Blog

>> Szervizliusz // Alfa 1750 GT Veloce Mk1 // 2024-01-15

Az év utolsó napján tudtam menni az autóval, olajat felforrósítottam, majd leengedtem. Aztán bekerült a járgány a helyére, ahol a szelephézag állítást elkezdtem.
A jegyzeteim alapján 2017-ben, 22ekm-rel ezelőtt, a nagy motorfelújítás során mindet gyári értékre állítottam. A szívót 0.500-re, a kipufogót 0.550-re. Ebből a szívóknál 70-110, a kipufogónál 40-60mikron hiányzott. Ez a vezérműtengely bütyök profil alapján 25-30fok megszólalási-zárási tartomány növekedést jelent a szívónál (20fok/0.25mm bütyök oldalanként, tehát 80fok/0.25mm a főtengelyen), így az ajánlott 278fokból 300-320 körüli érték lett, a kipufogónál 264 fok helyett 270-280fok. Vannak erre a motorra való spéci új konstrukciójú veztengelyek meredek rámpazási karakterisztikával, amikre 0.30 körüli beállítasok javasoltak, meg gyári verseny tengely 0.65-ös hézaggal, de végül úgy döntöttem visszahúzom az értékeket, mert az igazi érdemi nyitás 0.700 körül indul, addig csak be- és kiszivárgás történik, nem biztos, hogy sok értelme van azon kívül, hogy jobban durrog motorféken a hosszabb szelepátfedés miatt, legalabbis erre tudok gondolni. Sajnos ki még nem tudtam próbalni miként hangzik ezzel az új beállítással. Hasznos tapasztalás lesz.
Ezek az értékek változnak (tippem szerint csökken a hézag) üzemi hőmérsékleten, ahogy a szelep nyúlik, az alu hengerfej meg távolítja tőle a veztengelyt.
Jó hír, hogy ha a hézag le is megy 0.25-0.30-ig, akkor sem ég el a szelep.
Ebben a korai 1750-ben az 1300 és 1600-as motorok 105020320001-es veztengelyét tették. Digi mikrométer, üveglap, 600-as papír pár csepp olaj és a kis hézagoló megkapta a helyes méretet. Pontosabban a kései 1750 és a 2000 picit módosított veztengelyehez (105480320001) tartozó 0.475 és 0.525-ös értékekre lőttem be. A két tengely rámpázási karakteriszikája, helye azonos, csak 0.46millivel magasabb a 10548-as emelése.
Valóban az autóban lévő szívó és kipufogó vezérműtengely azonos. A szelepek bezárt szögére a 80 fokos értéket tudtam, ez megviccelt, nem jött ki a geometria, a helyes érték a 78 fok.
Ez viszont azt sejteti, hogy köttetett egy kompromisszum a gyártási költségek és az elérhető teljesítmény között. Állítólag a szívót érdemes 5 fok sietésre állítani a jelhez képest, de nem fogtam bele a kísérletezésbe pár lovacskáért.
A 105480320001 nagyobb főfúvóka (125 helyett 130) és nagyobb emulziós átmeneti fúvóka mellet 4 le (118-ról 122-re) teljesítmény növekedést jelent, de sajnos a nyomaték és teljesítmény csúcshoz tartozó fordulatszámról még nincs megbízható adatom.
A korai 1750 a 105020320001-el 187Nm 3000fpp-nél, 118le 5500fpp-nél.
Érdekes, hogy ez a veztengely még sok későbbi Nord motorba épült be:
O.E. 105020320001
1300 - 2000 105 / 115 Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfetta Inlet / Exhaust
1300 - 2000 Giulietta Inlet / Exhaust
1600 - 2000 Alfa 75 carburettor Inlet / Exhaust
Spider 2.0 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 IE Exhaust
Alfa 75 1.8 Turbo Exhaust


Kép1 csak egyesével
Kép2 az ötöske
Kép3 a régi tengelyek, Sz-K valóban azonosak
Kép4 nyitási és zárási szögek
Kép5 78fok

 

Ma szembe jött velem a hahu-n.

 
>> SzervizShadin // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-01-14

Mindig bekapcsolom, de ha nem, mert pl. autót cserélek a kertben stb, akkor ne üvöltsön már a fülembe :-(

 
>> SzervizShadin // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-01-15

Eleve túl sötétnek találtam a tolatókamera képét és lássunk csodát,
lehet rajta állítani MES-ben.

42% volt az eredetileg beállított érték, amit én próbaként felemeltem 50%-ra,
amivel jelentős javulást értem el. Sajnos a szemem nem tökéletes már,
a korral jár :-)

ui.: valami nem stimmel, látszólag világosabb lett a kijelző, de szerinte visszaállt a 42%-os alapra és még néha olyat is kiír ami a 3-as képen látható.

 
>> Szervizcezso87 // Alfa 159 1,9 jtd 16V SW // 2023-06-20

Hosszbordás szíjtarcsa leszakadt. Szerencsére nem okozott kárt.
Cserélni kellett komplett szíj szettet is.
220.000km

 
>> Szervizcezso87 // Alfa 159 1,9 jtd 16V SW // 2023-09-20

Olajcsere+szűrők
226400km

 
>> SzervizVityaGoku // Alfa 156 Sedan // 2024-01-12

Napokban átesett az autó egy termosztát cserén (Gates) azóta sem lett jobb de ezt most hagyjuk.
Km óra háttér világítást cseréltem mert kiéget az is ahogy illik, persze ez sem ment egyszerűen de mai naptól faxa.
Mai nap első próbaként ki lett takarítva a fűtő venti mivel visitott egy idő után, azóta jó rengeteg dzsuva volt benne, aki olvassa ezt az is tegye meg :) Illetve be lett fújva a csapágyak körül.
Februárban felső lengőkar csere a terv illetve utána járni most akkor miért annyit mutat a víz amennyit nem hiszek el, illetve vagy trafót vagy gyertya kábeleket cserélek ;)
Persze kicsit megcsúszva az első olaj csere nálam.
Újabb hiba ‘kód’ is kijött légzsákot vissza jelzi ezután is utána lesz járva elsőnek sima törlés, ha utána vissza jön akkor meg neki lesz feküdve :)

 
>> SzervizShadin // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-01-12

MES konfiguráció következik.

1. Vegyük le az akkumulátor negatív sarujáról a gyorscsatlakozót.

Itt jön az az a rész, hogy beszereljük a kívánt kapcsolókat a korábbi bejegyzések alapján:
Távolságtartó tempomat és váltófülek I.
Távolságtartó tempomat és váltófülek II.

2. Ha szerelés sikeres akkor feltesszük az akkusarut és hezdődhet a szoftveres konfigurálás. Az akku visszakötése után tele leszünk hibával, fontos ezek megszűntetése a PROXY rendezés előtt. Ezt legegyszerűbben úgy lehet megtenni, hogy a kormányt eltekerjük 1-2x jobb ill. bal végállásba, majd vissza középre. Javasolt egy Scan DTC-t futtatni MES-ben és ellenőrizni, hogy hibamentes az autó minden modulja.

3. 1-es kép. A 0° kormányszög ellenőrzése Electric Steering - Parameters - Steering angle. (szürke (6) adapter) Ezután a kormányt nem tekergetjük.

4. A PROXY rendezéshez javasolt USB-s vagy WiFi-s diagnosztikai eszköz, nekem a régi jól bevált BT-s már nem tudott a PROXY-hoz csatlakozni. Kell a diag eszköz és a kék (5) meg a szürke (6) MES adapterek. Rendezés közben a MES kérni fogja az adapterek cseréjét. Én a csere után elszámolok 10-ig, úgy rendesen működik, volt már rá példa, hogy túl csors voltam és sikertelen volt a folytatás így a komplett rendezés is. Body - CAN Setup / Proxy Alignment Procedure (952) - Adjustment - PROXI Alignment procedure

5. A PROXY rendezés végén, ha az hibátlan volt kiírja h success, majd utána, hogy vedd le a gyújtást. Miután így teszel a MES ki is lép a főmenübe.

6. Amikor már semmi nem világít gyújtást adunk ismét és csatlakozunk az ABS modulhoz (szürke (6) adapter) ahol ellenőrizzük, hogy nem tekertük el a 0°-ról a kormányt. ABS - Continental ABS MK C1 - Paramters - Steering angle

7. Ezután a ABS - Continental ABS MK C1 - Adjustments alatt végrehajtjuk a 2-es képeken látható beállításokat., majd töröljük a hibákat az ABS modulban.

8 A beállítások végrehajását követően amikor lecsatlakozunk az ABS modulról, némi relékattogás kíséretében megszűnnek a kiírt hibák. Ezután vegyük le a gyújtást és várjunk amíg a kijelzőn minden kialszik.

9. Ezután futtassunk egy Scan DTC-t és töröljük a végén az összes hibabejegyzést.

És már készen is vagyunk.

 
>> SzervizShadin // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-01-12

A váltófülek beszerelésével.

1. Vegyük le az akkumulátor negatív sarujáról a gyorscsatlakozót.

2. Légzsák kiszerelése 1.es kép alapján T40 torx segítségével, sugárirányú nyomással, ami oldja a légzsákot tartó rugót.

3. 2-es kép, csatlakozók bontása. 24-es krovával oldjuk a kormánycsavart és leszedjük a kormányt.

4. 1-es kép Szedjük szét a kormányburkolatot az alsó két csavarral kezdve, majd óvatosan szétpattintva. Javaslom felfelé kezdeni a felsővel, mert az alsó burkolat fel van akasztva mindkét oldalon a kormányrúdra.

5. 2-es kép. Jó eséllyel egy világos ragasztószalag mögött megtalálható a kormányfülek csatlakozója.

6. 3-as kép. Húzzuk ki a csatlakozókat a kormányspirálból, majd 4-5. képeken jelölt csavarokat szedjük ki és a tetején még van 2 fül ami a spirált tartja.

7. 6-os kép. Miután leszedtük a kormányátvezetőt, könnyen hozzáférni a kapcsoló rögzítési pontjaihoz. A két nagyobb fejő egyben a bajuszkapcsolót is rögzíti a kormányoszlopra, azokat csavarozzuk ki, majd szereljük be a kapcsolót. Amennyiben kompletten lett vásárolva bajuszkapcsolóval és átvezetőspirállal, javaslom csak a kapcsolófüleket cserélni, am. spirál talán nem viszi a kormányfűtést.

8. 7-as kép. A fülek csatlakozójának van egy sin a bajuszkapcsoló alján, arra fel kell a stekkert csúsztatni. 3-as kép alapján dugjuk össze a csatlakozókat.

9. 8-as kép. Szereljük vissza a kormányburkolatot. Az alsóval kezdjük, akasszuk fel a kormányoszlopra az 1-es kép alapján mindkét oldalon, majd pattintsuk rá a felső részt.

Ezzel kész is van a beszerelés, jöhet a PROXY rendezés.

 
>> SzervizShadin // Alfa Giulia 2.0 Super // 2024-01-12

quash cartárs és a Stelvio forum segítségével beszerelésre és konfigurálásra kerültek az ACC adaptív tempomat és a Paddle Shifter váltófülek.

Ismétlésként leírom a saját tapasztalataimat, kezdve az ACC-vel.

1. Vegyük le az akkumulátor negatív sarujáról a gyorscsatlakozót.

2. Légzsák kiszerelése 1.es kép alapján T40 torx segítségével, sugárirányú nyomással, ami oldja a légzsákot tartó rugót.

3. 2-es kép, csatlakozók bontása. 24-es krovával oldjuk a kormánycsavart és leszedjük a kormányt.

4. 3-7. képek. A műanyag idom feszül a helyén rendesen, úvatosan, de erőből kell megoldani. A kormány hátulán lévő 3 csavarral kell kezdeni, majd a 4-5. képeken látható réseken kell megindítani pl. egy patentkiszedővel. A 6-os képen lévő rész a legkönnyebben sugárirányban felfelé jön ki, miután a korábban jelzett részeken már kijjebb vannak a síkból. Nem szabad erőltetni, mert megsérti a kormányt.

7. Kormánykapcsolók és kormányfűtés csatlakozóit bontani kell, ha valakinek kis keze van megoldható, de sokat segít ha a légzsák alatti műanyag keretet is kiszedjük a kapcsolókerettel együtt, ezt 3 db torx fejű csavar tartja.

8. A kapcsolót (156130459) 3 db csavar és 3 db fül tartja, cseréld ki óvatosan.

9. Összeszerelésnél is csak óvatosan, figyelni kell a 7-es képen látható fülekre, útban vannak és könnyen törnek, csatlakozókat nem elfelejteni. Ha minden oké akkor a kapcsoló meg minden is a helyén van, továbbá semmi nem tört el. 8-as. kép

Ezzel az ACC rész véget ért, folytasd a váltófülekkel, vagy a PROXY rendezéssel