Blog
Mivel ismeretlen előéletű a kocsi és elég régieknek is néztek ki a vezérlés alkatrészei - kivéve a szíj, az láthatóan volt cserélve- és furán is járt a motor (az eladó szerint egy - két foggal odébb lehet), így vettem egy INA szettet és Zoli komám segítségével neki is láttunk a cserének. Nem ment egyszerűen, nem sok minden volt jelen, de szerencsére a komám nem most csinált ilyet először. Sajnos pár csavar is eléggé meg volt erőltetve sőt, a vízpumpa felső csavarja még jobban. Ezt megpróbáltuk csavarragasztóval plusz rögzíteni, de az összeszerelés után, mikor már minden kész volt és járattuk a motort, egyszercsak elengedett és kiömlött a friss hűtőfolyadék. Kezdhettünk mindent elölről. Sajnos a kijárási tilalom miatt aznap már semmit. Pár napba beletelt, míg mindent összeszerveztünk... időben és szerszámban. Kaptam kölcsön egy remek menetjavítót, így 31.-én végre mindent össze tudtunk rakni és a motor szépen jár.
Bár az eladó szerint vadi új Denso gyertyákat tett bele, ehhez képest vagy 100 éves agyonégett Bosch gyertyák voltak benn, amikből párat kicseréltünk már korábbi (másik kocsiban) használtakra, amíg megjön az új szett.
Plusz sikerült Marklartól vennem egy erre a motorra való vezérlésborítást, ami szuper... merthogy azt sem kaptam még meg hozzá... egyelőre csak ígéret van, ahogy a csomagtartó belső borítására is.
240. 256 km
Remélhetőleg már nem fog minket megtréfálni az időjárás.
18°C fok volt ma. Ennek örömére felraktam a nyári gurulókat az ezüstkére.
A téli kerekek gumiápolózva várják a telet.
Km állás: 218.498km
Sok helyen sokfélét olvasok a fogyasztásról. Mikor kinéztem az autó + motor párost, sokan azzal riogattak, hogy majd nem győzöm tankolni, meg hogy majd 10-12 litert fog kérni. Mentem már vele 4000+ km-t, és azt kell mondjam teljesen elégedett vagyok. Nyilván a fogyasztás relatív, mindenkinek a saját lába nehézségétől függ. Én alapvetően nyugodt sofőr vagyok, 80%-ban 2500 és 3500-as fordulatok között használom az autót, de ha kell igenis odalépek, és pörgetem a motort, hogy előjöjjenek a lovak. Csak és kizárólag prémium benzint tankolok, most MOL-t, de tervezem a többit is kipróbálni. Volt egy elromlott termosztát is, ami bezavarhat a fogyasztásba, de mostanra egy 8,6-os vegyes átlagfogyasztás kezd kirajzolódni. A komputer a saját megfigyelésem szerint kb fél litert téved felfele, többet mutat. Városban olyan 9-10 liter körül lehet mozogni, városon kívül 6,5-7 liter környéke. Szerintem ezek teljesen vállalható, és elfogadható adatok ehhez a motorhoz.
Sikerült szereznem pótkerék készletet, ami ad némi megnyugvást, mert csak defektjavító készlet volt az autóhoz eddig. Minden cucc megvan, még a kis piros "sorvezető" is, kivéve az a nikecell darab amibe az emelő, kulcs, vonószem, stb illeszkedne. Mivel úgyis teljes értékű kereket szeretnék betenni, nem a mankókereket, így annyira nem zavar, hisz gyanítom nem férne bele, de azért ha valakinél lenne egy elfekvőben, akkor érdekelne. :)
Bekerült az első extra az autóba. A gyári cd-s rádiót lecseréltem egy Pioneer DMH-G220BT fejegységre. Voltak problémák, végül sikerült életre kelteni. A fejegységhez ami járt beépítő keret nem igen ment be az adott helyre, még szerencse, hogy volt egy sugallatom, hogy jobb ha megveszem a 159-hez kapható beépítőkeretet, mert azt sikerült betenni, és azzal bement a helyére. Ezután már csak azt kellett megoldani, hogy a gyári bekötések máshogy vannak mint a pioneer bekötései, így elsőre nem kapott áramot. Egyelőre áthidaltuk, de nem az igazi, nézni kell valami csatlakozót, vagy átalakítót, hogy jó legyen... Ha esetleg ezt ovlassa valaki és van tippje mi kellene, ne tartsa magában. :) Köszi!
Sajnos a tolatóradarom is rakoncátlankodik, erőteljes kontakt hibája lehet, hideg időben nem akar működni. Amint felmelegszik az idő 20 fok körülre, megjavul. :) Majd egyszer ha lesz idő és alkalom szétkapom és megnézem mi ott a helyzet. Azt is tudom, hogy a bal oldalival van gond. :)
Nem igen akart melegedni se a víz, se az olaj, elfáradt a termosztát. :) Még a gyári termosztát volt az autóban, de a tömítése az enyészetté vált. Lecseréltük a teljes hűtőfolyadékot is, ráfért, ez sem volt épp "tiszta"... Az új termosztát típusa Vernet, meglátjuk hogy vizsgázik.
Az olajat közben figyelgetem, egyelőre szép színe van az olajnak, talán a kicsapódott olajsár is kevesebb, nem is csipegeti, úgyhogy egyelőre a motortisztítás még nem aktuális.
Időközben 30e jó magyar forintért csináltattam második kulcsot, mert hiába 2 gyárival kaptam állítólag, csak az egyik volt hozzávaló, de orvosolva lett, a másik be lett tanítva, és lemásolva a fém része is, működik, öröm bódottá.
Szokásos vásárlás utáni átnézés, és olaj, olajszűrő, légszűrő, pollenszűrő csere. Itt kijött, hogy az előző gazdája nem volt túlságosan gondos, az olajszűrő konkrétan bele volt rohadva, úgy kellett kiműteni. Képeken is látszik talán, hogy nem épp 10-15 ezer km-t futott olajszűrő került ki az autóból. Valamint csapódott ki némi olajsár is különböző helyekre. Abban maradtunk, megnézzük hogy viselkedik és tisztul a friss olajjal, és majd lehet kapni fog egy olajtisztító adalékot, és átmossuk a rendszert, olajteknőt, stb. Remélhetőleg más problémát nem fog előhozni. Egyébként más fronton úgy néz ki rendben van az autó, ez jó hír volt azért. :)
A történet onnan indul, hogy már előző autónak is Alfát szerettem volna, 147-est, 1.6 TS motorral. Igen benzinest, olyan az életvitelem és az autó használatom, amihez badarság lenne diesel-t venni. Akkor rengeteget megnéztem, a pénzügyi keretből ami volt, csak leharcolt darabokat találtunk, pedig el se mentünk megnézni mindet. Aztán bejött egy kivételes állapotú Citroen Xsara, amit vétek lett volna ott hagyni, így az alfás álmokat későbbre halasztottam. Kiváló kis autó volt a Citroen, rácáfolt mindenféle francia előítéletre, lehetett mellette spórolni. :)
Így eljött a pillanat, amikor már komolyabb tőkével rendelkeztem, és kissé szintet lépve belevághattam egy 159-esbe. A keresési paramétereim a következők voltak: sedan, FL utáni, benzines. Ezután elkezdtem olvasgatni, a JTS motorokról, és azok váltóiról sok jót nem sikerült találnom, így maradt az 1.8 MPI, lévén a TBI nem fért bele a költségvetésbe. 1.8 ellenérvei, hogy GM motor, hogy csak 5 sebeséges váltó, hogy nagyon kevés ekkora kasztnihoz. Engem egyik se zavar, sose voltam száguldozós típus, sportosan szeretek vezetni, de azt ami nekem kell tudja ez a motor is.
A leszűkített keresési feltételekkel összesen 2 db-ot találtam az országban, egyiket Győrben, elmentem, megnéztem, beleszerettem, nagyon rendben volt, egyáltalán nem a leélt autó képét mutatta, hanem az ellenkezőjét. Pár napig rágódtam, majd lefoglalóztam. :) Kicsit több mint 1 hónapot vártam rá, mire a nevemre került, ugyanis külföldről behozott, osztrák autó volt. Ennek ellenére egyelőre nem rozsdásodik. Remélem így is marad, majd teszek érte. :) A szervízkönyve 2017-ig vezetett, bár kissé hihetetlen, de elméletileg 8 év alatt kb 40e km került az autóba. Ezután 4 év alatt 60 ezer, második tulajdonosa már hajtotta rendesen, az biztos, ha valós a km állása, mert kicsivel több mint 100e km-el vásároltam.
A hazaút csodás volt, Citroen után valami elképesztő érzés volt ez a futómű, a direkt kormányzása, meg az egész vezetési élmény. És persze az integetések, villogtatások. ;)
Az egyik első lambda szonda elfáradt, és erre behisztizett. Már korábban volt tárolva lambda hiba, de most párosult check engine lápával, és sipolással. Első képen a kiolvasott hiba. Gyertyákat átnézve, kiderült, hogy a balos lambda dobta el magát, mert az egyes és négyes hengernél szép tiszták voltak, míg a kettes, hármas hengernél, fekete korommal voltak bevonva a gyertyák. A kettes képen már a lehuzott csatlakozóval produkált betárolt hiba. Hármas négyes képnél, diagnmosztika az új lambdákkal.
Nem gyári csatlakozóval, de Bosch szondát vettem. Így olyan, mintha az univerzális Bosch szondát vettem volna, csak majdnem fele annyi pénzért...
Egy szondát nem sok értelme lett volna cserélni, mert lehet hamarosan a másik is megadta volna magát, tekintettel, hogy eleve 160ezer kilómétterre vannak tervezve. Az autóban meg lassan 150ezer lesz.
A régi szondák nagyon könnyen kijöttek, pedig már rákészültem, hogy kell majd valami spéci kulcs, de egy sima 22-es villással megindultak.
Megvolt a 60 ezres szerviz. 30-án reggel otthagytam Győrben Riegleréknél Júliát és 31-én reggel mentem érte.
A menü:
- fékolajcsere
- motorolaj és szűrőcsere
- gyertyacsere
- hosszbordás csere
- levegőszűrő
- pollenszűrő
A költség a 2021 januári átlagos bruttó kereset 49,7%-a.
Hazafelé vígan faltuk a km-eket :-)