Blog
Az AO-n azt ajánlották, hogy azért csak érdemes lenne a szívócsövet valamint a többi levegő csövet is ellenőrizni, mert volt akinek ugyanilyen tünetei voltak és repedés/luk okozta a jelenséget.
Fórumozgatás közben az is kiderült, hogy az általam eddig ECU reset-nek definiált eljárás nem reseteli az ECU-t, hanem a fojtószelep működését kalibrálja újra. Elnézést, ha valakit félrevezettem én is abban a hitben voltam, hogy ez reseteli az ECU-t.
Szóval lementem az autóhoz, hogy kiszedem a szívócsövet. Most nem akarok semmilyen resetet csinálni, hanem, ha lehetséges megtalálni azt, ami a hibát okozza. Ezért a cső kiszerelés előtt MES-t csatlakoztattam és még gyújtás alatt megnéztem, hogy érzékeli-e a pedálok állapotát. Úgy tűnik, hogy ez rendben. A gázpedál mozgást/állást is érzékeli az ECU.
MES-t rajtahagytam, indítózás. Az autó beröffent, alapjárat normális. Hát b+.. Az ég világon semmihez nem nyúltam és most mégis jó. :) Az alapjárat néha ici-picit bizonytalan. Kis melegedés után felnyomtam a fordulatszámot is, hogy lássam, hogy ejti vissza és megtartja-e az alapjáratot. Megtartja, atom stabilan. Próbáltam benyomott kuplunggal, felengedett kuplunggal, minden rendben.
Leállítottam, újra beindítottam, semmi gond. Menni nem mentem, vele, mert belül állt a garázsban és problémás lett volna, most kiállni.
Hát.. nem mondom, hogy értem és nem lettem nyugodtabb.
Mindenesetre a csövet kivettem és átnézem és vízbe is megpróbálom, h van-e esetleg luk.
Többen kértétek tőlem ,ezért összefoglalom röviden a fő lépéseket az első stabilizátor rúd szilent cseréről (Alfa 156 1,9 JTD ->1999) ez tényleg csak a lényeg…a komplett cseréről több oldalt lehetne írni
Tehát az egyre jobban erősödő kopogó hang miatt elszántam magam hogy kicseréljem a szilenteket.
Fő lépések:
- Szerelőaknára parkolva megemeljük az autó elejét bal és jobboldalt (kibakoljuk a kocsit természetesen ahogy azt kell)
- Mindkét oldalt levesszük az első kerekeket, majd kikötjük a stabilizátor rúdat (stabilizátor pálcáknál az alsó gömbfejnél a 17-es fejű csavart, imbusz kulccsal ellentartva nehogy elforogjon)
- Mindkét oldalt leengedtem a komplett futóművet úgy ,hogy a toronynál letekertem a 4 db 17-es fejű anyát
- Célszerű (nem kötelező)a külső kormányösszekötő gömbfejeket is kikötni hogy ne feszüljenek (ehhez gömbfej kiugrasztó célszerszám szükséges)
- Stabilizátor rúd szilent tartó bilincsekből kitekerjük a 13-as fejű csavarokat (2-2 db)
- Ezután jöhet a munka java a bölcső leengedés, enélkül meg se próbáljátok kivenni a stab. rúdat !
- A bölcsőt mindkét oldalon 3-3 db csavar fogja a kocsi hátsó része felöli oldalon illetve 1-1 db a szélén .
Tehát 1-1 db szélső hosszú csavarok (18-as fejű) 2-2- db 18-as fejű csavar illetve 1-1 db 15-öes fejű csavar. Ezeket mind ki kell venni úgy hogy közben a bölcső alá emelőt teszünk és szép lassan engedjük le…ami még útban volt nekem az a kipufogó feletti lemez borítás…ezt 13-as fejű csavarok fogják ezt is leszereltem.
Nekem a kormánymű miatt nem sokat jött lefelé a bölcső ezért kitekertem a két hosszú 21-es fejű csavart is ami a kormányművet a bölcsőhöz rögzíti. Ezt nagyon óvatosan kell mert az alumíniumból recsegve –ropogva jön ki persze szétszerelés előtt minden csavart be kell fújni csavarlazítóval.
- A bölcső kb. 8-10 cm-t mozdul lefelé ha minden csavart kivettünk…ez elég lesz ahhoz hogy a stabilizátor rúdat hátrafelé (kicsit ferdén , óvatosan kiemelve) ki tudjuk venni. Talán ez a legnehezebb része a dolognak mert mindig elakad valamiben de azért így már ki lehet venni.
- Ha már kint van a stabilizátor rúd akkor a bilincseket kell szétszedni….ezek össze vannak gyárilag szegecselve , mi az egyik szegecset szétfúrtuk (marófejjel) úgy hogy a menet ne sérüljön meg, ezután a bilincset szét lehet hajtani és akkor már cserélhető a szilent.
- Mielőtt az új szilenteket (Birth – gyárilag is ilyen volt benne) rászereltem , lefestettem a stab. rúdat…kicsit le volt kopva már a festék róla a szilentek helyén.
- Ha fenn vannak az új szilentek a stab. rúdon akkor mehet vissza a helyére (ez is kicsit nehézkes) összeszerelés fordított sorrendben a bölcsőt ugyanúgy emelővel visszailleszteni és a csavarokat sorban visszarakni (két szélsővel kezdtem)…csak akkor húztam meg teljesen a csavarokat amikor már minden a helyén volt. Érdekes hogy összerakni könnyebb volt mint szétszerelni
- A stabilizátor szilenteket tartó bilincsek csavarjait a legvégén húztam meg amikor már fenn voltak a kerekek és az autó súlya is rajta volt a futóművön. (így van megfelelően előfeszítve a stab. rúd)
- EREDMÉNY: megszűnt a kopogás és egy szuper stabil halk futómű szóval megérte a sok munka. Kb. 5-6 órát vett igénybe, de legközelebb gyorsabban menne bízom benne hogy ezek az új szilentek is kibírnak legalább 13 évet mint az előzők.
- Megjegyzem hogy a kopogó hang miatt a legtöbb szerelő nekem már lengécsillapítót ,kormányművet , kormányösszekötő rúdat/gömbfejet stb. akart cseréltetni pedig azoknak semmi bajuk. Ezért csinálom inkább jómagam, megint jó sok pénz maradt a zsebemben mert magamtól nem kértem munkadíjat :)




Ma délután Ceglédre vittük a kutyusainkat állatorvoshoz.
Az öreg, "Sheri" kutyámnak (ő egy gyönyörű óangol juhászkutya, azaz bobtail) esedékes volt az éves kombinált oltás (védő+veszettségelleni), továbbá, mivel már 8 éves múlt, neki még nem volt chip-tuningja :)
Az új szerzeményünk, "Démon", aki egy dog-vizsla keverék, megkapta az utolsó védőoltását így 12 hetesen. Neki már csak a chip van hátra. (ő is chip-tuningos lesz....he, he).
És még van a kis "Jäger", feleségem Jagd-terrierje...nos ő golyótlanítva lett. A szomszédom ugyanis shiba-kat kezdett tenyészteni. El lehet képzelni, mit művel a szeretcsétlen a kerítésnél, mikor a szomszédban tüzelnek a szukák.
Még anno anyósomtól kaptam egy az autó első és hátsó ülései közé rögzíthető állatszállítót. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van négy fül a két hosszanti szélén - tehát kettő-kettő - amit be kell akasztani az ülések fejtámláiba. Az anyaga alulról olyan, mint a sporttáska anyaga, a felső fele, amin a kutyák ülnek, az pedig teljesen sima és vízhatlan.
Nos én ezt a csomagtartóba raktam (mivel SW-m van), de az egyik oldalát a hátsó ülések fejtámláihoz rögzítettem.
A kutyák tök jól elvoltak, de út közben a feleségemnek néha hátra kellett nyúlnia - még jó, hogy pont ezért a hátsó ülésen utazott. Először a láthatósági mellényt kellet Jäger szájából kiszedni, majd a kötszeres csomagot, legvégül egy törölgető rongyot Démon karmai közül.
Visszafelé nyugodtabbak voltak. A fő rosszcsont, immár eunuh-ként és a fején lévő gallér által állólámpának álcázva az altatótól még aludt. Démon viszont a szuritól megszeppenve nyugodtan feküdt.
Érdekes, hogy a nagy botailom, Sherike, a legjobb utas. Az első percben kipécéz egy biztos pontot - most éppen a C-oszlopot - annak nekidől, és nyugodtan ül végig az úton. Bizonyára az évek, meg a rutin :)






A mai napra feleségemmel szabadságot vettünk ki, és rendeztünk egy ügyintézős napot.
Terv:
- 07:30 reggel gyerekek suliba/oviba
- 08:30 Pilis, klímás - klímatisztítás
- 13:00 Cegléd, állatorvos - mindhárom kutya
- 16:00 gyerekek öszeszed
Minden a terv szerint alakult. Reggel csepergő esőben konvojoztunk át Pilisre, a feleségem a 147-esével mögöttem jött, mert nem tudta hová kell menni. A klímást még tavaly nyáron ismertem, meg. Ő volt az, aki az előtte lévő két lehúzós klímás után, végre szakértő módon detektálta a hibát és emberi áron megjavította. Ami pedig nálam bevált, ahhoz ragaszkodom!
A klímásnál gyakorlatilag időben kezdtünk.
Kiszedte a srác a pollenszűrőmet, ami 2012 januárban volt cserélve. Hát úgy is nézett ki. Viszont a vele előre nem volt megbeszélve pollenszűrő csere, ő nem is számított rá, mert úgy volt vele, hogy egy alfás az ilyenekre ügyel - hát szégyelltem is magam, hogy ennek az időben való cseréje elmaradt. A srác gyorsan próbált volna szerezni: felhívott vagy két alkatész boltot a környéken, de nem volt hirtelen a polcon, csak a 147-be, de ezt majd a feleségem a saját blogjában...
Minden esetre a pollenszűrőmet jól kifújta sűrített levegővel. A hét végéig majd kicserélem sk. A 159-ben könnyű cserélni, nem úgy, mint a 147-ben.
Ezután géppel lefejtette a gázt és megállapította, hogy kell bele 300 g. Elmondása szerint ennyi veszteség 1 év alatt normális. Ezután egy másik géppel kiszívta a rendszerből a nedvességet. Utána tett a rendszerbe olajat, ami neonzöld és önmagában ez a színező is (2.fotó). Ezután ment bele a gáz. A rendszer megfelelő működésének ellenőrzésekor a hőmérő 3,5 fok C-t mutatott. Ez nagyon jó érték.
A feltöltés végeztével tisztítóhabot (4. fotó) nyomott a beszívó oldal, azaz a kivett pollenszűrő felől a rendszerbe úgy, hogy közben járatnom kellett a ventillátort klíma nélkül, és kapcsolgatnom kellett a levegőbefúvási irányokat. A teljes flakonnal belenyomta szépen adagolva, kis szünetekkel. Ennek végeztével visszakerült a pollenszűrőm a helyére.
Ezután én kiálltam a kocsimmal, a helyemre beállt a szívszerelmem a 147-tel.
15 perc múlva kellett kimennem a kocsihoz, és 10-15 percre beindítani a klímát, hogy a tisztítóhabot a klíma saját kondenzvize lemossa a hűtőradiátorról.
Bár hűvös idő volt, de hazafelé jövet azért járattam a klímát, hagy tisztuljon.
Az egész akcióért 20 500,- Ft-ot fizettünk a 2 autóra, amiben benne volt a 147-be a pollenszűrő 2 950,- Ft értékben. Ha ezt kivonom a teljes összegből, és a maradékot elosztom a két autóra, akkor a tisztítás és a rátöltés (olaj, gáz) munkadíjjal együtt 8 775,- Ft-ba került.
Délután pedig a terveknek megfelelően "Noe bárkájává" alakult az Arkangyal :) ... de ez egy másik történet.





Felakadtam... elég szép eredménye lett.... minusz egy ködlámpa,(javítható) és majdnem elhagytam a két hűtőmet is :S még szerencse hogy volt nálam drót.. felkötöttem majd mentem tovább. Egyébként, nem szívesen hajtottam le a földútra, de 5 órát kellett volna várni a karambol miatt, így kénytelen voltam bevállalni a procedúrát, és egy látszatra kicsi, de amúgy nagy gödörbe felakadt a sas :S jó hangja volt, és megkívánt egy miatyánkat is, de nem engedte el a vizet meg semmit. működött tovább. A hűtő melletti nyúlványt rányomta a klímakompresszorra, és az alsó hűtőtartó vasam kb 5 centit ültetett az autón úgy elferdült. A deformálódott nyúlvány kiharapott egy szép hosszú darabot a hosszbordásszíjból, de a szíj még használható. Este 9 kor nekiállítam szétszedni. A nyúlványba belecsavartam a vonószemet, rákötöttem egy láncot, a láncra egy vascsövet, amit ledugtam az árokba, megrugattam az autót rükvercbe, visszahúzta a nyúlványt, kiegyengettem ami még csúnyán ált, lefestettem, az alsó hűtőtartót is kikalapáltam, lefestettem, a hűtő alján lévő törött kis "pucát" pótoltam. Hajnal 4 re kész is lett az autó, elmentem aludni, vasárnap reggel pedig összeraktam :)







.. aztán annyira nem volt csüccs, de nem csalódtam a rugókban (köszönöm mégegyszer Sanyi:P ). Annyit ültet, hogy ne legyen otromba magas, annyit viszont nem, hogy látványos legyen. De nem is akartam, hogy az aszfalt megcsiklandozza a pociját a kicsinek :) Pontosan annyira van lejjebb, hogy minden akadályt könnyedén, nyikorgás nélkül átvészel. Kényelem szempontjából is még mindig ugyan olyan kellemesen fut a magyar utakon, mint 4centivel korábban. Még mindig kedveli a 100at mint hétkönapi utazósebességet, és még mindig pontosan ugyan annyira szeretem mint eddig. Vagy lehet 4 centivel jobban :$
Harimester kipofoztatta nekem az új haverokat tűzcsappirosra, kicsavarozott, szétszedett, bekent, belerakott aztán visszacsavarozott, és bumm így lettünk alacsonyabbak. A folyamatot nő mivoltomhoz képest 99%ban megértettem, és konstatáltam, hogy ha majd egyszer szeretnék egy látványos ültetést ismét a mesterhez fohászkodom :DD Köszönetem örökre üldözni fog Apuka :DD
Ja meg felküzdöttük Boriszékat is, d.boy vágatott új tehermentesítő gyűrűket (ugye jól írom:D?), és teljes lett az összkép :3
10es skálán 22ig örülök. Lenne az 30 is, ha minden ingyen lett volna:D Ígyhát, mint ahogy az előző posztban is megírtam, most sem fogok csajos rucik vásárlásába belefogni :D Egyébként 100x boldogabb vagyok, hogy a karcos feketére költöttem :D
1.kép 4centi nélkül 2.kép 4centivel 3. tűzcsaprigóó:D



Mivel a vízhiány az éjszaka során kissé nyugtalanított (no meg a Cartársak se nyugtattak meg túlzottan a fórumban), megkerestem a legközelebbi Alfa kereskedést. Az IWM Autohaus GmbH volt ez.
Felvázoltam a problémát, meg, hogy egy órán belül mennem kellene. Ha alkatrész kell, holnapra meghozhatják, reggel visszajövök.
Gyors diagnózist ígértek, mondván, hogy nyomás alá helyezik a rendszert és látni mindent.
A szerelő nem túl vidáman jött vissza, és erősen javasolta, hogy ne menjek sehová. Hogy idézzem, a nyomás alá helyezett rendszerből "placcs" elment a víz.
Holnap 8-ra itt a cucc, 9-10 között kész a kocsi. Zsír.
Már csak valami négykerekű kellene, amivel a tárgyalásra el tudok menni. A szomszédban lévő Avis kölcsönzőt ajánlották.
Így történt, hogy egy OFF-al járok holnap reggelig.







Reggel indulás előtt körülnéztem a motorházban.
Kicsit a min alatt volt a hűtővíz szintje, töltöttem rá ioncseréltet. Ablakmosót is feltöltöttem, olajszintek rendben. GO...
Párszáz km napsütéses km után eszembe jutott a szint. Rövid szünet, és lőn meglepetés!! A kiegyenlítő tartály aljában alig lötyög valami. A motorházban folyásnak nyomát nem látni. Hová tűnt? No, mindegy, 5km a következő kút, ott kap vizet. Mire odaértünk már semmi sem volt a tartályban. Vettem 2 litert az ioncseréltből. Több, mint egy liter belement. Erre vettem még 3 litert.
Még 400 km tovább. Közben az idő is rosszra fordult. Viharos szél, szakadó eső, tengernyi jégeső, 8-12 fok. Mindez 3x egymás után.
Óvatosan haladva, 80-100km-enként megállva a vízszint változatlan. De nagyon furcsa, hogy a kupakot letekerve nincs túlnyomás a rendszerben. A hűtőbe vezető cső alig langyos, a hűtő gyakorlatilag hideg. Úgy néz ki, hogy a fűtés elviszi a motor által termelt meleget.
Aztán a szokásos német dugó, ráadásul kissé melegszik is az idő. Fél óra múlva alig van víz a tartályban. Túlnyomás most sincs, a hűtőbe vezető cső meleg. Majd egy liter ment bele. Újabb 25 km országút a végcélig, immáron napsütésben. Kb. fél liter fogyás.
A váltó tetején pirosas színű víz, a felette lévő dolgokon a víz nyomait látni.
Nagyon úgy néz ki, hogy amikor kinyit a termosztát, akkor megy el a víz. Elsőre a hűtőbe vezető csőre tippeltem, de semmit sem látni rajta, mint ahogy sehol máshol...
Most mi legyen?







Levegőszűrő csere 133.000km
(már nem tudom mennyibe került, mert régen vettem)
A tavaly vásárolt Azev A felnigarnitúra gyönyörűen állt az autónak. 7,5x16" ET35-ös méretben. Egy 75-ösön volt eredetileg. A baj csak az volt, hogy hátul beleért a sárvédőbe és nagyon figyelni kellett a közlekedéskor.
Most Érden sikerült 1:1-ben elcserélni egy garnitúra gyári 7x16"-os Speedline felniszettre. Ez a gyári kerék és nem ér bele semmibe. Nagyon jó állapotban van és ráadásul fekete polírozott peremmel. Így a sok mattságba most került egy kis csillogás is. Ráadásul ezt is 2 db különböző márkájú és kialakítású kerékőr védi a ...... emberektől.
