Blog
Elég régen kezdődött a történet amikor is megláttam előszőr egy Alfa 159-et valamikor 10. osztályos koromban. Egyből tudtam, hogy nekem egyszer kell egy ilyen, ám akkor még nem tudtam, hogy sok idő fog eltelni mire meg tudok egyet vásárolni. És hát körülbelöl 8 évvel később elérkezett az idő, így hát komolyan belevágtam egy Alfa 159 keresésébe. Hosszas keresgélés után megnéztem egy 1.9-es benzines piros SW-t, ami csak mégjobban megerősített, hogy nekem kell egy ilyen. Ám a benines kissé lomhának éreztem ezért mindenképpen ki akartam próbálni egy dieselt is. Siekrült is kipróbálni egy 1.9 16V ami chippelve volt állítolag 190 ló lakozott benne de mielőtt megnéztem azelőtt levő héten üttették meg elég rendesen így az nem jöhetett szóba. Aztán kis idő elteltével sikerült kipróbálni egy gyári 150 lovast ami egész jónak bizonyult, de nekem SW kellett ez meg sedán volt. További keresgélés után ráakadtam egy fekete SW-re 2009-es 1.9 jtdm gyári 150 ló. Az autóban 124ezer km volt ami hát igen gyanús volt, de hát állapotot veszünk nem km-t szlogennel belevágtunk. A képeken jól nézett ki, egyben volt így hát elmentem érte kb 150 km-ert. (Persze azelőtt többször is beszéltem az eladóval rákérdeztem mindenre karcok, horpadások... Csak azt a választ kaptam hogy minden rendben van.) 2020.02.08.-án el is indultunk, hogy megnézzük. Odaérve voltak azért hibái az autónak, főleg karcok és kisebb horpadások de mégis ez volt eddig a legjobb azok közül amiket megnéztem. Hosszas gondolkodás után úgy döntöttem, hogy megveszem 3800E-ért. Elintéztük a papírokat majd elindultunk hazafele. Óriási mosollyal gurultunk hazafele amíg kb 25km volt még hátra jött a check engine és elment az erő. Talán a motor is megállt bár ebben nem vagyok biztos. Parkolóba be majd megpróbáltam újrainditani. Indult is de maradt a hibajelzés de az ereje visszajött így tettük meg a maradék utat. Hazaéve ment a találgatás, hogy mi lehet. Az eladó említette, hogy ne használjam alacsony fordulaton mert nem szereti az autó lekormolódik stb. Nem bírtam csak nézegetni, így gondoltam kikormoolom és lássuk mi lesz. Következő indításnál el is tűnt a hibajelzés és három napig nem is jelentkezett, amikor szintén megállt a motor. Újraindítás után megint volt erő de maradt a hibajelzés. Mostmár nem kormoltam ki hanem elmentem és kiolvastuk a hibakódokat (P0091 és P0092). Mindekettő az üzemanyag rendszerhez kapcsólódott és érdeklődve az Alfás csoportokban két szenzor meghibásodása jöhetett szóba (a közös nyomócső végén a szenzor vagy a nagynyomású pumpa szenzora) először. A hibakódokat kitörülve megpróbáltuk ismét előidézni a problémát de még semmi. Az új szenzorok vásárlásával még várom amíg még egyszer megjelenik a hiba de akkor rögtön csere lesz, de már 2 hete használom és még semmi. Na de félre a gondokat. Összességében nagyon meg vagyok elégedve nekem tetszik és imádok vele menni. Remélem sok kilómétert teszünk majd meg együtt. Megprobálok jó gazdája lenni majd és megadni a törődést. Az alfás villogások, intések meg mindig jó érzéssel töltenek el.
Az autót kuplung kinyomócsapágy-hibásan vettem meg, ezért ezzel is kezdtem a vásárlás utáni javításokat.
Egy ismerősöm autószervizében csináltattam, a Home Autóparknál, BP Megyeri úton.
Komplett kuplungszett lett cserélve, mert a tárcsa és a szerkezet is a végét járta már.
LUK-ot raktak bele.
Km:232080
Mai nap le lett szervizeltetve az autó.
Kapott:
- Selenia WR Forward olajat
- Olajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
Km. : 9 526 km
Még December elején az Alfa úgy döntött, hogy nem nyitja ki sem a központi zárat sem a csomagtartót a távirányítójával, amit nem igazán tudtam megmagyarázni, mert reggel még be tudtam zárni vele, délután már nem reagált rá. Gondoltam biztos az elem merült le benne, de hiába cseréltem ki, semmi sem változott (rámértem a régi elemre és műszer szerint nem volt lemerülve).
Keresgéltem egy kicsit a neten, hogy mi lehet a gond, és többen írták, hogy velük is előfordult és újra meg kell tanítani neki a távirányítót. Amihez csak egy kábel, a MultiEcuScan és a biztonsági kód kell. Nem tűnt túl bonyolultnak a dolog, így kölcsön kértem egy obd kábelt, beszereztem a MES-t és megkerestem a biztonsági kódos kártyát, amit szerencsére megkaptam az autóval, amikor megvettem :).
1. probléma: a kábel, amit kaptam VagCom KKL kábel volt, amivel nagyon jól tudtam a motor, az ABS és a légzsák vezérlőire kapcsolódni, de a Body Computernél közölte velem a MES, hogy ehhez bizony ELM327-es kábel kell.
2. probléma: beszereztem netről egy ELM327-es USB-s kábelt, amiben valójában nem eredeti ELM327-es chip van, hanem annak egy klónja, ami elvileg ugyan azt tudja, de az Alfában főleg semmire sem volt jó. Olvasgattam megint a neten, MES fórumon írták, hogy egy 120Ohm-os ellenállást ki kell forrasztani, és úgy működni fog. Ez sem segített rajta...
3. probléma: beszereztem netről egy másik ELM327-es USB-s kábelt, amiben már eredeti ELM327-es chip van. Ezzel első próbálkozra már tudtam a motor vezérlőhöz kapcsolódni, de semmi máshoz nem. Több órányi COM port állítgatás és próbálkozás után sem sikerült ezen változtatni. Ezt a kábelt is szétszedtem, hátha ebből is ki lehet forrasztani a nem megfelelő ellenállást, de ebben minden tökéletésen volt beforrasztva és méretezve, így a kábelt megfelelőnek ítéltem.
A megoldás végül nagyon egyszerű volt. Egészen tegnapig mindig egy 2.2-es verziójú MES-sel próbálkoztam, ami még nem igazán támogatja az USB-s ELM327-es kábelt, de amint beszereztem egy 4.2-es verziójú MES-t, egyből tudott csatlakozni mindenhez és újra meg tudtam tanítani a távirányítómat az Alfának pár másodperc alatt :). Szerencsére sem a jel vevőnek sem a jel adónak nincs gondja, és még a biztonsági kód is az autójé.
Valószínűleg, ha már Decemberben elviszem valakihez, aki csinált már ilyet, akkor pár nap alatt megoldótott volna ez a probléma, nem kellett volna kulccsal nyitni az ajtó és belülről a csomagtartót 3 hónapig, de így legalább tanultam valamit, ami később is hasznos lehet, és van egy működő diagnosztikai kábelem progival együtt :).
Megtörtént a vezérlés: 198.323km. + generátor állandóan "pörgött", így azt is gyárira cseréltük
Rohadó küszöb ősz óta csupaszon várta a karosszériást, találtam másikat aki nem csak hitegetett. Baráti áron. Küszöbök és emelőpontok hegesztése, alváz és üreg védelem. Régi saválló dob visszarakása.
Nem volt ragyamentes Májki már akkor sem, amikor megvettük és nagyon készültem, hogy ez a gyengesége ki legyen már javítva.
Izgultam is, mert a sötétkék metál színt keverni, a metál pigmenteket jól eltalálni és szépen bejavítani nem egyszerű. (Mielőbb bárki felhúzná a szemöldökét: autófényező műhelyben nőttem fel, nem egyszer közösen nézegetve a kész munkákat, vagy keverve a színeket. Később pedig én magam is fényeztem igaz nem telibe, hanem airbrush-al élethű grafikákat, ami azért teljesen más, mint egy teli fény. Azért a szemem megvan a dologhoz.)
Vásárlásnál kaptam két küszöb elemet, de csak most derült ki, hogy az nem passzol, így tökéleteseket rendeltünk és ezeket építettük be. Azaz DZ-ék.
A szín szép lett. Öröm ránézni.
DZ Tuning megint csodaszép munkát adott ki a kezéből!
Felkerült a hátsó 'légterelő' színre fújva és kapott egy csinos kis - egész picit talán kihívó - kipufogót is. :-DDD
Nem tudom másnak mennyire számít, de én teljesen le vagyok nyűgözve attól, amikor látom, hogy valaki örömmel és lelkesedéssel végzi a munkáját. DZ kijött velem az autót átadta és osztozott az újdonságok fölötti örömömben. Szuper munkát végeztek és nagyon jól esett, hogy együtt néztük körbe az autót, amikor átvettem.