Blog
DZ-hez mára volt időpont, időben ott voltam, teljes első futóműcsere pipa.TRW gátlók és kormányösszekötők, gömbfejek, Fortuna Line első felső és alsó lengőkarok kutyacsont stb. ég és föld a különbség:-)
Szerencsére tavaszi idő, szakszerű munkavégzés, kitűnő vendéglátás, finom ebéd, sütemény és sok kávé is volt egész nap:-)
Köszi Zoli, így kell ezt csinálni.
Hátsórugóim rövid története: amikor kivettem a farfutót a "Nagy Felújítás" elején, a rugó megegyezett a "Sligthly Technical Alfa33 Page" táblázatában az elsőkerekes SW-kre
megadott 7 menetes 313 mm-essel. Azért nem "rugók"-at írtam mert a jobbosból le volt törve majd' egy menetnyi :-(
Ezt a rugót nem lehetett már újban kapni, akkoriban már a Berlina 33-asok is kezdtek elfogyni donorként , SW-ről pláne nem is álmodhattam -illetve utóbbiból lett volna TDI75-nek egy megtört példánya, az viszont 4x4 amit valamiért 10-11 mm-rel rövidebb rugókkal gyártottak.(Elvileg a Berlina 33 TDi is a 313-ast használja - nem mintha az olyan gyakori lett volna már akkoriban is, főleg bontottban...)
Lacinál egy 323-as ( ez a SW TDi rugója, illetve mintha a '90 előtti modellekben is használták volna...) volt elfekvőben - én viszont úgy voltam, hogy ha már nincs eredeti méretű, akkor inkább "sportosítsunk"! Így a far túlemelése helyett pont valami kisebb, de akkori tévképzetem szerint erősebb (vagyis azonos teherre a többitől kisebbet, így
végül terhelve azonos méretűre "zsugorodó") rugóra gyúrtam - sikerült is beszereznem egy pár 290 mm-est, amit rendbetettem és beszereltem
(itt viszont tényleg kicsit pongyola az angol táblázat, szerinte ez a legrövidebb rugó az 1,7 16V "lóhere" :-) változaté - nekem az a P4 , de ahhoz, valamint az elsőkerekes és kapcsolható 4x4-es 16V-hez is 302-est ír ugyanez a forrás - mindegy, Pb- majd elolvassa és jól meXakérti! :-))))
Rövid sommázat: baromira nem vált be, az egész autófelújítás látens mozgatórugójának (vö.:"egyszer csak összerakom és elmegyek vele a Világ végére :-) mondható hosszabb utazások során pár 10 kilónyi csomaggal, hátul kb. 80 kilónyi személlyel 100-110-es tempóval a magyar és más hasonlóan igénytelen (Szerbia, Bulgária) autópályán szinte minden nagyobb "huplin" (jellemzően a hidak végén ahol a csatlakozó talajon fekvő útpálya mindig alacsonyabbra van kijárva) de még az igényesebb külföldi pályákon (Horvátország, Olaszország) is nem egyszer a kerék beleért a kerékjárat peremébe :-(Ugyanez "jóféle" miskolci utakon két megtermett felnőttel hátul már a megengedett városi sebesség alatt is bekövetkezett - rettegéssel vártam minden ilyen "bérkocsis" felkérést :-(
Utóbbi elvileg elkerülhető - de ezért ne utazzunk? Be is indult a közelmúltban az
agyalás: bár konkrét autókban beazonosított rugók tényleg azonosak a táblázatban lévőkkel - viszont a modellváltozatok alapján meg teljesen logikátlan melyikbe miért került bele az, ami belekerült :-)
Ekkor már megvolt a donor amiben pont a kocsiban lévő legrövidebb és a belevaló gyári közötti 302 mm-es van. Miért is? Annak a csomagtere kb. a fele az enyémnek - ugyanakkor pár 10 kilónyi plusz súly lehet az összkerék. Egy átlagos utazási csomag fajsúlyával számolva a mi fél csomagtartónk tömege se több ennél - akkor meg érdemes lenne kipróbálni!
Mivel logisztikailag nem egyszerű a dolog (a donor már elöl bakon áll > a hátulját max. ideiglenesen lehetne csak megemelni > emiatt valami kellene a kiszedett rugók helyére> praktikusan az ami az enyémben van > ehhez "szinkronszerelés" kell > basszus!: nincs is ennyi bakom! :-p)
Megmentésemre érkezett a második negyedéves elfekvő készlet listája: ugyanez a rugó ötezerért / db! Kicsit vaciláltam de végül megrendeltem és jó döntésnek éreztem már akkor, ugyanis a donorból kiszedésnek az előbbiek mellett további hátrányai is lehetnek, konkrétan
-anno az enyémen a gátlókat cseréltem utólag, nem volt egyszerű - azt meg hogy fordított helyzetben a rugókiszedés mennyire macera sejtésem sincs
-a gátlócserénél a problémát a bal oldalon a gumi fékcső okozta (nem engedi le eléggé a hidat) - lövésem sincs a kardán hogy kavar még bele ebbe
-azt a rugó biztosan felújításra szorul
Megérkezett, kifizettem - az ünnepi hosszú hétvégén neki is láttam, miután a gyárilag rajta lévő, külön nem kapható és autós oldalakról még csak kikeresni is lehetetlen (a nevét sem tudom :-) fém-fém közötti elválasztó bevonatot textiles ragasztószalagból oldottam meg.
A tényleges műtét meglepően gyorsan ment,a bakolás több idő mint maga a rugócsere, a kerekekét nem számítva 2 csavarkötést kell oldalanként oldani és újrahúzni. (Bepróbálkoztam az egycsavaros verzióval is - de úgy nem lehet, a hídon hagyott gátlótartó villa száraitól nem jön ki a rugó :-s)
A nagy nyugiban még azt is észerevettem és korrigáltam, hogy a bal oldalon korábban (nyilván a gátlócserénél) a két, méretében egyező de más- más kialakítású (egyik önzáró, a másik alátétszerűen talpas) anya össze lett cserélve...
Pár nap múlva spontán "jelmezes főpróba": rövid távra 4 gimnazista kiskamasz a hátsó ülésen városban ,ez kb. 200 kiló súly - direkt nem kíméltem - ééééés semmi felütés!!!
Két napja Pestre mentünk, akkor "csak" 150-160 kg lehetett hátul - viszont tavasszal pont így utaztunk pont ugyanoda és rendesen surrogott a gumi - most viszont az M3-as bevezetőn egyetlen egy, tényleg nagy gödörben (és ugye 80-as tempónál) fordult elő a jelenség,pályán sehol - így összességében a projektet sikeresnek nyilvánítom! :-)
Amit vettem a szervízhez:
Motorolaj: Motul 8100 X-CESS 5W40
Váltóolaj: Motul MOTYLGEAR 75W80 2L
Szervóolaj: Motul DEXRON IID 1L
Fékfolyadék: TRW DOT5.1
Olajleeresztőcsavar: FEBI
Motorolaj szűrő: Bosch
Üzemanyagszűrő: SOFIMA S4H2ONR
Levegőszűrő: Filtron
Pollenszűrő: JC PREMIUM
Méretpontos gumiszőnyeg: REZAW-PLAST
Ebből ma kicseráltem a Motorolajat, a motorolajszűrőt, az üzemanyagszűrőt, a levegőszűrőt, a pollenszűrőt, és a vátóolajat.
A légszűrő kicsit csámpás, de talán így is jó...
A klímát két hete fertőtlenítettem.
Beraktam a gumiszőnyegeket, nagyon jól illeszkednek,és meglepően kellemes illatuk van.A rögzítő peckeket még nem használtam fel.
A váltóból leengedett olaj elég viseltesen nézett ki, de ami igazán csúnya az a harmadik képen látható csavar aminek az a dolga, hogy összeszedje a fémszemcséket az olajból. Mondhatni jól végezte a dolgát...
A fékfolyadék, és a szervólaj cseréjéhez már nem volt energiám, az majd későbbre marad....
Nem így terveztem, de úgy hozta az élet, hogy kelleni fog. Kleber Krisalp HP3 lett végül, az olcsóbb, de még gyári 205/55r16 méretben.
Október közepén, amikor a Spider aludni ment, az akksiját bedobtam egy indításra a 33-asba. Egyből indult fél év állás után. Lemostam, bemelegedett a motor. Nem bírtam ki, hogy ne rugdossam mrg picit magasabb fordulatra olyan gyönyörű hangja van! Ha lenne rajta egy rendszám... :))
Elváltak útjaink ismét. Másodjára is eladtam. Most úgy érzem könnyebb lesz feldolgozni. Sajnos betegségek miatt már nem volt használva és szomorúan várakozott a ház előtt. Tervben volt egy lakatolás és új fényezés. Fekete volt az álom, viszont most az árak nem tetszettek.
Úgy érzem jó helyre ment, mivel reggel már kezdődnek a munkálatok rajta. Peros lesz a színe... kíváncsi vagyok. Sok emlék fűződik hozzá. Imádtam nagyon. Azt a vezetési élményt a 159 sosem fogja visszaadni. A téli, csúszós úton való vezetés, ami megunhatatlan volt. A király kis hangja, a visszadörrenések, stb, stb. Nem lehet befejezni a sort. Úgy gondolom még évek lesznek a kerekeiben így. Ismét új ruhát kap. Fogom látni sokszor, mivel közelben van. Fene egye meg! :-)
Kedvező ára és ritka előfordulása miatt beszereztem egy garnitúra új gyári felnit. 😁😁 Még magam sem tudom, hogy mikor és mire kerülhet fel, meglátjuk, de Giuliettára, Brerára, 159-re és esetleg Giuliara is jó! 😎😉
Felkerültek a téli kerekek, fagyálló került az ablakmosóba a plüssök átadták a helyüket a gumiszőnyegeknek és egy alapos mosással megünnepeltük az eltelt immáron 8 együtt töltött évet....ünneprontásképp a bal belső féltengely porvédőn felfedeztem egy repedést úgyhogy megvan a következő projekt....
- tankolások száma: 168
- km óra állás: 135.606 km
- össz. menetidő: 1.849,20 óra (77,05 nap!)
- átlagsebesség: 73 km/ó
- tankolt üzemanyag: 8.072,38 liter, ebből 57,73 liter az első teletank
- átlagfogyasztás: 5,91 liter / 100 km
- üzemanyagköltség: 22,07 Ft/km
- életkor: 1.065 nap
- átlagos napi futás: 127,33 km/nap
- mozgásban töltött idő: 7,23 %
A mai napon ismét volt egy kis időm zárás előtt a műhelyben, ezért gyorsan megudvaroltam pár hozzábbértő kollégát hogy segítsenek megjavítani a rendszert, mert nagyon idegesítően jött be a szag. Ugye azóta mióta egy fekvőrendörön sikerült eltörnöm a flexibilis cső utáni csatlakozást nem az igazi a dolog...
Aknára álltam és kezdődött a buli, a srácok szétszedték (Norbi, Peti köszi), és elkezdték kifúrni a beleszakadt tőcsavarokat. Amíg ők odalent szenvedtek gondoltam megjavítom a balos indexemet, mert a benne található betét elcsúszott és hülyén nézett ki. Nos az eredmény az, hogy sikerült a búrát letörnöm róla, szóval most ez is javításra/cserére vár.
Amíg én romboltam a kollégák kész is lettek a kipuffal, úgyhogy most már nem ömlik be a szag az utastérbe.
Gondolkodóba estem egy nyitott rendszer beépítésén is, ez a jövő zenéje lesz majd.
0
505