Blog

>> SzervizSüni155 // Alfa 159 2.4 20V JTDM Q4 TI // 2020-08-18

Szilent cserélve, minden a helyén. Nem hiszem hogy ezzel még vége a gumi kopásnak (ha csak nem állították be rosszul... Nem az első eset.) Holnap újból kereshetek futóművest.
Ha továbbra is eszi a gumikat már csak a rugókra tudok gondolni, mivel a gyengébb rugó nagyobb kerékdőlést okozhat. Bár akkor is nagyobb felületen kopna...

Még Olajcserekor vettem új légszűrőt is, ami a nagy kapkodásban elfelejtődött. Most megtaláltam és cseréltük azt is.

 

12ezer km-el ezelőtt – 6-6,5 deci/1000km-es olajfogyasztás után – szét lett bontva a motor, ki lett tisztítva a gyűrűhorony és kapott új gyűrűket és hajtókarcsapágyakat. Akkor a probléma megoldódott, de 10-12e km után az olajfogyasztás visszatért, ezért elkezdtem utána nézni a dolgoknak.

Eddig ezeket találtam:

A CF2-es olajfogyasztása nem problémás ellenben a CF3 (és a JTS) igen.
Saját tapasztalat, hogy a korábbi Pók 180ezer km-el a háta mögött sem fogyasztott érdemben olajat, míg PHuBi 70-nél már bontásra szorult.

Különbségek a TS motoroknál:

CF2 motor (AR16201 "Alu fedeles" - Pók):
- nagyobb dugattyú
- vastagabb hengerfejtömítés (1,65mm??)
- 3 gyűrű 1,2 – 1,5 – 3 mm mérettel
- két részes olajáteresztő (3 mm vastag) gyűrű belső rugóval
- az olajáteresztő gyűrű alatt 4 db furat hogy a lehúzott olaj vissza tudjon folyni (4. kép)

CF3 motor (AR32310 "Műanyag fedeles" - PHuBi)
- kisebb dugattyú
- vékonyabb hengerfejtömítés (0,49mm)
- 3 vékonyabb gyűrű: 1,2 – 1,2 – 2 mm
- két részes olajáteresztő (2mm vastag) belső rugóval
- nincs furat az olajáteresztő gyűrű alatt

Az olajfogyasztás fő oka a két motor közti különbségben keresendő:
- vékonyabb olajáteresztő gyűrű
- nincsenek visszavezető furatok
Az alfaowner-en egyértelműen kiderül, hogy innen származik a baj.
https://www.alfaowner.com/threads/2-litre-ts-cf3-motor-overhaul.354666/page-2

Anno az Égéstérben is téma volt az 1,3-as Toyota motorok olajfogyasztása. Ott is az jött ki hogy az olaj beégett az olajátvezető furatokba és emiatt ugrott meg az olajfogyasztás. A CF3-ban nincs is ilyen furat…

A többi motorral összehasonlítva még egy kérdés merül fel. Miért nem a klasszikus három részes olajáteresztő gyűrű van a TS motorokban? Alig találtam olyan gyártót, aki három részes gyűrűt készít a TS motorhoz.

A különbségen kívül természetesen maradt még pár kérdés:
- A henger kopása – mennyire „ovális”? A korábbi szétszedéskor a hengerfal hónolása mindenhol egyenletesen látszott, kopásnak nem volt nyoma. Sajnos mérési eredmény nem áll rendelkezésre.
- Mennyit ártott a bejáratás a beszerelt gyűrűknek? Gyakorlatilag mint az új autót úgy járattam be. Annak érdekében, hogy legyen gyűrűnyomás, terhelni kell („engine break in” a keresőszó), 100 km után olajcsere…
- Egyformán kopottak-e a hengerek? A kompressziómérés ki tudná mutatni a különbségeket, de mérve akkor se volt. Se előtte, se utána.
- Mennyit jelent, hogy a gyűrűcserét nem előzte meg a hengerfal „felújítása” egy hónolással? A hónolás a hengerfal olajmegtartó képességét növeli.
- Mennyit jelentenek a speciális segédanyagok az összerakás során? A neten keresgélve találtam a profik által használt speciális „zsírt”, amit a szerelés során kell használni és segít a bekopásban. (2 köbcentis adagokban árulják szemmel jól látható mennyiségű pénzért)

Egy dolog biztos, még rengeteg dolognak kell utána nézni…
Találtam pár videót, ahol az AMS cég három részes olajáteresztőt szerelt be:
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp engine damage part 1
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp crankshaft replaced part 3
Alfa Romeo 147 1.6 16v 120hp pistons replaced part 4
olie verbruik zuiger modificatie alfa romeo. door AMS.



Külön köszönet Kizzo cartársnak az iránymutatásokért 

update 2022.november:

Az első gyűrűcsere után drasztikusan csökkent az olajfogyasztás. "Számításaim szerint 9,5 deci fogyott el a gyűrűzés óta megtett 6.300 km-en."

Az átépítés óta két nagy túra is volt a francia Alpokba, a megtett 3.600 és 4.500 km-es köröknél olajfogyasztás nem volt tapasztalható. Az idei 6.842 km-es idény alatt nem fogyott a szint.

 
>> EseményJCsabi // Alfa 147 1.9 JTD 8V // 2020-08-18

A 145 utódjaként került hozzám B4nshEE cartárs autója.
Munkába járni vettem, szerintem arra tökéletesen meg fog felelni.
Lesz rajta javítani való, de a vételára tökéletesen tükrözte ezt. :-)

Ismerem az autót, annak idején együtt vettük, tehát nem volt akkora zsákbamacska.
Tudom, hogy az elmúlt 5 évben mi baja volt a kocsinak és hogy mik lettek rajta cserélve.
Az biztos, hogy egy kiadós külsö-belső takarítással fogok kezdeni :-) :-)

Km állás: 215.855km

 
>> SzervizSanyahp // Alfa MiTo 1.4 T 155le // 2020-07-27

Menet közben elment a fék hatás.😕 Mint kiderült eltört(elöregedett a gumi) a bal első fékcső. Szerencsére volt közel egy szervíz. Óvatosan elgurulva odáig, leadtam mg csináltatni, és kértem, hogy ellenőrizzék le az összes csövet. Elöl kicserélték a csöveket mind két oldalon. Ezzel együtt a kiegyenlítő tartályt is kicseréltettem, mert az egyik kis műanyag cső el volt repedve és csepegett.

 
>> Egyébpsychoati // Alfa 159 1.9 JTDM 16V SW // 2020-08-13

Friss műszaki vizsga teljesítve. Fékfolyadék cserélve, Textar DOT4 class6. Futómű beállítva.

 

Melyikkel menjünk? Mivel Debrecen-Siófok végig autópálya, én a 159-re szavaztam. A cél nem az élményautózás volt, hanem a csendben, gyorsan odaérés. Úgyhogy Zen vitt minket nyaralni egy hétre. Kicsinek továbbra sem kicsi, továbbra is korlátozottan tudom megérteni azokat akik pár gyerek születése után egyből kényszert éreznek hatalmas dobozok beszerzésére. Aki autózni szeret, ne tegye. Várjon még egy picit.

A 2.4 automata ilyenkor bizonyít. Számomra a 159 csak ebben az összeállításban értelmezhető autó, mióta a piros Gulietta is itt lakik nálunk. A kézi váltós négyhengeres 159-ek örökre értelmüket vesztették. Az igazi többletet az öt henger, a dízelsége és az automata váltó adják. Mert ettől utazóautó, ettől Zen.

A 330km autópályát megeszi szűk 3 óra alatt úgy, hogy a gyerekek pihennek, alszanak, olvasnak, játszanak, nem igazán tűnik fel nekik, hogy autózunk. Én a bőrfotelben hátradőlve bambulok ki a fejemből, figyelem a forgalmat, a tájat, hallgatom a szél susogását, és a néha felmorajló "öthengert". Csinál mindent magától, és ez így van jól. Kint hiába van forgalom, az M0-áson dúl a presztízs háború, az M7-esen idétlenkedés és tömeg. Egyszerűen nem tud kizökkenteni. Haladunk. Hol ennyivel, hol annyival, nincs különbség.

Megvannak a kompromisszumai, mint a városi használhatóság, a hasmagasság, a kevéssé átélhető vezetési élmény, amik végtelenül bosszantottak. Ezeket a bosszúságokat egy pillanat alatt semmisítette meg a Giulietta. És most van egy hibátlan utazóautónk, amitől csak és kizárólag azt várom amire való. És ebben a szerepében élmény.
Élmény vele autópályázni, élmény vele leparkolni, élmény amikor bármilyen autó mellett parkolva sem válik jelentéktelen átlagos közlekedőedénnyé, mert ami szép, az szép.

 
>> Tuning és extraCsabo22 // Alfa GT JTDm Black line // 2020-08-16

Beszereltem a hét elején érkezett short shiftert. Eszméletlen jó, lényegesen rövidebb a váltókar útja és nagyon határozottan kattintja be a sebességeket a kar. Karesz hozott 1 csomag perselyt a másik gömb tengelyére, azt is beraktam. Rendeltem egy gyári kulissza felújitó készletet is, szóval beszereltem. Cseréltem a törött + sarun levő biztitáblát, a bal nyúlványra egy kábelköteg takaró műanyag is került.

 
>> SzervizSüni155 // Alfa 159 2.4 20V JTDM Q4 TI // 2020-08-16

Ma szétkaptuk a gépet, ahogy azt a futóműves mondta bal hátsó szilent szetszakadt, viszont a gömbfej tökéletes, nem lóg és van benne zsír is a porvedő csak levolt csúszva . Úgyhogy kap zsírt és mehet tovább. Kiszedtük a jobb oldali lengőkart is...
Állításuk ellenére nincs szétszakadva a szilent, viszont újszerű állapotban van! Hihetetlen hogy akárhova megy az ember állandóan leakarják húzni...

Így viszont több mint valószínű hogy nem ezért eszi a gumikat...

 

Váltóolaj cseréje (Fuchs Sintofluid FE SAE 75W 2 liter)

190 800 km

Júliusban már másodjára dobta be a P1061-71 -1-es henger mágnesszelep jel hibát. Így nem halogatva cserére került a Multiair egység. Egyúttal olajcsere is elvégezve-Selenia K-pure Energy 5w40 ment bele a győri Rieglerben.