Blog
Vezérlés és olajcsere is megtörént a GT-n. Ugyan az előző tulaj azt mondta nem rég cserélve volt számlája nem volt róla és én úgy gondolotam így biztos így kicseréltük és kapott Motul 8100 X-clean olajat. Új szűrőket. Boldogan hoztam el a kocsit a szerelő megdicsérte milyen jó kis autó büszke voltam Alfira. :D
Egy unalmas pillanatomban (koronavírus) eszembe jutottt, hogy van egy darab megmaradt carbon fólia. A váltó kar köruli részt vontam be egyelőre, mert ennyi anyag volt de annyira tetszik, hogy megpróbálom a fejegység körüli nagy részt is bevonn. Meg is rendeltem aliról a foliát. Az új váltógom már úton van.
Korábban írtam, hogy ha végre rendszám lesz az autómon, akkor egy kicsit bővebben kifejtem, hogy az embernek milyen rögös utat kell kijárnia, ha svájci autót akar forgalomba helyezni itthon.
A dolog nyílván azzal kezdődik, hogy megvan a kiszemelt áldozat. Néhány telefon, autószállító bérlés, kitartás, és 2 nappal később itthon van az autó és néhány hónap múlva lehet is használni. :-)
Na ne szaladjuk ennyire előre.
Az első dolgom az volt, hogy a svájci-német határon befizessem a vámot és az ÁFÁ-t a kocsi után, mert töredéke annak, mintha itthon kellene. Kb. 1 óra alatt el lehet intézni. A vámalapnak nem az autó eurotax értékét veszik alapul (mint itthon), hanem az adásvételiben szereplő összeget.
Svájcba van egy olyan szabály, hogy ha a kocsi ki van vonva a forgalomból, nem vagy köteles átírni, csak azon a napon, amikor újra szeretnéd használni. Időkorlát nincs és ez idő alatt akárhányszor gazdát cserélhet az autó.
Ez felvet némi problémát. Mégpedig, hogy a forgalmiban annak a neve szerepel, akinél utoljára forgalomba volt. Hogy miért is jelent ez problémát? Magyarországon az első dolgod ha az EU-n kívülről hozol autót, hogy elindíts egy származásellenőrző folyamatot (11.000Ft). Itt viszont neked kell igazolni, hogy milyen jogcímen van nálad az autó. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy be kell hogy szerezd a forgalmiban lévő névtől elkezdve az összes adás-vételit azzal bezárólag, amin a Te neved van. Ez nálam szerencsére csak 1db szerződést jelentett.
Szóval ismét egy-két telefon Svájcba, hogy ugyan postázzák már el neked az eredeti adásvételit, amin az előző tulaj vette az autót. Nálam itt kezdődött a probléma. Azt mondta az eladó, hogy neki nincs már meg és elérhetőséget se tud adni. Szerencsére a Google a barátod. Beírtam a google-be a nevet és címet ami a forgalmiban szerepel és szerencsémre egy cég volt bejelentve oda. Volt mellette telefonszám is. Felhívtuk és nem hajtottak el a búsba, hanem teljesen segítőkészek voltak. Mondták, hogy igen az övéké volt a kocsi (vagyis pontosabban a fiúké) és megkeresik az adásvételit, mert biztos hogy megvan. Másnap elküldték szkennelve. Mondták az okmányirodában, hogy a német nyelvű biztos nem lesz jó, le kell fordíttatni hivatalosan az OFI-nél. Itt jött a következő csavar. Az Országos Fordító Iroda nyomtatott papírról nem tud hivatalos fordítást kiadni. Csak és kizárólag eredeti, tollal aláírt példányról tudnak kiadni olyan fordítást, amit az okmányiroda is elfogad. :-(
Mondjuk azt, hogy ezt is elintéztem. Visszamentem, lefordították. 15.000Ft-ért. A két adásvételivel, a svájci forgalmival, a vámpapírokkal vissza az okmányirodába. 11.000Ft befizetése után el is indították az eljárást, ami azt mondták 1hónap és a végtelen idő között meglesz. :-)
Következő megálló az NKH. Ha nincs ismerős 1-2hónap a várólista. Én kerítettem egyet, úgyhogy 1,5 héten belül vihettem. Ha van műszaki vizsgája a kocsinak és ezt igazolni is tudod (nem, nem elég ha a svájci forgalmiba be van írva, kell a svájci vizsgabázis által kiállított papír is) akkor 9.000Ft a Jármű Műszaki Adatlap kiadása. Természetesen nekem nem volt ilyen papírom csak a forgalmiban szerepelt, így műszakiztatni is kellett a kocsit. 39.000Ft-al ismét kijjebb vagyok.
Eltelt kicsivel több, mint 1 hónap és csodák-csodájára meghozta a postás a származásellenőrzésről a határozatot. El lehetett vinni eredetvizsgára a kocsit.
Ezután következhetett a regisztrációs adó. Szerencsére online lehetett intézni, csak egy ügyfélkapus bejelentkezés kell hozzá. Kitölti az ember a nyomtatványt, beküldi és már jön is a határozat. 240.000Ft. Először azt hittem valami vámtarifaszám, vagy azonosító. :-) Mindegy. Ha volt pénz majomra, legyen pénz banánra is. Befizettem. Megvolt minden papír, már csak egy biztosítást kellett kötni és mehettem az okmányirodába. Itt ismét be kellett fizetni egy szemmel jól látható összeget, de nem bántam. Megvan a rendszám, megvan a forgalmi, olcsó a benzin. :-) Mi kell még?
Küszöbborítás fehér lett, lassan jön végre a többi is...
km. 160.900
Selenia Star 3e km után koszos lett, elhasználtnak tűnt, ezért csere mellett döntöttem.
Olaj csere MOTUL 8100 X-CESS 5W-40,
olajszűrő Mann,
pollen szűrő csere
kormányrúd zsírozás
minden tökéletes
Már régóta zavart, hogy bepárásodnak az oldalsó indexe, így hát eljött a csere ideje.
Mind a két oldalon kicseréltem. 2500 Ft volt darabja, szóval nem egy nagy összeg, de annál inkább szebb.
Gyönyörű szép fényesek és mosás után sem áznak be!
Észrevettem autópályás tempónál, hogy a jobb oldali tükröm túlságosan remeg. Olvastam, hogy elenged a ragasztás és amiatt csinálja. Írták, hogy nyomogassam meg a tükörlapot és megjavul. Sajnos nem történt csoda.
Rendeltem egy szép újat (mely kékre színezett), úgyis az alján már kezdett lekopni a tükrözödő réteg.
Sajnos nekem is előjött a VDC és Hill Holder hiba. Fórumokat olvasván mindenki azt mondta, hogy először a kupungnál lévő kapcsolót érdemes cserélni.
Tettem egy próbálkozást a szétszedésére, hátha valami kis próblémája van az érintkezéssel. Kapott WD-40-t is, az se hozott eredményt.
Így hát megrendeltem egy újat, majd kicseréltem és a próbléma elhárult.
Sajnos a csomatérajtó egyik teleszkópja megadta magát, így az cserés lett.
Kapott egy új Monroe ajtóemelő teleszkópot.
Hibátlanul nyílik, csukódik. Csak megpöccintem és már nyitva is van.
Eljött az olajcsere ideje! SZIGORÚAN 10.000 KM-ként!
Amire cseréltem az olajat és a szűrőket:
Selenia Star 5W-40 5L + 1L --> olaj
Mann-Filter 6007 x --> olajszűrő
Mann-Filter 18003 --> levegőszűrő
Szép olaj jött le belőle, így ismét megnyugodtam, hogy jó autót választottam, gondos gazdája volt. Azt hittem bonyolultabb lesz az olajcsere, de hála nem. Jó helyre rakták a szűrőt, simán hozzáférhető.
A légszűrőről viszont ezt már nem mondanám el.... Amire én azt kivadásztam onnan, megőszültem. :)
Szép halkan jár a Seleniaval az autó. Következőleg Motul lesz belerakva, sokan mondják, hogy nagyon jó és még csendesebb lesz tőle a motor. 10.000 km múlva meglátjuk.