Blog

>> SzervizprooF_75 // Alfa 75 TS // 2011-08-16

Na, ma végre belevágtam az autó szétbombázásába. Egyelőre ez kimerült a kardán és a kipuff leszedésében (racsnis kulcs nélkül, a jó kis ~120cm mély aknában), de már készítgetem össze a cserecuccokat.
Lesz jó kis kardán (remélem nem fog ütni, a mostani már eléggé rázott, ami nem csoda, mivel a középső hardiból 2 csavar közötti rész komplett hiányzott, meg a középső felfüggesztés is elég laza volt).
Meg másik kipuff rendszer, középső-hátsó tag új, lambda-szonda is bekötésre kerül (remélem Marek jót adott). A hengerfejben meg remélem sikerül gatyába rázni a meneteket, hogy ne tekeredjen ki mindig valamelyik tőcsavar..
Termosztát is cserélve lesz, szóval ez után már nem 60 fokos vízzel fogok járni.
Vissza kerül a gyári hátsó kanyarstabilizátor új szilentekkel (eddig az 1.6-é volt fenn, ami pár mm-rel vékonyabb), viszont a hátsó rugókat az 1.6-osból fogom átrakni, mivel azok nem voltak annyit használva, évek óta csak az üres kasztnit kell tartaniuk.
A váltórudazat is pici feszesítésen fog átesni, attól függően, Ali mit tud kisakkozni a meglévő cuccokból.

Ja, a nagy pihenésben a kuplung munkahenger is bemondta az unalmast, így már az is folyatja hátul a fékolajat, nem csak a 2 nyereg. Egyúttal a beragadó kézifék okát is ki lehet majd deríteni.

Ezeken felül váltóolaj-csere van betervezve, meg 2 új Conti Premiumcontact 2 gumma felrakása, és még van néhány tervem, de lehet hogy azokra már nem lesz idő.
Költségek majd utólag.

>> Szerviztipoatti // Alfa 166 2,4 JTD Progression // 2011-08-15

Hosszabb ideje hallgattam már elölről az éktelen csattogást, mormogást - jóféle olasz "zenét". Mivel nem vagyok oda különösebben a digó muzsikáért, inkább - lehetőség lévén - cseréltettem a bal felső lengőkart ( hibátlan állapotú bontott gyári került be ) és a stabilizátor pálcákat ( kutyacsontokat ) - nem először. A héten cserélve lesz a jobb első rugó is... A szakmunkát Alfater végezte!

>> SzervizDzsozy // Alfa 166 2.0 TS // 2011-08-15

Mégis ropog a cucc! :( Kb 100km megtétele után újra éreztem a talpamom,és hallottam a fülemmel, hogy ropog a cucc. Persze a szerelő szabin. Irány egy másik, aki összerakta anno mocit. Cserélt alsó lengőkar szilentet. 100 km-ig bírta! Újra ropog! Mindent leszedte, átnézték a gömbcsuklókat,axiált, lekapták a lengőkarokat,de minden jónak tűnik! (talán toronycsapágy?)

 
>> Eseménymesa // Alfa 156 2.0 TS 16v Selespeed // 2011-08-15

Hétvégén Visegrádon jártam az Alfával, ami kapott egy kis arc-pakolást (új króm lécek), meg egy darab új gumit (lásd előző bejegyzést). Gondoltam, hogy a fellegvárhoz vezető szerpentinen autózással jutalmazom hosszú évek hűségét. Sajnos, csalódnom kellett, az az út tankpályának is életveszélyes, nem hogy autózásra / motorozásra használjuk! Magyarország szégyene, ezt látják, tapasztalják meg a külföldiek. Csak tudnám megmondani, a sok idegenforgalmi adóból miért nem futja új útburkolatra? Esztergom, Visegrád, Szentendre kirakat városok: még inkább oda kellene figyelni az ilyenre! Mivel tölti ott az idejét a város vezetés?
Egyébként szuper hely a Hotel Silvanus, ott töltöttük időnk jelentős részét, ami kárpótolt minden kellemetlenségért, csak ajánlani tudom!

>> EseményKrisz156 // Alfa 156 1,8 TS // 2011-07-23

Idénse lehetett kihagyni a velencei talit egy kis eső reggel majd délutánra napsütés hengerfejdobásban 3. hely, lagzi, buli, felvonulás,új barátok kell ennél több remélem jövöre is sikerül eljutni

 
>> Egyébskot // Alfa 164 2.0 TB // 2011-08-15

elindúl a felújítás, elsődlegesen kap új gumikat, féket, olajat,a szervót át kell nézni valahol ereszt, kuplung nehézkes bár a váltó jó, a szelepek csörögnek fordulaton olajcsere után meglátjuk mennyire gázosak,

 
>> EgyébTimi 145 // Alfa 145 1.6 16V // 2011-08-15

műszaki és zöldkártya

 
>> EgyébCgo // Alfa 156 SW JTD 16V // 2011-08-15

Ha létezik a környéken fejszellőztetős autózási lehetőség, az a Fertő-tó osztrák oldalán van. Verőfényes vasárnap, mindenki előveszi a frissen csillogósított autóját (új Ferraritól a DeLorean-on át veterán Spiderig mindent láttunk) és normális, just cruising módban pöfékel az extrém sima friss aszfalton, ami tőlünk nyugatabbra standard is tud lenni. A körforgalmakban virágok, az út szélén gondozott gyep, a szőlő közelében gyom nics, csak hatalmas fürtök alatt roskadozó, gondozott tövek. Mosolygó emberek, picit bénázó, kedves autósok, motorosok. Imádnivaló, irigyelhető, követendő.

Ráadásul a gyerkőcök is partnerek voltak a 446 km alatt, Nati lényegében az egész utat végigaludta, Matyi meg a fejét tömte és vígan rikkangatott. Az Alfa meg tette a dolgát. Szó nélkül, hiba nélkül és élvezetesen. Négy éve van nálunk és még mindig imádom.

 
>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-02-10

Ezt a poszt eddig az "ELM327 kábel módosítása (univerzálissá tétele)" címet viselte. De mivel időközben annyi egyebet írtam bele, így ráfért egy új cím. Most éppen újraírom és újrastruktúrálom az egészet, hogy érthetőbb legyen.


Mi az az ELM327 kábel?

Az ELM327 egy kanadai ember által árult felprogramozott chip (PIC mikrokontroller). Ez kommunikációs processzorként funkcionál. Rövid parancsokkal tartja a PC-vel a kapcsolatot és az autó felé maga gondoskodik a protokollok betartásáról, időzítésről, stb.
Az általunk használt kábelek azonban a legritkább esetben tartalmaznak csak eredeti ELM327 IC-t. Kínában az adatlap alapján írtak egy szoftvert, így érthető módon nem a kanadai embertől szerzik be a chipeket. (Arról, hogy mennyire sikerült jól a programozás, megoszlanak a vélemények. Mivel a fél világ ezeket a kábeleket használja, azért nem lett annyira rossz.) Én már gondoltam rá, hogy beszerzek egy eredeti chipet. (Egyenlőre nem égető.)

Az ELM327 kábel tehát tartalmaz egy ilyen ELM327 (klón) chipet, egy USB illesztőt és persze CAN és K/L-Line meghajtókat.



Mi az a KKL vagy más néven VAGCom kábel?

A KKL (=VAGCom) és az ELM327 közti legfontosabb különbség az az, hogy előbbiben "kevesebb elektronika" van. Nem tartalmaz ún. kommunikációs processzort. Annak, hogy nem önmaga akarja felügyelni a kapcsolatot, annak előnye is van. Mert - bár a notebooknak 0,05%-kal nagyobb lesz a prociterhelése - olyan időzítést valósítasz meg, amilyet akarsz (persze érthető határokon belül). Ezért van, hogy hiába az ELM a "hardveres kábel", egyes ECU-khoz KKL (vagy egy harmadik fajta) kábel kell. Kijelenthető, hogy ha mindkét kábel rendelkezésünkre áll, akkor ezekkel (átalakított állapotukban) és a FES teljes verziójával gyakorlatilag minden Alfás / Fiat-os lekérdezés megvalósítható.

A 156-nál az ABS és a klímapanel kiolvasásához feltétlenül KKL kábelre van szükség!

Ha mellette van ELM327 kábelünk is, akkor tökéletesen elég, ha a KKL kábelben kapcsoló beépítése helyett vezetékkel összekötjük az 1-es, 7-es (itt van gyárilag a kábelben "A" K-line) és 9-es pontokat. (Az 1-esen ugye az ABS elektronika van, a 7-esen a motorvezérlő, a 9-esen pedig a klímapanel.)

KKL kábel esetén se felejtsük el a FES PDF dokumentációjában ajánlott beállításokat a Windows eszközkezelőjében beállítani!!



Egy speciális "kábel": a Bluetooth-os ELM327

Az ELM327-nek létezik egy vezetéknélküli verziója is. Egy Bluetooth port az operációs rendszer felé általában egy "sima" soros portként (is) látszik, akárcsak egy USB-soros átalakító chip, amit a hagyományos, USB-s ELM327 kábelekben használnak. Ezt kihasználva építhető BT-s adapter is. Természetesen a vezetéknélküli átvitel természetéből és a BT szabvány korlátaiból adódóan egy ilyen kábel nem feltétlenül nyújt ugyanolyan stabil kapcsolatot, mint egy vezetékes. A tapasztalatok azt mutatják, hogy működik, de kritikus programozási műveleteket nem végeznék vele. (Illetve légzsákelektronika lekérdezést.) A "kapcsolósítás" ennél a kábelnél ugyanúgy szükséges, ha nem CAN-es autóban használjuk. Gyári állapotban - nem CAN-es autóknál -, csak a motorvezérlő lekérdezésére alkalmas.


És az E327?

Ez természetesen nem egy új tartósítószer, hanem a "kalóz" ELM327 kábelek új neve. Valószínüleg az eredeti ELM327 chip kitalálója (programozója) helyezett kilátásba jogi lépéseket az ELM327 nevet bitorló (kínai) gyártókkal szemben.



Összefoglalva: Olyan autóhoz (pl. 159), amiben a CAN buszé a főszerep, ELM327 kábelre van szükség.
A régebbi autókhoz - mint a 156-hoz - jobb választás a VAGCom kábel.



A MultiECUScan (régi nevén FiatECUScan)

A MultiECUScan nevű programm (a későbbiekben csak "MES") a legtöbb kiolvasási funkciót képes ELM327 kábellel elvégezni. (Nem mindet.)
(Egyébként ez egy nagyon jó kis programm és az 50 eurót simán megéri. Személy szerint azt mondom, aki teheti vegye meg a teljes verziót, mert ez nagyon korrekt ár és ennyivel járuljunk hozzá a fejlesztéséhez. Ráadásul PayPal-lal nagyon egyszerűen lehet fizetni.)
A mindenféle crackelt változatok használatától mindenkit óva intek!!
Ezek sokszor vírusosak, ami elég magas ár a "teljes" verzióért. SZVSZ jóval magasabb, mint a 50 euró... Arról nem is beszélve, hogy a Demo verzió, szinte mindent tud, amit a teljes is. Csak pár ritkán használt apróság hiányzik. Vagyis a MES esetében nem kell megszokásból rohanni egy crackelt változatot keresni...
50 euró tényleg nem a világ, ha egy ilyen jó programmról van szó. Ráadásul örökre járnak az az update-k. Nekem legalábbis ez megér ennyit.

Időközben MultiECUscan-ra változott a FES neve. Ennek két oka lehet: Az egyik a márkanév-használat, a másik, hogy jelenleg is vannak olyan nem-FIAT autók, amihez jó a program. Könnyen lehet, hogy a program ilyen irányban is lesz fejlesztve.

A regisztráció menete:
A multiecuscan.net honlapon tudod letölteni. Feltelepíted, bemész a Register menübe, ott látod a gépspecifikus kulcsot, ezt kell megadnod később a honlapon regisztrációkor. PayPal-lal tudsz fizetni és emailben kapod az engedélyező kódot, amit a MES-be kell majd begépelned.



Miért kell a kábeleket módosítani?
Előszó: Ha 159-ed van - melynél a kommunikáció CAN buszon történik - és problémáid vannak a kiolvasásnál, akkor lehet, hogy a kábeled tartalmaz egy ún. lezáróellenállást. Nos erre a 159 esetén NINCS szükség, így el kell távolítani, csak akkor fog rendesen működni a kábel. Ezt a témát később ki fogom bővebben fejteni.

A most következő információk főleg régebbi autókra vonatkoznak, mint pl. a legtöbb 156 is. (Elképzelhető, hogy a kései benzinesekben a motor ECU már CAN buszt használt.)

És akkor a lényeg: A kábelt módosítani nem feltétlenül szükséges. Ugyanis a feladatot remekül ellátják a kapható adapterek is. Aki nem akar ilyenekre beruházni, vagy zavarja a felesleges bonyolítás, annak a kábelt kell módosítania...
...mert a kábelben a K-Line (egyvezetékes kommunikációs busz, a CAN-nel nem rendelkező Alfák és egyéb autók legfontosabb interfésze) alapból a 7-es pontra van kötve. Tehát csak a motorECU-val képes kommunikálni., Tekintve, hogy az ABS az 1-es, a légzsák pedig a 3-as ponton van. A K-Line-t kapcsolóval célszerű a megfelelő irányba terelni. Mondjuk egy DIP klaviatúrával.
Ha ez így most kínai akkor inkább hagyd, mert esetleg bajt csinálsz!! (Jótanács.)


A képen látható kiosztás az autóban lévő csatlakozóra vonatkozik, szemből (az ülés felől) nézve.

A teendők:
Matrica leszed, 4 csavar kicsavar, 7-es pontról vezetéket leforraszt és kapcsoló közbeiktatásával a kívánt pontokra továbbvisz. Az "útválasztó" kapcsolót egy átlag 156 esetén az 1-3-7-9 (xenonosoknál még 12 is) közé érdemes beépíteni.
(A FES oldalán leírt kompatibilitási listában is sok helyen láthatóak számok az egyes kábeltípusok mögött. Az pontosan erre, az OBD csatlakozó pontjára vonatkozik, ahova az adott ECU k-line-ja van kötve.)



A diag. csatlakozó bekötése 156 esetén:

1 ABS+VDC
3 Airbag
4 GND
5 GND
6 CAN B (opcionális, csak benzinesek, illetve utolsó dízelek)
7 Engine/Gearbox
8 CODE (Immo) vezérlőegység
9 Klíma (vagy kormányszervó, de SZVSZ a 156-nál csak az előbbi)
11 Gyári riasztó
12 Xenon Headlights/Engine Support/Cruise Control (csak gyári xenonos autókban használt)
14 CAN A (opcionális, csak benzinesek, illetve utolsó dízelek)
16 +12V

A 2-10-13-15 pontokat a 156-ban nem használják. (Legalábbis az MK1-ben biztos nem.)

Módosítás és diag. csak saját felelősségre! (Sokan kedvet kaptak a házi diagnosztikához. Olyanok is, akik még életükben nem tartottak forrasztópákát a kezükben, illetve nem jártasak az autóelektronikában. Én azt mondom, csak óvatosan!)

Fontos! A módosított kábellel lehetőség van a légzsák hibakódok lekérdezésére és törlésére. Ugyanakkor SOHA meg ne próbáljátok az Actuator Test, Self Test és hasonló funkciókat!! Ekkor ugyanis kinyílnak a légzsákok. (Nem kinyílhatnak, hanem kinyílnak!!!)

Még vmi a FiatECUScan (a későbbiekben csak FES) használatához:
Ha ELM kábeled van, akkor 38400-ra kell állítani a Baud Rate-t. Ez esszenciális, különben csak villog.


Ha esetleg segített amit leírtam, egy privátban írt "köszönöm"-nek mindig örülök. :)
Amúgy pedig visszatérni érdemes, mert ahogy jutnak eszembe a dolgok, úgy bővítem ezt a bejegyzést.


Az második képen egy ELM327 kábel látható, olyan adapterekkel, melyek az alapból használt 7-es lábról egy másik pontra vezetik a jelet. Ilyen adapterek használatával nincs szükség a kábel módosítására. Hátrány: a kpl. csomag 70-80 eurót kóstál.
A FES egyébként csatlakozás előtt ki is írja, melyik színű adapterre van szükség.

Infók az adapterekről:
"Green Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 1) = Engine, ABS, Power Steering
Red Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 2) = Airbag
Yellow Adaptor Lead (FiatEcuScan Adaptor 3) = CAN
16 Pin ODB2 USB Diagnostic Lead ELM 327 v1.4

Pin Configurations:
Green Adaptor Lead = Female pin 7 to male pins 1,7,9,12.
Red Adaptor Lead = Female pin 7 to male pin 3
Yellow Adaptor Lead = Female pin 6 to male pin 1 / Female pin 14 to male pin 9 / Female pin 7 to male pin 12 "


"Vettem, megcsináltam, nem működik..."

Előre bocsájtom: Volt már 1 pár eset, amikor a távolból nem tudtam segíteni.
A 7es lábat kell összekötni a kábel megfelelő vezetékével, ez fontos. Az összes többi le van írva a MES könyvtárában található PDF-ben. Ennél jobban sajnos én sem tudnám leírni, mit hova kell állítani. :(
A legegyszerűbb egy olyan cartárs kábelével+gépével kipróbálni, akinek a saját autójával működik. Ha így működik, akkor lehet folytatni a hibakeresést. (Mint írtam, első körben a kábel K-Line-át _közvetlenül_ a 7es pontra kötni...)
Sajnos a emailen keresztül nekem sincs lehetőségem (időm) bárkit kiképezni műszerésznek. Így nincs más megoldás, mint egy valóban hozzáértővel alaposan megvizsgálni az autót és a kábelt. Gondoljunk csak bele... egy egyszerű kontakthiba, letört vezeték a diag. csatlakozóban, 10++ emailt is eredményezne és mégsem oldódna meg a probléma...


(Ezt a posztot rendszeresen frissítem/bővítem.)

>> Autóápoláswilzi // Alfa 156 Alfa Romeo 2.0 JTS // 2011-08-14

2011.08.12. végre újra szépen csillog az autó, és a belseje is nagy kárpit tisztításon esett át. A polír és a kárpit tisztítás költsége: 15000 + tankolás Bp. - Tatabánya 6000