Blog
Az egész Stelvio történet még 2018-ban indult, amikor először nálam járt az Fiat tesztautója (PDV-306). Itt kezdődött a Stelvio szerelem. Utána jött a Giulia is, de valahogy beszipantott a SUV érzés, és nem tudtam elengedni. Aztán a cégben is egyre több példány jelent meg javításon, ami csak fokozta az autó íránti vágyamat. Elkezdtem keresgélni. Amit tudtam, hogy mit nem szeretnék, pirosat és napfénytető nélkülit. :-) Aztán hamar megtaláltam az igazit, egy piros napfénytető nélküli benzines Velocet.:-D Ami mellette szólt: 2021.07.havi, 17e km, szalon állapot. Innen indul a mi kis közös kalandunk, szinte napra pontosan 20 évvel azután, hogy megrendeltem az első Alfámat.
Motorolaj csere+ összes szűrő
Váltóolaj csere 2x
Termosztát csere,fagyálló csere
Turbó csere /hidegindításnál kéken füstölt, az új turbóval megszűnt/
Kormnykapcsoló csere /index kapcsolóval nem lehetett a menübe belépni/
216.600km
Olajcsere+szűrők.
Fékolaj csere
Féltengely gumiharang csere.
204.300 km
Hívtak Budaörsről, hogy megérkezett az alkatrész, hétfőn reggel leadtam a kocsit, kedden délelőtt készen is volt, azóta minden rendben: szépen indul reggel, nincs hibakód, boldogság :)
2023.01.23 230 000 km Trailerezés
Generátor cseréje vissza az eredetire
Akkumulátor cseréje (Exide EK700)
2023.01.20 229 600 km Lendkerék csere (bontott)
Kuplungszett csere (gyári)
Főtengely szimering csere
Váltóolaj csere
Munkadj
Üzemanyagszűrő (Ufi)
Üzemanyag nyomás szabályozó csatlakozó tisztítása
Üzemanyag nyomás szenzor csatlakozó tisztítása
Úgy döntöttem miután találtam még egy alsó karter tömítést, hogy ránézek mennyire iszapos az olajteknő és mennyire tömődött el az olajszivattyú kosara.
Az olajszűrő betét visszaépítése egy zsonglőrködés. Az olajteknő teteje és az olajszűrő betét háza között igen kevés hely van, mellette meg közel van a generátor, közben egy rugót kell helyesen beilleszteni vigyázva, hogy az alatta lévő alátét is ott maradjon. Nem lehetetlen, de ügyeskedni kell. Persze a szűrőbe előre betöltött friss olaj egy része meg közben kifolyik.
Az alsó karter öntvény lecsavarozása után látszott, hogy az olaj iszaposodás nem volt jellemző, a kosáron egy ötforintosnyi helyen volt eltömődés. Lehajlítottam a rács füleit, leszedtem és kitisztítottam.
Mekkora karter, elképesztő. És ezek a járatok, hogy a visszahulló meleg olaj járja be az útját és hűljön le mielőtt az olajszivattyú újra beküldi a motorba, nem tudom ilyen megoldás van-e még. Most volt az első alkalom és megnéztem mennyi olaj tűnik el a betöltőn max jelig. 7.6 liter. Mennyit kérhet egy Big Block?! Érdekes, hogy az eredeti Alfa szervízleírás 6000g olajról beszél, a járatok feltöltésére meg 500g-ot ad meg. 0.85-ös sűrűséggel kiadódik ez a ~7.6 liter, amit mértem. A pontosság kedvéért megjegyzem, hogy a vezérműtengelyek alatt 1-2 dl olaj biztosan megbújt, az most nem takarítottam ki, ezt csak úgy hozzásaccoltam.
A tömítés szerencsére ragasztócsíkos volt (nem korhű), nem kellett pasztázni, aminek egy része ugye a szivattyúkosáron köthet ki. Sima tömítés mindig szivárog, az sem olyan jó.
Nagy találmány a hűtővíz-olaj hőcserélő. Hamar felmelegíti az olajat, utána meg hűti. Ebben az öreg járgányban meg kell várni míg ez a sok olaj tisztességesen megmelegszik, akkor lehet hajtani az autót és persze jó sok olajat kell beletölteni, hogy legyen ideje nyáron lehűlni. Gyárilag 20w-40 az előírt, az bizony 5-10fok alatt már elég sűrű. Ezekbe a gépekbe manapság mindenki 20w-50-et tesz.
Nyáron is 15-25 fokos olajhőmérséklet mellett a beindítás után alapjáraton 7 bar az olajnyomás (8 bar a nyomáshatároló beállítási értéke), aztán szépen ahogy melegszik az olaj, lecsökken. Nyáron üzemmelegen 3500-as fordulaton 4.5 bar-t mutat a műszer, nagyobb fordulaton csak ici-picit több. Ez a gyári érték, mindenkitől ezt hallom, ez ilyen. Mielőtt 2010-ben a motorgenerált megcsináltam, a hajtókarok már a klasszikus módon kopogtak enyhe terhelésen, akkor volt ez épp 4 bar alatt. Most alapjáraton, üzemmelegen valahol lent van a mutató 1 és 2 bar környékén.
33312km
A télen bekerült az eltolt szilent a felső lengőkarokba. Az alsó lengőkarok és a segédkeret le volt szedve az eibach stabilizátor beépítés miatt. Ezek miatt muszáj volt újra futómű állításra vinni az autót.
Az első-felső langőkarokban a szilentekkel a dőlést én állítottam be digitális szögmérővel, ez egész jól sikerült. A bal hátsó dőlés sajnos elég nagy, de még nem tudom mi az oka. A szilentek jónak tűnnek.
A tavalyi első M-Ringes pályanapon beszélgettem az egyik oktatóval és ő mondta, hogy legközelebb a Motul 10W60-as olajat használjam, mert az jobb mint a Mannol 10W60. Ők is azt használnak. Adok a tapasztaltabbak véleményére ezért én is erre váltottam.
2x 4L-t vettem hogy maradjon utántölteni ha kell. Az olajhűtőből is leengedtem a használt olajat. Km-ben nem volt benne sok de az intenzív használat miatt nem volt már szép.
A Valeo olajszűrő hoszabb mint a tavalyi Champion, de azért sikerült beépíteni. Sajnos a V6-nál ez nem egyszerű művelet.