Blog
Miután bebizonyosodott, hogy nem a termosztát volt az oka a vízhőfok mutató alacsony szinten állásának hanem a hőfok jeladó, így visszacseréltem a Vernet márkájú termosztátot a gyári Behr-re.
Mivel a fagyálló ocsmány folyadék és nehéz eltakarítani, ezért a csere elvégzésénél fontos szempont volt a minimális fagyálló melléfolyás. (Mellesleg ugyanezt töltöm vissza.)
A csere menetét útmutató szerűen írom le, talán valakinek hasznára lesz.
Hozzávalók:
- bilincsfogó (hiányában kombinált fogó és kicsi laposfejű csavarhúzó is megteszi),
- 6-os és 7-es dugókulcs vagy megfelelő csavarhúzó az awab bilincsekhez,
- 13-as csillagkulcs a termosztát csavarjaihoz,
- 21-es csillagkulcs a hőfok jeladóhoz,
- kis tölcsér,
- műanyag kajás edény,
- 3 darab literes flakon,
- rongy és papír törlőkendő,
- esetleg egy emelő.
Menete:
A légtömegmérőről húzzuk le a csatlakozóját és a szívócsőről oldjuk a műanyag bilincsét, majd a kábellel együtt tegyük az akksi mögé.
Oldjuk a pillangószelepház oldali awab bilincset (6-os) valamint a légtömegmérő valamelyik oldali bilincsét (bilincsfogó). A kartergáz csövét nem kell leválasztanunk, a szívócső elfordítható azzal együtt, hogy ne legyen útban.
Oldjuk a légszűrőházon lévő cső bilincsét és szedjük ki a csövet a helyéről, tegyük félre.
Húzzuk szét a hőfok jeladó csatlakozóját, fordítsuk a hengerfej mögé.
Ha a termosztát nagy csövén gyári bilincs van, akkor annak az összehúzó fémfülét fogóval és csavarhúzóval feszítsük le, majd a kis füleket letörve oldható a bilincs. Egyébként a 7-es kulcsra lesz szükségünk.
Fogjuk a tölcsért és az egyik flakont, helyezzük a termosztát alá. Egy csavarhúzóval szúrjunk be a nagy cső alá a termosztát csonkja mentén. A folyadék megindul, a tölcsérrel fogjuk fel a sugarat. Amikor a flakon megtelik, húzzuk ki a csavarhúzót, cseréljünk flakont és folytassuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a motor elé végével felfelé.
Oldjuk a fűtéscső bilincsét és húzzuk hátra a csövön amennyire lehet. Mozgassuk meg a csövet a csonkon. Illesszük be a műanyag tálkát a csatlakozás alá és lassan húzzuk le a csövet, de ne teljesen, csak addig, hogy a folyadék lassan szivárogjon a tálkába. Amikor a tálka megtelik, a csövet visszadugjuk a csonkra. Átöntjük a tartalmát a flakonba és folytatjuk a leeresztést.
Ha már nem jön több folyadék, húzzuk le a csövet a termosztátról és fordítsuk a tűzfal felé végével felfelé.
Oldjuk a legkisebb cső bilincsét, majd húzzuk félre a csövet. Csavarjuk ki a hőfok jeladót.
Tegyünk törlőkendőt a termosztát alá és oldjuk a két csavarját. (Ennél a pontnál az autó bal elejét kissé megemelhetjük egy emelővel, akkor a hengerfejben maradt folyadék nem folyik ki.) Fordítsuk fel a levett termosztátot és oldjuk le az alsó cső bilincsét, majd húzzuk le a csövet.
Termosztát kint van, a folyadék veszteség minimális :)
Fogjuk az újat és a szétszereléssel fordított sorrenden beszereljük.
Miután meggyőződtünk, hogy az összes cső (4db) a helyén és a bilincseik rögzítve/meghúzva, feltölthetjük a hűtőrendszert.
Azt fogjuk tapasztalni, hogy a kiengedett mennyiséget nem tudjuk visszatölteni. A megmaradt folyadék helyén levegő van, azt ki kell engedni a rendszerből.
A bennmaradt levegő jelentős hányada a hűtőben van. Ezt legegyszerűbben a hűtő csőcsonkjával átellenes felső sarkában található műanyag légtelenítő csavar segítségével tudjuk kiengedni. Ehhez egy széles fejű csavarhúzóra lesz szükségünk.
A csavart sosem kell teljesen kitekerni, és nem kell agyonhúzni. Először kitekerjük a csavart addig, amíg meghalljuk a szuszogást. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. Ezután a jobb kezünkkel megnyomkodjuk a felső csövet, majd összenyomva tartjuk. A bal kezünkkel lazítunk a csavaron, hogy szuszogjon. Amikor már a folyadék jön, visszacsavarjuk. A jobb kezünkkel elengedjük a csövet. Ezt 2-3-szor megismételve a levegő nagy részét kipréseltük a hűtőből. A maradék folyadékot betöltjük a kiegyenlítő tartályba max szintig. Ha még ezután is maradt kevés folyadék, azt betöltjük az autó használata után, amikor a maradék levegő is távozott a rendszerből.
Ellenőrzésképpen beindítjuk a motort és járatjuk addig, amíg a termosztát kinyit. Közben átnézzük, nem szivárog-e a folyadék, illetve a kiegyenlítő tartály tetején lévő kis csőből egyenletesen folyik-e a folyadék a tartályba.
Ha minden eszköz rendelkezésre áll, az egész csere 1 órát vesz igénybe.
Tapasztalatom az, hogy a gyári termosztát hiszterézise kisebb, vagyis a mutató ingadozása kisebb. Hamarabb zár a Vernet gyártmányúnál, nem hűl annyira vissza a folyadék és hamarabb is nyit. Átlagban ugyanazt az értéket tudja mind a kettő, de a gyári "gyorsabban" reagál.
Elérkezett ennek is az ideje. Kevés a 166 ló. A chip tuning nem vonzott, drága, és macerás, illetve nincs kedvem a motort szétcseszni. Ezért jött képbe a tuning box, igen, szívó motorba. Bacar tuning, olasz, mást nem szabad benzines Alfaba tenni. Az az igazság, én sem számítottam szinte semmire, de akartam tudni, mennyire húzható ez a moci, ha egyáltalán húzható ezzel a kütyüvel.
A héten, Szerdán megkerestem a szakit, aki már több száz autóba szerelt, és programozott fel boxokat. Alfa mániás, 159-et akar venni :-), most nincs Alfaja.
Nagy reményt ő sem fűzött a dologhoz, mivel ez egy gyárilag kihegyezett motor. Mondta, hogy kisebb motoroknál igencsak nagyot tud húzni.Bekötötte a boxot, elindultunk a 'teszt pályára' Pécel utáni szűk kanyargós rész.
Kezében a tester, egyszer kérdezi, érzek-e valamit.
- ne viccelj, kellene? Visszaváltok, nyomom a gázt, de ugyanolyan az autó, mint volt mindig is.
- Na mondom jó, úgy néz ki, akkor ennyi a történet. Kb. 1-2 perc múlva, azt hittem, hogy érzéki hallucinációm van, az autó megváltozott, más lett a hangja, és kifejezetten ideges lett. Jött egy kanyar, lelassítok, akkor már éreztem, hogy valami megváltozott, utána elkezdtem kigyorsítani, nézzük, mit művelt a box: baromira megindult, és azon döbbentem le, hogy 3-asban volt a váltó, és kb. úgy gyorsult, minta 2-esben lenne a váltó..azt hittem, a 2-est forgattam el 4000-ig, és nem vicc, tényleg így volt. Mondhatni, hogy a váltások eggyel eltolódtak, a 4-es a régi 3-asnak felel meg, stb. Teszteltük az autót kb. 1,5 órán keresztül, különböző beállításokkal, feszegettük a határokat, hogy mit lehet kihozni a motorból. Volt, amikor felül ment veszettül, de alul nem húzott annyira, a motor nem forgott tisztán, vagy a hangja volt természetellenes. Aztán közösen a szakival eldöntöttük, hogy melyik programon fusson a vas, és azt tároltuk. A teljesítményéről: 1-es, 2-es leforgatása után, nehezen lehet az úton tartani téli gumikon, asr, vdc villog, keresztbe akar fordulni, nem csak én üvöltöttem a brutál érzéstől, hanem a programozó is :)). Minden várakozásunkat felülmúlta a dolog. Tehát, alul nagyon megy, 2000-től határozottan húz, fokozattól függetlenül. Nincs gondolkodás, nincs torpanás, szétforog a motor 3-asban is.
Nagyon örülök, hogy ezt megléptem, ajánlani tudom mindenkinek, aki plusz teljesítményt szeretne. Én a boxot használtan vettem, de újonnan szereléssel együtt 50K. A szakember szerint 8-10 % plusz teljesítményt nyertünk, de nagyon érezni :-).
Ma ismét elérkezett az idő, hogy 10 ezer km után új olajat kapjon a kicsike.
Olajfajta: Selenia Multipower 5w-30. Szürő cserélve.
km:177200
GT cartárs jóvoltából, led-es rendszám világításom van a mai naptól :)). De sajna világít a hibás izzó visszajelzője..(

Mai napon a kevésbé jól funkcionáló fejegységet a tudtom nélkül lecserélve bekerült a gépbe egy vadiúj LG LCF600UR USB fejegység :)) Ehhez dukál, a szintén mai napon beapplikált SAL mélyláda:) Galád dolgok történnek a hátam mögött :))) Az akció elkövetéséért köszönet White Ladynek, Tottinak és Andynek :)) Grazie Mille!!
Felkerült a hátsó szárny és eltűnt a csomagtérzár jelvényestől együtt.
Szerintem elég jól mutat így átalakítva és gondolkodhat a mögöttem jövő, hogy mi is az amit nem tud megelőzni mert hiába nyomja tövig a gázt csak távolodik az a valami előtte az úton. :)

Télikerék, első-hátsó fékbetét csere, valamint egy gondos bőrápolás történt meg a közelmúltban. Visszakerült a régi szőnyeg, télre jó, ezt nem sajnálom, ha koszos lesz. Napokon belül a csomagtartóban várakozó Selénia olaj is a helyére kerül.



Nagy izgalmak közepette eljött végre, a várva várt mai nap.
Száromra a legtökéletesebb autót mindig is a GT jelentette, különleges formája, stílusos megjelenése mindig is elvarázsolt.
Egy régi álmom vált valóra mikor kedvesemmel, Péterrel úgy döntöttük, hogy megvásároljuk. Amióta megláttam éreztem ez az én autóm kell, hogy legyen. :)
Az összhang már az első perctől kezdve meg volt köztünk :) Gyönyörű belseje tökéletes összhangban van hibátlan külsejével.
Az autót 2011. november 25.-én 40.200 km-el vettük át.





4
585
Fórum
Friss topicok
- 164-166
- Giulia
- Coffee - Minden ami kávé
- Spider
- Filmek
- Alfa történelem, híres ...
- Zenebutik
- Adok-veszek
- 155
- 156
Tagok
Új tagjaink
- rajkailaszlo
- Tamas.F.Lamas
- Filip05
- Milán147
- copernico
- PolgárViki
- Bimbi10
- grimedth
- Frankie145QV
- szana8