Blog
2022.02.18 - Olajcsere, olajszűrő, légszűrő csere, gyertya csere.
Km: 30.825
Elkezdődött tehát a motor szétkapása, és elég hamar világos lett, hogy bizony ráfért a nagy felújítás. Az előző tulajdonosok áldásos hatása megtette a magáét.
Nagyjából semennyi hónolás nem maradt a hengerfalon, és hát a gyűrűk sem voltak már a helyzet magaslatán, ez a hengerfej leszedése után viszonylag világos lett.
Lekerült a hengerfej, elvitte Szabolcs a gépműhelybe, ahol kb két hetet ígértek, ami azért csúszott, de nem emiatt kaptunk agyvérzést elsősorban.
A hengerfej felújítása összesen 48.000,- Ft-ba került, a HF-es mester szerint botrányos állapotban volt, rég találkozott ennyire szarral, ugyanis a szelepek nem nagyon akartak zárni, feltehetően legalább részben emiatt háromhengerezett alapjáraton...
De lehet, hogy ludas volt benne az is, hogy a karbitalp tömítések teljesen szanaszét voltak repedezve, ami nem valami nagyon jó ómen, ha fals szívásról van szó.
Képeken a szétszedéskori állapotok láthatók :)
Amennyire vissza lehet követni, az autó viszonylag sokáig állt egy helyben (hardy hibával, éveket), de csak a hűtőből engedték le a vizet, úgyhogy annak rendje és módja szerint a fagyálló kikezdte belülről a blokkot, de annyira azért még nem volt vészes, bíztunk benne, hogy ennek ellenére tömíteni fognak az örökkévalóságon át várt görög gumigyűrűk...
Szegény autónak elég kemény sorsa lehetett, a hatodik képen lévő olajos homokot a blokkról kellett levakarni...
Végezetül kidőlt belőle a motor, mehetett az összelegó...
Ezután elkezdődött a szerelés január 17-én, ahol a bontás során még néhány probléma napvilágra került. (A hátsó motortartó bak konkrétan kipottyant a helyéről a motor kivételekor...)
Ennek okán meg kellett venni még:
kardánfelfüggesztő csapágyat,
középső hardyt,
kellett egy gyári olajnyomás jeladó (ugyanis valami GANZ jeladó volt beletekerve, amivel nem csak az a baj, hogy fordítva mér (mivel a gombáról vesz testet), hanem az is, hogy csak 6 baros, a mi műszerünk pedig 8... szóval nagyon igényes megoldás volt ez (is),
6 db szelepfedél lefogatócsavar gyűrű,
motorháztető tartópálca patent (hiszen miért is lett volna benne gyári...),
4 gyertya (abból sem jó specifikáció volt benne),
ekkor már beszerzésre került 2x6 liter Total 10w50 olaj,
egy testkábel és két darab H4-es csatlakozó az első pilácshoz, ami eddig sose volt hosszabb időtartamban jó...
Ha hozzászámolom a kopó dolgokat - Brigéciol, féktisztító, tömítéskaparó, egyebek- akkor ezek mindösszesen 51.601,- Ft-ba kerültek.
Mivel halott volt a jobb oldali váltótartó bak, és kiderült, hogy sajnos a gyári dobozban nem adnak a blokk és a hüvely közti, az olaj és a vízteret elválasztó gumigyűrűt, viszont legalább nem is nagyon lehetett kapni (ahogy jobbos váltótartót sem...), keresgéltünk, Szabolcs talált.
Egy helyen volt ez a kettő együtt, Görögországban, amit kifizettem január 22-én (összesen szállítással együtt 82.62 Eurot - 29.663,- Ft-ot), majd következett a várakozás...
Ugyanis a görög posta egy reumás csiga sebességével gondolta a szállítást, pedig nem kértem volna ingyen... Ezért -szerintem- elég sok üresjárat keletkezett, mire megérkezett február 7-én a Posta logisztikai központjába, majd onnan Veszprémbe... (Ha az OKP-s rendeléssel vetjük össze, végképp nevetséges)
De nem ez volt a cuccal a legnagyobb baj...
A múltkori tankolásnál vettem észre, hogy nagyon lötyög a tankajtó. Utánaolvasgatva kiderült, hogy típusbetegségről van szó. Rendeltem új pöcköt hozzá kemény 1600Ft-ért (rendeltem kettőt, hogy legyen tartalék). A csere kb. 10percet vett igénybe. Most mát úgy áll az ajtó, mint Katiban a gyerek :-)
Egész jó áron adta a fiatalkatreszek.hu a gyári QV emblémát. Rendeltem is belőle a bestiára. Száműztem a kínait. Bár hozzá teszem, hogy az se volt túlságosan gagyi minőség. De a gyári az gyári :-)
Hát, az úgy kezdődött, hogy eltelt 36 év, és itt volt az ideje egy alapos rendberakásnak...
Ez hosszú lesz, csak mondom...
Settantacinque cartárssal már régóta jóban vagyunk, így amikor lehetőségem nyílt rá, hogy rendbe rakassam a Puntot, hozzá kuncsorogtam be magunkat...
Nem volt olcsó művelet, de legalább az eladásra felkészítette a kisautót november végéig. A Punto most, február végén ment el viszonylag jó árban, az utóélete már nem lett ennyire vidám... De ez egy külön történet, amin majd egyszer biztos nevetni fogok, csak nem tudom mikor.
Novemberben jött Szabolcs egy linkkel, ami szerint Szicíliában található egy garnitúra vadonatúj, sosem használt, az én autómba való hüvely-dugó-gyűrű készlet elég jó árban (bár 350-es Euro árfolyamnál semmi sincs jó árban), és szerinte meg kellene venni, így hát megvettem annak rendje és módja szerint.
A cuccot 550 Euroért hirdették + postaköltség, egy elég pofátlan ajánlatot tettem ebayen, ami 450 Euroról szólt, viszont az eladó elfogadta, így a postaköltségnél is többet spóroltam rajta...
A rend és a mód ez esetben azt jelenti, hogy Paypal nélkül kellett külföldre utalni, ami önmagában napokat vett igénybe, majd újabb napokba telt míg jött a futárszolgálattól is valami - mert Szicíliában természetesen akkor volt hatalmas esőzés, ami miatt postára sem tudták adni a cuccot -, én meg már idegbajt kaptam, hogy mi lesz már azzal a szarral, pedig a java még bőven hátra volt. Ja, és természetesen egy szicíliai boltossal csak olaszul kommunikálsz e-mailben, ő meg néha nincs írogatós kedvében, úgyhogy eléggé elhúzódott a szülés :)
A csomag 2021. november 9-én érkezett, én pedig mindenkinek csak ajánlani tudom az Alfio Paternó & c. -t, aki esetleg Paternóban jár és alkatrészt keres 75-ös Alfához :)
Az ára 495 euro volt, az akkori árfolyamon 181.833 Ft, ami szerintem nagyon korrekt, hiszen tényleg vadonatúj cuccokról van szó Ricambi Originali dobozban, ahogy kell. :)
De ez még csak a kezdet volt, ekkor még nálam is maradt az autó, a rengeteg sallang ezután jöhetett csak.
Pár dolgot Szabolcs rendelt meg hozzá, így
HF tömítést (jaj hát ez is egy vicces történet lesz...- Victor Reinzből ugyanis ez volt az utolsó darab),
Első- hátsó főtengely szimmeringet,
Kartertömítést,
Hajtókarcsapágyakat (Glycot, alapméreteset),
Szelepszár-szimmeringeket,
Kétoldali motortartó bakot,
2 szett olajat, szűrőkkel,
Légszűrőt,
Szívósor tömítést,
Kipufogó sortömítést,
Kipufogó alátéteket, és anyacsavarokat,
Szelepfedél tömítést,
Olajbetöltő nyílás tömítést,
Félhold tömítést a hengerfejbe vegyesen Unixból és a Szakál Metálból.
Ezek az alkatrészek összesen 63.054- Ft-ba kerültek max kedvezménnyel.
Rám maradt az OKP.de-s rendelés, amin őszintén meglepődtem, mert Karácsony előtt is 3 nap alatt meghozták Németországból.
Jött tehát tőlük egy hátsó motortartó bak,
Karbitalp tömítés 3 darab (hiszen a két középső közös),
illetve még néhány tömítés.
Ez a kör szállítással együtt akkori Euro árfolyamon 91.735,- Ft-ba fájt (és ez tényleg eléggé fájt :))
Első körben ennyi alkatrész beszerzésére került sor...
Cél az eredeti állapot lehető legjobban visszaállítása és megőrzése.
A szürke padlókárpit cseréje feketére.
Bent lévő zene miatti kábelek eltávolítása valamint felül is a padlólemez ellenőrzése
Bose mélynyomó instalálása. Mélyláda és hangfalak már megvoltak.
CD tár beépítése a csomagtartó tálcába.
MP3 lejátszós autóradió beépítése.
Tempomat intallálása
Hűtő radiátorok bekapcsolnak mikor gyújtáson van a kocsi ezért ezt is megnézni(se termosztátor hőfok se radiátorban a jeladó se a relék nem rosszak, akkor mi?)