Blog

>> Szervizaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2013-06-17

A nemrég kicserélt új LPR kinyomócsapágy megadta magát :(
Először csak felpuhult a pedál, majd kb. 120km után a kinyomócsapágy kiköpte a fékolajat magából. A tartály csaknem teljes tartalma az aszfalton kötött ki.
Rendeltem egy gyárit ami Valeo gyártmányú.
Ami a gyári ill. utángyártott kérdést illeti arra a következtetésre jutottam, hogy kell lennie különbségnek, legalább a minőség ellenőrzés terén. A gyári alkatrészek sok ponton meg vannak jelölve festéktollal, ezt az utángyártottakon nem találni.

Rendeltem még gyári hosszbordás feszítőt és vezetőgörgőt. A feszítő Dayco, a görgő SKF. Egyikben sincs benne a gyári logó. Ha cserélem készítek képet a régiről (ami gyári) és az újról.

Kuplung jó lett. Tekintve, hogy az előző gyári 166227km-t hibátlanul ment, az új örök élet meg egy nap :)
Azért kár a szopásért (dupla szervízköltség).

A sztorit ott kezdem, hogy 2011.11.23-án házasságot kötöttem életem első Alfa Romeo-jával.
Téli pacskerpkkal hoztam el, a nyári 19”-os alu-garnitúra csak tavasszal került fel rá.
Valamikor 2012 nyarán arra lettem figyelmes, hogy a hátsó sárvédőív hátsó ajtó felőli ívén, valamint a hátsó ajtón a fényezés mindkét oldalon kezd szemcsés lenni. Őszre már a sárvédő ív éle kezdett szépen kikopni.
Na, gondoltam, nagyon jó, a 235-ös gumi a 19-es felnin annyira kilóg alul az alváz befelé kerekedő íve alól, hogy az első kerekek által felvert sár/kosz leveri a festéket a hátsó ajtóról és a sárvédőívről.
Amikor azonban újra felkerültek a téli kerekek – ami annyira gyári méret, hogy gyáribb már nem is lehetne (215/55 R16) – meg kellett állapítsam, hogy az is kilóg annyira, hogy a sarat felverje ugyanoda hátul.
Ekkor már konstrukciós hibára gondoltam. Viszont nem akartam elhinni, hogy ha valaki tervez egy ilyen szép autót, akkor egy ekkora szarvashibát hogyan véthet?
Kisvártatva a CarTársak autóikról készült fotóin felfedeztem, hogy a hátsó ajtókon, és a hátsó sárvédőíven mintha lenne valami.
Mikor 2013 januárjában Pityukománál összejöttünk páran 159esek egy kis kormánymű fogasléc zsírozásra, megszemléltem a többi vasat. Kiderült, hogy mindenkinek van gyárilag fent átlátszó kavicsfóliája az említett helyeken, sőt még elöl is, az első sárvédőív első kerék mögötti részén, csak nekem nincs.
A másik ami feltűnt, hogy a legtöbb 159esen az első ajtó előtti és az első sárvídőív mögötti részen középen valami kék alapon fehér felirat tündököl. Később megismerkedtem a felirattal is: design GIUGIARO
Először azt hittem, hogy ez valamiféle felszereltség, vagy motorváltozat függvénye, az enyémről meg azért hiányzik, mert progression (némi plusszal ugyan, de mégiscsak progression) és hát 1.9 8V.
Amikor azonban megláttam néhány 8V-t, hasonló felszereltséggel design GIUGIARO matricával, rájöttem, ennek az én ARKANGYAL-omon is fenn kellene lennie. Minden 159-en fenn van gyárilag. Olyannyira, hogy idén tavasszal, egy otthoni kézi mosás során fel is fedeztem az én autómról hiányzó matrica helyének körvonalait. Csak akkor látszik, ha bizonyos szögből nézi az ember, és persze nagyon közelről.
Ekkor villant be nálam, hogy miután a megvásárlást követő második héten egy kereszteződésben a STOP-táblánál állva egy kisfiú nekiment a biciklijével a lökhárítómnak, majd felfeküdt a motorháztetőmre, és utána elvittem Cegléden a horzsolást kijavíttatni egy fényezőhöz, a fényező az alábbi mondattal nyitott: „Ezt a kocsit ismerem! Pár hónapja járt nálam egy kis esztétikai feljavításon!”
Bakker!
Össze is állt a kép!
A nyavajás nepper elvitte átpolíroztatni, hogy kelendőbb legyen, a köcsög fényező, meg leszedte a design GIUGIARO feliratot és a kavicsfóliákat, merthogy útban voltak, de pótolni az már smafu volt!

Noshát idén tavasszal megkezdődött a hiányosságok pótlása.
Droberto-tól kaptam rajzokat a kavicsfóliákról.
Piritu CarTárs segítségével sikerült nagyon jó áron 3M kavicsfóliát szereznem. A fóliás a méretet az ő Párduc-áról vette a fólia elemekhez. Májusban a 159VTT-n vettem át a méretre szabott fóliaszettet.
Hosszas keresgélés után Alfás Viktor segítségével eljutottam egy príma fényezőhöz, akinél nehezen, de sikerült időpontot találni. Elég hosszú a várólistája, de úgy gondolom megérte várni. A sárvédőív „kiflijét” gyönyörűen lefényezte. Épp ma lett kész. Ráadásul a bal oldalon a hátsó ajtót kinyitva a sárvédőn volt néhány biztonsági öv odacsukás okozta sérülés. (igazából nem fér a fejembe, hogy ha az én 4 éves fiam oda tud erre figyelni, az előző olasz digó és a gyereke miért nem tudott?) Ezeket a sérüléseket is szépen lejavította. Olyan, mintha új lenne.
Sőt! A feleségemmel az ő 147esével AlfaCity-re menet elcsaptunk egy fácánt, ami enyhe karcokat okozott a FEKETE GYÖNGY lökhárítóján. Mivel ma a feleségem vitt el a kocsimért a fényezőhöz, srác ezeket a karcokat ingyen eltüntette. (persze ezért meg is toldottam az általa mondott munkadíjat)
Mire ma hazaértem az ARKANGYAL-al a fényezőtől, már a postaládában várt az Erhard-tól megrendelt design GIUGIARO matricapár is.
Mivel minden ilyen szépen összejött, ma délután neki is estem ragasztgatni. Először jó meleg samponos vízzel letakarítottam a felületeket, majd szárazra töröltem. Kicsit hagytam még napfürdőzni, ezután előkaptam a Pityukoma által profi módon lefotózott képeket (utolsó fotó), és megnéztem, hogyan helyezkednek el a gyári kavicsfóliák.
A fóliát úgy ragasztottam fel, hogy az öntapadó matricát először csak egy kis felületen szabadítottam meg a hordozófelülettől, majd bepozícionáltam, ezután lassan húzni kezdtem le róla a hordozófelületet, miközben a másik kezemmel a mutatóujjamra csavart száraz ronggyal nyomtam fel a matricát, figyelve, hogy ne maradjon alatta levegőbuborék.
Bevallom, az első matricát csak másodjára sikerült felraknom, elsőre elcsúszott a pozícióból és buborékos is lett. Ekkor találtam ki az említett technikát, amivel már gond nélkül ment a dolog.
A design GIUGIARO matrica pozícionálása a bal oldalon könnyű volt, mert látszott a helye. Miután ez ide felkerült, mérőszalaggal bemértem a pontos pozíciót, majd ez alapján ragasztottam fel a jobb oldalra.
Végre ez is megvan.
Az eredmény a fotókon. (Az első fotó még a lekoptatott sárvédőívet mutatja.)

Költségek
3M fólia: 3 000,- Ft
design GIUGIARO matricapár: 3 600,- Ft
fényezés: 16 000,- Ft

Külön köszönet a támogatásért
Alfás Viktornak
drobertonak
Erhardnak
Piritunak
Pityukomának

>> Tuning és extrakiko // Alfa 156 2.0 JTS sport pack // 2013-06-27

Mai nap szóltak h akció van az unixba NGK gyertya és izzító gyertya téren, átmentem és megkérdeztem mennyi a jts-be platina gyertya és elég jo árat mondott így vettem olyat amien a 2.5-3.2 V6-okba kell. NGK PFR6B zavarszűrő ellenállással. Mikor mentem haza elég meggyőző volt mit is tud ez a gyertya. stabilabb erősebb, jobb reakció. ezzel a 3 jelzővel illetem.
Ami benne volt gyári 2pólusú nem volt vele gond, csak ha már ennyibe van akkor kicserélem, jobban bírja a hőt, ersebb szikrát ad mikor beindítom, meg kevesebb lesz a fogyasztása a gépnek vmennyivel. Amint van fogyazstásról adat írom.

Újra Várpalotát vettük célba, ahol is Csöri ambulánsan műtéteket hajtott végre a Párducon.
Cserélve lett:
- Gázolajszűrő
- Levegőszűrő
- Pollenszűrő
- Motorolaj
- Olajszűrő
- Vezérműszíj + görgők
- Vízpumpa
- Hosszbordás szíj

>> EgyébWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2013-06-28

Mire figyeljünk új felni választásakor? Az ET számra! A kormánylegördülési sugár a kulcsszó:

Lásd 2-es kép lent.

Ezt úgy tervezik gyárilag, hogy negatív legyen. Így a kerekek fékezéskor összefelé nyomják egymást. Ha pl defektet kapsz az egyik oldalon és fékezel, akkor is befelé fordul az épen maradt még tapadó kerék. Így nem vágja azonnal keresztbe a vasat, sőt még ellenkormányoz, tehát van esélyed megfogni. Dolgozni kell vele, mert fogja tekerni a kormányt.

Ha ez az érték(R) nulla, akkor elvileg nulla erőkar van, fékezéskor, vagy akár döccenőn nem is nyom, nem is húz a kitérni akaró kerék (vagyis nem akar kitérni). Ha ennél bentebb kerül a kerék közepe, növekszik az erőkar.

A 146 esetében az acél felni a legkintebb lévő kerékközéppel rendelkező kerék (ET 43). Ennek mindenképp még negatív R-t kell adnia, minden autót így terveznek már jó ideje. Kb -2 -3mm szokott lenni, ami ennek megfelelően 2-3mm erőkart jelent.
Ha felteszem az ET 49.5 értékű alufelnit, ez az erőkar 8-9mm-re nő, vagyis jobban terheli a fenti alkatrészeket.
Egyben a kormányzási befolyás is nő, mert visszafelé is működik a dolog. Nagyobb erőkaron jobban tekergeti a kézből a kormányt. A mínuszosnak amúgyis nagyobbat ellen kell tartani, ha növeljük az erőkart, ez még inkább érvényesül.


Elméletileg az R=0 az ideális. Hogy miért nem minden autónál R=0? Csak tippelni tudok: a futómű nem tartja a geometriáját fixen. Van egy tól-ig tartomány ami jó, az alkatrészek kopnak, nyúlnak, így jobb kicsit mínuszba tenni, hogy kopással se menjen át pluszba. Ezen kívül van egy természetes igényünk az út érzetre, szeretünk ellenkormányozni és nem a levegőben tekergetni a kormányt mint egy szimulátorban.


Ami inkább probléma, ha pluszba megy az R. Ekkor elvileg az egyenesfutás jobb, azonban defektnél vagy egyéb egyenlőtlen fékhatás esetén a tapadás különbség miatt pördülni készülő autónak nem hogy ellenkormányoz, hanem még forszírozza az autó keresztbefordulását. Úgyhogy ésszel, számolva válasszunk felnit a saját és futómű alkatrészeink élettartama érdekében!

>> Egyébsparco // Alfa 156 SW 1.9 JTD // 2013-06-27

Jól jöhet! :) Nekem eddig csak olasz nyelvű volt!

Link: http://dl.dropboxusercontent.com/u/58146224/Alfa/alfa_156_manual.pdf

>> SzervizBaxy // Alfa 155 1.8 TS 16V // 2013-06-26

Tegnap sikeresen átment a műszakin a gép,ma reggel végre át tudtam íratni a nevemre.
Cserélve lettek:
-hátsó fékbetétek
-hátsó lengéscsillapítók
-kézifék bovdenjei
-összes fékcső
-fékolaj

-féktárcsák felszabályozva

Olajcsere is volt az összes szűrővel együtt.
Felkerültek a Keskin KT1-es görgők új csavarokkal.
Jártam ma Battonyán is,a donorról szedtem le pár dolgot...első fényszórók,kalaptartó és sok apróságot.
Közben érkeznek postán is a cuccok,Eibach rugók,Paragi hátsó dob stb...unatkozni biztos nem fogok mostanság :)

 
>> Tuning és extraPiros Madaaar // Alfa 159 Ti // 2013-06-26

Vasaroltam LED helyzetjelzoket a xenon melle.6db rendeletem veletlenul :-)

 
>> SzervizHege // Alfa 159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High // 2013-06-26

Mai napra horgászat volt tervezve Izsákon. Felpakolt a család és útnak indultunk. (mivel a gyerek nyári szüneten van kell egy kis kikapcsolódás.) Izsákra érve kikapcsolt a magnó utána, ASR, ABS, Hildholder stb. A műszerek is megálltak 80 Km/h mutatott folyamatosan. A műszerfalon észrevettem hogy világít az akkumulátor jel. A központhoz közel félre álltam és leszólítottam egy arra biciklizőt, hogy tud-e segíteni. Szerencsére ismert egy öreg villamossági szerelőt, akit felhívtam és kijött a helyszínre. Bebikáztuk és elgurultam hozzá. Mivel idős volt így ő már nem értett hozzá és technikája se volt, viszont segített feltenni az aksit töltőre. Vártunk 2 órát és beindítottuk, rá mért sajnos semmi töltés. Irány haza. Haza értem egyből nekiláttam kiszedni a generátort kb. 1 órás meló. Szétszedtem a szénkefénél és vizuálisan nincs vele probléma a szénkefe épséges nincs semmilyen égésre és túlzott kopásra utaló nyom. Felhívtam egy ismerős villamossági szerelőt majd odaadom neki. Bízom benne, hogy nincs komoly baja. Egy időre pihenő van. Folyt. köv.

2013.07.01.

Ma lett kész a generátor. Az állórész éget le és a diódasort is tönkre tette, ha már szét lett szedve fel lett szabályozva és új csapágyakat is kapott. Így 20000 ft.-ba került. Most már majdnem 14 volttal tölt. Az aksit is megvizsgáltam. Igaz hogy 2012-ben kapta az autó, de majdnem 80 km ment vele az autó (töltés nélkül) így az is megsínylette, mert hiába töltöttem fel lassú töltéssel (kb 35 órán át) 12.6 már nem tartja meg. Remélem, azért az idei évet kihúzza. Más költségem nem volt, mert magam szedtem ki a generátort illetve tettem vissza.

update: 2015. 03. 05.

Sajnos a generátor felújításnál nem cserélték ki a szabadon futót, ami idáig bírta. Szerencsére volt nálam egy másik autó olajcserén így a generátort leszedtem az autóról megvettem az alkatrészt és mivel nekem nincs meg a speckó szerszám így elvittem a Formont-hoz. Ahol 1140 ft-ért kicserélték számlával.

update: 2015. 08. 04.

Ismét elment a töltés 2015. 07. 23. Ráadásul Körösladányban voltam a szülőknél. Itt sem szerelő sem autóbolt nincs. A legközelebbi szerelő akit ismertek már több mint tíz éve az a szomszéd faluban lakik. Nem volt mit tenni átgurultam oda. Megnézte az autót és azt mondta generátor nem tölt. Elmeséltem neki is, hogy két éve újították fel egy húszasért azóta az idén már cserélni kellett benne szabadon futót. Közel 40000 ft.-ba van. Azt javasolta ne újítsam, hanem rendeljek egy gyári felújítottat. Meg is rendeltünk nála és délutánra ott lesz. Ez egy gyárilag felújított generátor 45000 ft-ért viszont ott kell hagyni a rosszat. Ez volt 24-én. Nekem lehet csak ilyen szerencsém. Valamilyen oknál fogva elkeveredett a rendelés és nem ért oda. Péntek délután lévén nem tudtam mit kezdeni, majd következett a szombati nap. Felhívtam Szegedet azt közölték velem tudnak felújítottat 42000 ft-ért viszont itt is oda kell adni a rosszat. Amit megvizsgálnak és ha jó, felújítható akkor a fizetett kauciót visszafizetik. Amit a vásárláskor ki kell fizetnem. Ez huszonpárezer forint lenne. Tehát több mint hatvan-ezret ki kell fizetnem előre. Mire ezt így megbeszéltük kiderült, hogy elvitték azt az egy darabot amit kinéztünk. Most mit tegyek. Felhívtam Kecskeméten az ismerőst. Itt azt a lehetőséget adták, hogy tudnak lengyel felújítottat 45000-ért és itt is le kell adni a rosszat csak a kauciót nem kell fizetni mert ezt a cég felvállalja. Itt a kaució összege hatezerpárszáz forint. Rendben legyen ez. Hogyan tovább. Vissza kell jönni Kecskemétre. Az eladó és a szerelő is akik nem beszéltek egymással azt javasolták, hogy ki kell bírnia az autónak azt a 120, 130 km távot. Töltsem fel az aksit és semmi gond nem lesz. Én magamtól biztos nem mertem volna ezt a döntést meghozni. Azt tudom hogy a régi típusú diesel motor, ha beindul neki igazából nincs szüksége aksira sem, de ez egy modern sok elektronikával megáldott technika. Megfogadtam a tanácsot és hétfőn haza jöttünk vele. Semmi gond nem volt egész úton igaz világítás és klíma nélkül jöttünk. Csak két autó jelzett, hogy nincs lámpám pedig elég forgalmas a 44-es főút. Másnap délután érkezett meg a generátor Lengyelországból. Elmentem autóval a bolthoz, mivel már gyakorlott generátorkiszedő vagyok így a helyszínen kb 15 perc alatt kivettem. Összehasonlítottuk az újjal, tök egyformák voltak viszont ezen látszott hogy minden új csak az ház volt a régi de az is letisztított újszerű állapotú. Kb. 20 perc volt a visszarakás és azóta is rendben teszi a dolgát. Remélem ameddig nálam lesz az autó nem kell többet hozzá nyúlni. Összköltségem már meghaladja a gyári új generátor árát, de hát kell a tanuló pénz is.

 
>> EseményHalesz // Alfa GT Q2 170 Le // 2013-06-26

4 év, 70.500 ezer km, több mint 2 millió forintért majdnem 7000 liter üzemanyag (hm, nem tudom, hogy jött ez ki, mert ez majdnem 10 literes átlagfogyit feltételez, dehát akkor ezek szerint ennyi...)

A mai nappal lejárt a + 2 év kiterjesztett garanciám is, ami rendesen behozta az árát. Ez a poszt kicsit összefoglaló is arról, hogy mi minden történt az autóval 4 év alatt. Sok apróság is van a felsorolásban, de azért azok nélkül is hosszú a lista. Hogy sok-e vagy kevés, döntsétek el Ti, szerintem sok.

Első 2 év
Esőérzékelős ablaktörlő szenzor
Bertone felirat, ferde volt
Pajzs, nem matt króm volt, mint a többi része
Ajtók beállítása
Bal első sárvédő beállítása
Tolatóradar egyik érzékelője leesett
Vezetőülés támlájának cseréje
Stailizátor rúd és jobb oldali kerékcsapágy cseréje

Kiterjesztett garancia idején
Vízpumpa-csere, egyben teljes vezérlés cseréje
Váltógomb cseréje
Kilincsek beállítása
Vezetőoldali napellenző cseréje
Kormánymű cseréje
Vezetőülés támlájának cseréje 2x (és még mindig nem tökéletes)
Jobb oldali ülésfűtés kapcsolójának cseréje
Jobb oldali kilincs (még csak megrendelve)
Kuplung-csere
Hűtő cseréje
Olajhűtő és cső cseréje

A fenti történéseket részletesen ismertettem a blogomban.

Az autóm összesen 2 alkalommal hagyott cserben, egyszer a kuplung miatt, a második pedig az olajfolyás volt. Ott talán még eljutottam volna vele a szervizig, de inkább nem kockáztattam.

Az autót végig az Autóház Budaörsnél szervizeltem, és külön kiemelném, hogy egyik panaszom ellen sem éltek kifogással, mindent azonnal intézek, egyszer sem volt kérdéses ügy. Szóval ezúton is köszönöm Horváth Lacinak és Rohodi Misinek az ügyintézést és az odafigyelést!

Összességében kicsit bosszús vagyok az autó miatt, ugyanakkor jó érzés, hogy ilyen sok dolog ki lett már cserélve (kuplung, vezérlés, kormánymű, hűtő, olajhűtő), remélhetőleg ezekre egy ideig nem lesz gondom. És abban is reménykedem, hogy most egy ideig csak jó dolgokról vezetem majd ezt a blogot tovább.

Basszus, most jut eszembe, a kuplungos és az olajhűtős sztori azután történt, hogy hozzám került a lófej!!!