Blog
Alfa City keretein belül nyert Giulietta teszthévege a mai napon vette kezdetét! Az első benyomások nagyon pozitívak ! Eddig úgy 130 km-et mentem vele és azt kel mondjam nagyon tetszik a kis julis és bár a leggyengébb benzinest kaptam végül nem a (Dizelt), a csalódás kellemes volt alacsony fordulaton nagyon virgonc de fönt egy kicsit el fogy!
A beltér nagyon tetszik kivéve azt a kopogós szürke műanyag darab a műszerfalon!
Üléseknek nagyon jó az oldaltartása és kényelmesek is bár nekem kicsit kemények!
Viszont hogy a könyöklőt mért nem lehet több állásba variálni azt nem tudom!
Egyenlőre ennyi történt fojt köv!

csütörtök - Megjött a kormányösszekötő, mindkét oldalra, azok már beszerelve.... kipróbáltam, a kocsi húz jobbra, viszont a kormánymű nem kapott ütést, hála a jó égnek :) holnap jönnek a gömbfejek is hozzá, így már kopogni sem fog. valamint elkezdtem a féknyereg projectet, melyre rég vártam
péntek - A gömbfejek is megjöttek, így mindkét oldalon kicseréltük a kormányösszekötőt, illetve a gömbfejeket, probléma nélkül ment a dolog. egész nap 3 talpon állt az autó, bevörösödtek a féknyergek, valamint felkerültek a feliratok és eltűnt a csomagtartóról pár matrica. már csak a sárvédőt várjuk, mely valószínűleg hétfőn érkezik, s helyre rakva kész az autó. (pénteki képek a 4.től)











Eléggé leredukálta a vezetési élményt ez a probléma, ezért leírom a tapasztalatokat, hogy másnak könnyebben menjen a megoldása. A lényeg az volt, hogy a váltókar elkezdett szorulni. Az hagyján, hogy üresben nem tért vissza középre alaphelyzetbe, de oldalirányba legalább 50-es bicepsz kellett volna, hogy normálisan váltani lehessen. Sajnos nekem ez nem volt :) Nagyon szorult a váltó, bár hidegen, indításkor valamivel jobb volt a helyzet. Aztán néhány kilométer után, amikor bemelegedett minden, akkor durván szorult az egész. Kínszenvedés volt a váltás, főleg 2-ból 3-ba. A sebességeket érzésre kellett eltalálni, ami nem volt könnyű, mert nagy erő kellett az oldalirányú mozgatáshoz. Cserélve lett korábban a két váltóbowden, ami a kulisszától jön a váltóig. Ez egy időre megoldotta a problémát, de pár hét után újra jelentkezett a hiba. Rátaláltam az alfaowner.com-on egy fórumra, ahol hasonló problémával kapcsolatosan írtak. Ha jól emlékszem ott volt az a link, ami egy másik fórumra navigált. Találtam néhány képet is segítségképpen, hogy általában mi okozza ezt a hibát és hogyan kell cserélni. Nos, én jó magyar módjára úgy voltam vele, hogy szétszedem és megnézem, hogy javítható-e. Jelentem, igen. A szorulást egy berohadt tengely okozta, ami finom csiszolgatás után újra szépen forog a házában. (Itt egyébként eszembe jutott a Fiat Bravo-k egyik tipushibája, a hátsó ablaktörlő megszorulása. A hibát itt is egy műanyag házba berohadt tengely okozta, amit házilag szintén lehetett javítani. Ezek az olasz autók… :)) A képek egy részét a fent leírt linkről mentettem le, a többit magam készítettem telefonnal. Igyekeztem őket sorrendbe rakni. Az utolsón látható újan a kérdéses alkatrész.
Tudnivaló, hogy a kulisszától érkező bowdenek egy tengellyel ellátott fém eszközre csatlakoznak, amit angolul „gear selector bracket”-nek hívnak. Ez továbbítja a kar mozgásait a váltó felé. Az alkatrészről leolvasható volt a száma is: 46759823. Ha valaki cserélni akarja, akkor ez alapján szerintem beszerezhető, de a képek is segítenek.
A művelet menete (remélem a feltöltött képekkel együtt érthető minden):
1. Vegyük le az akksiról a negatív, majd a pozitív sarut és távolítsuk el a tálcáról.
2. Kapjuk szét az előtte lévő biztosítékházat is. Van pár közös csavar az akksitálcával, ezeket el kell távolítani. (A világos színű rész felhajtható)
3. Szereljük ki az akkutálcát (így már hozzáférünk ahhoz, amit keresünk)
4. A kulisszától érkező bowdenek (2db) műanyag „fejét” le kell húzni a helyükről. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy a bennük lévő műanyag pöcköket összenyomjuk. A hozzánk közelebb eső biztosítva van egy fekete műanyaggal, amit előtte ki kell pattintanunk a helyéről + a körülötte lévő fém keretet is le kell szedni, amit 2 db torx csavar rögzít.
5. A bowdenek rögzítésére használt „U” alakú fém lapkákat ki kell húzni felfelé. Ez nem megy könnyen, de ne adjuk fel, majd távolítsuk el a bowdeneket a helyükről.
6. A bracket ezután 3 db 13-mas csavar eltávolítása után kiszedhető. Arra kell még ügyelni, hogy a hozzánk közelebb eső részén van egy fém nyúlvány, ami egy gumiharang szerű valami alá csatlakozik. Ezt a gumiharangot félre lehet gyűrni, így kiakasztható a nyúlvány a váltó „pöckéből”.
7. Kezünkben a csínytevő. Két lehetőségünk van: megpróbáljuk szétszedni és javítani, vagy a zsebünkben az újjal kicseréljük.
8. A javítás annyiból áll, hogy a tengelyen lévő 17-es anyát letekerjük és kiütjük azt a házából. Jól megcsiszoljuk, ellátjuk egy kis kenőanyaggal és összerakjuk. Akkor tökéletes, ha összerakott állapotban nagyon könnyen mozog körbe. Kotyogni azért ne kotyogjon, mert akkor gyorsabban összeszedi a koszt és a vizet és megint berohad. Rakjunk mindent össze, fordított sorrendben és élvezzük az eredményt. (Nekem a tengely annyira szorult, hogy kézben tartva nem is tudtam elforgatni. Most egy ujjal tekergethető. Ezt érezni a váltásoknál is, siklik, mint a vaj.)
Remélem tudtam segíteni és megspórolok egy kis bosszúságot a cartársaktól. Ha jól tudom, még a 156-osoknál szokott jelentkezni ugyanez a probléma, mert kb. ugyanez a config.
Ezután megcsináltam még az ablakemelő gombjaimat mindkét oldalon, de ezekről már nem csináltam képet. Lényegében műanyagot kellett ragasztani az egyik oldalon, a másikon meg egy pöcök esett ki.











Régóta terveztem egy diagnosztikai kábel beszerzését. Ebay-ről rendeltem egyet kínaiaktól, sikeresen meg is érkezett kiváló állapotban (1 hónap alatt :) ).
A hétvége során ki is próbáltam. Az AlfaDiag nálam nem működik valamiért, de a FiatEcuScan-t szerencsére sikerült beüzemelni.
Megcsináltam az összes tesztet (ventilátorok, relék kapcsolgatása, hallgatózás :) ), mindegyik lefutott, remélem minden oké ott. Aztán elkezdtem a paraméterekkel, és a grafikonokkal játszani. Elsőnek ellenőriztem, mennyi km van az autóban az ECU szerint. Ahogy a képeken is látszik, 171 503,4 km. Ez nagyon jó hír, ugyanis az óra nemrég lépte át a 177 777 Km-t (sajnos elfelejtettem lefotózni), és ez a minimális eltérés teljesen rendben van, vagyis a km-óra állás nem lett visszapörgetve.
Aztán elkezdtem csak úgy grafikonokat rajzolgatni egy kis próbaút során, képek közé berakom őket :) A grafikon rajzolásnál nekem elég gyakran megszakadt a kapcsolat az ECU-val túl nagy latency miatt, biztos be lehetne állítani jobbra de most megfelelt.
Aztán ami tényleg lényeges, hibakódok. 3 hibakód volt összesen, egyik sem tűnt vészesnek (P0130, P0170, P1173), mindet kitöröltem. Azonban a P1173-as újra és újra előjött, úgyhogy elkezdtem utánanézni a dolognak. Egy külföldi fórumon találtam a leghasznosabb infót, bemásolom ide hátha másnak is segít:
"P1173 is the long term fuel trim....it can exceed limits as the MAF fails...basically the ECU reads the MAF (which is say under-reading) and then sets the fueling....but because the MAF is wrong the ECU has to adjust the injector opening time and it does this with a fuel trim lookup .... this is the paramter which you'll hear people talking about when they say the ECU is learning.....it 'learns' an adjustment to put on the fueling to bring the lambda back to ideal...however if the value hits a limit then it sets a fuel trim warning. Reseting the ECU clears the long term fuel trims from the ECUs volatile memory but they will come back as the ECU 'learns' again.
SO the best thing to do is to disconnect the MAF and clear the fault codes and try again. If the codes stay away (especially the P1173 one then change the MAF). If your software is capable then you can also look at the long term fuel trims with and without the MAF. The P0100 code will stay as it's reporting that the MAF is missing or faulty. The P1173 code may have been set and then later the MAF has failed thus setting the P0100 code."
Ezek alapján az LMM (másnéven MAF), vagyis a légtömegmérő szonda tisztítása mellett döntöttem. Azt korábban is megfigyeltem, hogy gyakran ingadozik az alapjárat, ezért már tervbe volt véve az LMM tisztítás, most eljött az ideje. Kell hozzá egy 20-as Security Torx csavarhúzó (vagy bit), és féktisztító spray. Csavarboltban vettem 1 db bit-et 400 Ft-ért (azért ilyen nincs minden háztatásban :) ), és Prevent Féktisztítót is beszereztem.
Tegnap este történt meg a tisztítás, a szondát alaposan kifújtuk féktisztítóval, látványosan tisztább lett a belseje. Gyorsan és tisztán, hatékonyan készen lettünk a dologgal. A szonda visszahelyezése, és indítás után az első látványos változás, az atomstabil alapjárat. Jó néhány percen keresztül figyeltem, a mutató meg sem mozdult, ez nagyon jó hír. Ezek után következett tegnap este és ma reggel a tesztút.
A motor szépen jár, a fokozatokban jól húz, hamarabb el lehet váltani érzésem szerint. Nem rángat, nem torpan (mondjuk eddig se volt jellemző), szépen megy. Ezt még azért többet kell tesztelnem, de az eddigiek alapján pozitív a változás, és nagyon megérte megtisztítani a szondát :)
Később lehet hogy updatelem a bejegyzést ha lesz megosztani való tapasztalat.
Tegnap óta a hibakódra még nem tudtam ránézni, hogy törlés után újra megjelenik-e, de az is meglesz nemsokára. Képek az LMM tisztításról nem készültek.
Update: a hibakód nem tűnt el a művelet után, a P1172, és a P1173 újra-újra megjelenik. Amint kiderül mi okozza őket, leírom. Viszont a tisztítás nagyon hasznos volt továbbra is.








Voltunk "otthon", megjártuk bella Italia-t. Alfredo lenyomott 2800 km-t jelentős terheléssel, tetőbox-szal, igen baráti fogyasztással (7,9), és semmi hiba nélkül. Élmény volt vele a hosszú út, és kevésbé fáradtunk el mint korábbi járművekkel.

Ma lecseréltem az olajat is. Kapott friss fincsi Selénia 20K-t. Nem is volt olyan veszélyes művelet. Igaz aknából csináltam. :) Az olajszűrő elég nehezen akart megindulni, de lejött az is. :)
Km:123587
Megérkezett (0711) a régóta keresett (első, felső) toronymerevítő SKULL cartárstól Liquid és a DPD futárszolgálat segítségével. Köszönöm mindkettőjüknek. Beszerelés előtt még szeretném pirosra lefújni, mint a féknyergeket.
[Költségeim: toronymerevítő 10.000Ft, futár 2.000Ft, piros festék spray 400ml 1.264Ft]


Mai napon sikerült kiolvasni a valós kilométert. A jelek alapján eddig is gondoltam, hogy nem volt tekerve, azt viszont csak reméltem, hogy egyáltalán nem. 124713-as óraállásnál, 120144,3 a számítógép szerinti km. Örülök. :D
1
570