Blog
Marektól még a télen vettem egy eredeti gyári Alfa fabetétet. Nem műfa, igazi furnéros rétegelt lemez. Annyi szépséghibája volt, hogy fényszóró magasságállítás nélküli autóhoz való, de gondoltam ez nem fog ki rajtam. Most volt egy bő órám hobbizni, gondoltam felteszem végre.
Hogy szép e, egyéni ízlés kérdése. Látszik az utólagosság, de nekem bejön. Túl komor fekete volt az a műszerfal. Így kicsit vidámabb, mellesleg egy ritka gyári kiegészítővel gazdagabb az autó.





Hamarosan a csövezésről is lesznek képek.
Addig is illusztris társaságba került a kicsike! :-)
A háttérben James Thompson ex-WTCC-s Alfa 156-osa látható.




A vas még megvan, egy gerinctelen alak volt a vevöjelöltem...
Annyira nem is bánom :)
Ennek örömére kapott jobb elöre egy fékcsövet egyenesen oszträkiäból mivel ESP-s nincs utängyärtott igy gyäri lett.
Fék gatyába rázva.
Kapott még 4db defekttürö Conti gumit nyáriakat, a profil jó de elég zajosak sajna. Meglátjuk meddig maradhatnak fent.
Ezen kivül közeleg a müszaki, ezért egy elömüszakit is megejtettünk hogy ne kelljen kapkodni, a konkluzio az hogy semmi probléma igy akár le is vizsgázhatott volna de még van 2 hónapom.
Megint hajtottunk jó 1000km-t pälyän, a turbo geoällitäs teljesen kitisztulhatott, hibakód 100%-ban megszünt häla az égnek.
Észrevettem, hogy a motor tetejénél lévő szilent közepe repedezett, közel van a teljes szakadáshoz.
A konzol leszedése túl körülményes lenne. Talán még a vezérműszíjat is le kell hozzá szedni. Így egy megoldás adódik: a helyén kell kicserélni.
ehhez a művelethez készítettem egy célszerszámot, amivel kihúztam a szilentet a konzolból.
Meglepetésemre a cseredarab (Birth) ugyan olyan mint a gyári. Ilyen ritka esetben valóban jó választás egy utángyártott.
(Megjegyzem az első kanyarstabilizátor szilent cseréjéhez szintén Birth-öt vettem, és abban még a gyári logó is benne van.)
A szilent szépen kijött a helyéről, az újat pedig némi szenvedés után sikerült irányba állítani, majd betolni a helyére.


A nemrég kicserélt új LPR kinyomócsapágy megadta magát :(
Először csak felpuhult a pedál, majd kb. 120km után a kinyomócsapágy kiköpte a fékolajat magából. A tartály csaknem teljes tartalma az aszfalton kötött ki.
Rendeltem egy gyárit ami Valeo gyártmányú.
Ami a gyári ill. utángyártott kérdést illeti arra a következtetésre jutottam, hogy kell lennie különbségnek, legalább a minőség ellenőrzés terén. A gyári alkatrészek sok ponton meg vannak jelölve festéktollal, ezt az utángyártottakon nem találni.
Rendeltem még gyári hosszbordás feszítőt és vezetőgörgőt. A feszítő Dayco, a görgő SKF. Egyikben sincs benne a gyári logó. Ha cserélem készítek képet a régiről (ami gyári) és az újról.
Kuplung jó lett. Tekintve, hogy az előző gyári 166227km-t hibátlanul ment, az új örök élet meg egy nap :)
Azért kár a szopásért (dupla szervízköltség).


A sztorit ott kezdem, hogy 2011.11.23-án házasságot kötöttem életem első Alfa Romeo-jával.
Téli pacskerpkkal hoztam el, a nyári 19”-os alu-garnitúra csak tavasszal került fel rá.
Valamikor 2012 nyarán arra lettem figyelmes, hogy a hátsó sárvédőív hátsó ajtó felőli ívén, valamint a hátsó ajtón a fényezés mindkét oldalon kezd szemcsés lenni. Őszre már a sárvédő ív éle kezdett szépen kikopni.
Na, gondoltam, nagyon jó, a 235-ös gumi a 19-es felnin annyira kilóg alul az alváz befelé kerekedő íve alól, hogy az első kerekek által felvert sár/kosz leveri a festéket a hátsó ajtóról és a sárvédőívről.
Amikor azonban újra felkerültek a téli kerekek – ami annyira gyári méret, hogy gyáribb már nem is lehetne (215/55 R16) – meg kellett állapítsam, hogy az is kilóg annyira, hogy a sarat felverje ugyanoda hátul.
Ekkor már konstrukciós hibára gondoltam. Viszont nem akartam elhinni, hogy ha valaki tervez egy ilyen szép autót, akkor egy ekkora szarvashibát hogyan véthet?
Kisvártatva a CarTársak autóikról készült fotóin felfedeztem, hogy a hátsó ajtókon, és a hátsó sárvédőíven mintha lenne valami.
Mikor 2013 januárjában Pityukománál összejöttünk páran 159esek egy kis kormánymű fogasléc zsírozásra, megszemléltem a többi vasat. Kiderült, hogy mindenkinek van gyárilag fent átlátszó kavicsfóliája az említett helyeken, sőt még elöl is, az első sárvédőív első kerék mögötti részén, csak nekem nincs.
A másik ami feltűnt, hogy a legtöbb 159esen az első ajtó előtti és az első sárvídőív mögötti részen középen valami kék alapon fehér felirat tündököl. Később megismerkedtem a felirattal is: design GIUGIARO
Először azt hittem, hogy ez valamiféle felszereltség, vagy motorváltozat függvénye, az enyémről meg azért hiányzik, mert progression (némi plusszal ugyan, de mégiscsak progression) és hát 1.9 8V.
Amikor azonban megláttam néhány 8V-t, hasonló felszereltséggel design GIUGIARO matricával, rájöttem, ennek az én ARKANGYAL-omon is fenn kellene lennie. Minden 159-en fenn van gyárilag. Olyannyira, hogy idén tavasszal, egy otthoni kézi mosás során fel is fedeztem az én autómról hiányzó matrica helyének körvonalait. Csak akkor látszik, ha bizonyos szögből nézi az ember, és persze nagyon közelről.
Ekkor villant be nálam, hogy miután a megvásárlást követő második héten egy kereszteződésben a STOP-táblánál állva egy kisfiú nekiment a biciklijével a lökhárítómnak, majd felfeküdt a motorháztetőmre, és utána elvittem Cegléden a horzsolást kijavíttatni egy fényezőhöz, a fényező az alábbi mondattal nyitott: „Ezt a kocsit ismerem! Pár hónapja járt nálam egy kis esztétikai feljavításon!”
Bakker!
Össze is állt a kép!
A nyavajás nepper elvitte átpolíroztatni, hogy kelendőbb legyen, a köcsög fényező, meg leszedte a design GIUGIARO feliratot és a kavicsfóliákat, merthogy útban voltak, de pótolni az már smafu volt!
Noshát idén tavasszal megkezdődött a hiányosságok pótlása.
Droberto-tól kaptam rajzokat a kavicsfóliákról.
Piritu CarTárs segítségével sikerült nagyon jó áron 3M kavicsfóliát szereznem. A fóliás a méretet az ő Párduc-áról vette a fólia elemekhez. Májusban a 159VTT-n vettem át a méretre szabott fóliaszettet.
Hosszas keresgélés után Alfás Viktor segítségével eljutottam egy príma fényezőhöz, akinél nehezen, de sikerült időpontot találni. Elég hosszú a várólistája, de úgy gondolom megérte várni. A sárvédőív „kiflijét” gyönyörűen lefényezte. Épp ma lett kész. Ráadásul a bal oldalon a hátsó ajtót kinyitva a sárvédőn volt néhány biztonsági öv odacsukás okozta sérülés. (igazából nem fér a fejembe, hogy ha az én 4 éves fiam oda tud erre figyelni, az előző olasz digó és a gyereke miért nem tudott?) Ezeket a sérüléseket is szépen lejavította. Olyan, mintha új lenne.
Sőt! A feleségemmel az ő 147esével AlfaCity-re menet elcsaptunk egy fácánt, ami enyhe karcokat okozott a FEKETE GYÖNGY lökhárítóján. Mivel ma a feleségem vitt el a kocsimért a fényezőhöz, srác ezeket a karcokat ingyen eltüntette. (persze ezért meg is toldottam az általa mondott munkadíjat)
Mire ma hazaértem az ARKANGYAL-al a fényezőtől, már a postaládában várt az Erhard-tól megrendelt design GIUGIARO matricapár is.
Mivel minden ilyen szépen összejött, ma délután neki is estem ragasztgatni. Először jó meleg samponos vízzel letakarítottam a felületeket, majd szárazra töröltem. Kicsit hagytam még napfürdőzni, ezután előkaptam a Pityukoma által profi módon lefotózott képeket (utolsó fotó), és megnéztem, hogyan helyezkednek el a gyári kavicsfóliák.
A fóliát úgy ragasztottam fel, hogy az öntapadó matricát először csak egy kis felületen szabadítottam meg a hordozófelülettől, majd bepozícionáltam, ezután lassan húzni kezdtem le róla a hordozófelületet, miközben a másik kezemmel a mutatóujjamra csavart száraz ronggyal nyomtam fel a matricát, figyelve, hogy ne maradjon alatta levegőbuborék.
Bevallom, az első matricát csak másodjára sikerült felraknom, elsőre elcsúszott a pozícióból és buborékos is lett. Ekkor találtam ki az említett technikát, amivel már gond nélkül ment a dolog.
A design GIUGIARO matrica pozícionálása a bal oldalon könnyű volt, mert látszott a helye. Miután ez ide felkerült, mérőszalaggal bemértem a pontos pozíciót, majd ez alapján ragasztottam fel a jobb oldalra.
Végre ez is megvan.
Az eredmény a fotókon. (Az első fotó még a lekoptatott sárvédőívet mutatja.)
Költségek
3M fólia: 3 000,- Ft
design GIUGIARO matricapár: 3 600,- Ft
fényezés: 16 000,- Ft
Külön köszönet a támogatásért
Alfás Viktornak
drobertonak
Erhardnak
Piritunak
Pityukomának












Mai nap szóltak h akció van az unixba NGK gyertya és izzító gyertya téren, átmentem és megkérdeztem mennyi a jts-be platina gyertya és elég jo árat mondott így vettem olyat amien a 2.5-3.2 V6-okba kell. NGK PFR6B zavarszűrő ellenállással. Mikor mentem haza elég meggyőző volt mit is tud ez a gyertya. stabilabb erősebb, jobb reakció. ezzel a 3 jelzővel illetem.
Ami benne volt gyári 2pólusú nem volt vele gond, csak ha már ennyibe van akkor kicserélem, jobban bírja a hőt, ersebb szikrát ad mikor beindítom, meg kevesebb lesz a fogyasztása a gépnek vmennyivel. Amint van fogyazstásról adat írom.




Újra Várpalotát vettük célba, ahol is Csöri ambulánsan műtéteket hajtott végre a Párducon.
Cserélve lett:
- Gázolajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
- Motorolaj
- Olajszűrő
- Vezérműszíj + görgők
- Vízpumpa
- Hosszbordás szíj












Mire figyeljünk új felni választásakor? Az ET számra! A kormánylegördülési sugár a kulcsszó:
Lásd 2-es kép lent.
Ezt úgy tervezik gyárilag, hogy negatív legyen. Így a kerekek fékezéskor összefelé nyomják egymást. Ha pl defektet kapsz az egyik oldalon és fékezel, akkor is befelé fordul az épen maradt még tapadó kerék. Így nem vágja azonnal keresztbe a vasat, sőt még ellenkormányoz, tehát van esélyed megfogni. Dolgozni kell vele, mert fogja tekerni a kormányt.
Ha ez az érték(R) nulla, akkor elvileg nulla erőkar van, fékezéskor, vagy akár döccenőn nem is nyom, nem is húz a kitérni akaró kerék (vagyis nem akar kitérni). Ha ennél bentebb kerül a kerék közepe, növekszik az erőkar.
A 146 esetében az acél felni a legkintebb lévő kerékközéppel rendelkező kerék (ET 43). Ennek mindenképp még negatív R-t kell adnia, minden autót így terveznek már jó ideje. Kb -2 -3mm szokott lenni, ami ennek megfelelően 2-3mm erőkart jelent.
Ha felteszem az ET 49.5 értékű alufelnit, ez az erőkar 8-9mm-re nő, vagyis jobban terheli a fenti alkatrészeket.
Egyben a kormányzási befolyás is nő, mert visszafelé is működik a dolog. Nagyobb erőkaron jobban tekergeti a kézből a kormányt. A mínuszosnak amúgyis nagyobbat ellen kell tartani, ha növeljük az erőkart, ez még inkább érvényesül.
Elméletileg az R=0 az ideális. Hogy miért nem minden autónál R=0? Csak tippelni tudok: a futómű nem tartja a geometriáját fixen. Van egy tól-ig tartomány ami jó, az alkatrészek kopnak, nyúlnak, így jobb kicsit mínuszba tenni, hogy kopással se menjen át pluszba. Ezen kívül van egy természetes igényünk az út érzetre, szeretünk ellenkormányozni és nem a levegőben tekergetni a kormányt mint egy szimulátorban.
Ami inkább probléma, ha pluszba megy az R. Ekkor elvileg az egyenesfutás jobb, azonban defektnél vagy egyéb egyenlőtlen fékhatás esetén a tapadás különbség miatt pördülni készülő autónak nem hogy ellenkormányoz, hanem még forszírozza az autó keresztbefordulását. Úgyhogy ésszel, számolva válasszunk felnit a saját és futómű alkatrészeink élettartama érdekében!

