Blog
Miután a hágókat összeszedtem, tovább kutattam.
Mi lenne, ha a Milla Miglia útvonalán is mennénk egyet?
Némi keresgélés után találtam némi konkrétumot is itt. Kár, hogy részletesebbet nem találtam.
Az útvonalat felrajzolva a kiteregetős olasz térképre rá kellett jönnöm, hogy egy részét már 2011-ben megtettem. A Garda-tó keleti csücskétől Veronáig.
Hej, ha még a múzeum is kinyitna Milánóban!
A műszerfalamban kiégett egy izzo, és nem égett a km óra alsó fele.
szörnyű ez az olasz elektronika... :\
Elérkezett az idő egy nagyobb szerviz elvégzéséhez.
Először az első futómű újult meg. Kapott új alsó és felső lengőkarokat, stabilizátor szilenteket és stab. pálcákat. A lengéscsillapítók és a rugók szinte újak Eibach Pro. Így már teljesen koppanás mentes és feszes lett az eleje.
A hátsó traktus jövőre kerül sorra. Bár az állapota még elég jó.
Közben sikerült szert tenni gyári 17"-os felnikre és 4db jó állapotú Dunlop Winter Sport téli gumira is. A felnik nem igényeltek semmi törődést, gumik fel és mehettek az autóra.
Következő történet kicsit nagyobb volumenű volt:
Vezérlés csere, természetesen gyári alkatrészekből, kivéve a szíj mert az Gates lett. Bekerült egy fémlapátos vízpumpa is. A hosszbordás szíjat és a rugós feszítőgörgőjét is cseréltem. Kapott friss hűtőfolyadékot, és persze Selenia 20K-t gyári szűrővel. Az olajteknőt is levettem, megtakarítottam kívül-belül és újratömítettem, pár helyen picit könnyezett az olaj alóla. Lecseréltem a szervó és váltóolajat is. A légszűrő átadta a helyét egy K&N sport betétszűrőnek. Át szilentezem a felső motorkitámasztót is, nagyobb perselyeket kapott és remélhetőleg sokkal tartósabb megoldás lesz. Kellett pár célszerszámot is csinálnom. A vezérműtengelyekhez biztos ami biztos alapon csináltam rögzítőket, a főtengely szíjtárcsájához pedig egy rögzítőt ami mind két irányban megfeszül és biztonságosan lehet az anyát lazítani és meghúzni.
És ha már ennyire szét szedtem a motort akkor egyúttal szépen meg is takarítottam mindent. Illetve ami gyárilag szép sárga galvános azt homok szórtam és kapott új galvánt. A szelepfedél takaró és a szívótorok is gyári állapotba került. Ezek is le lettek szórva, kipolírozva majd lakkozva, hogy szépek maradjanak. Szerettem volna olyan kinézetet adni a motortérnek mint amikor kikerült a gyárból.
Következő projekt a fékrendszer lesz. Brembo nyergek előre, új tárcsák és betétek hátra is.
Ismét köszönet illeti Torjay Lacit az alkatrészek beszerzéséért, illetve a rendkívüli segítőkészségéért!






...avagy nem húz a JTD.
Ez volt a legkomótosabb No.-Bp utam. Úgy kezdődött, hogy mintha kicsit hangosabb lett volna a motor, mint amúgy és a hangerő nem is csillapodott a bemelegedéssel. A 100-as korlátozások utáni kigyorsítást általában visszaváltás nélkül szoktam abszolválni, kb. közepesen lenyomott gázpedálnál. Meglehetősen enyhén húzott az autó és kb. 2500-as fordulatszámnál ki is gyulladt pár másodpercre a motorhiba-jelző lámpa. Eleinte elalud, később már égve maradt. Az autó ment, de kultúrált pedálkezelésnél kb. 135kmh volt a maximum. A gyorsulás pedig olyan volt, mintha nem 115+LE (140), hanem csak a fele lett volna a motorban. Egyből ki is olvastam, P0235 és P0236 hibakódok lettek eltárolva. Vagyis valami a töltőnyomással nem volt rendben. Már turbó- esetleg injektorfelújítást vizionáltam.
Útközben ránéztem többször is a FES-sel. Kiolvastam pl. a hibát
Az egyik log fájlból szedtem ki ezt:
READING PARAMETERS:
Boost pressure: 1902 mBar
Desired boost pressure: 1675 mBar
Fuel pressure: 913,9 bar
Desired fuel pressure: 911,3 bar
Ebből abban reménykedem, hogy nem a turbótól v. a nagynyomásútól jön a hiba.
A mért turbónyomás az adatok szerint mindig legalább annyi, vagy 10-20%-al több volt, mint a megcélzott. Az üa. nyomás pedig szinte pontosan annyi.
(Bár pl. a turbónyomásnál elképzelhetőnek tartom, hogy pl. egy hibás szenzorjelet érzékelve, eleve jóval lejjebb vitte a "megcélzott" értéket. De csak lehetőség.)
Hangos fütyülést (turbó) nem figyeltem meg , sem süvítést (csőszakadás).
A fogyasztás kb. a szokott szinten maradt 6 és 7 liter között.
Ez pedig a hibakód amit enyhe gyorsítás esetén 2500rpm körül - a lámpa villogtatásakor - eltárolt:
The reason for this fault is that ECU has received very low signal from the sensor. The fault is present now. Take appropriate action to fix this sensor fault. Dashboard warning light was not activated for this fault.
3: P0235 - Supercharging pressure
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2630 rpm
Engine temperature: 74,6 °C
Fuel quantity: 31,18 mg/i
Fuel pressure: 1003,4 bar
Boost Pressure sensor A circuit malfunction
The reason for this fault is that ECU has received invalid signal from the sensor. The fault is not detected now, but it is stored in memory. Clear fault codes, and observe for future appearance of the same fault. Dashboard warning light was activated for this fault.
Az LMM-et is lehúztam egy pár km erejéig, semmi válltozás nem volt. (Kivéve a hibakódot.)
Itt a P0235 hibát MAP okozta.
mreni szerint MAP, MAF és turbónyomás szabályozó solenoid lehet, de leginkább az utóbbi, ezért is rakja vészüzembe.
Ezzel egybevágott, amit az egyik útközben mentett logfájlban találtam:
4: P0236 - Overboost valve
ERROR DETAILS:
Fault status: Signal not valid
Odometer: 211768 km
Engine speed: 2793 rpm
Engine temperature: 80,5 °C
Fuel quantity: 23,74 mg/i
Fuel pressure: 873,7 bar
Otthon átnéztem az összes csövet és megtisztítottam a MAP-ot.
jcsabinak ugyanezt a hibát produkálta. Nála az a kis cső volt érte a felelős, ami a turbót köti össze a szolenoid szeleppel.
Itt is a szolenoid okozta a problémát 1:1-ben megegyező tünetek mellett. Körbenézek a tájékán és igyekszem kicserélni a csöveit is.
Apropó hol lehet ilyen nagyon vékony és flexibilis gumicsöveket kapni? (4-es és 6-os csonkra valót?
(Megpróbáltam a Startnál ott szoktam méterre benzincsövet venni. Nem nyert... ők időközben becsődöltek.) A kérdés tehát továbbra is érvényes!
Autósboltban nem kaptam 4-es és 6-os belső átmérőjű gumicsövet. Úgyhogy átmenetileg más célra való csöveket tettem be. (Ne kérdezzétek, mire valóakat... :)
Befújtam a turbó rúdját. Meg is mozgattam, tökéletesen jár fel-alá. Nem szorul.
Megtisztítottam a MAP-ot. Ahogy vártam, korom nem volt rajta, csak egy kevés olajos lerakódás. (Amit az alkohol egyáltalán nem old, a kontaktspray ezesetben sokkal célavezetőbb.)
Csináltam egy actuator tesztet, ami a szolenoidra irányult. NULLA eredmény. Az actuator meg sem moccant. OK, gondoltam ez lehet a FES hibája is (bár a többi actuator-oknál működik). Adtam a tekercsnek 12V-ot az akksiról. Semmit nem csinált. (Még ez sem volt teljes bizonyíték, mert lehet, hogy a két vezetéken kommunikáció is zajlik, nem egyszerűen a feszültséggel vezérli az ECU.) Nem volt más hátra, mint, hogy megpróbáljam egy másik szolenoiddal.
Cikkszámok:
ERA 555055
Pierburg 7.21903.48.0
gyári 46768250 (ez egy szám a sok közül, ld. lejjebb)
A szolenoid a 156-nál a zárhíd alatti kereszttartóra van csavarozva. Tehát nagyon jól hozzáférhető. (Ez valami véletlen műve lehet. :)
Kicseréltem a szolenoidot, megjavult az autó!
Azt írják valahol, hogy ez a tekercs megragad, ha nem használják, illetve "vizet kap". Van rajta egy kis dobozka, ami mögött egy nagyon sűrű szűrő van. Szóval valamiért nincs légmentesen lezárva, így juthat be a pára.
A Bárdinál volt raktáron ERA és Pierburg (=gyári) is. No meg dec. 24-én 12:00-ig nyitva voltak.
Nagyon gyanús a neten talált képeken, hogy a kettő 1:1-ben ugyanaz. Az első kép ERA-t mutat, a második Pierburg. (És ez csak két kép a sok közül.) Végül mégis a Pierburg-ot vettem, mert nem lehetett felbontani a csomagolást és pár eFt-on ne múljon.
Egy turbótisztításra (amit Ferkén keresztül Zé javasolt) valamikor szeretnék sort keríteni. Itt az ideje.
Mégegyszer köszönet a tippekért mreninek, Ferkének és Zének is!
Linkek:
Cikkszámok
Topic az Alfaowner-en
P0235 hiba (Alfaowner)
P0236 hiba vs. 2.4 JTD (Alfaowner)
Motor Control Failure - lehetséges okok (Alfaowner)
P0236 boost sensor range (Alfaowner)


Jobb oldalon is megadta magát a felső lengőkar, sajnos most nem sikerült Klokkerholmot beszerezni, viszont rendelés nélkül volt Birth, remélem azért ez is sokáig fogja húzni... Ezzel megszűnt a koporgás is meg a kora reggeli nyüszkölés is amit már egy jó ideje vadásztam. Valószínű, hogy a műszaki vizsgán való nyúzás megtette a hatását, és ezért lehetett most könnyen megtalálni a gömbfej lógását. Miután levettem akkor vettem észre, hogy az egyik szilent is már rendesen ki volt a lengőkarban...
Illetve most volt időm arra is, hogy levegyem a küszöb spoilereket, már akkor is csúnyán álltak mikor megvettem az autót. Ha minden jól megy akkor tavasszal felrakom rendesen :)


Eszegeti a Malvin az olajat, utána kellett töltenem már 2 alkalommal. Az új év rossz esetben egy nagy karbantartással fog kezdődni valamikor január közepén, ha malacunk lesz, akkor csak egy sűrűbb olajra való váltás lesz.
GT cartársnak hála,kaptam szèp ùj logómatricàkat.sikerült öket rendesen felragasztanom.A fèlig offosra is elkészítette öket.Külön köszönet.A logókra kaptam a thesis fóliázásakor a szabófoliánál védöfóliákat amik felkerültek a logókra.Gt cartárs mègegyszer köszi a fàradozàsaid.




Kicseréltem az akkumulátort. A régi kapocs feszültsége három nap állás után 11,39V volt, ami kimeríti a "mélykisült" állapot fogalmát. Napi használatban is csengusz volt nulla alatt. Cserében az új sem éri el az elvárt 12,7V-ot annak ellenére, hogy kapott egy CTEK-es töltést az éjjel, bár ez lehet, hogy a műszer pontatlanságából fakad. Remélem bejön az Exide.
A hővédő "bugyi" nyújtható volt egy mérettel nagyobbra :-)
Régi akku:
Banner P6212 62Ah 540A (EN)
Új akku:
Exide EA770 77Ah 760A (EN)
Töltés alapjáraton:
13,47V
Töltés emelt (2000) fordulaton (?):
13,53V


Szép volt, jó volt, kiütötték alólam. Tegnapi nap folyamán egy félfrontális ütközés során mentette meg az életem. Az utaskabin sértetlen maradt, egy karc nélkül tudtam kiszállni. Nagyon egyben van a 166.
Egy ideig alfátlanul.

Megjött az új csiga 2260 vzk. Sajnos most a fű sem nő ,nemhogy az esztergányosok dolgozzanak!:( nem sikerült újabb turbot szerezni csak ezt az ütött kopott,leharcolt csiguszt hozták. dddd
készíttetni kell leömő közdarabot ill kipuff közdarabot.
aztán jön az új kuplung egytömegű lendkerék ,rugós tárcsa húzott szerkezet.
Készül az új front cooler is tavaszra beépül.
Köszönet Kollár Szabinak!

