Blog
Az első lámpákra felkerült a kavicsok/karcok és uv elleni védőfólia.
Nem volt egyszerű mutatvány, egy jó ismerősöm csinálta, de örült, mikor kész lett vele...😉 Előtte polírt is kapott, ezt követően ment rá a védőfólia.
Az üvegtető előtti sáv 3M-es fekete fóliát kapott. (Le volt pattanva egy kis részen a fényezés, valószínű kavicsot kapott)
Ha már Ádám elvállalta az első lámpákat, gondoltam legyen dögösebb a hátsó is, így az kapott egy sötétítést😎 Nekem nagyon tetszik.
A munka a csornai Wrap Lab Decornál készült.
Az árban benne van a felhasznált anyag, az lámpák polírozása, első-hátsó fóliázás és a tetőn lévő sáv fóliázása is.
Elkelt a kisvad a mai napon, 7.-ik honosításom volt az itthoni Alfa Romeo-k nagyobb létszámának elérésében patika állapotban, jó helyre került, itt marad AAmore-n, sok balesetmentes km-t Szilárd:-)
Nekiálltam hogy szétkapjam a gyakorlásra kapott motort.
A hiba egyértelműen látszik, az olajszűrő mögött ki van ütve a blokk oldala.
Az olajteknőt leszedve egyértelmű a dolog.
Hajtókar elgörbülve és még sok minden az olajteknőben.
A dugattyú a felső holtponton, az alja leszakadva. Csapszeg a karterban.
Olyan mintha megállt volna a dugattyú és a forgó főtengely leszabta volna az alját, összetörte és feltolta legfelülre.
Némi infót kaptam a motorkárral kapcsolatban:
Selenia Racing volt benne, szinte mindig. Egyszer rakott bele a szerelő liqui mollyt. 15 ezrenként cseréltettem. Az volt a baj, hogy mikor ez történt már csak hobbira használtam a Spidert. Kb 2 éves volt benne az olaj, pont akkor akartam lecserélni, de gondoltam megyek vele még egy kört.
Április vége környékén ment tönkre.
Már jó idő volt és elővettem, de olajat még nem rendeltem. Egyébként kilóméterben még messze volt a 15 ezer, csak ugye az időtartam is számít. Elkezdtem forgatni miután bemelegedett és egyszer csak jött a csattanás és a nagy füst a kipufogón...
A víz belefolyt az olajba. Mikor engedtem le az olajat kb. 1 liter víz is kijött. Nem kevés víz volt benne, szóval valamelyik hűtővíz járat biztos hogy megsérült. De az már csak következmény.
A motorban kb 275ezer km volt.
Nem tetszett, hogy igénytelen a kulcsom. Könnyedén találtam az interneten, és rendeltem egy utángyártott házat. Itt-ott eltért picit pl. az elem rögzítés módja, de egyébként teljesen ugyanaz. A csere könnyű volt, gombsor kijön, van egy csavar alatta, az ki, a többi adja magát.
Az utángyártott kulcsházak az emlémát nem tartalmazzák, így azt át kellett tenni a régiről, de csak hajlított lemezfülek tartják.
Nem szeretek azon gondolkodni, hogy mikor mi mehet tönkre az autómon, és mivel főleg nagyobb távolságú utazásra használjuk (2. autó), ezért én azokat is cseréltetem vásárlás után, amikkel lehet gond. TMK!
2020.02. óta (mindenről örzöm a papírokat):
- komplett vezérlés (vásárlás után ez természetes)
- gázolajszűrő (öreg volt)
- hosszbordászíj feszítők (öreg volt)
- EGR hűtőfedél (állítólag típushiba, nem várom meg)
- első két lengőkar (picit rezonált a kormány gyorsításkor)
- motorolaj- és szűrők cseréje 10e km-ként (eddig kétszer)
- váltóolajcsere (vásárláskor)
- csomagtartó átvezető kábelek javítása
- hátsó ablaktörlőmotor (valeo)
- hátsó abkaltörlőkar (gyárira)
- ablaktörlőlapátok (gyárira)
- akkumulátor (gyárira)
- két első nyári gumi (sajnos szerencsétlen defekt miatt)
- tetőantenna talp (gyárira)
- szőnyegszett (gyárira)
- váltógomb fedél (szerkezet zsírozás miatt)
- kormány (kicsit kopott volt)
- klímakompresszor (túlkapás volt vélhetőleg, zajosnak találtam, garanciális bontottra, )
- önindító (ez is sajnos túlkapás volt, semmi baja nem volt, de most akkor új van benne)
- bal első hangszorórács (egyik patent le volt törve)
- felső pakolórekesz (nem nyílt)
- kulcsház
Nagyon zavart, hogy nincs egy rendes USB aljzat a kézifék környékén.
A Conrad szaküzletben vásároltam egy olyan USB aljzatot, amit a szivargyújtók helyére lehet beépíteni.
Előszőr is kivettem a biztosítékját, ami egyébként 15Amperes, de az USB töltő leírásában 5Amper a maximum - így azt a szerelés végén 5Ampresre cseréltem.
A szivargyújtót úgy szedtem ki, hogy kivettem a kézifékszoknyát (ezt csak finoman ki kell pattintani), majd az előtte lévő kis műanyagdarabot is, ezáltal hozzá lehet férni nőgyógyász ujjgyakorlatokkal.
A csatlakozót lehúztam, a szivargyújtó felfelé kimozdul. Mivel az oldalára szerelt világítástól nem fér ki, ezért azt le kell szedni.
Az USB aljzat két kábeles, a szivargyújtó három. A (pozitív és negatívon kívűl) harmadik - vékonyabb és sárga - a világítás pozitívja, azt én csak kikötöttem, és visszahajtva zsugorcsöveztem.
A megfelelő vezetékeket (multiméterrel ellenőrizve) szigetelt saruval, sarunyomóval szereltem össze, majd azt is lezsugorcsöveztem, az összeszerelés már magától értetődő.
Óriási lendülettel szétkaptam a karburátorokat, de egy hónapra kiesett az autó a főszezonból, mert a pillangószelep csavarokkal eljátszottam egy darabig. Hiba ilyenkor piszkálni egy működő autót a precízkedés miatt. Két hétre terveztem, meg persze járatással lehet ellenőrizni, ez győzött meg a szétszedésről.
Teljes gáznál a tükörben láttam a kezdeti füstölést a legutóbbi túrán, melegindításkor szürke füst jelent meg néha a kipufogón (néha arcpirítóan sok), az alapjáratot nem lehetett igazán szépen kisimítani, hirtelen gyorsításnál fulladt egy picit, úgyhogy bele kellett nyúlni már.
Sajna a tank még nem lett kezelve belülről (ez egy jó téli feladat lenne), így a rozsda felgyűlik szépen a karbi alján. Ezen nem voltam meglepődve, és azt nem mondanám, hogy emiatt lenne a főfúvóka körül bármi keverékképzési aránytalanság.
Az első henger felöli csapágy lógott elég jelentősen, ez okozhatja az alapjárat feletti egyenetlen járást, rángatást illetve az alapjárat is nehezebben állt vissza lassítás után. Kiszedtem őket, csapágyboltban vásároltam zárt csapágyakat a helyükre. Mind a négyet kicseréltem, ha már egyszer nekiálltam. Az eredeti pillangószelep rögzítő M4x8-as bronz csavarok pótlása bajosabb lett mint gondoltam (persze nem ISO szabvány szerinti, más a kúpszöge..). Webcon.com-tól kellett beszerezni Angliából. Ráadásul acélt adtak, aminek a biztosítása okozott kis fejtörést. Olyan k. kemény anyagból van, hogy zömíteni képtelenség, ragasztást pedig kockázatosnak találtam, így darabonként 15 perces reszelgetéssel eljutottam olyan állapotig, hogy beépített helyzetben svédfogóval el lehetett lapítani annyit, hogy ne lazuljon meg. Legalábbis úgy tűnt, meg a próba darabon is azt mutatta. Az idő igazol vagy cáfol, bár a cáfolat következménye, hogy a jó öreg Nord megeszi a csavarkát.
Az ultrahangos tisztítást átugrottam, mert ugyan esztétikailak kitűnő megoldás, magukat a fúvókákat és azok belső átmérőjét, ami a jó működést biztosítja, nem tisztítaná, legalábbis pár ebben a témában járatos videómegosztó szakember ezt mondta. Kis sósav, műanyag sörte és tiszták a fúvókák. A kettes henger gyorsító fúvókája eléggé el volt tömődve, ez okozhatta a dadogást gyorsításkor. Kapott új alu gyűrűt a fúvóka alá, remélem a benzin csöpögés is alább hagy és meleg indításkor megszűnik a füstölés.
Visszahúzó rugót kicseréltem, mert azt írták a szakértők, az öreg Weberek rugói törnek. A csere rugók a Symtech-től meg gyengéknek bizonyultak, mert a gyorsító befecskendezés rugóját nem tudja legyőzni. Ezért visszatettem a régit.
A benzinszint beállítása is egy pepecs meló. Eddig mindig a ki-be kapcsolás pozíciója alapján dolgoztam (be: 15mm ki 8.5mm), de most ellenőrzésképpen az eredményt is lemértem (29 +/-0.5 kellene, 25-26-ot mértem). A gépkönyv szerinti két adat minden mérésem szerint ellentmondásban van egymással. Egyelőre úgy döntöttem megpróbálom 2mm-t lehúzni a benzinszintet az eddigiekhez képest kapcsolás szerint. A magas szint viszont már okozhatta a kormolást teli gázon. A gyertyák is inkább feketék voltak, mint ’őz barnák”, ami ugyanezt igazolja. Fontos tudni ehhez, hogy egy gyári paraméterű 60-as évekből származó motor eredeti fúvókákkal mutatja az optimumot továbbra is. Két független forrásból is tudom, ahol CO szerinti fékpados vizsgálat hozta ezt az eredményt. Nekem minden gyári, így csak ellenőriztem, hogy minden e szerint van-e. Egyébként az Mk1-nek, ami még az 1600GTV vezérműtengelyével volt szerelve, más fúvókái vannak, mint az Mk2-nek. A gépkönyv hozott mindent, csak az főfúvóka emulgeáló méretét nem. Megtudtam, hogy ez is F9, így minden stimmel.
Ma reggel eljutottam a próbáig. JUJJ DE JÓ LETT! Harap, friss, élénk, nem rángat az átmeneti állapotban kis terhelésnél, nem füstöl teli gáznál, a gyorsító működik, nem dadog le hirtelen gázfröccsnél kis terhelés után és egy teszt alapján melegindítás után nem köhögi a szürke füstöt. Ja és frankón felpörög magas fordulatig, eddig 5000 felett olyan nehézkesnek tűnt. Magas volt a benzinszint. A gyertyákat még nem vettem ki, de jobb képet kell mutassanak. Egy dolog amivel nem vagyok teljesen elégedett az az alapjárati egyenletesség. Igaz jóval jobb mint volt, de szerintem van olyan Nord motore, ami ennél simábban megy alapjáraton. A kipufogó nem huppog, a váltó alig zakatol, a gyújtókábelek és a váltóbot nem lobognak, úgyhogy elég jó. Lehet nem kellene elvárni egy Busso V6 24v egyenletességét…Mindegy ennél nem lesz jobb, az oka is talán megvan. A kettes henger pillangószelepe kicsit kevesebbet enged át mint a többi három. Ezt a klassz kis légtömegmérő kütyüm mondja. Egyébként ezen kívül tök felesleges megvenni, mert a beállításhoz teljesen nélkülözhető. Szemre tökéletesen be lehet lőni a két karbit egymáshoz az átmeneti fúvókák és a pillangószelep viszonyított helyzetével, ha meg egy karbin belül van némi eltérés az adottság, az görbe pillangószelep tengely vagy pillangószelep helyzet kérdése. Na ezt ugye már nem fogom piszkálni mostanában.
Ma reggel eljutottam a próbáig. JUJJ DE JÓ LETT! Harap, friss, élénk, nem rángat az átmeneti állapotban kis terhelésnél, nem füstöl teli gáznál, a gyorsító működik, nem dadog le hirtelen gázfröccsnél kis terhelés után és egy teszt alapján melegindítás után nem köhögi a szürke füstöt. Ja és frankón felpörög magas fordulatig, eddig 5000 felett olyan nehézkesnek tűnt. Magas volt a benzinszint. A gyertyákat még nem vettem ki, de jobb képet kell mutassanak. Egy dolog amivel nem vagyok teljesen elégedett az az alapjárati egyenletesség. Igaz jóval jobb mint volt, de szerintem van olyan Nord motore, ami ennél simábban megy alapjáraton. A kipufogó nem huppog, a váltó alig zakatol, a gyújtókábelek és a váltóbot nem lobognak, úgyhogy elég jó. Lehet nem kellene elvárni egy Busso V6 24v egyenletességét…Mindegy ennél nem lesz jobb, az oka is talán megvan. A kettes henger pillangószelepe kicsit kevesebbet enged át mint a többi három. Ezt a klassz kis légtömegmérő kütyüm mondja. Egyébként ezen kívül tök felesleges megvenni, mert a beállításhoz teljesen nélkülözhető. Szemre tökéletesen be lehet lőni a két karbit egymáshoz az átmeneti fúvókák és a pillangószelep viszonyított helyzetével, ha meg egy karbin belül van némi eltérés az adottság, az görbe pillangószelep tengely vagy pillangószelep helyzet kérdése. Na ezt ugye már nem fogom piszkálni mostanában.
Nagyon sikeres volt a beavatkozás. A lista egyre rövidebb.
Beszereltem ma a netről rendelt olajlecsapato tartályt. Pofás 🙂
Olajcsere, gázolaj szűrő,pollenszűrő, légszűrő csere.304 ezernél. (Motul x-clean 5-30) Aradi Ev