Blog
Nemrég volt épp 10 éve, hogy megvettem egy Cartárstól, aki Hollandiából importálta.
Nagyon szeretem ezt a gépezetet...sok klassz élménnyel gazdagodtam általa.
Húztam vele kéttengelyes lakókocsit, vontattam autószállító trélert rajta a versenygéppel és simán elvitt minket nyaralni bárhova, ha kellett...300 e km felett járunk már és eddig elkerültek a problémák...Erősen alulértékelt autónak tartom, nevetséges árakon lehet már venni őket! Én csak mindenkinek ajánlani tudom.
Most került sor az önindító cserére. A csere Dunakeszin Német Mihály műhelyében történt. Az alkatrészt a KTK Autoparts-tól szereztem be, az autót Accus Lajos szállította Dunakeszire.
A csere után egy mosást is kapott, az 1 hónap parkolóban állás alatt botrányosan koszos lett.
Nálam az ablakok nem mozdulnak meg ajtónyitásra, a szerelési útmutatóban megmutatja, hol mit kell állítani a helyes működéshez. Na nálam az az ovál lyuk nincs az ajtólemezen, és a motor fele is csak egy pár vezeték megy, nem megy külön mikrokapcsolónak. Úgy fest, nálam még így helyes a működés. Közben meglett a magas hangsugárzó a balos kárpit mögött. valamikor már pillanatragasztóval ragasztották vissza a befogadó keretét. Most én is így tettem.
A balos ajtót annyiból is szét kellett szednem, mert elég nehézkes volt kijutni az autóból. Ha nem támasztottam kapásból könyékkel az ajtót, miközben húztam a nyitókart, akkor csak egy kattintásra nyílt, és onnan már nem lehetett belülről kinyitni, hiába húztam a kart. Arra gondoltam talán megnyúlott egy kicsit a bovden, így kezdetnek raktam 4db alátétet távtartónak, ez kb.2mm. ajtó összerakásánál, hirtelen jónak is tűnt, aztán mégsem. A végleges megoldás az lett, hogy kapott egy kis kenést a zárszerkezet. Most már finoman nyílik az ajtó.
A visszapillantó tükrök motoros működése nem ment, csatlakozásoknál minden rendben volt. így szétpattintottam a kapcsolót, kicsit megtörölgettem, és kapott egy kis kontakt szprét, és már működött is...
Nap végén elvittem lemosni, egy év állás után ráfért...
Mivel a tengely úgy nézett ki, hogy passzol, ezért tengellyel együtt cseréltem a vezérlés módosítót. Ennél a motornál, minden csavarhoz, kb. 40Nm nyomaték kellett a lazításhoz, a 147, motorjánál, 25-30Nm között elég volt. A 2. képen fellül amit most raktam be tengely, alul, meg amit kivettem, ezen azért látszik kopásnyom. 3. képen, amit innen kivettem csapágy, 4. képen, pedig amit beraktam csapágyak. Nem fotóztam le külön a hidrotőkéket, de azok tök jól néztek ki, az a lefogató is átkerült a 147 motorjáról, az nem volt repedezet.
Sajnos a szelephang megmaradt. Úgy érzem túl kevés képet készítettem :)
Megkerestem a 147 régi motorjának fázis érzékelőjét, meg a vezérmű kerekét, és neki álltam a cserének.
Az egyes henger gyertyáinál állt az olaj, nem kicsit. Szelepfedél tömítésre gondoltam, de nem is mindenhol volt megfelelő hosszúságú csavar, és volt köztük olyan is ami tök laza volt.
Közben ráakadtam a riasztóra, és, hogy ennek is van OBD csatia, de mivel se a távirányítója, se a kulcsa nincs meg, így ezt nem mertem piszkálni...
Holtpontra állítottam az egyes hengert, és levettem a szelepfedelet. Lám valaki itt már jelölgetett...
Kissé nyugtalanít, hogy olyan repedezett a veztengelyek végén a lefogatás, bár ott az olajat nem szórta, talán nem is gond. Majd megnézem, hogy a 147 régi motorján ami van azzal passzol-e.
A vezérmű keréken jól látszik, hogy mi okozta a szenzor halálát. Biztos, hogy nem az elszabadult szenzor hajtogatta el így a lemezt...
Kénytelen voltam kiegyengetni ezt a lemezt, mert persze, hogy nem egyforma a 147 régi motorjának a kereke ennek a kerekével... Szenzort felrakva, feltűnt, hogy vagy 15cm-vel hosszabb a kanóca, aztán az is, hogy a stekker se olyan a végén. Na most akkor az lett, hogy a döglött szenzor vezetékének végére nyomtam kis sarukat, amik passzoltak a vezeték végén lévő sarukra. A stekker végén meg is vannak számozva a vezeték kiosztások, de biztos ami biztos rá is mértem. Összedugdostam, és jó is lett. A motor most már hibakód mentes.
A szelepfedélre rá fér majd a takarítás, de majd úgy is cserélem a szíjakat, majd akkor. Kapott egy lehelletnyi pasztát, és csavarokból is minden helyre olyan került, ami le is húzza rendesen.
A vezérlés burkolatán is próbáltam minden csavart pótolni, nem kellett volna. Több helyről is hiánnyzott csavar, aztán az egyik lyuknál, nem is volt a blokk oldalában menet. Viszont ahol meg volt menet, ott meg a burkolaton nem volt lyuk. Úgy fest nem rá való a burkolat. Most viszont, hogy mindenhova raktam csavart ahova lehetett , el is áll a teteje a blokktól, és még a vezérlést is hallani, hogy beleér...
A hosszbordás szíj vezető görgőlyét lecseréltem, mert volt egy alig használtam elrakva.
Lehet a vezérlés módosító, meg döglődik benne... A hangja is ketyegőssebb mint a 147 motorjának.
3 lépcsős polírt kapott az autó. Iszonyat karcos és hologramos volt. DeWalt forgó gyapjú korongal kezdtem (igényeltem a powert 🤣), Makita excenterrel folytattam. Koch Cemie és Labocosmetica pasztákat használtam.
Labocosmetica Cupido nano sealent-el zártam. 16 órát dolgoztam rajta.
A motorvezérlőből kiolvastam a hibákat, fázisérzékelő, és légmennyiség mérő. Töröltem, de a fázis érzékelő motor indítást követően visszajött. Kis utánajárás után, hogy mi is ez, megnéztem a vezérmű fogaskerekénél a jeladót, nem olyanra emlékeztem, mint az első képen látható, aztán a letört darabkája meg is lett. Vet fel némi kérdést, hogy mi okozhatta, hogy letört. Még jó, hogy nagyobb bajt nem csinált. Vennem nem kell, a 147-es régi motorjáról van tartalékom. A km óra állás innen a vezérlőből kiolvasva 235ezer, csak 70ezerrel írhatták vissza az óráját valamikor (nem is értem minek).
Akartam olvasni a légzsákot is, de hiába csatlakoztam rá, nem jött létre kapcsolat. Gondoltam lehet megdöglött a vezérlő. Kiszereltem, hátha látok rajta valamit, de sértetlen. Majd megvizsgálom, kap-e feszt, csak ahhoz előbb lekötöm a légzsákokat, nehogy véletlenül elpukkasszam. Ha már itt matattam, rákötöttem a tető nyitó vezérlésére is. Volt benne pár hiba, töröltem. Majd később újra ránézek, lényegében jól működik.
ABS kockára is rákötöttem, de sajnos érvénytelen ISO kóddal eldobja magát. Végül is hibát nem dob a műszerfalon, a működését még nem teszteltem, de majd kiderúl működik-e.
Vizsgálat közben felfedeztem, hogy az összeeresztésnél kifúj a kipufogó csonk.
Azért még belefért a mai napba, hogy kicseréljem az első rendszámtábla tartó keretet is, csak jobban néz így ki, mint a gyorskötözővel... :).
Jobb Hátsó kerékkel kezdtem, mert onnan jött a zavaró hang. Úgy tűnik azt a hangot is csak a lekopó rozsda okozta. Meglepően hosszúak csavarok, aztán meg lett a turpisság, nyomtávszélesítő van. Elöl is, de ott keskenyebb a szélesítés,és a csavarok is valamivel rövidebbek. Ahátsó Gumik megöregedve (20 éves) repedezett, kissé félrekopva. Az alsó-hátsó lengőkar külső szilentje ki van, mind két oldalon. A hátsó fékbetétek, ezt a szezont még kibírják, a tárcsák, a kis rozsdát leszámítva, és az első fékbetétek nagyon jó állapotúak. Az első gumik két évesek jó állapotúak, nincsenek félrekopva. Stab pálca szilentek meg vannak öregedve, cserések lesznek. Az alja eég jó állapotnak örvend, annak ellenére, hogy valamikor emelésnél a küszöbök peremét elgyűrték. Úgy nézem még vissza lehet majd egyengetni, a küszöb nem rogyott meg. Most először hasznát vettem annak a piros vezetőnek, mert az első tárcsán a nyomtávszélesítő pörgött mint a ringlispíl, még véletlenül sem állt volna be lyukra...
Kell beszereznem egy alacsony profilú hidaulikus emelőt, mert az enyém már nem fér alá...