Blog

A gyári adatok alapján három főtengely és három csapágyméret van. A boltokban viszont csak egy "alapméretű" csapágy létezik.
Felmerült bennem hogy a felújított motorok gyors halálát nem okozhatja-e a nem megfelelő csapágyhézag? A kicsi nem ad kenést, a nagy meg elviszi az olajnyomást. (A gyakorló motoromon még mindig tisztázatlan a csapágyolvadás oka.)
Szóval vettem hozzá mérőeszközt és megmértem a csapágyhézagokat.
Az eredmények a képeken.
A gyári méret: 0,030-0,056 mm. Szerintem jók lesznek a csapágyaim.

A "műszer" gyártója azt ígérte hogy a motorolaj leoldja a cuccot. Igaza volt, a felületről a nagyját körömmel leszedtem, a maradékot olajos ronggyal le lehetett törölni.

 

Szép sorban mindegyik hajtórúd új csapágyakat kapott. GLYCO-ra szavaztam (11.kép), a kivettek is azok (10.kép), tehát Csöri is ezt rakott bele két éve.
Természetesen mindegyik kapott motorolajat bőven.
Miután finoman beolajoztam a gyűrűket a szorítóval összenyomtam őket majd irány a blokk. Könnyű eltalálni hogy mennyi olaj kell a gyűrűkre, mert onnantól könnyen forgathatók a horonyban.
A szorító belsejét is bekentem olajjal, illetve amikor benne volt a dugó még a széléhez ment pár csepp a dugó és a szorító fala közé.
A berakás előtt a henger felső élét is megolajoztam.
Az olajáteresztő két szélső gyűrűje nagyon vékony ezért amikor a dugattyú alja pozíciót adott a hengerbe magát a szorítót finoman ráütögettem a hengerre hogy körbe pontosan illeszkedjen. Ha már körben fémes volt a kocogtatás a kalapács nyelével beütöttem a dugattyút a helyére. Miután bement a hengerbe a dugó széle újra kapott egy kis olajat hogy a henger felé ne legyen száraz.
Még a gondos illesztés mellett is kétszer megakadt az alsó gyűrűje az olajáteresztőnek. Ilyenkor szorítót old és újra kezd.
Nagyon oda kell figyelni és óvatosan kell "kalapálni", a gyakorló motoron először - tapasztalat híján - sikerült eltörnöm egy gyűrűt. Szóval az a bizonyos zabszem ott volt végig ahol a mondás szerint lennie kellett...
A főtengelyt körbeforgatva minden rendben. Utána még egy kis olaj a dugó és a henger közé, mert az olajlehúzó gyűrű teszi a dolgát...

 

Mielőtt visszakerültek volna átnéztem őket. Levegővel kifújtam belőlük az olajat (Milyen jól jön ilyenkor az OBI-s kerékpumpáló kompresszor!) és ellenőriztem hogy zárnak-e. Jónak tűnt mindegyik úgyhogy visszakerültek.
A hengeren benyúlva a helyére lehetett illeszteni őket, alulról meg mehettek be a csavarok.

 

Kölcsönbe kaptam egy mikrométer készletet. Nekem a 25-50 mm-es kellett.
Először kalibráltam a hozzá tartozó 25-ös és 50-es sablonnal, majd bemásztam a kocsi alá és megmértem a hajtókar csapokat.
50,792-50.795 mm értékeket mértem mind a négy csapon.Mivel nem a szabványos 23 fokon mértem a valóságban ez egy kicsit több (hőtágulás)
Egyformák, egyik sincs elkopva és a gyári táblázat alapján nagy valószínűséggel a "kék" kategóriába tartoznak. (50,793-50,799 mm)

Megjött két fontos tömítés is, az egyik az olajpumpa szívó ágának tömítése a másik a motor előtti hűtővíz cső blokk oldali tömítése. Ez utóbbi érdekes, mert a csomagon 1 db van, de benne kettő :-)

 
>> SzervizGy.Attila // Alfa 159 SW // 2021-02-27

Eljött az ideje a második olajcserének. Neki is vágtam, már rutinosabban ment minden kb 1,5 óra alatt meg is volt minden komplikációk nélkül. A cuccokat már az üzemanyag szűrővel együtt megvettem:

Olaj Selenia 5W30 5L 242 RON
Olajszűrő MANN 41 RON
Levegőszűrő: Stocker 62 RON
Pollenszűrő 51 RON
Üzemanyagszűrő 210 RON ezt már említettem a P0091 P0092 blog posztban.

Összesen: 606 RON
KM: 136409


Közben megjött az alirol a rendszámtábla megvilágítás kb 50 Ron volt és az oldalso dinamikus index fények. 97 RON volt.

Összesen: 150 RON

>> Szervizgyml // Alfa 156 SportWagon // 2021-02-27

Kapott új olajat a 2,5 V6. A szűrőt nem cseréltem és a km miatt az olajat se kellett volna de 2018 októberben lett beletöltve. Nem mentem vele 1000kmt és azóta várt az autó a feltámadásra.
Ez a töltet se fog többet menni, mert majd a másik motor fog a kocsiba kerülni.

 
>> Szervizgyml // Alfa Spider 2.0TS // 2021-02-27

257,5 ezer kmnél kicseréltem az olajat, szűrőt és a leeresztő csavarnál az alátétet. Tavaly kb 3000 kmt mentem az autóval. A kevés km ellenére is évente lecserélem és kap egy motoröblítést is.

 
>> Tuning és extraSTibi // Alfa 159 1.9 JTDm 8V // 2021-02-24

A régi transmitterem negatív dolgait nehezen viseltem már el (utolsó kép)
-véletlenszerűen kikapcsolt, sípolt, ugyanakkor nem csúszott ki
-méretéből adódóan mindig útban volt

Vettem egy Roidmi 3S-t.
-kisebb
-fejlettebb Bluetooth verzió
-személyre szabható

 

Kalibráltuk a nyomatékkulcsomat, az eredmények:
- Beállított 20Nm-nél -> 15Nm-nek megfelelő értéket mér (5Nm-el kevesebbet a beállított értéknél)
- Beállított 25Nm-nél -> 20Nm-nek megfelelő értéket mér (5Nm-el kevesebbet a beállított értéknél)
- Beállított 30Nm-nél -> 25Nm-nek megfelelő értéket mér (5Nm-el kevesebbet a beállított értéknél)
- Beállított 35Nm-nél jól mér
- Beállított 40Nm-nél jól mér

A hajtókar csavarokhoz 25Nm kell, a hengerfejhez 20+40Nm. Most már tudom hogy hová kell állítani.

 
>> Eseménygyml // Alfa 156 SportWagon // 2021-02-26

A garázsban már nincs helyem ezért egy autószerelő barátomhoz átvittem a motort és nála fogjuk szétszedni majd összerakni.