Blog

Mielőtt nekifognék az első futómű rendbetételének - melynek része a kerékcsapágyak cseréje is, főleg egy bizonyos jobbos morgás miatt - mindenképpen foglalkozni kellett a hátsó kerekekkel is, ugyanis vizsga után nem sokkal "hirtelen és valamiért" elgyengült a kézifék - márpedig a tervezett munkáknak nem egy "élet-és balesetbiztosítás" hatásos kézifék nélkül nekikezdeni!

Már megemelve és a kerekeket forgatva látszott, hogy gyermeki naivitás volt azt gondolni , hogy a hátulra feltett , korábban elöl lévő kerekek gumijai maradandó változás nélkül viselték volna el azt a 2 éves (! :-p) időszakot , amíg az egész autó a hátsó bakolás miatt rájuk támaszkodott: jól láthatóan mindkettő be van lapulva egy ponton! Még jó, hogy nemrég, amikor az első kerekek új gumit kaptak a régieket nem dobtam ki - persze megint ott a dilemma, hogy nem járnék-e jobban 2 olcsóbb márkájú , új vagy újszerű mérethelyes gumival...
A deformált gumik ellenére a balos kerékdobon nem láttam/éreztem elváltozást, a jobbos viszont érezhetően lötyögött - pedig ugyanúgy lett meghúzva és beállítva , mint a másik...

Mivel -

1.nem kerékcsapágycsere volt a szerelés témája
2.az "orrfutó" miatt úgyis pihenőn lesz egy hetecskét minimum
3. hétvége volt

-ezért összeraktam így, de beállíthattalan volt, csak nagyon kilazított anyánál forgott rendesen a kerékdob, normálisan meghúzva "kockásan" ment :-(
A csapágyakat kiszedve és jobban megnézve/megtakarítva egyből látszott a "bibi": a külsőnél csupa spén lett a törlőrongy és a görgők is kráteresek voltak! Reméltem, hogy megúszom a csapágy kerékdobba préselt külsőgyűrűjének cseréjét - nyilván a munka miatt - de az is kapott rendesen, egy harmad-negyedkörívnyi szakaszon a görgőpálya úgyszíntén kráteresre barmolódott :-(

Egy Toyo csapágy ment bele ; hála egy teljesen használhatatlan, de valamiért megőrzött szerszám-szárnak egész könnyen ment a külsőgyűrű cseréje, a belső csapágyat pedig nagyon alaposan megnézve úgy döntöttem, hogy nem cserélem!
(a mostani tapasztalat alapján ez is úgy lehet, mint ahogy a vezérműszíj és a feszítője , azaz hogy felelősségáthárítási és üzleti okokból egyszerre javasolják a cseréjét, de a gyakorlatban nem egyforma az igénybevételük, azaz odafigyelve-szereléssel a jobban igénybevett minden második cseréjénél elég a kevésbé gyepáltat is újra cserélni)

Ja, persze, a kézifék! :-)
Az automata utánállító volt kiugorva a bal oldalon - de ez csak okozat! Anno az összekásnál nem találtam sem rajzot, sem fotót - úgyhogy összeraktam úgy, ahogy gondoltam - de közben volt egy dilemmám, ugyanis egy alkatrésznek a fellelt források szerinti helyzete - kifeszíti egy másik alkatrész nyúlványát - nagyon erőltetettnek tűnt - ezért fordítva tettem be...Most már biztos lettem benne, hogy pont az a "beerőltetés" adja az utánállító működését - ezért megfordítottam. A kötelek megfeszítésével sikerült az eddigitől lényegesen jobbat alkotnom, de sajnos az van, hogy -

- tovább nem feszíthető
- nem a "nagykönyv szerinti" 2 (max 3...) kattanásra rögzít
- az első próbaút pont a hegyes Miskolc-Tapolcára vezetett, ahol egy komolyabb lejtőn már nem fogta meg a kocsit...

Kerékékkel megbiztosítva a szereléshez jó lesz, de mindenképpen szeretném a gyári hatásfokot elérni, ehhez -

1. ellenőrzöm valami hiteles forrásból az utánállító összerakását
2. még ha jól is van összerakva, lehet, hogy azon is továbbállítható még a kézifék-erő
3. ha mindkét előző pontnak megfelelés ellenére sem lesz jó - akár még a kötelek is kinyúlhattak végső esetben...

>> SzervizGTPeti // Alfa Spider / GTV 2.0 JTS // 2015-10-15

A vizsgán feltűnt, hogy az egyik fékcső külső palástja el van repedve. Megkértek, hogy legyek szíves a csöveket tegnapra kicserélni...

Meg is tettem volna, az egyedüli akadály az volt, hogy előző nap még nem voltak a kezemben Stahlflex, azaz teflonbelsős, rozsdamentes-hálós csövek. Mert, ha már cserélek, akkor ilyeneket teszek be. Sokan dícsérik ezekat a jobb fékhatás ("besserer Druckpunkt") miatt. A fém fonat pedig a nyest ellen is véd - gondolom én.

Az egész úgy kezdődött, hogy Goodridge (UK) márkájúakat akartam, elvégre ők a legismertebbek.
...és úgy folytatódott, hogy rájöttem:
1. Nincs korrekt netes katalógusuk az oldalukon.
2. A Benelux PDF katalógusban szinte minden klf. motorú GTV-hez mást írnak.
3. Az angol PDF katalógusban a TS-t és a JTS-t egy kalap alá veszik.
4. A német képviselet széttárja a kezét, ők a Benelux cikkszámmal nem is tudnak mit kezdeni... (Valljuk be, a jelek szerint nem is akarnak.) Szerintük piaconként eltérőek az autók, ez az oka. (Valóban van ilyen, de azt azért kétlem, hogy Luxemburgba más JTS-eket szállítottak, mint Németországa...)
5. Szerinük amúgy a TS-hez való jó a JTS-hez is.
6. ...illetve az Alfisti.net-hez irányítottak, miszerint ők tényleg tudják milyet kell rendelni. (Érdekes... egy kereskedő/szervíz jobban tudja, mint a gyártó képviselete?)
7. Az Alfisti-nél csak natúr (külső PVC cső nélkülit) vagy rikító pirosat lehet rendelni. (Előbbi nem tetszik, mert nem akarom, hogy a palástot sós víz érje, akkor sem, ha rozsdamentes. A piros pedig nekem túl feltűnő.)

Kérdeztem őket, hogy nem szándékozzák-e megkérdezni az Alfisti-t, hogy mit és miért, hogy pontosíthassák a katalógust. Na erre nem válaszoltak.
(Az ilyen mentalitás a végem. Komolyan ennyire nem érdekli őket?...)
Mindegy, egyszer talán megírom a Goodridge-nak a történetet. Kiváncsi vagyok, az angolok is ennyire közönbösek-e. A netes kereső hiányából sajnos erre következtetek, de meglátjuk...

Így kötöttem ki a német Probrake nevű gyártónál. Ők főleg motorokhoz gyártanak ilyen fékcsöveket, de újabban autókhoz is. És nem utolsósorban az oldalukon és az eBay boltjukban is külön említik a JTS-t.
(Igazából a JTS ez esetben "kismotoros faceliftest" jelent. Mert valószínűleg ez a két faktor van hatással a fékcsövek méreteire.
Az szólt még mellettük, hogy őket fel tudom hívni, ha baj van.

Meg is rendeltem náluk a szettet.
Megjött. 3 db-ot tartalmaz. Na itt már nem volt őszinte a mosolyom. Felhívtam őket... A beszélgetés vége az lett, hogy kénytelen vagyok lemérni a saját csöveimet, hogy biztosra menjünk. (Bár említettem nekik, hogy netes shop-okban normál fékcsöveknél sokszor megadják a méreteket is. És ha 5 helyen ugyanazt írják a JTS-re, akkor lehet benne valami.)
Mindegy, a legbiztosabb lemérni. Kerekek le. És tessék: Amit az ATE 16 centisnek írt (hátulra), az nálam 31 cm. (Fékcsövekről beszélek!)

Elöl 43 centisek vannak.

Van egy olyan sejtésem, hogy a Goodridge "TS-hez való" szettje is 16 centis hátsó csöveket tartalmaz.

A menetek típusát később fogom leírni, mert a cserekor derülnek ki.
A Probrake M10x1 külső/belsőre tippel. Meglátjuk.

Színben karbon hatásút rendeltem, ami egy barnás, áttetsző külső PVC-csövet jelent. Ez az áttetsző fémfonattal együtt tényleg hasonlít a karbonra. Szép és diszkrét.
Ami az árat illeti... Drága. SImából egy szett 30-50 euróra jön ki. A probléma az az, hogy perpill még nem találtam hátra valóban passzoló utángyártottat. (A gyárit még nem néztem.) Az előnyöket is mérlegelve arra jutottam, hogy ennyit nekem megér ez a dolog.

Fékfolydékból természetesen DOT 5.1-et fogok használni (mint mindig).

Az első két kép az eredeti, még ki nem cserélt csöveket mutatja.


Folyt. köv.


Kérés: Ha valaki 916-os GTV-t v. Spider-t szerel, írja meg nekem légyszi a fékcsövek hosszát (motorral és évjárattal)! Köszönöm előre is!

>> SzervizB.László // Alfa 156 2.4 JTD // 2015-10-15

Elérkezett az újabb szerviz ideje , olaj és szűrők cseréje

 
>> Szervizberobbantam // Alfa 156 1.9 JTD Sedan // 2015-10-15

Mivel olaszhonbol érkezett a vas,és semmit nem tudni az előéletéröl,így első utam a szerelőmhöz vezetett.Nem kimondottan alfás,de megbízható,korrekt és ismeri az 1.9 jtd motort.Ami cserélve lett:
Olajszűrő BOSCH
Vezérműszíj feszítő csapágy INA
Levegőszűrő Sofima
Motorolaj Selénia WR Diesel
Termosztát EPS-Facet
Vezérműszíj vezető csapágy SKF
Vezérműszíj DAYCO
Vízpumpa SKF
Pollenszűrők Wuller
Vezérműtengely szimering Ajusa
Üzemanyag szűrő Mann
Átnézte az autó alját is.Korróziónak semmi nyoma.Még a kipufogó sem rohad.A féltengely gumiharangok várnak még cserére.Kiszakadva nincs még egyik sem,de elég kopottak.

 
>> Eseményberobbantam // Alfa 156 1.9 JTD Sedan // 2015-10-15

Hosszas töprengés és nézgelődés után meglett a kiszemelt áldozat.Felhívtam az eladót,és mivel közel volt el is mentem megnézni a vasat.Az autó kívülröl egyben van,motortér patyolat.Belül ráfér egy nagytakarítás.Az eladó is szimpatikus volt,így megegyeztünk a részletekröl.Október elsején a nevemre és tulajdonomba került az új szerzemény.

 

Mivel esős időben korábban is már mindig párás volt a bal első-oldalsó indexbúra belseje, ezért az esős időre való tekintettel rászántam magam a helyrehozására.
Apró cseppek gyűltek benne össze, valamint opálos párás volt belülről.
Amint levettem a búrát, látszott, hogy mitől:
Az áttetsző részt a hátlaphoz valami ragasztással vagy forrasztással erősítették hozzá körben, Egyébként a hátlap is műanyag. Ez a körkörös ragasztás olyan gyenge volt, hogy már nem is tartott teljes körben. Kézzel simán kettészedtem, ez egészet már csak egy hártyaszerű, hajszálvékony ragasztó csík fogta egy két szakaszon.
Jó, hogy nem hagytam el valahol útközben az áttetsző részt!

A két részt tehát kettészedtem, és pillanatragasztó géllel megpöttyözve újra összeragasztottam. Miután megkötött, hátulról, ahonnan nem látszik az illesztést körkörösen kitöltöttem ragasztóval.
Remélem, hogy így már nem fog bejutni víz / vízpára.

Az idexbúra leszedése:
az egész búrát egyhén befelé nyomva el kell csúsztatni menetirány szerinti előre. Kb. 10-12 mm-t fog elcsúszni előre, olyankor a búrán lévő hátsó köröm kiakad. Simán körömmel alá kell nyúlni hátulról és kifeléhúzni, majd kiforgatni a helyéről. Csaltakozót lehúzni, és RÖGZÍTENI, mert ha a vezeték beesik vissza a lyukon az vicces lesz!

 
>> Tuning és extratofe // Alfa 147 1.9 JTD 115 LE // 2015-10-14

Sikerült beszerezni, egy új fejegységet, igaz utólag azt mondták az AUNA márka nem a legjobb típus... de az összkép sokkal jobb mint egy másik fejegységnél :)

 
>> EseményBomi // Alfa 156 2.5 V6 24V // 2015-10-14

Örömmel jelentem be, hogy minimum fogyasztási rekordot döntöttem a V6-ossal, vegyesben 10,2 l/100 km. :)) Ez a mérés még mindig sportos vezetési stílus mellett történt. Eddig 11,3 körül volt, bár hozzá kell tenni volt egy termosztát csere (Mahle), most gyorsabban melegszik a motor mint előtte.

>> SzervizJack // Alfa 156 SW 2.0 JTS // 2015-10-14

Egy sima lengőkar cserének indult, aztán sokkal több lett belőle.
-jobb felső lengőkar (lemförder volt előtte is, kiszakadt a porvédő gumi, fél év alatt kipusztult)
-bal alsó lengőkar (TRW)
-kézifék kötél mindkét oldalon
-hátsó féktárcsa (zimmermann)
-hátsó fékbetét (TRW)
-egy új akksi (Varta)
-hátsó stabilizátor szilentek (gyári)

 
>> Eseménytakip // Alfa 166 2.0 TS 16 CF2 Progression // 2015-10-13

Lehet, hogy idén meglesz a 250?