Blog
Ma elvitték a nagyvasat. Fáj a szívem a V6 után...
Még februárban széthullot a klima kompresszorom-ékszijtárcsának a külső része, a külső burkolat fennakadt a motortérben, azthiszem a kompresszor inditó szerkezet mivel nem kapcsolt be azóta, Zee cartárs segitségével kiderült hogy csak egy 6x16 -os csavart kell pótolnom, ma megis csináltam és lám szépen inditsa a kompresszort, ez kipipálva szerencsére nem kell új kopresszor :)




Miközben a Párducra vártam, a szalonban megnézegettem a relikviákat. Találtam 25 Euróért egy táskát. El is hoztam...

Ma délelőtt elkészült a párduc. Sajnos a szerelőtérbe nem lehet bemenni, így személyesen csak a végén tudtam konzultálni a szerelővel.
A hiba az egr (errefelé agr) hűtő házának repedése volt. Maga a repedés láthatatlan, csak nagyobb nyomáson nyílik szét, és engedi el a vizet.
Érdekesség, hogy mielőtt visszaadták lemosták a kocsit. Ingyen.
Maga az egész akció 332,20 Euróba került.
km óra állás: 97.202 km
A szervizesek szóltak, hogy nem ég a bal oldali tompított. Mondtam, hogy majd én kicserélem. Még a múlt héten égett ki a jobb Hamburgban, ott vettem is izzót. Most került be. Megint egy hét különbséggel égtek ki. Ja, Osram ment bele.
Hazafelé 760 km-en cseppnyi víz sem fogyott, pedig meg lett kergetve a Párduc. Szóval a műtétet sikeresnek nyilvánítom.









A hazai utak áldásos állapotának köszönhetően bekövetkezett az ami nem kerülhető el, jobb felső lengőkart kellett cserélni. Már egy ideje, de főleg a nyári papucsok felkerülése után egyre gyakrabban jöttek a kopogó hangok az autó jobb oldala felől. Semmi kétség nem volt afelől, hogy valamelyik lengőkar a ludas.
A hiba keresés azonban nem volt olyan egyszerű! Megemelve az autót minden enyhe és erősebb (pajszer) fizikai behatás ellenére nem produkálta a kopogást! Már kezdtük feladni a hiba feltárást, mikor a szerelőmnek eszébe jutott, hogy ha megemelve nem, akkor majd terhelésnél kell mutatni valamit, és azzal a lendülettel a vas jobb kerekét leengedtük egy fa tuskóra és láss csodát! A hiba jelentkezett: jobb felső lengőkar egyik szilentje adta meg magát!
SIDEM márkájú lengőkar került a TRW helyére.
Minden nagyon pöpec, teljes a csend és a harmónia!
Köszönet Erhard cartársnak az alkatrészért. A régit, mivel a gömbcsukló kiváló állapotban van megpróbálom tartaléknak felújítani.




Mivel Hétvégén felakadtam az autóval, és a ködlámpát lenulláztam majd megforrasztottam, de nemlett az igazi, így véletlenül lett egy új ködlámpám Sparco cartárs jóvoltából :) Köszi mégegyszer ! :)
És ha már ottvoltunk lőttünk pár képet is :)



Ajánlani tudom azoknak, akik mazochisták. Középkonzol szétszedés, az rendben van (bár váratlan, mikor a 100x kiszedett hamutartó egyszer csak 2 részre esik). utána a mutatók kiszedése sem probléma, majd jönnek a hűtés/fűtés kapcsolók, ennek a kiszedése már macerásabb. Az órákat is és a tekerők hátulját is szétszedtem, kezdtem az órák LED-esítésével, mert az könnyebbnek tűnt, ment is a dolog egész jól, de aztán sajna mikor kész lettem mindennel, felkapcsoltam a világítást, és egy bevillanás után eltűnt minden. Nincs megfejtésem miért is lehet ez. A tekerőknél más égők vannak, mint az órákban, kezdetben azt sem tudtam, hogyan szedjem szét. Kezdtem a forrasztóval, de sajnos eredménytelenül. Annyira felforrósítottam a lemezt, hogy körülötte a műanyag elkezdett megolvadni, így esélytelen volt. Mivel 3 van, 3 különböző módszerrel lehet próbálkozni. nekem a második jött be, kis lapos csavarhúzóval felfeszítettem az érintkezőt és 2x vagy 3x meghajtottam, így a forrasztásnál az izzó eltört és le tudtam szedni a kontaktust róla. Ekkor helyére ment a LED és forrasztással könnyedén tudtam rögzíteni. Kettővel nem volt gond, viszont amelyiket megolvasztottam, azzal volt szívás bőven. Csak meglett. A tekerőknél láttam, hogy elég sok mennyiségű zöld színezné a kéket, próbaképpen nekiugrottam csiszolópapírral, hátha és ebben az egyben segítettek az olaszok, le lehet szedni róla a zöld réteget. Nem fél órás munka, nem kevés mérgeskedéssel..... ha még egyszer nekiállnék inkább 2 napot szentelnék rá.
1. kép - mutatók szétszedve
2. kép - csiszolás előtt még zöld fény szűrődik át
3. kép - csiszolás után már átlátszó, nem színezi a hátulról érkező fényt
4. kép - ebben az állásban kapcsolták le az áramot a környéken :)
5. kép - a LED a régi foglalatban
6. kép - lecsiszolva 1 tekerő
7. kép - a tekerőknél ez a végeredmény, ezzel meg vagyok elégedve
8. kép - teljes összhatás, látszik, hogy a mutatók nem világítanak, ezzel még sokat fogok szívni, úgy érzem.
to be continued...








Az AO-n azt ajánlották, hogy azért csak érdemes lenne a szívócsövet valamint a többi levegő csövet is ellenőrizni, mert volt akinek ugyanilyen tünetei voltak és repedés/luk okozta a jelenséget.
Fórumozgatás közben az is kiderült, hogy az általam eddig ECU reset-nek definiált eljárás nem reseteli az ECU-t, hanem a fojtószelep működését kalibrálja újra. Elnézést, ha valakit félrevezettem én is abban a hitben voltam, hogy ez reseteli az ECU-t.
Szóval lementem az autóhoz, hogy kiszedem a szívócsövet. Most nem akarok semmilyen resetet csinálni, hanem, ha lehetséges megtalálni azt, ami a hibát okozza. Ezért a cső kiszerelés előtt MES-t csatlakoztattam és még gyújtás alatt megnéztem, hogy érzékeli-e a pedálok állapotát. Úgy tűnik, hogy ez rendben. A gázpedál mozgást/állást is érzékeli az ECU.
MES-t rajtahagytam, indítózás. Az autó beröffent, alapjárat normális. Hát b+.. Az ég világon semmihez nem nyúltam és most mégis jó. :) Az alapjárat néha ici-picit bizonytalan. Kis melegedés után felnyomtam a fordulatszámot is, hogy lássam, hogy ejti vissza és megtartja-e az alapjáratot. Megtartja, atom stabilan. Próbáltam benyomott kuplunggal, felengedett kuplunggal, minden rendben.
Leállítottam, újra beindítottam, semmi gond. Menni nem mentem, vele, mert belül állt a garázsban és problémás lett volna, most kiállni.
Hát.. nem mondom, hogy értem és nem lettem nyugodtabb.
Mindenesetre a csövet kivettem és átnézem és vízbe is megpróbálom, h van-e esetleg luk.
Többen kértétek tőlem ,ezért összefoglalom röviden a fő lépéseket az első stabilizátor rúd szilent cseréről (Alfa 156 1,9 JTD ->1999) ez tényleg csak a lényeg…a komplett cseréről több oldalt lehetne írni
Tehát az egyre jobban erősödő kopogó hang miatt elszántam magam hogy kicseréljem a szilenteket.
Fő lépések:
- Szerelőaknára parkolva megemeljük az autó elejét bal és jobboldalt (kibakoljuk a kocsit természetesen ahogy azt kell)
- Mindkét oldalt levesszük az első kerekeket, majd kikötjük a stabilizátor rúdat (stabilizátor pálcáknál az alsó gömbfejnél a 17-es fejű csavart, imbusz kulccsal ellentartva nehogy elforogjon)
- Mindkét oldalt leengedtem a komplett futóművet úgy ,hogy a toronynál letekertem a 4 db 17-es fejű anyát
- Célszerű (nem kötelező)a külső kormányösszekötő gömbfejeket is kikötni hogy ne feszüljenek (ehhez gömbfej kiugrasztó célszerszám szükséges)
- Stabilizátor rúd szilent tartó bilincsekből kitekerjük a 13-as fejű csavarokat (2-2 db)
- Ezután jöhet a munka java a bölcső leengedés, enélkül meg se próbáljátok kivenni a stab. rúdat !
- A bölcsőt mindkét oldalon 3-3 db csavar fogja a kocsi hátsó része felöli oldalon illetve 1-1 db a szélén .
Tehát 1-1 db szélső hosszú csavarok (18-as fejű) 2-2- db 18-as fejű csavar illetve 1-1 db 15-öes fejű csavar. Ezeket mind ki kell venni úgy hogy közben a bölcső alá emelőt teszünk és szép lassan engedjük le…ami még útban volt nekem az a kipufogó feletti lemez borítás…ezt 13-as fejű csavarok fogják ezt is leszereltem.
Nekem a kormánymű miatt nem sokat jött lefelé a bölcső ezért kitekertem a két hosszú 21-es fejű csavart is ami a kormányművet a bölcsőhöz rögzíti. Ezt nagyon óvatosan kell mert az alumíniumból recsegve –ropogva jön ki persze szétszerelés előtt minden csavart be kell fújni csavarlazítóval.
- A bölcső kb. 8-10 cm-t mozdul lefelé ha minden csavart kivettünk…ez elég lesz ahhoz hogy a stabilizátor rúdat hátrafelé (kicsit ferdén , óvatosan kiemelve) ki tudjuk venni. Talán ez a legnehezebb része a dolognak mert mindig elakad valamiben de azért így már ki lehet venni.
- Ha már kint van a stabilizátor rúd akkor a bilincseket kell szétszedni….ezek össze vannak gyárilag szegecselve , mi az egyik szegecset szétfúrtuk (marófejjel) úgy hogy a menet ne sérüljön meg, ezután a bilincset szét lehet hajtani és akkor már cserélhető a szilent.
- Mielőtt az új szilenteket (Birth – gyárilag is ilyen volt benne) rászereltem , lefestettem a stab. rúdat…kicsit le volt kopva már a festék róla a szilentek helyén.
- Ha fenn vannak az új szilentek a stab. rúdon akkor mehet vissza a helyére (ez is kicsit nehézkes) összeszerelés fordított sorrendben a bölcsőt ugyanúgy emelővel visszailleszteni és a csavarokat sorban visszarakni (két szélsővel kezdtem)…csak akkor húztam meg teljesen a csavarokat amikor már minden a helyén volt. Érdekes hogy összerakni könnyebb volt mint szétszerelni
- A stabilizátor szilenteket tartó bilincsek csavarjait a legvégén húztam meg amikor már fenn voltak a kerekek és az autó súlya is rajta volt a futóművön. (így van megfelelően előfeszítve a stab. rúd)
- EREDMÉNY: megszűnt a kopogás és egy szuper stabil halk futómű szóval megérte a sok munka. Kb. 5-6 órát vett igénybe, de legközelebb gyorsabban menne bízom benne hogy ezek az új szilentek is kibírnak legalább 13 évet mint az előzők.
- Megjegyzem hogy a kopogó hang miatt a legtöbb szerelő nekem már lengécsillapítót ,kormányművet , kormányösszekötő rúdat/gömbfejet stb. akart cseréltetni pedig azoknak semmi bajuk. Ezért csinálom inkább jómagam, megint jó sok pénz maradt a zsebemben mert magamtól nem kértem munkadíjat :)



