Blog
A mostani túrát novemberben szerettük volna megejteni, de nem adódott olyan szerencsés együttállás, mint egy éve.
Ahogy a rossz idő ősszel, úgy jött hamarabb a jó idő is.
A februári tavasz láttán Kornél barátom ocsúdott fel hamarabb. Menjünk a hegyekbe, ott is tavasz van már.
Egy ilyen hívásra nem mondhatok nemet. Titkon én is vágytam már erre, de aktuális már a vezérlés cseréje és nyugodtabban keltem volna útra utána.
Ennyit még csak kibír - gondoltam. Elárulom, kibírta.
Rétságra beszéltünk meg találkozót, de már az M0-án sikerült összefutnunk. Egy 156 üdítő látvány, mind követve, mind a tükörben látva. Most én mentem elöl. A forgalmi vizsgámon egy megjegyzése volt a vizsgabiztosnak, használjam gyakrabban a tükröket. Ezúttal nem lett volna panasz.
Kornél gondosan készített itinert, én meg letöltöttem a térképet, hogy offline is meglegyen.
Arrafelé az út minősége hasonló a magyar utakéhoz. Az első igazán élvezetes szakasz Selmecbánya után következett. Teplafőszékelyen lehúzódtam egy buszmegállóba bevárni Kornélt. Te, ez olyan jó, menjünk még egy oda-visszát! Kettő lett belőle.
A szakasz 2 részből áll. Az első a dombokon át vezet. Kanyarok sokasága jelentős szintkülönbséggel. Többségében beláthatók. A második rész a völgyben csörgedező patak mellett visz egy erdőben. Kanyarok szépen összefűzve jó ritmusban, néha megtörve egy nagyobb fékezést igénylő szűkebbel. Itt vizes volt az aszfalt, mégis olyan tapadást adott a PS4, hogy csuda.
Az út további részén felfedező céllal végigmentünk. Már úgy tűnt, nem lesz izgalmas szakasz.
Így Magasmart után ismét Selmecbányát céloztuk be, hogy még egy kört menjünk megkoronázva a napot. Az oda vezető út tartogatott még izgalmakat.
Az 524-es út zseniális. A bükkihez tudnám hasonlítani, csak jobb aszfalttal. Az egyik emelkedő szakaszon az autó ereje odalett. Biztosan meredek - gondoltam. Visszakapcsolok, fura a hangja is. 5000-nél nem forog többet csak morog. Melegszik. Közben Kornél utolért, ajaj, nem az emelkedő a ludas. Mi lehet ez?
Megállok, nézegetem, üresben pörgetem, működik. Elindulok, kisvártatva ismét erőtlen, kelletlenül forog, melegszik. A Selmecbánya - Teplafőszékely szakaszt végigküzdöm oda-vissza. Nem az igazi. Előzni sem tudok.
Megállunk, tanakodunk, furán szól a kipufogó. Belenézünk, eltömődött. Tele van a cső üveggyapottal. A dob belseje szétesett és a hangtompító tömés elszabadult, elzárta a gázok útját. A helyszínen talált fémszalaggal elkezdtem kipiszkálni. Némi perforált csődarab kíséretében két maréknyi gyapotot kipiszkáltam. Talán jó lesz. Indítás után egy focilabdányi pamacs távozott kisebb robbanás hangjának kíséretében. Gyerünk haza.
524 este, autók nélkül már száraz aszfalttal zseniális.
Hazafelé Lajosmizse felé ismét eltömődött a dob. 3000-nél többet nem forgott a motor. Mennyi cucc van ebben? Pihenőben piszka után indítás, focilabdányi nagy durral, usgyi tovább. Szuper nap volt.
Másnap szemügyre vettem a dobot. Jól felpuffadt a nyomástól. Jó, hogy nem nyílt szét. Több helyen kifúj. Talán az összes tömés kijött belőle. A legolcsóbb utángyártott dob volt 5 és fél éve. 60 ekm-t használtam. Csere lesz. Itt az alkalom egy rozsdamentes CSC hátsó dob beszerzésére.
947 km
272875 km
Az utóbbi időben keveset használtam az autót. Az enyhe idő miatt a kerékpárt preferáltam.
Tavaly túra sem volt vele, na de majd vasárnap :)
Fel is raktam a nyári kerekeket.
271928 km
Egy új eszközzel estem neki a fékfolyadék cseréjének. Kompresszor kell hozzá, karburátor elven működik.
A hosszú flakont megtöltöm az új folyadékkal és az autó tartályára fordítom. A kúpos tartályon vaan egy "pisztoly", erre csatlakozik a kompresszor és a munkahenger a légtelenítő csavaron keresztül. 4 bar elég. Az áramló levegő a légtelenítő csavar nyitásakor kiszívja a folyadékot a tartályba.
Ami azt illeti, hamarabb kellett volna a cserét elvégeznem.
Látható a második képen, hogy 4 év alatt milyen sötét lett. Valeo dot4+, 265 fok a forráspontja.
268844 km
A váltóolaj csere nem volt tervezett. Megörvendeztette a garázsom padlóját egy literrel.
Nagyon pipa voltam, másnap megemeltem ,és alánéztem ,hogy felmérjem a károkat.
A féltengely csúszott ki kb. 2mm-el. Nem igazán értem ,hogy ez ,hogy történt meg.
De még szerencse ,hogy itthon.
Levittem a műhelybe aknára, kivettük a féltengelyt. A seeger gyűrűt nagynak találtam, azt gondoltam valami nem rávalóval szerelték össze.
Pár napig szomorkodott az aknán, majd 5 boltot végigjárva sem lehetett venni rá új seegert.
Közben ePerben ki cikkszámoztam, gyári van rajta. Csak ennek van ilyen formája, rendelni minimum 5öt lehet gyáriba, vagy ebayről angliába... Mivel gyári és látszólag nincs baja ezért összeraktuk újra, ugyanazzal. Kapott friss váltóolajat. Egyelőre jónak tűnik.
Szerencsére aki előzőleg szerelte mindent zsírral rakott össze ahogy azt én is szoktam és szeretem így a szerelés meglepetésektől függetlenül, jól sikerült.
A szervóolaj tartályba nagyjából a puncs puddingra emlékeztető valami volt.
Az életben nem láttam még ilyet...
Vettem 2l automata váltó olajat, 1literrel átmostam, majd feltöltöttem.
A puncs puddingból meggylevest lehetett elérni. :D
Totális rendszer átmosás kéne neki, franc tudja hány liter menne a kukába ,hogy meg tudjuk őrizni az automataváltó olaj színét, de erre most nem fogok sort keríteni. Nem tudom mi az úristent öntött bele valaki ,valamikor.
Több mint 10 ezer km volt már az előző olajcsere óta, így az olaj és az olajszűrő cserélve lett.
Olaj: Selenia Wr diesel 5w30
Km óra állás: 256918 km
Vettem egy nagy levegőt és windowst telepítettem parallels demora, vettem rá Assetto Corsa-t, content managert, és Kakucs pája modot.
Nem tudom ez beteges-e de én meg akarom ismerni egy kicsit a pályát mielőtt valóban oda jutok:)
A laptiming összes alfás videója után a függőség már adott, a virtuális verzió itt figyel...
Őőő nóómális? Neem egészen biztosan nem:D
Még nem döntöttem el hogy ezt a postot törlöm-e vagy maradjon itt örök mementó hogy hogy pusztítja el emberek életének jelentős részét, rabolja idejét egy igénytelen, hulladék szoftvergyártó.
Hát hogy a ..szomba lehet az hogy bekapcsolok egy rohadt szoftvert!!! Telepítem, működik, majd egy hét múlva meg nem, na ez a microsoft felahsználói élmény.
És mennyi ember idejét rabolják ezekkel a végiggondolatlan, működésképtelen funkciók tömkelegével..
Megmondom mi feküdte meg a windows gyomrát: egy G920 Logitech USB kormány, ezt elsőre felismerte működött majd soha többé, faxom fogja újratelepíteni.. meg tölteni ezzel az időt ennyit kár volt rá áldozni.
Egyszer tudtam kipróbálni a pályát az is valami:D mindezért vagy 4 órát telepítettem.. meg beállítottam:D Tökre megérte szerintem:D:D
Microsoft, örök talány, mit csinálnak, egymást kerülgetik a kávézóban, szoftverfejlesztés helyett???:D
A segédkeretet és néhány apróságot az elmúlt napokban megpucoltam amennyire tudtam, lefestettem Koranttal majd két rétegben fekete Hammerittel.
Végre vissza tért az erő melegen is! :) 2-es hengernek gyújtókábele sziglagozva volt..teljesen nem értem amikor venni egy bontottat fillérbe kerül... Vettem bele gyári NGK-t teljes pakkot, közben megjött a gumiszőnyeg is mellé! :D Haladunk előre, lengőkar még mindig cserére vár, de e-hónap közepén elviszem tényleg! :D Tegnap előtt lemostam és adtam neki egy gyors viaszt is! :D Szárazon csillog így >)
Sok hír és video jött szembe az interneten, Stelvio-k és Giulia-k ellopásáról. Mindig ugyanaz a módszer, az elképesztően fax módon odarakott radar modul burkolatát lepattintva, annak a csatlakozójára kapcsolódnak rá és 1 percen belül viszik az autót, mindenféle roncsolás nélkül. Kicsit utánanézve találtam meg az úgynevezett AntiTheft Armor-t, Ebay-en egy angol eladónál, és egy holland weboldalon: https://jtd-performance.com/en/product/anti-theft-armor-giulia/ Végül a holland mellett döntöttem. Nagyon jó arc volt az eladó. Készségesen válaszolt a kérdésekre, Gyorsan küldte a csomagot. Maga a pajzs gyakorlatilag egy rozsdamentes 2-es lemezből készült védőburkolat, ami a radar alatt lévő alu nyúlvány gyári csavarjaira rögzíthető. Ezek kívül még két önmetsző csavarral kell fixálni. Sajnos ehhez le kell szerelni az első lökhárítót. Ez videokat nézve nem nehéz dolog. Első körben le kell szedni a kerékjárati ív díszlécet. A patentek törnek, lehet hogy ha melegebb van akkor több is menthető, de nekem egyet sikerült épen kiszednem, a többi eltört. Nem gond beszerezhető. Következő lépés a zárhíd, ott van 6db T55 torx csavar és alul sok T30 (lehet hogy T35 de igazából lényegtelen). Ezután jön a doblemez elején 3 db sima keresztcsavar és annyi. A videoban itt volt egy vágás ami nekem kb. 1-1.5 óra lett mire megtaláltam a doblemez mögött a szintén T30-as csavart amit csak kitapintani lehet. Ez tartja össze a lökhárítót és a kerékjárati ívet. Miután ez megvan már csak le kell emelni, húzni a lököst, majd egy csatlakozót széthúzni. és kész. Még egy dolog, a kerék előtti hűtő légterelő lemezét is le kell szerelni, mert útban lesz. A másik oldalon nem kell ezt a csavart kijátszani, felesleges, így is tud annyit mozdulni az egész, hogy a radar környékéhez hozzá lehessen férni. Az alu nyúlvány csavarjait nem könnyű elérni, de nem is túl nehéz, arra megy rá a pajzs. Viszont ugyanezt a két csavart visszarakni már korántsem egyszerű. Ehhez már valami ügyes célszerszám kell. Nekem egy 90 fokos, forgó bit toldóval sikerült. Ezután a 2 db hozzá adott önmetsző csavarral oldalról is rögzíteni kell. Ezután fordított sorrendben mehet vissza minden. A patenteket meg lehet rendelni a márkaszervízben, illetve különböző patent webshopokból, Ebayről stb. A győri CarNet-et hívtam, de nem vették fel, vissza nem hívtak, így megrendeltem a http://patentcentrum.hu/-ról. Sajnos a díszléc is megrepedt pár helyen hátul a patentek tartóinál, azokat megragasztottam, ha nem bírják, akkor újat fogok venni. Lehet hogy kicsit óvatosabban kellett volna leszednem :)
A pirosból kell 2x9 db, cikkszám: 6000628195
A zöldből kell 2x3 db, cikkszám: 71748293
Tavaly szeptemberben volt, amikor az útvonal terve elkészült. Sikerült a társaságnak annyira elhúzni az időt, hogy a tél beköszöntött. Kicsit lassan ébredtünk idén, inkább a naptárt néztük mint az időjárást, szerintem simán el lehetett volna menni két hete is, de hát februárban(!), ilyen még nem volt, nem is gondol rá az ember. Végül Laci barátommal ketten tudtunk most részt venni.
Rétságon tankoltunk. Ipolyság, Egeg, Zsember, majd négyszámos utakon Bagyan és Bacsófalván keresztül jutottunk el Selmecbányára. Nem volt olyan klassz mint amit a gugli ígért. Kicsit döcögött, de a kanyarok elég jók arrafelé is. A Selmecbánya-Teplafőszékely-Szklenófürdő rész igazán tetszett, mentünk háromszor, olyan jó kanyarkombinációk voltak ott. Ekkor még az utak teljesen vizesek voltak az éjszakai esők miatt. Utána pár kilométert a Garam-völgyében kellett megtenni, majd Szénásfalu, Vihnye, Hodrushámor útvonalon mentünk. Sajnos már nem tudom beazonosítani az utak minőségét, de elég jó volt autózás szempontjából. Zsarnóca után az 512-esen haladtunk Pálosnagymező felé, kiváló volt az út, de vagy 10-15km hosszan egybefüggő lakott területen vezetett.
Az volt a nagyszerű terv, hogy ne kelljen a Nyitra lapos öntésterületén menjük, levágjuk Kicő felé az utat az 511-es hegyi úton. Nagyugróc után útzárba ütköztünk. Nem megfontolt, de gyors döntést hozva elhatároztuk, hogy a köves úton megkerülhetjük a felújítás alatt lévő 5km-es szakaszt. Mikor majdnem célba értünk egy sorompóba ütköztünk. Nem volt mit tenni, visszadöcögtünk és kerültünk a laposon Kicőig. Kistapolcsány, Ebedec, Nagyülés, Újbánya. Nem volt különösen emlékezetes, de jót autóztunk arrafelé is. Indulás előtti napon jól észrevettem, hogy Magasmart és Majere közötti út elég jó lesz és nem kell a Garam-völgyében menni Selmecbánya felé. Tévedtem, nagyon döcögött, de nem sajnáltuk végül azt a negyed órát, mert az 524-es Selmecbányáig nagyszerű. Forgalom továbbra sincs, csodás aszfalt, pazar kanyarok, hullámok. Elhatároztuk, hogy Szklenófürdőig kerülünk még egy negyedik oda-visszát mielőtt hazaindulunk. Majd mikor visszajutottunk Selmecbányára az 51-es és a 2538-as kereszteződésében hosszan beszélgettünk. Hét óra volt már mikor elindultunk hazafelé. Nekem óriási volt Selmecbánya után az erdei kacskaringós 524-esen tök sötétben autózni. Akkor már mindenki otthon volt, az út teljesen üres, lemaradtam, hogy Lacit ne zavarja a fényszóró.
Rétságon tankoltunk, összegeztük a napot. Selmecbánya és az onnan kivezető utak miatt érdemes eljönni errefelé, de csak ezért az Alföldről határeset. Ki is eszeltük, hogy egy kombinált útvonal a korábbi kedvenc túraútvonallal jó lenne.
Engem továbbra is nagyon szórakoztat a gépészkedés, a bal láb, jobb láb használata a féken, az sem zavart, ha párszor rosszul tippeltem és mégis vissza kellett volna kapcsolni kanyar előtt, de ott kellett tartani végül a féken a bal lábat. Néha pont az ellenkezője jött, jobb a féken sarokkal már készülök a gázon a visszakapcsolásra, de nem kell szúrni az alacsonyabb fokozatot, aztán vissza a balt. Tetszett, hogy sokáig vizesek voltak az utak.
Nagy tapasztalat, hogy a gugli utcakép csal. Nem azért mert friss vagy nem friss, hanem a kanyar és hullám kombinációt nem adja vissza és pont az ami miatt maradandó az autózási élmény vagy éppen csak egy jófajta hegyi úton hajtunk egyet. El kell menni az esélyes helyekre, meg kell tapasztalni. Az útminőség is csalóka, gyakran jobbnak látszik.
782km, őrület. Tavaly nagyon háttérbe szorult ez az autó, de ebben is van ’vitamin’. Fáin kis gép.
kép1 valahol Szklenófürdő közelében
kép2 ugyanott
kép3 döcögünk a kerülőúton
kép4 másik nézetben a kerülőút
kép5 ugyanott farakással
kép6 talán Maholányban a Zsitva partján
kép7 Magasmart és Majere között