Blog

Hosszú út volt mire ide eljutottam, legalább is fejben.
Történ ugyanis az az ominózus kátyú vs. Arkangyal - és hát mi húztuk a rövidebbet. Jobb első szálszakadás.
Mivel egy tavaly nyár végi kényszerhelyzet miatt nem a gyári mérettel (235/40 ZR19), hanem használtan vett 255/35 ZR19 96Y méretű Michelin PS2-vel esszük az aszfaltot nyáron, úgy gondoltam, itt az ideje visszaváltani a gyári méretre. Sőt, továbbmenve, úgy gondoltam elő kellene venni egy korábbi tervem, és látva, tapasztalva kis hazánk útviszonyait, vissza kellene lépni egy 17"-os felnire. Arre mehetne 225/50 R17 98W abroncs. Sajnos a 235/40 ZR19 annyira egy b*zi méret, hogy nem nagyon van, ha meg van, bazi drága. Alternatíva lehet a 245/35 ZR19, de hát az sem a gyári méret, habár olcsóbb.
No, a hét elején elkezdtem 17"-os felnit vadászni, no meg begyűjteni a lehetséges új vagy használt gumiabroncs árakat.

Felniben találtam is 5-patkós gyári brera felnit (1.kép). Itt kezdődött a hezitálás. A 159 VTT-n a többség csodálta a felnijeimet. Nem pont gyári, igazából az ALFA felnik gyári beszállítójának a saját terméke. Ergo gyári minőség, de nem ALFA ROMEO felirat van beleütve, hanem OROBICA LINE. Másrészt rohadtul jól áll a vasnak. Az egész kocsi ezekkel a felnikkel maga az őserő, maga az elpusztíthatatlanság. Olyan "takarodj előlem" feeling. Így Arkangyal az Arkangyal: Isten bosszúálló, harcos angyala :)
Az eszem a persze a 17"-os felni felé vitte a gondolataimat, hiszen tudjuk milyenek a magyar utak. Az ára sem lett volna húzós, 100k körül meg is tudtam volna venni a négyet. És hát azért nem sok 159-es gurul 5-patkós brera felniken.
Már-már el is döntöttem, amikor megláttam a gumiabroncs árakat. Mert hát úgy gondoltam, ezekhez a felnikhez új gumik kellenek, akkor évekig nincs gumi-problémám.
Na igen, de a 225/50 R17-es új gumik ára, még jelentős kedvezménnyel is 33 000 és 44 000 között szórt. Ezeket a típusokat néztem:
Kumho KU39 Ecsta LE Sport 98Y XL
Hankook K110 Ventus V12EVO 98Y XL
Hankook K117 Ventus S1 EVO 98Y XL
Vredestein Ultrac Cento 98Y XL
Yokohama Advan sport V105 98Y XL
Continental Sportontact 3 XL 98W
Pirelli Pzero Nero GT XL 98Y
Pirelli P7 Cintuaro Blue XL 98W

Ezzel párhuzamosan néztem használtakat is:
Bridgestone Turanza er300 4mm-es profilmélységgel: 11 500 / db
Michelin PS2 4mm-es profilmélységgel: 13 500 / db

Akkor most vegyek 4 db használt gumit mintegy 50 000 Ft-ért, amik megint csak ezt a nyarat bírják ki? Ilyenek a mostani gumijaim is! Mennyivel lennék előrébb? Ja, hogy 17-es felnijeim lennének – amikért azért nem igazán „lobbantam lángra”.
Egy biztos: anyagilag nem fér bele a 4 felni is meg a 4 új gumi is.

No, akkor nézzük meg a lehetőségeket a mostani, 19-es felnimre.
1) Liguid felajánlott 2 db nála eladó Pirelli Zero Nero-t 235/40 ZR 19 méretben.
1a) Ehhez vehetek 2 db újat, így a Liquid-től vetteket majd csak jövőre kell cserélnem. Így eloszthatom a költségeket. Igenám, de az új 235/40 ZR19 ára 60 000 körüli egy Hankook esetében, 80 000+ egy prémium márka esetében. Sajnos most ez sem fér bele.
1b) Ehhez vehetek 2 db használtat...de nincs, se égen, se földön...vagyishogy lenne, de menni kellene érte 80-100 km-t. Oké, elmegyek érte, kifizetem, hazahozom, felrakatom – és ha szálszakadt, vagy kagylós? Bukta. Na, nem! Ilyet nem kockáztatok. A környékbeli gumisoknál, ahol viszont helyben, még a kifizetés előtt meg lehet sergetni a felnimen, nincs iylen méret – jelenleg legalábbis.
2) Másik lehetőség, hogy veszek 4 db új 235/40 ZR19-et. Ha, ha, ha, miből? 200 k+ De, mint elvi lehetőséget, azért felírtam a listámra :)
3) És mi van, ha csak a sérült gumit cserélem le? Hátha van valahol ugyanolyan méretű (255/35 ZR19), ugyanolyan típusú, ugyanolyan kopott gumi.
Na ez az ami szinte esélytelen – gondoltam én.
De volt!
Két helyen is!
Ráadásul a közelben!
Ráadásul gumisnál, ahol meg lehet nézni!
Mint utóbb kiderült, az egyik helyen, ahol 11 500 Ft + szerelésért megvehettem volna, csak 4 db-ot adtak el egyben. Minek vegyek 4 db-ot egy olyan méretből, amitől jövő nyáron már szabadulni akarok, ráadásul csak 1 db-ra van szükségem?!
Viszont a másik helyen volt 2 db. Itt is mindkettőt meg kellett vennem egyben. 16 000 pöngő per db, + 2 500 per db a szerelés és centírozás.
Ennél olcsóbban meg sem úszhatom a dolgot...gondoltam én.
El is gurultam ma kora délután. Egész úton azon aggódtam, hoyg nehogy ott meg kiderüljön, hogy sérült a felnim és görgőzni kell, no meg azon, nehogy megadja magát a 15 km-en a szálszakadt gumi.
De nem volt gond. A felnit is megpróbáltam tesztelni a négysávoson, úgy 140-ig toltam a vasat, de semmi rázás, semmi remegés.
A gumisnál lekapták a sérült abroncsot (2., 3., 4. kép), majd megsergették a felnit. Picit üt a belseje, de a mostani kátyú a külsejét csapta meg. A gumis azt mondta, nem vészes, ki lehet súlyozni, mehet rá az abroncs. Fel is rakták az egyik megvásárolandót. Fel is fújták...de hoppá! Mi ez itt? Éppúgy dudorodott, mint az enyém. Bakker, szálszakadt ez is. Gondolatban márt csutkára rágtam a körmeimet: mi van, ha potyára jöttem?
Na elő a másik. Felkerült, fel is lett fújva...és jó! (többi képek)
Úgyis csak egy kellett! Ekkora mákot! Így nem kellett megvennem mindkettőt, és megúsztam fele annyiból. Hál’ Istennek, mindenben megegyezik a lecseréltel...na jó, kb. 2mm-rel jobb a profilmélysége.
Hazafelé teszteltem kicsit, eleinte 140 km/h-nál beremegett enyhén a kormány, de a főútról lekanyarodás után az újabb 140-es tesztnél már semmi sem volt. Igazodik a „kicsike”.

Amit viszont most eldöntöttem: volt alkalmam a gumisnál bemenni a raktárukba. Bazi jó állapotú, használt, 90%-os abroncsok sorakoznak ott, majdnem az újakhoz hasonló profilmélységgel, 20-35 000 közötti darabáron. Akár még 135/40 ZR19-es méretet is kifoghatok idővel.
Miért is adjak akkor 80-90 000-ret egy 100%-os abroncsért, ha egy 90%-ost megvehetek kevesebb, mint a feléért? Hát a homlokomra van írva, hogy hülye?

Egyébként megpróbálom a kárt az út fenntartójával megfizettetni, de a részletek nem publikusak. Annyi megjegyzés ehhez, hogy a gumistól 2 500 Ft-ért kapok szakvéleményt.

 
>> SzerviztheBanyai // Alfa 156 2.4 JTD 10V // 2013-06-12

Történt ugyanis, hogy 90fok fölé szökik a mutatóm.
Szerelő szerint kezdjem hűtő cserével (kb 1 hónapja kapott egy bonott valeot)
Hát jó, rendeltem egy új hűtőt, ma beszereltük, de nem segített a dolgokon túl sokat.
A következő a vízpumpa csere lesz, arra amúgy is rá kell nézni ,mert valószínű ott csöpög a víz.
Öröm bódottá.............

Az új hűtő 27k volt 40% kedvezményre.

>> SzervizLacci33 // Alfa 33 1.7 8V I.E. // 2013-06-07

Elszálltak az első lengéscsillapítóim több mint egy éve, vettem is egy donorautót, ami "hála istennek" imola volt, és nem pászolnak a lengéscsillapítók. Tehát addig csak a környéken jártam az autóval, nehogy valami probléma legyen, mivel az eleje úszott, és el is pattant az úttól ha úgy adódott. De ennek már vége, mert elvittem őket Gödöllőre, ahol megcsináltattam. Lettek keményítve 10%-ot, szóval az eleje az most nagyon ott van, ahol kell lennie.. Végre lehet vele gyorsan is kanyarodni.. Imádom, végre megint megvan az igazi Alfa feeling vezetés közben :)

 
>> Tuning és extraLacci33 // Alfa 33 1.7 8V I.E. // 2013-06-12

Változás de mégsem? A Skodámból kiszerelt Sabelt 4 pontos öveket ma beraktuk az autóba. A meglepetés viszont akkor volt, amikor kiszedtük az eredeti öveket, és leltünk rajta egy matricát, amin az állt, hogy Italia TRW Sabelt. Elmosolyodtam amikor megláttam. És persze hogy az eredeti övek helyett ne maradjanak a "B" oszlopban tátongó lyukak, Szabeee barátommal elkezdtük, majd ő maga befejezte a lyukak "betömését" üvegszállal, meg minden egyébbel :) Tehát ezek a "B" oszlop borítások is bekerültek, így most minden úgy néz ki, mintha annak úgy kellene kinéznie. Nekem tetszik, szeretem a 4 pontos öveket. :)

 

Hétvégén kicseréltem a pollenszűrőt (Valeo), a klímafertőtlenítést is elvégeztem, motorteret megpróbáltam műtőasztallá varázsolni :)), de még kell dolgozni rajta. A BMC levegőszűrő helyére gyári Mann-t raktam.
Kicseréltem a szelepfedél tömítést is (pasztázva), csodák csodája, most már nem nyomja ki az olajat..

 
>> SzervizGT Ɨ|ѯ // Alfa 155 Q4 2.0i 16V Turbo // 2013-06-12

Diósjenő Horváth Attila futóműszervíz.*****
Kicserélte a MESTER a rugókat, a szokásos színvonalon és átnézte a komplett rendszert:-)
Futómű beállítva.( Tisztítás, olajozás, grafitzsír stb, ahogy a nagykönyvben meg van írva.)
Lengőkarok cserések lesznek, azokat ( Moog ) be kell még szerezni.
2 db új porvédő cseréje megejtve.A Konik kitisztítva, lekezelve és lágyabbra állítva.

Tuti

>> SzervizDévid // Alfa 156 2.5 V6 24v // 2013-06-12

Ma visszakerült hozzám a tegnap leadott autóm. Klímatöltésen és fertőtlenítésen esett át. Kiderült, hogy kicsit ereszti valahol a nyomást, de a szezont simán ki fogja bírni a szerelő szerint. Amúgy erről a hibáról tudtam, az autóvásárláskor korrektül tájékoztattak róla. Még egy jó pont az előző tulajdonosnak! ;)
Javításáról később gondoskodom.

>> Tuning és extraatosz069 // Alfa 156 2.4 JTD // 2013-06-12

Végre sikerült szert tenni egy gyári sportcsomagos küszöbre. már egy lépéssel előrébb vagyok a megálmodott külsőhöz :)

 
>> EseményZolika155 // Alfa 155 2.0 TS 8V // 2013-06-12

Sikeres műszaki 2015.06.16.-ig.

 
>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-05-16

Ellenőriztem a kivett szívócsövet. A két végét lezártam gumikesztyűvel, majd rögzítettem szigszalaggal. Egyedül a kis kartercső végét hagytam szabadon.
Víz alá nyomtam az egészet, sehol semmi buborék, akárhogy mozgatom, hajlítom. Közben a szabad kartercsövön keresztül fújtam is, h kicsit emeljem benne a nyomást, de semmi. Sehol nem lukas a szívócső.
Mielőtt visszatettem volna a csövet, egyrészt megnéztem többször, hogy mi történik gyújtás ráadás után a fojtószeleppel. Ilyenkor valamiféle kalibráció történik, aminek a végén beáll kissé nyitott pozícióba. A kalibárácó során érdekes visító hangot ad, majd kattan egyet és beáll a nyitott pozícióba. Ez elvileg teljesen normális. Ami érdekesebb volt, hogy ez az egész kalibráció jellemzően kétféle képpen zajlik:

- a fojtószelep nyit majd kb. 29mp-ig semmi nem történik és ekkor indul egy zárás, egészen zárt pozícióig majd egy nagy nyitással visszaugrik kissé nyitott állapotba. Ez az egész kb. 10mp-et vesz igénybe, tehát kb. 40mp kell az egész kalibrációhoz (ez az eset itt látható)

- a fojtószelep kalbirálás (zárás, majd visszaugrás) a gyujtás ráadás azonnal elkezdődik, így az egész kb. 12mp alatt megvan.

Erre a BmS-től kaptam magyarázatot:

"A fojtószelep valóban kalibrálja magát, de nem minden esetben történik ez
azonos séma szerint. Számít a leállítás hossza, a hőmérséklet, hogy le
lett-e bontva az akkumulátor, hozzáérnek-e a gázpedálhoz, stb. Általában a
legtöbb fojtószelep kalibráció után várakozó szintre kerül, de mivel ez nem
kevés áramot fogyaszt, jellemzően kb. fél perc után a vezérlők lekapcsolják
azt. Ha ismét hozzányúlunk a gázpedálhoz, ismét jön a "zümmögés". Ez
teljesen normális, és ha a fojtószeleppel van gond (pl. nem tudja
bekalibrálni magát), azonnal hibakódot generál."


A MES szerint a kalibárlás alatt kb. ez történik:
- gyújtás ráadva -> fojtószelep nyitás kb. 6 fokra
- kalibráció indul -> fojtószelep zárás 0 fokra
- amikor elérte a 0 fokot, akkor kattan egyet és visszaugrik 6 fokra (nem egyből hat fokra, hanem egy nagyot nyit és úgy vissza 6 fokra. A nagy nyitás miatt van a kattanás)

Mindeközben zümmögő (a 0 fok elérésekor már visító) hangot ad ki. A fentebb leírtak alapján, a nyitás szöge függhet a hőmérséklettől is, ezt kb. 15C környezeti és motor hőmérsékleten produkálta (a motor is ennyi volt, mert már jó pár napja állt az autó).

Ha mindezt melegebb motornál nézzük, akkor egyértelműen látszik, hogy a nyitási szög már kevesebb.

Ha már le volt véve a szívócső neki is álltam megpucolni a fojtószelep házat belülről. Elektronikusan vezérelt szelepről lévén szó, ez nem olyan egyszerű, mivel kézzel nem szabad mozgatni a szelepet. Ezért asszonyt kértem segítségként, aki gyújtás ráadás után teljesen benyomta a gázpedált, így az ECU kb. 25fokra kinyitja a szelepet. Nem a legkényelmesebb, de óvatosan hozzá lehet férni a kényes részekhez. Volt lerakódás, de nem mondanám, hogy nagyon komoly. Mindenesetre használtam tisztító spray-t is + alkoholos tisztító kendőt, majd kenő spray-vel megfújtam a tengelytöveknél.

Ezután összeraktam, majd indítás. Első indításnál indító motor teker, de a szokásos idő alatt nem röffent be. Elengedtem. Második indítás, itt kicsit tovább indítóztam és beröffent. Ez a jelenség kísértetiesen emlékeztet arra, amikor a 155 nél benzinszűrő csere után tovább kell indítózni. Szóval, lehet itt akár a benzinnyomás is ludas.

Hagytam alapjáraton járni, semmi probléma. Kicsit pörgettem a motort, simán visszaáll alapjáratra. Majd mentem egy picit a garázsban, semmi probléma. Alapjárat közben mozgattam minden irányba a szívócsövet ill. kisebb levegő csöveket, semmi hatásuk nincs az alapjáratra.

Update 2014-01-01: kb. 5000km óta nem jelentkezett a probléma, szóval, úgy tűnik, hogy a fojtószelep tisztítás segített.