Blog
Egyrészt egy éve van meg az autó, másrészt a következők történtek vele:
-feltöltettem újra a klímát, mert a kompresszor-kuplungcsapágy cseréje miatt le kellett ereszteni a gázt még decemberben
-vettem gyári váltóolajat, cserélni fogom (Tutela ZC 75 Synth)
-szelephézagot ellenőriztem, az összes gyári értéken van, nem kell hozzányúlni, ennek ellenére hidegen felülről hallani a csattogós lepkét
1500 km múlva 10E lesz az olajban, újra olajcsere.
Lett 4db gyári, szép állapotú felni középkupak is.
Kb. 2 hete egyre nehezebben nyitotta a távirányító az autót, majd végül már nem is sikerült. Rámértem az elemre. Érdekes, hogy viszonylag kis feszültségesés ellenére is a névlegeshez képest már nem nyitja az autót. Szerencsére a tecsóban 500 Ft-ért tudtam venni 2 db VARTA gombelemet. A távirányító újra működik. Az elem mérete: CR2032
Itt volt már az ideje az abroncsok cseréjének. Szerencsére elég jó állapotú nyári abroncsokkal vettem az autót, így azok kerültek vissza. A kopottabb és öregebb (2010-es) Continental abroncsok kerültek előre. Ezen a nyáron még elfutnak, jövőre majd kap másikat. A jobb profilmélységű és fiatal (2014-es) Pirelli abroncsok kerültek hátra. A kerekek kevés súlyt kértek, a tárolás alatt szinte nem is veszítettek nyomást. Csere közben ránéztem a fékekre is, a hátsók még elég jó állapotban vannak, de az elsőknél már a betét és a tárcsa is vékony és vállas, szerintem az idén cserés. A téli abroncsok még jövőre is jók lesznek, annak ellenére hogy noname-ek nem teljesítettek rosszul, bár kicsit hangosak. Mondjuk a tél sem volt túl kemény.
Mikor megvettem az autót már akkor remegett a tükörlap, típusbetegség, a ragasztó elengedi. Egyik délután mikor mentem az autóval a tükörlap elválása az egyik saroknál már elérte a 0,5 cm-t. A javítás mellett döntöttem. A tükörlapot enyhén feszítve könnyen elengedett a maradék ragasztóanyag. A tükörlap egy kör alakú műanyag lapra van ráragasztva, ami a mozgató szerkezethez kapcsolódik. A tükörlap rögzítését kétoldalú ragasztó szalaggal oldottam meg. Majd meglátom mennyire lesz tartós. A tükörlap már nem remeg.
Már egy ideje tapasztalom, hogy bizonyos fordulaton gyorsításnál és néha a gázt elvéve rángat az autó. A fórumot olvasva több helyen is az EGR szelepet nevezték meg hibaforrásnak. Egyenlőre nem akartam kiiktatni az EGR szelepet, így a szűkítés mellett döntöttem. Az Ebay-ről rendeltem egy szűkítő lemezt, 0,5 mm vastag saválló lemez, 4 db 7mm-es furattal. A MIL lámpát még nem aktiválja. A beszerelés könnyű volt, 4 vagy 5 csavart meglazítva be lehetett a lemezt szerelni. Úgy tűnik a rángatás elmúlt.
Reméltem ,hogy a vásárlás után megúszom a nagyobb pénzmagok költését, de nem így lett. A múltkori átvizsgálás során kiderült, hogy mindkét féltengely csillagot cserélni kell, mert teljesen kukásak. Tegnap megoldottuk a javítást, és mellette két apróság is orvosolva lett (nívópálca tömítése és a bal első fékbetét kopásjelző). Jah és hazafelé még a fényszórókat is beállíttattam. Remélem, most egy ideig nyugton maradnak a vasak?!
Most hogy mar szinte minden ki van cserelve a futomuvon ideje
Volt beallitani. Persze csak 2.ra sikerult, de szinte nem ert semmit az auto tovabbra is balra huz igen eroteljesen ahogy a kormanyt elengedem.
Pikk-pakk elment az utolsó 10 ezer kilométer. Meglátogattuk Csörit egy újabb adag Selénia Racingért. Az Alfa most is kért egy új izzót, csak most a hátsólámpába. Odafelé pálya, mert siettünk, vissza 811-es, hogy élvezzük egy kicsit a Pilot Sportokat.
Kilométeróra állása: 154 539
Már többen is kérdezték, hogy lehet utólag cserélni (beszerelni) behajlós tükröket.
Én pár éve kicseréltem. Igaz nekem a fő célom az elektromos memóriás ülések beszerelése volt, de ha már memóriás az ülés akkor be lehet rakni a memóriás tükröket is. A memóriás tükrök, pedig mind egyben behajlók is. De a behajlós tükrök nem mind memóriásak!
Tehát még egyszer összefoglalva, három féle tükör létezik: (úgy tudom mindegyik fűthető)
1. Sima elektromosan állítható, de ez nem behajlós. (alapból minimum ez van mindegyik 159-ben)
2. Elektromosan állítható és behajlós tükrök.
3. Elektromosan állítható, behajlós ÉS memóriás tükrök. (ehhez kötelező a memóriás vezető oldali ülés, mert az ülés vezérli a memóriás tükröket, ez állítja be a pozíciókat.)
És még mielőtt valaki rákérdezne :) A memóriás tükrök memória funkciói nem fognak menni az ülések nélkül. Természetesen az elektromos beállítás és behajlás ezekkel a tükrökkel is fognak menni memóriás ülések nélkül is.
Kábelezéshez szerintem nem kell semmi extra, ha HIGH setup-os a kocsi. Nekem a memóriás ülésekhez is minden kábel benne volt, csak be kellett kötni.
Az EPER-ben itt lehet megnézni, hogy milyen autótok van:
KÉP1
Az alvázszám beírása után egy ilyen ablak jön föl és itt látható:
KÉP2
Akinek nem HIGH-os az autó, arról nem tudok mit mondani, meg kell nézni, hogy minden kábel és csatlakozó megvan-e. De szerintem a tükrökhöz minden kábel ugyan az, csak a memóriás ülés beszereléshez kellhet másik kábelezés.
Ezeket kell beszerezni (bontóban vagy új is lehet, csak az más árkategória)
1. Bal ajtóban lévő kapcsoló konzol kicserélése olyanra, amin van behajlás kapcsoló. (KÉP3 C. gomb) Kis fehér tükör jel van rajta (KÉP4) Ha sima fekete, akkor nincs a gomb alatt kapcsoló.
2. 2db behajlós tükör (lehet memóriás is az nem gond). A színe mindegy, mert át lehet rakni a jelenlegi tükrökön lévő festett borítást. Amúgy a tükröket nem kell szétszedni, elég csak a kábelt behúzni az ajtóban lévő ECU –hoz.
3. 2db Ajtóban lévő ECU (Electonic Control Unit) KÉP5 Ez egy kis fekete doboz, ami olyan mint egy kis computer, és ennek kell ismerni a behajlós tükröket (értelem szerűen a memóriás tükrökhöz másik ECU tartozik, de az is be tudja hajtani a tükröket)
Az ECU típusa fontos. Azt ajánlom mindenki úgy vegyen bontóban behajlós tükröt, hogy a hozzá tartozó ECU-t is vegye meg, ha megvan. Ha nincs akkor jó sokat lehet keresgélni bontókban.
A típuskódok pontos kiválasztásában tud segíteni az EPER. Íme itt találjátok meg a tükröket:
Alfa Romeo » 159 » X3 ALFA 159 (2005-2008) » 707 OUTER ACCESSORIES » 70740 REARVIEW MIRRORS » 70740/00 REARVIEW MIRRORS
Ezek után egy ilyen képet kaptok:
KÉP6
Itt a tükröket tudjátok megkeresni, hogy melyik mit tud. (a Compatibility oszlopban lévő kódok)
A 341 kódu kell a behajáshoz:
341 - ELECTRIC FOLDING DOOR MIRRORS
Az 58J kell a memória funkcióhoz.
58J - ELECTRICALLY FOLDING OUTSIDE REARVIEW MIRRORS W/ MEMORY
A következő helyen találjátok meg az ECU-kat.
Alfa Romeo » 159 » X3 ALFA 159 (2005-2008) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502/00 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH
Alfa Romeo » 159 » X9 ALFA 159 (2008-2010) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502/00 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH
Alfa Romeo » 159 » X8 159 MY11 (2010-2011) » 555 APPARATUS AND ELECTRIC CONTROLS » 55502 INTERCONNECTION AND REMOTE CONTROL SWITCH » 55502-040 REMOTE CONTROL DOOR LOCK
KÉP7
Itt is ugyan azokat a Compatibility kódokat kell keresni mint a tükröknél.
Tehát a 341 vagy az 58J kódú ECU tudja behajtani a tükröket. Ha valakinek a memóriás ülés is kell, akkor az 58J a megfelelő választás. Viszont arra ügyelni kell, hogy a többi kód is meglegyen. (pld. ha van riasztó az autóban = ALARM, akkor a 213-as kód is meglegyen)
Amelyik kód mellett ! jel van azt a funkciót nem tudja az ECU. pld: !341 azt jelenti, hogy nem tudja vezérelni a behajlós tükröket. Vagy pld !213 azt jelenti, hogy nem tudja kezelni a riasztó rendszert az ajtó ECU , tehát ilyenkor nem riaszt, ha kinyitják az ajtót.
Azaz minden létező funkciót tudni kell az ECU-nak, amit jelenleg is tud az autó.
Tehát pld. a 341 kódú sima behajlós (nem memóriás) tükrökhöz a következő ECU kell a Jobb ajtóba (SN)
50510084, 50510086
A bal ajtóba (DS) pedig:
60684087, 60693263
Remélem a fent leírtak alapján mindenki megtalálja a megfelelő ECU-t és tükröt.







Volt némi probléma az első fékekkel. A Brembo féknyeregkonzol távtartója nem sikerült túl jól az évekkel ezelőtti felszerelésnél. Konkrétan nem gyártva lett a távtartó pontos méretvétel után, hanem alátétekkel volt megoldva a távolság. Ez az akkori "kókány" megoldás az évek alatt megtette hatását. Fékezéskor fura volt, hogy ugyanazzal az erővel nyomott pedál esetén is szakaszos a fékezés. Szétbontás után kiderült, hogy a két felfogatás között 1mm az eltérés, tehát a fék ferde. Ez azt eredményezte, hogy a betét egyik fele jobban kopott, valamint a tárcsába beleért a nyereg. Természetesen ezt rendbe kellett rakni, rendes, méretpontos távtartó lett esztergáltatva. Bár a jelenség csak a jobb oldalon jelentkezett, a bal is ugyanígy meg lett oldva és fel kellett szabályoztatni a tárcsákat is emiatt. A korábbi nyikorgó Brembo betétek helyére csökkentett fékporos EBC-k kerültek. Picit ez is nyikorog, remélem abbahagyja majd. Na meg kíváncsi leszek, hogy tényleg nem lesznek annyira fékporosak a felnik? Majd kiderül... Az esztergályos készített nekem másik tehermentesítőket is a Toora felnikhez, mert amit korábban kaptam, az nem lett jó. És bekerültek az egyedi kupakok is a felnikbe.
Valamint kikerült az airride, aminek egy részét a szerelő átvette, csak a gátlókat nem, így ezért az egész munkáért még én kaptam pénzt. Persze kiszámoltuk, az airride kiszerelés, a korábbi gátlók visszarakása, a fékek javítása felszabályzással és esztergálással, valamint a tehermentesítők legyártása munkadíjakkal mindennel együtt levonásra került a szett árából.


