Blog
Pár héttel ezelőtt (miután egekig magasztaltam a 8 éve birtokomban lévő GTV-t :)) gyanúsan elkezdett hidegen csattogni a motor... Egy métert sem gurultam vele, majd pár nap múlva ismét elindítom és mégjobban jobban csattogott... Ajjajj, gondoltam itt nagy a baj. Óvatosan elgurultam vele Csörihez (nagy bátorság kellett hozzá, mert ez ugye 130Km nekem) Mire odaértem Csörihez, üzemi hőfokon a csattogás alább hagyott, de még mindig erősen baljós hangok jöttek a motorból, magasabb fordulaton pedig már szó szerint bántó hangja volt a V6 -nak. Gondoltunk mindenre ami szóba jöhetett, volt itt már vez.tengely cserétől elkezdve minden ami csak lehet. Aztán az kiderült, hogy a 15 év megtette hatását és kiégett az egyik henger kipufogó tömítése és ettől volt a motornak igencsak beteg hangja. Csöri azonban a problémát orvosolta, tömítés cserélve! :) A V6 ismét a megfelelő bariton hangon dorombol és ordítva süvít, ha úgy hozza a kedvem :) Nagy öröm és bódottá, ismét tökéletes a kicsike :)

Hétvégén barkács szakkört tartottam. Kiszereltem a klímapanelt és szétszedtem, mivel már jó ideje nem üzemelt a 3 tekerő "racsnija" :) A tartó műanyagok mindhárom helyen megrepedtek és a rugós pöckök kiestek a helyükről. Egy kis kézügyesség és kevés Loctite nedű felhasználása után újra olyan, mint régen. Véleményem szerint ez nem egy masszív konstrukció. De így van ez a korábban javított ablakemelő gomboknál is. Vajon a tervezés és tesztelés fázisában a mérnökök tényleg úgy gondolják, hogy amit alkotnak, az örök? :) Az elgondolás nem rossz, csak véleményem szerint kevés az anyag....


Voltak előjelei fogyott belőle a víz,és ha jobban meghajtottam,leállítás után bugyogott a tartály,hát utolérte a végzet,végleg felforralta a vizet.Tűzkarika átégett,beledolgozott a víztérbe.Volt itthon egy síkolt hengerfejem meg egy hengerfej tömítésem,fogtam és összeraktam.:) Meg lecseréltem a vezérműszíjat is ha már szét volt dobva...Hengerfej felújítás anno: 10000FT,hengerfejtömítés 7-8ezer környéke
Egy ideje már rakoncátlankodott a hűtőventilátor; hol ment, hol nem. Az egyik bűnös az előtétellenállás, jobban mondva annak hiánya. A hozzá vezető drótokat valaki valamikor összekötötte, de ez a kötés mára totálisan eloxidálódótt (első kép). A szigetelés is megolvadt a drótokon annyira melegedett. A másik a ventilátor csatlakozója, amelyik szintén megolvadt némiképp (második és harmadik kép). Sikerült egy bontott hibátlan csatlakozót (negyedik kép) szerezni zotya164 kartárstól (ezúton is örök hála :) ), úgyhogy (remélem) az összes hibaforrás kiküszöbölésre került.




Az alapjárat már új kora óta rakoncátlankodik. Aztán lett lambdaszonda csere, majd fojtószelep tisztítás. Minden egyes lépésnél javult a helyzet. Ma vettem a bátorságot és nekiálltam kitisztítani a légtőmegmérőt. Nagyon könnyen ment a szétszedés. Levettem a csatlakozót, a két csőbilincset, majd 20-s trox csavarhúzóval a csavarokat. Odabent minden tisztának tűnt. Féktisztítóspray-vel alaposan befújtam, de nem volt látható szennyeződés. Mindent visszatettem. Kicsit féltem, hogy nem lesz-e hibakód, de semmi gond nem volt, minden kontroll lámpa elaludt, a motor elindult. A próbakör során nem tapasztaltam csak minimális bizonytalanságot akkor, amikor magas fordulatról esett vissza a fordulatszám alapjáratra. De sokkal jobb. Nyilván a huzamosabb használat során derül ki, hogy van-e javulás.
Mindezek után meg kellett igazítani a jobb első fényszóró izzóját, mert fallal szemben állva látható volt, hogy össze-vissza szórja a fényt. A beavatkozás után minden ok.
Ma reggel az AKH-nál voltam Budaörsön, kiváló szervíz, szépen megcsináltak mindent, amit kellett. Ajánlom mindenkinek.
Első nap a vörös ördöggel
Gyerekeket alig lehet kibombázni az autóból, felváltva viszem őket mindenfele :)
Ma reggel gumiszerelőnél és futóművesnél voltunk. eredmény 100eft gumira, stb :(
Viszont kiderült, hogy egész jó állapotú a futómű, csak a hátsó fékek vannak vannak beragadva. és az olajleeresztő csavarnál csöpög az olaj... nincs benne a réz alátét?
Kíváncsian várom a további meglepetéseket.
Eddig minden okés :)
Ebben a bejegyzésben a 156 rozsdásodásra hajlamos szegleteit gyűjtöm össze. (Folyamatosan frissítem.)
Ez a lista nem azt jelenti, hogy pl. egy 5 évesnél idősebb 156 ennyi helyen rozsdásodik! Egyszerűen ezek azok a helyek, ahol a legnagyobb az esélye annak, hogy elinduljon a korrózió. Szerencsére a 156 nincs rossz anyagból, így amúgy sem rozsdásodik gyorsan. Mindenesetre ezeket a helyeket nem árt néha leellenőrizni, vagy még jobb: preventíven konzerválni.
1. Ajtó lehúzó gumik az oldalablakok alatt. Ezekben tradícionálisan sima acélt használtak merevítésnek. Néha felpúposodik és csereérett lesz...
2. Felső gumikéder, ami a tető szélén megy végig. Ugyanaz a probléma forrása, mint az előbbinél...
3. Az előbbi gumikéder mögötti él. Főleg a gumikéderről terjedhet át ide a rozsda. Tipp: Ezt a helyet mindenképpen ajánlom leerenőrizni!
4. Az ajtók gumikéderjei mögöti részek.
5. Az ajtók élei (magyarul a falcok). Itt mindenképpen jót tesz a prevenció, vagy is az üregvédelem.
6. A hátsóajtó alsó éle.
7. A küszöbök alsó élei. Tipp: üregvédő zsírt bele!
8. Klf. élek az alváz hátsó részén, a tank környékén.
9. Tankrögzító pántok.
10. Első kerekek előtti oszlopok, különösen az alsó részük. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek az oszlopok eredeti állapotukban gyakorlatilag 100%, hogy 5 év után el kezdenek rozsdásodni. Több, mint valószínű, hogy nem galvanizáltak és ez az oka. (Itt jegyezném meg, hogy az egész autó galvanizálását sem vitték túlzásba az olaszok. Bár ha azt vesszük, hogy az előző 6os Mazda, vagy B-Merci már párévesen rozsdásodni kezd itt-ott, attól azért jobb...)
11. Első kerekek mögötti alsó él, ahol a kerékdob visszahajlik.
12. Az első sárvédők belső vízszintes éle, a lökhárító fölött. (Mérsékelten veszélyeztetett.)
13. A küszöbök hátsó kerekek előtti része.
14. Hátsó sárvédők íve belülről, vagyis a csomagtér felől. Tipp: Kimosás, rozsdapassziválás (akkor is, ha semmi nem látszik), zsírral befújás.
15. A sárvédők peremét egy nem repedező növényi zsírt esetleg emellett viaszt tartalmazó szerrel érdemes lekenni. Ezeknek az éleknek ui. nagyon sokat kell elviselni és elég "védtelenek".
16. A szélvédő gumiszegélye mögötti rész, felül.
17. Tornyok. Na ez az ahova csak szereléskor lehet hozzáférni. Az elsőkhöz például csak akkor, ha a felső lengőkar konzolja ki van szedve. Ekkor érdemes lekezelni. (De semmiképpen sem hagyományos alvázvédővel, mert az csak látszólagos védelem, mögötte vígan fog dolgozni a rozsda.)
18. Kerékdobok fedetlen részei. Ezeket a felületeket (is) a legjobb olyankor lekezelni, akikor még tökéletes állapotúak. Persze a természetes reakció ilyenkor még az "úgyis rendben van, minek nyúljak hozzá". Pedig érdemes. Mondjuk a garancia lejárta után azonnal.
19. Az ajtók alsó, vízszintes gumipereme által érintett részek a küszöbökön. Ha nem töröljük le rendszeresen ezeket a gumikat, akkor sajnos megtapad rajtuk a homok és az évek alatt bizony előfordulhat, hogy kidörzsöli a lakkot. Komoly rozsdásodás ebből nem lesz, csak szépséghiba. Úgyhogy autómosáskor érdemes megtisztítani ezeket a gumicsíkokat.
20. Tankbeöntő nyílás körüli rész. Nem a külső felület, hanem a behajtott alsó perem felülről és a kerékdob felől.
21. Ülések alatti kereszttartók alatti rész és a környező varratok. E környéken rendkívül felületes a gyári korrózióvédelem. Egy 10 éves 156-nál itt komoly gondok lehetnek, sőt általában vannak is. A gyors ellenőrzéshez elég levenni a hátsó lábtérben az ülések alatti levegőkiömlő-műanyagokat. (2-2 csavar.) Itt egy erős fényű elemlámpával bevilágítva meglehetősen jó képet kaphatunk az alváz valódi állapotáról.
22. A fenéklemezek belső oldalai. Az előbbi pontnál leírtakat azzal lehetne kiegészíteni, hogy a fenéklemezek belső oldala talán még alapozóval sem lett lefestve. (Találtam erre utaló jeleket.) Rögtön ment rá egy vékony réteg festék, arra pedig a ráolvasztott bitumen. Mondani sem kell, hogy ez a "bevonatrendszer" mennyire áll ellen a kísértésnek rozsdásodásnak. (Ami a környező élektől indul.)
23. Vízkifolyó fülek. Különös tekintettel a hátsó lábtérben található 5-5 darabra. Ezeket a fent leírt bitumenlappal gyakorlatilag lefedték. Ezáltal létrehoztak olyan "barlangokat", amik felülről zártak, alulról pedig bejut a sós víz. Remek. 10 évesen nem túl jók az egyes fülek túlélési esélyei. Hacsak nem történt korábban preventív beavatkozás.
Összességében kijelenthető, hogy a 156 bár nem tartozik a látszólag gyorsan és erősen rozsdásodó autók közé, de sajnos nem sok választja el ettől. Igényli a karbantartást és semmiképpen sem a vedd meg és felejtsd el kategória! Amit a gyárban máshol átlag feletti módon beletettek (passione) azt a korrózióvédelmen sajnos megspórolták.
A képek illusztrációk, ezeket a neten találtam (tehát nem az én autóm részeit ábrázolják).
(Nagyon) Ajánlott olvasmány: Rozsdátlanítás egy 156-on (német nyelvű leírás, képekkel)
ATE-TR cartárs autójának felújítása képekben. Sajnos az idő vasfoga és a gyenge gyári felületkezelés megtette a hatását. Ha egyszer új Alfám lesz, amivel hosszú távra tervezek, biztos az elején megkapja a Németországban elérhető legjobb szereket. (Mint a mostani... :)
Egy másik 156 felújítása képekben
Utószó
Ha egy kívülről jól bevont alvázon apró rozsda jelenik meg a varratoknál, ez nagyon nagy valószínűséggel bentről indul. Mindenképpen érdemes a lemezek belső oldalát ellenőrizni!








A hátsó kipufogódob eltömődött emiatt alig gyorsult az autó.A csere sajnos 40000Ft-ba
került és a hangja is visszafogottabb lett és nem is mutat jól, viszont 4-5 ezres fordulat környékén morgósabb hangja van.


Ma végre először itthon tankoltam, hát meg is lepődtem, 61 liter diesel kemény 23.000 Ft. Még Forensis kártyával is 22.500 a vége.
Azt hiszem marad a sógorok dieselje. Munkahelyen 1.25 € és kuton is csak 1.349€
Árfolyamtól függően akár 2000 Ft-ot is lehet spórolni. Főleg ha engednék a "piros dejzelt" 0.9 €-ért........ :P
0
707
Fórum
Friss topicok
- Filmek
- Alfa történelem, híres ...
- Adok-veszek
- Giulia
- Forma-1
- Coffee - Minden ami kávé
- Spider
- 159
- Brera
- Alfa reklám
Tagok
Új tagjaink
- Olxander
- UTPcableman
- rajkailaszlo
- Tamas.F.Lamas
- Filip05
- Milán147
- copernico
- PolgárViki
- Bimbi10
- grimedth