Blog

>> Tuning és extraGT Ɨ|ѯ // Alfa GT 3.2 V6 Distinctive FL // 2021-04-05

Volt egy kis időm kicseréltem a napellenzőket feketére, még a télen szereztem őket az A oszlop takarókat karbonoztam a télen, matt selyem zárólakkot kapott, hogy ne csillogjon napsütéskor, kormányburkolat is kapott karbonbevonatot helyére került az is illetve a hátsó MOMO gumiszőnyegek is kaptak 1 pár MOMO taposót.

 
>> EgyébSTibi // Alfa 159 1.9 JTDm 8V // 2021-04-02

Előkészítés után hőálló Antracitra fújtam a fékeket, majd visszakapta a nyári felniket (kupakokat is).
Nyári gumikba 2470km volt a tavalyi szezonba.
Téli gumik futása ismeretlen, 2207km ment most bele.

 
>> EgyébNémeth Lajos // Alfa 145 1,6i.e. L Junior // 2021-04-05

A jelenlegi garázs tulajdonosa június 1-én végleg hazajön külföldről, ezért új hely után kellett nézni. Rövid keresés után meg is találtam a megfelelőt. A beálló óriási és jól parkolható, így autócsere esetén a Giulietta is kényelmesen elfér.
Konnektor is van, a téli pihenőkor könnyen megoldható az akku szintentartása, töltése és az autóim takarításában is nagy segítség. Ez a garázs is kb. 10p sétára van a házunktól.
Most május végéig mindkét autónak van lakása, jelenleg a Giulietta lakik az új barlangban.

 
>> Eseményliusz // Alfa 156 2.5 V6 // 2021-03-24

Lemérettem a csillapítókat a gyári 16"-os Telediállal Hankook 205/55 (17,6kg) és a Mille Miglia 17"x8"-ost 225/45 Pirelli Cinturato P7-tel (21,3kg) is. Elfogyott a türelme a csávónak, amikor arra kértem, hogy vezető nélkül is mérje már le legyen szíves, az elemzésemhez kellene (plusz 2 perc), aztán elkezdett sértegetni, hogy kvázi ezt a szart minek méregetem, mert az autó az W-vel kezdődik. -Mi? - kérdeztem. - WV, Audi, Porsche... - volt a válasz. Végül nem kért semmit, gondolom megbánta, vagy eszébe jutott, hogy 12 éve az összes autómat oda viszem vizsgára. Nem esett jól, de hát állni kell a kritikákat.

Elmélet: https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0007_06-Jarmudiagnosztika/1_lecke_lengscsillapt_diagnosztika.html

Na, a lényeg: 10% leugrik a pillanatnyi talperő/statikus talperő hányadból a nagyobb kerék hatására. (nem csak a tömeg, de a nagyobb gumi rugómerevség is belejátszik) A rezonancia frekvenciák meg nagyjából maradnak, max. 1Hz az eltérés. Ha benne ül a vezető, teljesen egyforma a két oldal talpereje elöl és hátul is statikus esetben. Egy személlyel, fél tankkal, ~10kg motyóval, 913kg/1442kg=63% elöl a mérés szerint.(tehát a súlyeloszlás 63/37). Érdekes, hogy üresen úgy van hangolva a súlyeloszlás, hogy a sofőrrel legyen kidekázva egyenlőre.

A talperő/statikus talperő hányad (zárójeles a 17")
BE 67(59)%, BJ 69(58)%, a 17" sofőr nélkül
BH 64(54)%, JH 61(47)%, mindkettő sofőrrel.

Adatok, 16" E 2.2 bar,H 2.2 bar (mindig 2.3-ra állítottam, most néztem ezt is ajánlják gyárilag)
17" E2.5, H 2.3 a GTA gépkönyvem szerint

Első tengelynél 16 (16.5)Hz az első rezonancia, a második 6.4 (6.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.87(1.81)m és 4.86(5.00)m-es hullámnak felel meg.
Hátsó tengelynél 18-19(17)Hz az első rezonancia, a második 6.7(8.0)Hz, ez 30m/s-nél 1.62(1.76)m és 4.44(3.75)m-es hullámnak felel meg.

Magyarán, ha a fenti hullámokon hajok át az adott kerékkel ezzel a sebességgel, a talperő lecsökken 61%-ra, illetve 47%-ra a 17"-ossal a JH kerék esetén, illetve a másodlagos rezonancián meg 88%-ra a JH 16" esetén (lásd a grafikont).
A rezonanciákat a grafikon leolvasásával állapítottam meg, csak egy sacc! (hullámhossz/mp hossz)

Amit mondott a csávó, hogy a BH az szar, annak ellenére, hogy ezen vizsgálat szerint nagyon jó minősítést kapna. Ugyanis látszik, hogy a gerjesztés végén kb. 2Hz esetén tovább hullámzik egy másodperccel. Ő ezt érezte a seggével, amikor az autó belehuppant a fékpadba. Tehát az a csillapító a kis dugattyúsebességnél nem dolgozik jól már, de a nagyobbaknál tökéletes. Azt is mondta, hogy ilyesmi lehet új csillapítókkal is.

A hátsók Sport-Kit csillapítók, 60679960
Az elsők ismeretlenek, ki kellene venni mert valószínűleg a porvédő alatt van valami számozás, ha van.
Kutakodás a cikkszámok alapján:
rear 60679960 ahogy az autóban ehhez KONI built-in adjustment 8741-1473SPORT
vagy 51755238 ehhez ugyanaz a KONI
SACHS szám rajta: 824903557851
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/5+44305s00+2-0/
front sport kit: 60656818 és 19 vagy 71773668
https://alfa-romeo.7zap.com/en/156/x1/11642910-099/443/1+44301s00+3-0/
60656819 KONI built-in adjustment 8041-1239SPORT , 71773668-hoz ugyanaz a KONI
Sachs SACHS 556 313, SACHS 4013872173969 autodoc 45eHUF/darab
GTA rear 60679963
GTA front 60674417

A tanulság az lehet, hogy a rugózatlan tömeg fontos és egy ilyen nagyobb kerék nagyobb csillapítást igényel, de mennyivel ez egy jó kérdés még.
A GTA kereke pont ilyen tömegű, tehát az oda való csillapító kellene nekem ehhez a 17"-os kerékhez. De ilyen csillapítót nem találtam és gondolom ökör árban is van, ha találok valahol.
Jó lenne valaki szakival beszélnem, aki a dolgok fizikáját is érti, meg a hatását az autón. De gondolom ez drága információ, mert mindenki saját maga szerezte ezt meg, még ha egy lengéscsillapítós cége is van. Ő is azt mondja, vedd meg ezt, aztán neked jó lesz. Aki meg 600ezret, meg 1 millát ad négy csillapítóért azzal beszél komolyan.

Kár, hogy a 17"-on a Pirelli még szinte új, szívesebben megyek a 16"-lal a hazai túrákon. Az ajándék Hankooknak még egy-két túrája van és annyi.

 
>> SzervizV.Tomi.145-146 🍀 // Alfa 146 2.0 TD // 2021-04-04

Olajhőfok egy fél óra városi használatnál felment 145 fokra, pályán ezt kevesebb idő is alatt elérte. Ott általában 110-es tempót vettem fel ez végett de haladhattam volna gyorsabban is. Azt a megoldást találtam ki rá hogy átalakítom úgy ahogy a többi motor típust szerelték gyárilag (TS, JTD).
Története hogy korábban a hozzá tartozó gyári olaj hűtő cserélve volt újra, mivel szivárgott de két év után az új is megadta magát és hát elég drága bele. Mellé párosult hogy a menetek sem voltak az igazik, így ott a két darab csatlakozás kényes volt, így korábban ez kikerült belőle, még egy kört nem akartam futni evvel. Volt utána cserébe olajhűtésnek egy spirál cső (Boxer szervó hűtő spirálja) , de a csatlakozás ott nem tudtam úgy megoldani hogy még csak egy minimális szivárgás sem legyen mivel ez préselt csatlakozás volt eredetileg, ami nem véletlen. Így jutottam el a hőcserélő pogácsához, amit fel is tettem, csak a hűtővízet kellett hozzá elvezetni. Ez nálam úgy is mindig 82 fokos úgy hogy kell hogy segítse. Az első próba út azt mutatta hogy alapból amikor a 120 fokot elérte, onnantól már lassan tudtam csak feljebb vinni, persze ezt egy intenzív terhelésnél. Ekkor tudtam kihozni belőle a korábbi 145-150 fokról a 135 fokot. Az üzemi 120-130 fok amivel már megelégszem. Ha a TS-t nézem azt is fel tudtam vinni 120 fok felé egy pörgősebb napon. Ott az üzemi a 115 ha jól emlékszem. Most teszt alatt van a kis TD, a gyári csövet a kiegyenlítőtől a termosztátig nem bántottam csak átcsatlakoztattam. Alulra két darab egyenes szakasz kellett, illetve a visszamenőágon a termosztátra kellett egy olyan cső, ami a megfelelő oda. Ez volt a nehezebb része ilyent találni. Hamarosan talán autópályán is le lesz tesztelve. Bízok benne hogy ez beválik majd...
Egy TS-ről van a hőcserélő, szerencsére normál áron találtam.
A váltón lévő foltok a fagyálló ahogyan végig folyt a gyűjtőedénybe.
A párhuzamos cső az saját gyártás, 2 db rögzítő füllel.

 
>> SzervizPoló // Alfa 156 GTA // 2021-03-25

Néha dob egy hibakódot az autó, hogy nem sikerült a fojtószelep tanulás. Ebayen vettem egy bontottat. Azt hiszem ezzel is dobja néha a hibakódot.

>> SzervizSkodra // Alfa 156 TI 2.4 JTD 20V M-JET // 2021-04-03

Lecseréltem az olajat(Motul 8100 X-cess)olajszűrőt(champion) levegőszűrőt.(Denckermann) Ellenőriztem a váltóolajat, 3.1 liter Tutela Technyx rendben!

 
>> Tuning és extraThe Xirall Blue Alfa // Alfa 159 1.9 JTDm Sedan // 2021-04-03

Megkapta a 19'-es felniket is nyári gumikkal!

 
>> SzervizArslan // Alfa 156 2.0 jts Ti // 2021-04-03

Lenyugodva, újra végiggondolva mi okozhatja az 5000 fordulat feletti erőtlenséget illetve az ingadozó alapjaratot, nem tudtam másra gondolni, csak hogy el van rakva a vezérlés. Azért nem jött eddig ez szóba, mert elismert Alfástól vettem az autót, de más már nem maradt. TZolival beszéltük, van egy érzésünk hogy nem jts vezérlésrögzítővel hanem ts-el rakták össze, az lesz a hiba. Láss csodát, ráhibáztunk. A kipufogó oldal így csúnyán el lett fokolva. Beállítottuk, kapott egy új Dayco szíjat, 164282km-nél. Hosszbordás vezetőgörgő kissé fáradt azt majd cserélni kell. TZoli kedvessegből gyors nekiment polírgéppel a fényszóróimnak, egy lakkozás kellene még rájuk. A dadogó alapjárat kisimult, 5000 felett pedig eltűnt az eddigi hullámzó gyorsulás. Közeljövőben leméretem mit is jelent ez számokban, mit mutat a grafikon. Közben hoztam egy csapágyasnak mondott komplett motort, hát nem az volt, csak valami kókánymester "tuningolta". A váltó felöli támcsapágy hiányzott, nem baltásan könnyítették a főtengelyt, hanem sugárirányban a sonkák végéből, sorjásan hagyva mindent. Ilyen munka után első éves ipari tanuló koromban eltörték volna a mestereim a kezem. A motort a hengerfej miatt hoztam, mivel így 160 000 km felett tisztítanom kellene a korom miatt, akkor inkább építek egy újat, illesztve a szívósorral, leömlővel. Kiváncsian várom a következő erőmérést, hol tart most. Közben elkészültem a hamutartó helyére rakott olajhőmérséklet-olajnyomás óra együttessel, illetve alá raktam egy usb-t a telefonnak, ne merüljön ha wazet használok. Jól működik az olajhűtő, 120 fok fölé forszírozva sem megy, nyomás is van rendesen mindíg. 164400 km-nél felraktam a nyári kerekeket is, a télik 11400 km-t futottak.

 
>> AutóápolásKristyon // Alfa Giulietta 2.0 JTDm Sportiva TCT // 2021-04-02

A téli gumikban nem tudom, mennyi kilóméter lehet, de a dot szám és az állapotát nézve, egy, maximum kettő szezont futhattak. Nálam kb 3000km ment bele.
Szépen egyenletesen vannak kopva.
Fékeket ellenőriztem és kompresszorral kifújattam a fékport.
Az autóban 130760km van.