Blog

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-12-26

...avagy nem húz a JTD.

Ez volt a legkomótosabb No.-Bp utam. Úgy kezdődött, hogy mintha kicsit hangosabb lett volna a motor, mint amúgy és a hangerő nem is csillapodott a bemelegedéssel. A 100-as korlátozások utáni kigyorsítást általában visszaváltás nélkül szoktam abszolválni, kb. közepesen lenyomott gázpedálnál. Meglehetősen enyhén húzott az autó és kb. 2500-as fordulatszámnál ki is gyulladt pár másodpercre a motorhiba-jelző lámpa. Eleinte elalud, később már égve maradt. Az autó ment, de kultúrált pedálkezelésnél kb. 135kmh volt a maximum. A gyorsulás pedig olyan volt, mintha nem 115+LE (140), hanem csak a fele lett volna a motorban. Egyből ki is olvastam, P0235 és P0236 hibakódok lettek eltárolva. Vagyis valami a töltőnyomással nem volt rendben. Már turbó- esetleg injektorfelújítást vizionáltam.

Útközben ránéztem többször is a FES-sel. Kiolvastam pl. a hibát

Az egyik log fájlból szedtem ki ezt:

READING PARAMETERS:
Boost pressure: 1902 mBar
Desired boost pressure: 1675 mBar
Fuel pressure: 913,9 bar
Desired fuel pressure: 911,3 bar


Ebből abban reménykedem, hogy nem a turbótól v. a nagynyomásútól jön a hiba.

A mért turbónyomás az adatok szerint mindig legalább annyi, vagy 10-20%-al több volt, mint a megcélzott. Az üa. nyomás pedig szinte pontosan annyi.
(Bár pl. a turbónyomásnál elképzelhetőnek tartom, hogy pl. egy hibás szenzorjelet érzékelve, eleve jóval lejjebb vitte a "megcélzott" értéket. De csak lehetőség.)

Hangos fütyülést (turbó) nem figyeltem meg , sem süvítést (csőszakadás).

A fogyasztás kb. a szokott szinten maradt 6 és 7 liter között.

Ez pedig a hibakód amit enyhe gyorsítás esetén 2500rpm körül - a lámpa villogtatásakor - eltárolt:

The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: P0235 - Supercharging pressure
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2630 rpm
Engine temperature: 74,6 °C
Fuel quantity: 31,18 mg/i
Fuel pressure: 1003,4 bar

Boost Pressure sensor A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.


Az LMM-et is lehúztam egy pár km erejéig, semmi válltozás nem volt. (Kivéve a hibakódot.)

Itt a P0235 hibát MAP okozta.

mreni szerint MAP, MAF és turbónyomás szabályozó solenoid lehet, de leginkább az utóbbi, ezért is rakja vészüzembe.

Ezzel egybevágott, amit az egyik útközben mentett logfájlban találtam:

4: P0236 - Overboost valve
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2793 rpm
Engine temperature: 80,5 °C
Fuel quantity: 23,74 mg/i
Fuel pressure: 873,7 bar


Otthon átnéztem az összes csövet és megtisztítottam a MAP-ot.

jcsabinak ugyanezt a hibát produkálta. Nála az a kis cső volt érte a felelős, ami a turbót köti össze a szolenoid szeleppel.

Itt is a szolenoid okozta a problémát 1:1-ben megegyező tünetek mellett. Körbenézek a tájékán és igyekszem kicserélni a csöveit is.

Apropó hol lehet ilyen nagyon vékony és flexibilis gumicsöveket kapni? (4-es és 6-os csonkra valót?
(Megpróbáltam a Startnál ott szoktam méterre benzincsövet venni. Nem nyert... ők időközben becsődöltek.) A kérdés tehát továbbra is érvényes!
Autósboltban nem kaptam 4-es és 6-os belső átmérőjű gumicsövet. Úgyhogy átmenetileg más célra való csöveket tettem be. (Ne kérdezzétek, mire valóakat... :)

Befújtam a turbó rúdját. Meg is mozgattam, tökéletesen jár fel-alá. Nem szorul.

Megtisztítottam a MAP-ot. Ahogy vártam, korom nem volt rajta, csak egy kevés olajos lerakódás. (Amit az alkohol egyáltalán nem old, a kontaktspray ezesetben sokkal célavezetőbb.)

Csináltam egy actuator tesztet, ami a szolenoidra irányult. NULLA eredmény. Az actuator meg sem moccant. OK, gondoltam ez lehet a FES hibája is (bár a többi actuator-oknál működik). Adtam a tekercsnek 12V-ot az akksiról. Semmit nem csinált. (Még ez sem volt teljes bizonyíték, mert lehet, hogy a két vezetéken kommunikáció is zajlik, nem egyszerűen a feszültséggel vezérli az ECU.) Nem volt más hátra, mint, hogy megpróbáljam egy másik szolenoiddal.

Cikkszámok:
ERA 555055
Pierburg 7.21903.48.0
gyári 46768250 (ez egy szám a sok közül, ld. lejjebb)

A szolenoid a 156-nál a zárhíd alatti kereszttartóra van csavarozva. Tehát nagyon jól hozzáférhető. (Ez valami véletlen műve lehet. :)

Kicseréltem a szolenoidot, megjavult az autó!
Azt írják valahol, hogy ez a tekercs megragad, ha nem használják, illetve "vizet kap". Van rajta egy kis dobozka, ami mögött egy nagyon sűrű szűrő van. Szóval valamiért nincs légmentesen lezárva, így juthat be a pára.
A Bárdinál volt raktáron ERA és Pierburg (=gyári) is. No meg dec. 24-én 12:00-ig nyitva voltak.
Nagyon gyanús a neten talált képeken, hogy a kettő 1:1-ben ugyanaz. Az első kép ERA-t mutat, a második Pierburg. (És ez csak két kép a sok közül.) Végül mégis a Pierburg-ot vettem, mert nem lehetett felbontani a csomagolást és pár eFt-on ne múljon.

Egy turbótisztításra (amit Ferkén keresztül Zé javasolt) valamikor szeretnék sort keríteni. Itt az ideje.

Mégegyszer köszönet a tippekért mreninek, Ferkének és Zének is!

Linkek:
Cikkszámok
Topic az Alfaowner-en
P0235 hiba (Alfaowner)
P0236 hiba vs. 2.4 JTD (Alfaowner)
Motor Control Failure - lehetséges okok (Alfaowner)
P0236 boost sensor range (Alfaowner)

>> SzervizKristyon // Alfa 156 SW 1.9 JTDm // 2013-12-24

Jobb oldalon is megadta magát a felső lengőkar, sajnos most nem sikerült Klokkerholmot beszerezni, viszont rendelés nélkül volt Birth, remélem azért ez is sokáig fogja húzni... Ezzel megszűnt a koporgás is meg a kora reggeli nyüszkölés is amit már egy jó ideje vadásztam. Valószínű, hogy a műszaki vizsgán való nyúzás megtette a hatását, és ezért lehetett most könnyen megtalálni a gömbfej lógását. Miután levettem akkor vettem észre, hogy az egyik szilent is már rendesen ki volt a lengőkarban...
Illetve most volt időm arra is, hogy levegyem a küszöb spoilereket, már akkor is csúnyán álltak mikor megvettem az autót. Ha minden jól megy akkor tavasszal felrakom rendesen :)

>> SzervizFater (Norbi) // Alfa 147 1.6 TS (120 Le) // 2013-12-24

Eszegeti a Malvin az olajat, utána kellett töltenem már 2 alkalommal. Az új év rossz esetben egy nagy karbantartással fog kezdődni valamikor január közepén, ha malacunk lesz, akkor csak egy sűrűbb olajra való váltás lesz.

 
>> EgyébKócosw // Alfa 156 2.4 JTD SW Black shark // 2013-12-24

GT cartársnak hála,kaptam szèp ùj logómatricàkat.sikerült öket rendesen felragasztanom.A fèlig offosra is elkészítette öket.Külön köszönet.A logókra kaptam a thesis fóliázásakor a szabófoliánál védöfóliákat amik felkerültek a logókra.Gt cartárs mègegyszer köszi a fàradozàsaid.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1.9 JTDm SW // 2013-12-24

Kicseréltem az akkumulátort. A régi kapocs feszültsége három nap állás után 11,39V volt, ami kimeríti a "mélykisült" állapot fogalmát. Napi használatban is csengusz volt nulla alatt. Cserében az új sem éri el az elvárt 12,7V-ot annak ellenére, hogy kapott egy CTEK-es töltést az éjjel, bár ez lehet, hogy a műszer pontatlanságából fakad. Remélem bejön az Exide.

A hővédő "bugyi" nyújtható volt egy mérettel nagyobbra :-)

Régi akku:
Banner P6212 62Ah 540A (EN)

Új akku:
Exide EA770 77Ah 760A (EN)

Töltés alapjáraton:
13,47V

Töltés emelt (2000) fordulaton (?):
13,53V

>> EseményZsunior // Alfa 166 2.4 JTD // 2013-12-24

Szép volt, jó volt, kiütötték alólam. Tegnapi nap folyamán egy félfrontális ütközés során mentette meg az életem. Az utaskabin sértetlen maradt, egy karc nélkül tudtam kiszállni. Nagyon egyben van a 166.

Egy ideig alfátlanul.

 
>> Tuning és extraLexa // Alfa 156 2.4 JTD // 2013-12-24

Megjött az új csiga 2260 vzk. Sajnos most a fű sem nő ,nemhogy az esztergányosok dolgozzanak!:( nem sikerült újabb turbot szerezni csak ezt az ütött kopott,leharcolt csiguszt hozták. dddd
készíttetni kell leömő közdarabot ill kipuff közdarabot.
aztán jön az új kuplung egytömegű lendkerék ,rugós tárcsa húzott szerkezet.
Készül az új front cooler is tavaszra beépül.
Köszönet Kollár Szabinak!

 
>> SzervizZOI // Alfa 156 2.0 Twin Spark // 2013-12-23

Termosztát cserénél a vízhűtő alsó csövén kicseréltem a bilincset. Reméltem ott szivárog a hűtővíz! Persze nem, úgyhogy jött egy új hűtő.

Km.:187250

 
>> Szervizystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2013-12-23

Pár héttel ezelőtt megadta magát a hátsó ablaktörlő motorja. Először belassult, egyre lassabban törölt, majd végül teljesen megállt. Sparco kiszerelte a sajátját az autójából, én meg elkértem némi kp-ért cserébe. Beszerelés később.

>> SzervizSettantacinque // Alfa 75 2.4 TD // 2013-12-23

17-én hajnalban gátat hegesztettünk és fölpótoltuk a szilvamag alátétek által benyomott felső csavarhelyeket. Szelepeket köszörültem (kivétel nélkül mindegyik be volt verődve, valószínűleg még soha sem köszörülték), lemostam a fejeket teljesen. Az én kritikus szememmel is nagyon szép munkát végzett a 2T+M Győrzámolyon, oda 17-én délelőtt adtam be a cuccot, 19-én este már hoztam el tőlük megmunkálva, a gáthegesztett fejeknél új szelepülékekkel. Megmondtam, hogy egyszerre síkolják a négyet, alulról és felülről is megsíkolták a fejeket, századra azonos magasságúak lettek. Plusz hozzáigazították a véglapokat is (+1,62mm az egy ékes tömítés miatt). Hibátlan lett. Nyomáspróbázva, hibátlanul. 21-én kész lett a hengerfejszerelés. Iszonyatosakat szoptam a tőcsavarok meneteivel, hármat újra kellett vágni, Helicoil bele, illetve egy himbatartó furatot is fel kellett fúrni M14x1,5-re, esztergáltatni hozzá tőcsavart 10.9-es anyagból.
Kapott új egy ékes Glaser tömítéseket, új Ajusa HF csavarokat. Gyári leírás szerint, több lépcsőben, melegített motorral is nyomatékra és szögre húztam. A végeredmény: bika lett az autó. Minden letisztítva, új Bosch porlasztócsúcsok, új réz tömítőgyűrűk az olaj-nyomóágnál is, adagoló visszaállítva 0.80 mm-re, mivel 2.4-es a drágaság. Semmi füst, alacsony fordulatú rángatás eltűnt, ellenben a turbo már 2100-nál elkezd tisztességesen dolgozni. Nagyon tetszik.
Megpróbáltam a szervorendszert feléleszteni, kapott egy tutira működő szivattyút, de kiderült, hogy a kormányű dugattyúja fossa az olajat, szóval lekötve... Ez egy hatalmas szopóroller lesz.
Kapott egy új Impergom vízcsövet.
Pedálboxot, ezzel együtt kuplung főhengert és első fékcsöveket kellene cserélni...
Tavasszal jön a karosszériázás, utána pedig az első futómű teljeskörű felújítása.
A kardánba be kellene szerelni az új középcsapágyat és a csapágyházat (mindkettő megvan, vadiúj FAG csapágy és Impergom ház). Ha ezek elkészülnek, már "csak" új nyári gumikat kell rá venni.
(Az utóbbi két hétben három egymást nem ismerő ember kérdezte meg, hogy mikor veszek már egy Autót. Mondom, köszi, nekem a 75 az autó.)
Végül kapott egy motormosást és új résolajcsöveket (a fotón még nem).