére, addig is keressetek bátran ha kérdésetek van! :-)
157.000 km-nél cserélni kellett a légtömegmérőt, mert elkezdett gyakran kivillanni a befecskendezési problémát jelző lámpa, és hosszú időközönként hol világított, hol nem. Reggelente nem világított egyáltalán, míg beértem melóba, de hazafelé mindig, úgyhogy lehet az is számított neki, hogy mennyire sütötte a nap az autót. Eddig úgy vettem észre, hogy lehetséges, hogy a reggelente indítás utáni lefulladások is megszűntek, plusz indítás után nem gyenge az autó.
Mivel telnek múlnak az évek Kangácska is öregedig... Ki nem? Eljött az idő a termó cserére (végre meleg van a kocsiban) és aktuálissá vált, egy Légmennyiség mérő is! A főbb gond annyi volt hogy vizem ingadozott üzemi hőmérséklet nem volt megfelelő, fűtés ráadásával 50fok volt :/ Most valamivel jobb de valami nem kóser még mindig nem úgy ugrik ahogy kellene a víz kicsit jobb 70fok és 90fok közt ingadozik már csak... Valami még cserés nyomozunk!!! Természetesen FERKE kartárs kezei alatt történt a javítás... Csak ajánlani tudom! Képek hamarosan...
A rendes évi talit megtartottuk a jól bevált emberekkel,kb. 40-en voltunk :)
Az idei program tartalmazott egy kézműves kiállítás és vásár megtekintését,valamint utána kétféle lehetőség volt: A csapat egyik fele kocsma-túrázott,ahol kérdésekre kellett felelni,amit a végén értékeltünk. Ebben az ígéretes programban nem vettem részt,mert én voltam az egyik túravezető abban a kirándulásban,amelyik a 311 méter magas Hegyeskőre vezetett :)) A városiak jót szuszogtak az emelkedőn :)
A csúcson mindenféle frissítők kerültek elő :) Miután leereszkedtünk a hegyről egy helyi festőművésznél tettünk látogatást,ahol is tombolán kisorsoltunk egy képét,illetve venni is lehetett :)) Kellemes patakparti séta után visszatértünk a szokásos buli helyszínére,ahol is reggelig tartó mulatság vette kezdetét. :))












No, nem km/h, bár még az is menne, valószínűleg.
Szóval tegnap, Kaposújlak felé, az autópályán elértük a 200.000. km-t. Izgalmas volt a dolog, és nagyon remélem, hogy még nagyon hosszú út áll előttünk.

Olajcsere, szűrőcserék, gyári első lökös visszapakolása Iginél (1008), autómosás, stb..
(1006) szervizszett (Selénia 20k 10W40 5l olaj, gyári levegőszűrő, gyári olajszűrő, aktív szenes pollenszűrő) Ofitól 14.135Ft HoZee közreműködésével, motorolaj és szűrők cseréje (1008) 6.570Ft (Norauto), ioncserélt víz 1,5l 175Ft
km óra állás: 171.435km


Most, hogy eltelt a kedvenc évadzáró találkozóm (ahol bekapcsolva maradt a RaceCrono, így legalább megtudtam, hogy a legjobb időm 400m-en 15,3 mp 151 km/h célvonali sebességgel) nincs több program Lola naptárában. Szerencsém volt ma, a délelőtti esős időből délutánra kellemes napsütés lett, így eltudtam végezni a szükséges dolgokat; autómosás, szárazra törlés mindenhol, gumiabroncs és tömítések ápolása, gumik túlfújása, garázstakarítás, beállás. Célszerszám nélkül régi lepedőkből csináltam éket a kerekek alá, ami igazán látványos lett :) Az aksit direkt nem húztam le, mert tervezem havonta beindítani és járatni kicsit, átforgatni a kerekeket, kormányművet.
Végül ráhúztam a ponyvát és rázártam az ajtót.
